Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 21 و 4 دقیقه

۱۲سوال رایج در ارتباط با پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر|تست پاپ اسمیر چیست|نحوه انجام تست پاپ اسمیر|ضرورت تست پاپ اسمیر|چه زمانی برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنیم|

تست پاپ اسمیر برای بانوان از سن 21 سال به بعد یک تست ضروری است که به صورت دوره ای باید انجام شود تا سلول های غیر طبیعی و عفونت های دهانه رحم مورد بررسی قرار بگیرد.

سه شنبه 4 آذر 1399 ساعت 20:16

سوالات رایج در مورد پاپ اسمیر

 

آزمایش یا همان تست پاپ اسمیر به تست دهانه رحم نیز معروف است و اغلب به منظور سنجش سلول های غیر عادی دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در بسیاری از موارد علاوه بر تشخیص سلول های غیر طبیعی، می توان جهت شناسایی انواع عفونت ها و التهابات دهانه رحم نیز از تست پاپ اسمیر استفاده نمود. سرطان دهانه رحم در طی چند دهه اخیر از جمله رایج ترین سرطان های رایج زنان در ایالات متحده آمریکا شناخته شده است. در واقع از زمان انجام تست پاپ اسمیر تاکنون سرطان دهانه رحم، حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است. در ادامه به سوالات رایج در مورد تست پاپ اسمیر پرداخته خواهد شد. 

1. دلایل انجام تست پاپ اسمیر چیست؟ 

 

پاپ اسمیر به منظور تشخیص سلول های غیر طبیعی سرویکس شما انجام می گیرد. در صورتی که سلول های غیر طبیعی شما شناسایی شوند، پزشک برای تعیین سرطانی بودن آن ها ممکن است آزمایشات تکمیلی را برایتان تجویز نماید. 

 

2. تست پاپ اسمیر با معاینه لگن چه تفاوتی دارد؟ 

 

بر خلاف تصور برخی از افراد که اعتقاد دارند پاپ اسمیر همان معاینه لگن است، باید بگوییم که این دو تفاوت هایی با هم دارند. البته، در بسیاری از مواقع ممکن است پزشک در حین معاینه لگن از پاپ اسمیر نیز استفاده نماید. در واقع معاینه لگن مواردی همچون معاینه اندام های تولید مثلی مانند واژن، ولو، سرویکس، تخمدان ها و رحمت را شامل می شود. در این معاینه پزشک میزان ترشحات، قرمزی و التهاب دهانه رحم شما را مورد بررسی قرار داده و سپس یک نوع وسیله به نام اسپکولوم را درون واژن می گذارد.

 

با استفاده از این وسیله می توان داخل واژن را از لحاظ انواع عفونت، کیست، تورم و ناهنجاری های دیگر مورد بررسی قرار داد. روش دیگری نیز وجود دارد که پزشک دو انگشت درون دستکش را داخل واژن قرار داده و همزمان بر روی قسمت شکم فشار وارد می کند. این روش، اغلب برای بررسی ناهنجاری های تخمدان و رحم مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

3. آیا آزمایش پاپ اسمیر باید همیشه انجام شود؟ 

 

طبق نظریه انجمن متخصصان زنان و زایمان، برای انجام پاپ اسمیر باید موارد زیر در نظر گرفته شود: 

• افرادی که رنج سنی ۲۱ الی ۲۹ ساله دارند، باید آزمایش پاپ اسمیر را هر سه سال یک بار انجام دهند. 

• افراد ۳۰ الی ۶۵ ساله این آزمایش را هر پنج سال یک بار انجام داده و همراه با آن آزمایش HPV را نیز نباید فراموش کنند. اجرای این دو نوع آزمایش با یکدیگر، آزمایش همزمان نیز گفته می شود. 

• تست پاپ اسمیر برای افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار بوده یا به ویروس HIV مبتلا هستند باید زود به زود انجام شود. 

پزشکان توصیه می کنند که پس از ۲۱ سالگی، معاینه لگن به صورت سالیانه انجام شود و این معاینه نباید در سن های پایین تر صورت گیرد. البته در بسیاری از مواقع پزشک جهت تجویز داروهای ضد بارداری، ممکن است معاینه لگن را برای شما انجام دهد. 

 

4. آیا در دوران قاعدگی نیز می توان از تست پاپ اسمیر استفاده نمود؟ 

 

اگر میزان خونریزی شما بسیار خفیف یا به صورت لکه بینی است، می توانید از تست پاپ اسمیر استفاده نمایید. اما در بسیاری از موارد پزشک توصیه می کند که انجام آزمایش پاپ اسمیر را به بعد از پایان دوره قاعدگی موکول کنید. چرا که اجرای آزمایش پاپ اسمیر در دوران قاعدگی، از میزان دقت و نتیجه نهایی می کاهد. وجود خون در نمونه آزمایش می تواند نتیجه نهایی آزمایش را با مشکل مواجه کرده و یک نتیجه غیر طبیعی کاذب به شما تحویل دهد. 

 

سوالات رایج در مورد پاپ اسمیر

 

5. نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟ 

 

این آزمایش توسط پزشک یا پرستار انجام می گیرد و فرآیند انجام آن نیز به این صورت است که از شما می خواهند ابتدا تمام لباس ها از کمر به پایین را در آورده و گان به تن کنید. سپس شما طبق دستور پزشک باید به گونه ای قرار بگیرید که قسمت نشیمنگاه شما جهت بررسی سرویکس ها مورد دسترس پزشک قرار گیرد. مرحله بعد نوبت وارد کردن اسپکولوم داخل واژن است. همان طور که اشاره شد، اسپکولوم نوعی وسیله پلاستیکی یا فلزی است که یک سر آن مجهز به لولا بوده و به وسیله آن، داخل واژن مورد بررسی و معاینه قرار می گیرد.

 

در واقع لولای نصب شده بر روی اسپوکوم ،باعث باز شدن اسپوکوم شده که در نتیجه این کار، واژن شما نیز به طور کامل باز خواهد شد. ورود اسپوکوم داخل واژن  ممکن است کمی باعث درد و ناراحتی در شما شود. پس از ورود اسپکولوم، پزشک به وسیله یک برس سلول های روی سطح سرویکس را جمع آوری می کند. پس از انجام این مراحل، کار تمام شده است و شما می توانید لباس خود را بپوشید. 

6. انجام پاپ اسمیر چقدر زمان می برد؟ 

 

انجام فرآیند پاپ اسمیر و جمع آوری نمونه سلول از سرویکس ممکن است کمتر از یک دقیقه وقت شما را بگیرد. ویزیت انجام این آزمایش نیز برابر با سایر ویزیت ها می باشد و فرقی ندارد.

 

7. برای کاهش درد ناشی از پاپ اسمیر چه راه کارهایی می توانم انجام دهم؟ 

 

بسیاری از افراد آستانه درد و تحمل بسیار پایینی دارند و همین درد اندک را نیز نمی توانند تحمل کنند. بنابراین قصد داریم برای کاهش یافتن میزان درد راه کارهای مختلفی را به شما ارائه دهیم.

 

راه کارهای قبل از تست 

 

• از پزشک بپرسید که می توان جهت کاهش درد از ایبوپروفن استفاده نمود. در صورتی که پزشک موافقت کند ایبوپروفن برای تسکین و کاهش درد می تواند مفید باشد. 

• جهت افزایش راحتی و اطمینان خود می توانید یکی از نزدیکان خود مانند همسر، دوست و والدین خود را به همراه خود ببرید. 

• دردی که شما حس می کنید ناشی از فشار لگن است. بنابراین بهتر است قبل از انجام تست ادرار کرده و مثانه خود را تخیله نمایید تا میزان فشار وارده بر روی لگن کمتر باشد.

 

راه کارهای هنگام انجام آزمایش 

 

• اسپکولوم ها در اندازه ها و مدل های مختلفی یافت می شوند. بنابراین از پزشک درخواست کنید در حین تست، از کوچک ترین ابعاد اسپکولوم برای شما استفاده نماید. 

• اگر از اسپکولوم های سرد خوشتان نمی آید، از پزشک بخواهید تا اسپوکوم های پلاستیکی را مورد استفاده قرار دهد. چرا که اسپوکوم های پلاستیکی نسبت به اسپوکوم های فلزی گرم تر هستند. 

• از پزشک مربوطه درخواست کنید که اقدامات مورد نیاز و ضروری که قرار است انجام گیرد را برای شما شرح دهد تا غافلگیر نشوید. 

• بسیاری از افراد دوست دارند در حین انجام آزمایش هیچ گونه صدایی را نشنوند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید بهتر است هنگام تست پاپ اسمیر و جهت حفظ آرامش خود از هدفون استفاده نمایید. 

• در حین انجام تست پاپ اسمیر جهت تسکین اعصاب خود، سعی کنید نفس های عمیق بکشید. 

 

8. آیا برای تست پاپ اسمیر می توان از داروی بی حسی استفاده نمود؟  

 

متأسفانه تزریق داروی بی حسی در حین انجام تست پاپ اسمیر امکان پذیر نمی باشد. چرا که این کار باعث ابهام در نتیجه آزمایش می گردد. لازم به ذکر است افرادی که تجربه IUD داشتند، ممکن است پزشک جهت کاهش درد از بی حسی استفاده کرده باشد. 

 

 تست پاپ اسمیر

 

9. آیا مواردی وجود دارد که میزان ناراحتی تست پاپ اسمیر را افزایش دهد؟ 

 

مواردی که در ادامه به آن می پردازیم از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث احساس ناراحتی در حین انجام تست پاپ اسمیر گردند: 

 

بیماری های زمینه ای:

 

بیماری های زمینه ای مانند خشکی واژن، واژینیسموس، انقباض غیر ارادی عضلات واژن، ولوودینیا و... ممکن است میزان ناراحتی و درد پاپ اسمیر را افزایش دهند. در صورت دارا بودن موارد فوق به پزشک اطلاع دهید تا اقدامات بهتری برای شما در نظر گرفته شود. 

 

داشتن رابطه جنسی:

 

افرادی که سابقه دخول از طریق رابطه جنسی را نداشته اند، ممکن است حین انجام این تست، درد بیشتری را تجربه کنند. 

 

ترومای جنسی:

 

اغلب افرادی که ترومای جنسی را تجربه کرده اند، ممکن است تست پاپ اسمیر آن ها نسبت به افراد عادی با درد بیشتری همراه باشد. 

 

10. آیا خونریزی پس از تست پاپ اسمیر خطرناک است؟ 

 

خونریزی پس از تست پاپ اسمیر، طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست. البته اگر خونریزی پس از سه روز متوقف نشد، حتماً به پزشک اطلاع دهید. این خونریزی به دلیل ایجاد خراش بر روی سرویکس اتفاق می افتد و همه افراد خونریزی ناشی از پاپ اسمیر را تجربه نمی کنند. 

 

11. چند روز پس از انجام پاپ اسمیر می توانم جواب آزمایش را بگیرم؟  

 

به طور معمول سه هفته پس از انجام تست پاپ اسمیر می توان جواب آن را از پزشک دریافت نمود. 

 

12. نحوه خواندن جواب آزمایش به چه صورت است؟  

 

نتایج آزمایش، معمولاً به شکل «طبیعی»، «غیرطبیعی » یا بدون نتیجه قطعی به شما اعلام می گردد. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، پیشنهاد می شود دو روز پس از مراجعه به پزشک از موارد زیر خودداری نمایید: 

 

• تامپون 

• شیاف، کرم،  دوش واژینال 

• لوبریکانت 

• فعالیت جنسی 

 

لازم به ذکر است که در مواردی که نتیجه آزمایش بدون نتیجه قطعی باشد، پزشک به شما پیشنهاد می دهد از آزمایش پاپ اسمیر مجدداً استفاده نمایید. همچنین اگر نتیجه آزمایش شما به صورت غیرطبیعی باشد، ممکن است سلول های پیش سرطانی یا سرطانی داشته باشید. اما همیشه این گونه نیست. بنابراین هیچ گونه نگرانی به خود راه ندهید و موضوع را با پزشک در میان بگذارید. 

تعداد بازدید : 4306

ثبت نظر

ارسال