Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16 و 42 دقیقه

آیا سیگاری ها ناقل بروز بیماری سرطان هستند؟

آیا افراد سیگاری ناقل بیماری سرطان هستند|سیگار عامل اصلی سرطان

در پاسخ به این سوال که ایا افراد سیگاری ناقل سرطان هستند باید گفت بله سیگار با داشتن صدها ماده خطرناک می تواند فرد سیگاری و حتی اطرافیان را مستعد انواع سرطان نماید.

چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 ساعت 13:37

مقصر اصلی اعتیاد آوری سیگار ، ماده مضری به نام نیکوتین است. با کشیدن سیگار ، مغز به سرعت نیکوتین عادت می کند ، در نتیجه با گذر زمان نیاز بیشتری به نیکوتین پیدا می کند.

مغز پس از عادت کردن به نیکوتین ، شروع به ترشح مواد شیمیایی می کند. زمانی که سیگار نمی کشید ، دچار افسردگی و خستگی می شوید. با گذر زمان ، مغز شروع به پیش بینی زمان سیگار کشیدن شما می کند. و در این هنگام اقدام به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می کند. این مواد شیمیایی ضد نیکوتین باعث می شود شما احساس خستگی و افسردگی کرده و در نتیجه سیگار بکشید.


دود دسته دوم سیگار چیست ؟


اولین دود ، دودی است که با مصرف سیگار وارد بدن شخص می شود و عواقب خطرناکی از جمله بیماری را برای او در پی دارد، ولی دومین دود چیست؟ دود دسته دوم سیگار در واقع دودی است که اطرافیان فرد سیگاری آن را استنشاق می کنند.

این دود ممکن است از سیگار معمول ، سیگار برگ ، پیپ تولید شود. دود تنباکو حاوی بیش از 4هزارترکیب متفاوت شیمیایی است که حداقل 250 نوع آن بیماری زا هستند دود دسته دوم یکبار حاوی بیش از 7 هزار ماده شیمیایی است که صدها مورد از آنها  سمی هستند و حدود 70 مورد موجب ابتلای فرد به سرطان می شود.

 

قرار گرفتن در معرض دود دسته دوم سیگار ، خطر ابتلا به انواع بیماری ها را تا 30 درصد افزایش می دهد. این موضوع می تواند موجب بروز سرطان ریه و دیگر انواع سرطان شود. همچنین این دود می تواند فرد را به آمفیزم مبتلا کند و برای سلامت قلب نیز مضر باشد. آمفیزم یا نابودی پارانشیم ریوی ، اختلالی است که باعث از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و دیواره کیسه های هوایی آن می شود.

دود سیگار چسبندگی خون را افزایش می دهد و با افزایش کلسترول لیپو پروتئین کم چگالی یا همان کلسترول بد، به پوشش رگ های خونی صدمه می زند، این تغییرات در نهایت فرد را در معرض سکته قلبی یا سکته مغزی قرار می دهد.

 

دود دسته سوم سیگار چیست ؟


دود دسته سوم به واقع دود نیست ، بلکه باقی مانده های نیکوتین و سایر مواد شیمیایی در تنباکو است که برخی از آنها سمی هستند و برای مدت زمان طولانی بعد از اتمام استعمال سیگار پایدار هستند. برخی از این مواد شیمیایی به سطوح می چسبند و سایر مواد به شکل ذرات معلق درمی آیند برخی دیگر به عمق دیوارها ، پرده ها ، اسباب و اثاثیه نفوذ می کنند.

وقتی این ترکیبات طولانی مدت باقی می مانند، ممکن است به اکسید کننده ها یا سایر ذرات موجود در جو اتاق واکنش نشان دهند. واکنش های شیمیایی می تواند محصولات جانبی بالقوه خطرناک تولید کند که در هوا باقی می ماند. علم ، سال ها است از این نوع آلودگی زیست محیطی آگاه است و برای همین در هتل ها ، رستوران ها و اماکن زیادی ، نظیر آن ها همواره بخش هایی برای سیگاری ها و غیره سیگاری ها وجود دارد.
سیگار چگونه باعث سرطان می شود.


سیگار Dna افراد را تغییر می دهد. همین موضوع باعث ایجاد سرطان می شود. حال تاثیر سیگار بر روی Dna انسان ها از طریق دود سیگار که حاوی مواد سمی و مضر است ، می باشد.

این مواد سمی زمانی که وارد بدن افراد می شود و می تواند مضر باشد، این مواد سمی زمانی که وارد بدن افراد می شود، می تواند خطرات بسیاری را برای افراد داشته باشد و سبب شود که فرد سیگاری به بیماری های قلبی و ریوی و کلیوی دچار شوند. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است که هیچ گاه سراغ دخانیات نروید و اگر از دخانیات مصرف می کنید برای ترک آن اقدام کنید.


خطر دود سیگار و سرطان 


هر چه مدت قرار گیری در معرض دود دسته دوم سیگار بیشتر باشد ، خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری افزایش پیدا می کند. قرار گرفتن در معرض دود دسته دوم سیگار حتی به مقدارکم ، چنان به سلول های بدن صدمه می زند که فرآیند ابتلا به سرطان را فعال می کند. غیر سیگاری ها که در معرض دود دسته دوم سیگار قرار دارند به اندازه سیگاری ها مواد سرطان زا را استنشاق می کنند. خطر ابتلا به سرطان ریه در غیر سیگاری هایی که در خانه یا محل کار در معرض دود سیگار قرار دارند 20تا 30 درصد است.

 

اثرات دود سیگار بر اطرافیان 


اثرات مضر دود سیگار در اطرافیان فرد سیگاری به مراتب بیشتر از خود فرد است که به آن سیگار کشیدن تحمیلی می گویند. سیگاری تحمیلی یا سیگاری دسته دوم کسی است که به صورت غیر داوطلبانه در معرض استنشاق دود سیگار قرار می گیرد. فرد سیگاری ، بخش قابل  توجهی از دود سیگار را بیرون می دهد، اما اطرافیان او ، تمام دود را سیگار را وارد ریه های خود می کنند. و به این ترتیب این افراد ، ناخواسته دچار عوارض ناشی از سیگار می شوند. 


1-احساس تهوع و بی اشتهایی
2-سردرد و احساس سیاهی رفتن چشم یا سرگیجه
3-سوزش و خارش و آب ریزش بینی
4-سرفه و احساس تنگی نفس
5-سوزش شدید چشم و اشک ریزی و قرمزی چشم


بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته های قلبی ، مغزی درصدی از بیماری های قلبی و عروقی در میان غیر سیگاری هایی دیده می شود که با سیگاری ها زندگی می کنند . و سرطان ریه در غیر سیگاری ها ناشی از سیگار کشیدن تحمیلی است . یادمان باشد فرد سیگاری تحمیلی ، یک چهارم دودی که فرد سیگاری تولید کرده است را استنشاق می کند.

 

آیا افراد سیگاری ناقل بیماری سرطان هستند ؟


جواب این سوال بله است ، ناقل بیماری سرطان افراد سیگاری هستند ، به فرض شما در جایی که محیط ان سر بسته ، مثل سالن انتظار منتظر آمدن دوست خود هستید. و در کنار شما فرد دیگری با ظاهر آراسته که اهل سیگار است می نشیند . شما بوی سیگار را از لباس او استشمام می کنید. اما از آنجایی که او سیگاری روشن نکرده و دود سیگاری در هوا نیست .

با خودتان می گویید اشکال نداره ، ولی باید بدانید که اشکال دارد ، دود دست سوم سیگار ، آلودگی ناشی از تنباکو که به دیوارها ، رختخواب ، فرش و سایر سطوح اتاق می چسبد به نحوی که به نظر می رسد تمام اتاق بوی جا سیگاری می دهد، می تواند به بدن و لباس فرد نیز بچسبد.

 

این ذرات شیمیایی بالقوه سمی ، شامل نیکوتین، می تواند از بدن و لباس فرد سیگاری وارد فضایی شود که هرگز در آن سیگار کشیده نشده است . قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی ، بسته به اینکه میزان مواجه در چه سطحی باشد، معادل کشیدن 1تا 10 عدد سیگار است که شما در سالن انتظار نشسته اید
یعنی شما بدون اینکه سیگار بکشید ، فقط  به این دلیل که در کنار یک فرد سیگاری هستید. 1تا 10سیگار استعمال کرده اید.

در حقیقت افراد آلود گی های دود دست سوم سیگار را با خود به محیط ای مختلف حمل می کنند و این زمانی است که افراد نیکوتن و سایر مواد شیمیایی سمی را بعد از استعمال سیگار از طریق لباس های خود منتقل می کند. در واقع تحقیقات نشان داده است که مقادیر زیادی از ترکیبات آلی فرار و خطرناک مانند بنزن ،  فرمالدهید که برخی از آنها به عنوان ، عوامل سرطان زا در انسان شناخته شده اند، از یک فرد سیگاری متصاعد می شود.


چطور سیگاری ها ناقل سرطان می شوند


دانشمندان تحقیقات زیادی راجع به اینکه افراد سیگاری چطور می تواند ناقل سرطان به افراد دیگر باشد ، را انجام داده اند. و به این نتیجه رسیده اند که سیگاری ها ، حتی وقتی هم در حال کشیدن سیگار نیستند هم به طور بالقوه برای سلامتی ما خطرناک است. و باعث بروز سرطان می شود ، این خطر فقط تنها استفاده از نیکوتین نیست بلکه ویپرها نیز به همین نسبت خطرناک است. نیکوتین حاصل از سیگارهای الکتریکی نیز می تواند توسط افراد به فضاهای جدید منتقل شود که این هم باعث بروز سرطان می شود.

 

چطور سیگاری ها ناقل سرطان می شوند

 

سیگار کشیدن عامل اصلی سرطان


سیگار کشیدن عامل اصلی سرطان است. یک سوم از تمام مرگ های ناشی از سرطان از استعمال دخانیات است. سرطان ریه  علت اصلی  مرگ ناشی از سرطان در زنان و مردان می باشد. سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار ابتلا به سرطان دهان ، گلو ، معده ، روده بزرگ ، لوزالمعده ، کبد ، کلیه ، خون را در پی دارد. هیچ روش ایمنی برای مصرف دخانیات وجود ندارد و حتی سیگار الکترونیک نیز حاوی مواد شیمیایی سرطان زا است. استعمال دخانیات و کشیدن سیگار بدترین و قدرتمند ترین عامل خطر سرطان محسوب می شود. خوشبختانه ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان را چند سال پس از آخرین بار مصرف کاهش می دهد.

 

خطر دود سیگار برای کودکان


دود ثانویه ی سیگار که می تواند ناشی از سوختن تنباکو و یا بازدم فرد سیگاری باشد به عنوان یک عامل سرطان زا شناخته شده است . قرار گرفتن در معرض دود تنباکو می تواند سبب مرگ زودرس در کودکان شده و راه های هوایی آنها را تحریک کرده و از طرفی اثر مضر آنی بر قلب و رگ های خونی قرار دهد. همچنین سیگار کشیدن و سرطان تاثیر مستقیمی بر هم دارند.

در ضمن دود سیگار می تواند Dna   افراد سیگاری را تحت تاثیر گذاشته و در نتیجه سبب بروز جهش در آنها شود. بنابراین لازم است که افراد غیر سیگاری از محیط های آلوده دور بوده و دود حاوی مواد شیمیایی مضر را استنشاق نکند ، از طرفی کودکان که در معرض دود سیگار قرار دارند ممکن است سریع تر از سایر کودکان  به بیماری های مانند ، سرما خوردگی ، ذات الریه ، عفونت گوش و. ..مبتلا شوند.

 
کودکان به دلیل قرار داشتن در فرآیند رشد نرخ تنفس بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند و به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطرات مرتبط با دود سیگار قرار می گیرند. مصرف سیگار در دوران بارداری برای جنین در حال رشد هم خطرناک است  و می تواند احتمال زایمان زودرس ، تولد جنین کم وزن ، ناتوانی ذهنی ، مشکل یادگیری را ایجاد کند.

هرچه مصرف سیگار در زنان باردار بیشتر باشد، این خطرات نیز بیشتر نوزاد را تهدید خواهد کرد و مصرف سیگار در دوران بارداری ، باعث مرگ بیش از هزار نوزاد در سال می شود. دود دسته دوم سیگار ، سلامت کودک را به طور شدید به خطر می اندازد.

 

فرزندان والدین سیگاری بیشتر از سایر کودکان مریض می شوند. ریه های آنها کمتر از کودکان دیگر رشد می کند و بیشتر به بیماری ذات الریه مبتلا می شوند. خس ، خس  یا سرفه  در این کودکان رایج تر است.

دود دسته دوم سیگار موجب حملات آسم در کودک می شود. همچنین شدت بیماری تنگی نفس در کودکان که در معرض دود سیگار قرار دارند، افزایش می یابد و آنها گرفتار حملات مکرر آسم می کند. کودکانی که در معرض دود سیگار والدین خود قرار دارند ، بیشتر به عفونت گوش مبتلا می شوند . همچنین در بیشتر مواقع ، درون گوش آنها مایع جمع می شود که برای خشک کردن مایع مجبور به مراجعه مکرر به پزشک هستند.

 

راه های برای دور نگه داشتن کودکان از سیگار


1-والدین نباید اجازه بدهند کسی در خانه سیگار مصرف کند
2-والدین نباید اجازه دهند کسی در ماشین ، حتی وقتی شیشه ماشین پایین است سیگار بکشند
3-وجود اتاق مجزا برای مصرف سیگار در خانه ، اگر عضوی از خانواده سیگار می کشد.
4-والدین باید مراقب باشند که در مراکز نگه داری روزانه کودک از جمله مدارس کسی سیگار نکشد.

 

سیگار منجر به چه سرطان هایی می شود


استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان ، احتمال ابتلا به سرطان را به میزان زیادی افزایش می دهد.

1-سرطان دهان
2-سرطان بینی و سینوس ها
3-سرطان حنجره
4-گلوی فوقانی
5-سرطان مری، کبد ، لوزالمعده ، معده 
6-سرطان تخمدان ، مثانه
7-سرطان خون
8-سرطان حلق
9-سرطان کلیه و روده

 

بیماری های شایع بر اثر کشیدن سیگار

 

بیماری های شایع بر اثر کشیدن سیگار


1-از دست دادن مو
با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی ، بدن این افراد به انواع بیماری ها از جمله لوپوس آریتماتوز می شود که این بیماری می تواند عامل از دست دادن موها و ایجاد زخم در دهان و جوش های روی صورت و سرو دست شود.  


2-پوکی استخوان
منو اکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است. میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه ای تا 15 درصد افزایش می دهد. استخوان های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی می شکند.


3-سکته قلبی
افراد سیگاری 4برابر افراد غیر سیگاری دچار بیماری قلبی می شوند. نیکوتین موجود در سیگار، سطح اکسیژن دریافتی قلب را کاهش می دهد و باعث افزایش ضربان و فشار روی قلب می شود. سیگار کشیدن احتمال سکته را تا دو برابر افزایش می دهد.تحقیقات نشان می دهد که با سیگار کشیدن اکسیژن کمتری وارد خون می شود و رگها بسته می شوند و خون به مغز نمی رسد و در نهایت سکته فرد سیگاری را به همراه دارد.


4-بیماری پوستی
در افراد سیگاری ، چروک های پوست ظاهر می شوند، سیگار باعث کاهش کلاژن پوست می شود، افراد سیگاری 8تا20 سال پیرتر از سن واقعی خود به نظر می رسند.ده دقیقه کشیدن سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی پوست به مدت یک ساعت می شود.


آیا ترک سیگار خطر ابتلا و مرگ ناشی از سرطان را برای افراد سیگاری ناقل و اطرافیان  کاهش می دهد؟

 

ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان و مرگ بر اثر کشیدن و سرطان را کاهش می دهد. هر چند که هیچ زمانی برای بهره مندی از آثار ترک  سیگار دیر نیست، اما بهتر است که این کار در سنین جوانی اتفاق بیفتد ، خطر مرگ زودرس و احتمال ابتلا به سرطان در افراد سیگاری به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله ی آنها می توان به تعداد سال هایی که فرد سیگاری استعمال کرده است ، تعداد سیگارهایی که فرد در طول روز مصرف می کند و سن شروع استعمال سیگار اشاره کرد.

برای بیماران مبتلا به سرطان ، ترک سیگار می تواند خطر مرگ را 30تا 40 درصد کاهش دهد. هم چنین ترک سیگار می تواند برای کسانی که قصد بهبودی و درمان از طریق جراحی و شیمی درمانی را دارند موثر باشد و احتمال بهبود را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

 

به طوری که ترک سیگار اثرات سیگار کشیدن و سرطان را کاهش می دهد . سیگار کشیدن از جمله کارهایی است که می تواند به ایجاد سرطان و شیوع ان چه برای خود فرد سیگاری و چه برای دیگران باشد چون فرد سیگاری خود ناقل بیماری سرطان به اطرافیان خود خواهد بود . اعتیاد به این ماده می تواند در دراز مدت منجر به بروز سرطان ریه و سرطان دستگاه گوارش و سرطان دهان و بسیاری از سرطان های دیگر شود.

ممکن است با گسترش این بیماری در بدن افراد سیگاری ، سرطان به سرعت بتواند روند رو به رشدی را به خود بگیرد ، به همین منظور در ابتدا باید این افراد سیگاری کشیدن سیگار را ترک کنند تا به تدریج درمان ها برای آنان انجام شود.

تعداد بازدید : 1042

ثبت نظر

ارسال