Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 20 و 16 دقیقه

انواع مؤسسات خیریه 

خیریه

وظایف و اهداف مؤسسه خیریه |انواع مؤسسات خیریه| مؤسسه خیریه آموزشی |

خیریه | خیریه چیست؟ | موسسه های خیریه برای کمک به افرادی که در تامین مایحتاج اولیه زندگی دچار مشکل هستند و یا کمک به بیمارانی که برای هزینه درمان خود دچار مشکل هستند تاسیس شده اند. از جمله میتوان به خیریه سرطانی اشاره کرد که بیماران سرطانی را تحت پوشش قرار میدهد. کمک های مردمی بخش اعظم هزینه های این موسسات را تامین میکند و مانند پلی میان افراد نیازمند و خیرین هستند.

جمعه 14 آذر 1399 ساعت 0:39

همان طور که می دانید میزان زیادی از مشکلات نیازمندانی مرتبط با تأمین مواد غذایی و مایحتاج روزانه می باشد. در طی چند سال اخیر مؤسسات خیریه زیادی به منظور تأمین کمک هزینه های معیشتی خانوار ها از جمله خوراک و پوشاک افتتاح شده و به بهره برداری رسیده اند. این مؤسسه ها در ابتدا با هدف تأمین نیازهای غذایی خانواده ها تأسیس شدند اما در ادامه با توجه به اهمیت درمان و مسکن و نیاز افراد جامعه به این موارد، مؤسسات خیریه تصمیم گرفتند که درمان و مسکن را نیز در سبد حمایتی خانوار ها جای دهند. 

 

همچنین مؤسسات خیریه علاوه بر پوشش خانوارها از لحاظ غذا، خوراک، پوشاک، مسکن و درمان، زنان بی سرپرست یا بد سرپرست را نیز زیر چتر حمایتی خود قرار می دهند. اگر مؤسسه خیریه را بخواهیم برایتان توصیف کنیم باید بگوییم که مؤسسات خیریه نوعی کسب و کار به شمار می روند و فعالیت های آن ها نیز به صورت غیر انتفاعی می باشد. 

 

بسیاری از مؤسسه های خیریه، به طور کامل زیر نظر دولت بوده و توسط آن حمایت می شوند و برخی دیگر نیز به صورت خصوصی و به وسیله جمعی از افراد و به منظور رسیدگی به مشکلات و نیازهای افراد آسیب پذیر جامعه تأسیس می شوند. مؤسسات خصوصی که توسط مردم راه اندازی می شوند، اغلب غیر انتفاعی و به صورت عام المنفعه می باشند. تنها تفاوت این گونه از مؤسسات در پشتوانه و کمک مالی که از دولت دریافت می کنند می باشد و نوع فعالیت آن ها هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارد. 

کار خیر چه معنایی دارد؟ 

 

نیکوکاری و انجام کار خیر مفهوم جدیدی نیست و از هنگام ظهور انسان بر روی زمین، سرشت کار نیک با او همراه بوده است. کلمه خیر در لغت به معنای خوب، نیک و کار خوب کردن است. اما اگر بخواهیم معنای آن را به صورت عامیانه برای شما بیان کنیم باید بگوییم که به تمام کارهای کوچک و بزرگ که به منظور کمک و یاری افراد نیازمند انجام می دهید کار خیر می گویند.

 

کار خیر چه کوچک باشد و چه بزرگ فرقی ندارد و تنها عمل و نیت ما برای انجام آن کار مهم و با ارزش است. کار خیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فواید بی شماری را به همراه دارد. به طوری که در قرآن و روایات نیز به انجام کار خیر توصیه شده است. کمک کردن و یاری رساندن از جمله پدیده های فطری انسان ها به شمار می رود که باعث رشد شخصیتی، روحی و معنوی انسان می گردد. 

 

وظایف و اهداف مؤسسه خیریه 

 

به طور کلی می توان گفت که مؤسسات خیریه دولتی و یا خصوصی از جمله نهادهایی هستند که وظایف مهمی همچون کمک و یاری به مردم و انجام دادن کارهای انسان دوستانه را بر عهده دارند. مؤسسات خیریه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم بندی می شوند و از راه های مختلف به افراد نیازمند یاری می رسانند.

 

مؤسسه های خیریه اغلب پشتوانه مردمی دارند و توسط مردم حمایت می شوند. رسیدگی به مشکلات و دغدغه های افراد نیازمند از جمله مهم ترین اهداف مؤسسات خیریه به شمار می رود. این مؤسسات در زمینه های گوناگونی همچون مذهبی، آموزشی و سایر فعالیت های بشر دوستانه مشغول به فعالیت می باشند. 

 

هر مؤسسه خیریه ای با هدف و انگیزه خاصی به بهره برداری می رسد و قوانین مرتبط با کشوری که در آن فعالیت می کند را باید رعایت کند. بنابراین مؤسسات خیریه بسته به کشور مورد فعالیت دارای مفاد مالیاتی و قوانین متفاوتی هستند. مؤسسه خیریه به عنوان یکی از فعالیت های اجتماعی محسوب می شود و به طور معمول با کمک و یاری گروهی از علاقه مندان به کار خیر اداره می گردد.

 

 مؤسسات خیریه ممکن است در زمینه های مذهبی، آموزشی، درمانی، اشتغال و کارآفرینی، معلولین، ایتام، زنان بی سرپرست و بد سرپرست و...  فعالیت های بشر دوستانه انجام دهند و از این طریق افراد نیازمند را یاری دهند. 

 

انواع مؤسسات خیریه 

 

مؤسسات و سازمان های خیریه با هدف تأمین نیازها و رسیدگی به مشکلات مردم به صورت غیر انتفاعی تأسیس شده اند و کارکردهای مختلفی دارند. در ادامه انواع مؤسسات خیریه و نوع کارکرد آن ها را برای شما بیان می کنیم: 

 

1. سازمان های خیریه توزیع کننده 

 

سازمان های خیریه توزیع کننده از جمله مؤسساتی هستند که وظیفه جمع آوری کمک های نقدی مردم و توزیع کردن آن میان نیازمندان را بر عهده دارند. از جمله فعالیت های این گونه از سازمان ها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

• تبلیغ در مورد فعالیت مؤسسه خیریه 

• جمع آوری کمک های نقدی و یا وسایل اهدایی 

• پیدا کردن افراد نیازمند 

• پخش هدایا و پول بین نیازمندان 

 

2. مؤسسات خیریه بهداشتی و درمانی 

 

این نوع از مؤسسات وظیفه تأمین نیازها و مشکلات بهداشتی و درمانی مردم را بر عهده دارند. برخی از این گونه مؤسسات بسیار کوچک و به شکل درمانگاه مشغول به فعالیت هستند و برخی دیگر نیز به صورت بیمارستان های بزرگ، خدمات خود را به نیازمندان ارائه می دهند. 

 

3. مؤسسه خیریه عمرانی 

 

ساخت مجموعه های آموزشی شامل ساختمان مدارس و یا سرپناه برای خانواده های بی بضاعت و محروم به وسیله این نهاد و مؤسسه خیریه انجام می شود. 

 

وظایف و اهداف مؤسسه خیریه 

 

4. مؤسسه خیریه آموزشی 

 

آموزش افراد بی بضاعت و کم بضاعت بر عهده مؤسسه خیریه آموزشی می باشد.  این گونه از مؤسسات به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شوند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• آموزش معلولین و افرادی که دچار عقب ماندگی ذهنی هستند 

• آموزش افراد محروم 

• تأسیس مؤسسه های فنی و حرفه ای مخصوص افراد محروم 

• تأسیس مؤسسه های سواد آموزی 

• مؤسسه های مشاوره ای 

 

5. مؤسسه خیریه پژوهشی 

 

پژوهش و تحقیق در مورد حوزه هایی که برای رفع مشکلات نیازمندان بسیار مفید است، بر عهده این مؤسسه می باشد. به طور مثال می توان مؤسسه تحقیقات سرطان را نام برد. مؤسسه تحقیقات سرطان با انجام تحقیقات گسترده در زمینه داروهای سرطان، ارزان قیمت ترین داروهای سرطان را پیدا کرده و در دسترس نیازمندان قرار می دهد. 

 

6. مؤسسه خیریه مشاوره 

 

همان طور که می دانید همه افراد ممکن است در مراحل مختلفی از زندگی نیاز به مشاوره داشته باشند. از آنجایی که افراد نیازمند توانایی پرداخت هزینه های مشاوره را ندارند، مؤسسه خیریه مشاوره با هدف کمک به این گونه از افراد فعالیت خود را آغاز نموده است. از زیر مجموعه های مؤسسه خیریه مشاوره می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

• سازمان های مشاوره حقوقی 

• سازمان های مشاوره تحصیلی 

• سازمان ها و مؤسسات مشاوره شغلی 

• مؤسسه های مشاوره درمانی 

• سازمان های مشاوره تربیتی و روانی 

 

7. مؤسسات توان یابی و بازپروری 

 

مؤسسه های توان یابی و بازپروری وظیفه برگرداندن افراد به زندگی عادی و رفع مشکلات آن ها را بر عهده دارند. از مهمترین زیر مجموعه های این مؤسسه می توان موارد زیر را نام برد: 

• سازمان توان یابی معلولین جسمی و ذهنی 

• سازمان های مخصوص بازپروری کودکان بی سرپرست و یا بد سرپرست 

• سازمان ها و مؤسسات مخصوص بازپروری معتادان و برگرداندن آن ها به جامعه 

 

8. مؤسسه خیریه سرطان 

 

مؤسسات خیریه سرطان با هدف حمایت از بیماران سرطانی، افزایش آگاهی جامعه نسبت به بیماری، پیشگیری، از خود مراقبتی، غربالگری، تشخیص و درمان تأسیس می شوند. این مؤسسات با فعالیت های متعدد مانند چاپ کتاب و انجام تحقیقات مرتبط در زمینه سرطان، سعی در افزایش اطلاعات افراد مبتلا دارند. همچنین افرادی که هزینه پرداخت داروها و درمان بیماری سرطان را ندارند، توسط این گونه از مؤسسات حمایت و پشتیبانی می شوند. 

نحوه کسب درآمد مؤسسات و سازمان های خیریه 

 

همان طور که گفتیم مؤسسه های خیریه نوعی کسب و کار محسوب می شوند که توسط مردم پشتیبانی و حمایت می شوند. حال این سوال پیش می آید که این مؤسسات از چه طریقی کسب درآمد می کنند؟ 

 

در واقع می توان گفت که مؤسسه های خیریه علاوه بر دریافت کمک های نقدی و غیر نقدی از طریق مردم، تلاش می کنند تا میزان درآمد خود را با استفاده از روش های ویژه گسترش دهند. از جمله فعالیت های این نوع از مؤسسه ها جهت تأمین هزینه های مربوط به خیریه می توان به برگزاری بازارچه ها، همایش ها، کمک گرفتن از دنیای مجازی و دیجیتال جهت فروش محصولات دست ساز، برگزاری کمپین های مردمی و اجرای رویداد های خلاقانه اشاره نمود.

 

چند نمونه از بزرگترین مؤسسات خیریه در جهان 

 

در ادامه به چند نمونه از بزرگترین مؤسسه های موفق خیریه در دنیا می پردازیم که در زمینه کمک های انسان دوستانه سابقه چندین ساله دارند و تاکنون توانسته اند زندگی افراد زیادی را با انجام فعالیت های خیرخواهانه خود متحول سازند. 

 

مؤسسه خیریه آکسفام 

 

مؤسسه خیریه آکسفام 

 

مؤسسه خیریه آکسفام در آکسفورد انگلیس واقع شده است و با اهداف مهمی همچون مقابله با فقر و بهبود وضعیت زندگی مردم در سراسر دنیا مشغول به فعالیت است. این خیریه نیز همانند سایر خیریه ها، بسیار توسعه یافته و توانسته به یکی از سازمان های مردم نهاد بین المللی تبدیل شود. اکنون مؤسسه خیریه آکسفام در حدود ۷۰ کشور دنیا و در زمینه های مختلف مشغول به فعالیت است. 

 

مؤسسه خیریه بین المللی کر 

 

این مؤسسه از جمله بزرگترین مؤسسه های خیریه در جهان است که در ایالات متحده آمریکا واقع شده است. مؤسسه بین المللی کر در جنگ جهانی دوم و به منظور خدمت رسانی به پناهندگان و آوارگان تأسیس شد. امروزه نیز با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، کمک های بشردوستانه این مؤسسه در سراسر جهان ادامه دارد. 

 

مؤسسه خیریه نجات کودکان 

 

این مؤسسه خیریه در انگلستان واقع شده است و  حمایت از کودکان آسیب دیده از عواقب جنگ جهانی دوم، از مهمترین و اصلی ترین وظایف و اهداف این مؤسسه می باشد. مؤسسه خیریه نجات کودکان هم اکنون در ۲۷ کشور دنیا مشغول به فعالیت است و به صورت جمعی مؤسسه ای به نام اتحادیه نجات کودکان در سراسر جهان تشکیل داده است.

 

اتحادیه نجات کودکان در ۱۱۰ کشور جهان و به منظور بهبود شرایط زندگی کودکان به انجام کارهای خیرخواهانه مشغول است و بخش مهمی از مشکلات کودکان مانند آموزش، کمک رسانی در شرایط سخت،  سلامت بهداشت و روان و... را بر عهده دارد. 

 

مؤسسه خیریه بیل و ملیندا گیتس 

 

این سازمان نیز از جمله موفق ترین مؤسسه های خیریه در آمریکا به شمار می رود و از مهم ترین اهداف آن می توان به افزایش سلامت و تندرستی و کاهش فقر در جهان اشاره نمود. در واقع در این مؤسسه چرخش های مالی بسیار بزرگی انجام شده است که این موضوع باعث شده، مؤسسه خیریه مذکور به یکی از مهمترین و اصلی ترین منابع کمک مالی دنیا در زمینه سلامت و بهداشت تبدیل شود. 

 

مؤسسه خیریه امداد رسانی بنگلادش 

 

این سازمان به وسیله فعالیت های اقتصادی که در کشور آمریکا انجام می دهد، بودجه ای را از این طریق به دست آورده و صرف افراد نیازمند در بنگلادش می کند. در واقع این مؤسسه، پروژه هایی را که باعث اشتغال و از بین بردن تنگ دستی در بنگلادش می شود، تشویق کرده تا به فعالیت خود ادامه دهند. از جمله کمک های انسان دوستانه این مؤسسه می توان به توسعه ماهیگیری، مرغداری و کرایه دادن گاو به افراد فقیر و روستایی اشاره نمود. 

 

گرامین بانک 

 

این مؤسسه از جمله بزرگترین مؤسسه های خیریه در دنیا به شمار می رود که برای کمک های انسان دوستانه خود به مردم بنگلادش ابتکارات بسیار جالبی انجام می دهد. گرامین بانک در حوزه اعطای وام های کوچک به افراد بی بضاعت مشغول به فعالیت است و به مردم بنگلادش و به ویژه زنان کمک های مالی بزرگی کرده است. 

 

سازمان خیریه ماری کوری 

 

سازمان خیریه ماری کوری 

 

مؤسسه خیریه ماری کوری در بریتانیا قرار دارد و در حوزه سلامت و بهداشت مشغول به فعالیت است. این مؤسسه بیماران لاعلاج و همچنین خانواده های آن ها را مورد حمایت خود قرار می دهد. در این مؤسسه خیریه نزدیک به ۲۷۰۰ دکتر پرستار و متخصص مشغول به فعالیت و خدمت رسانی هستند. 

 

صندوق خیریه 

 

صندوق خیریه در ایالات متحده آمریکا تأسیس شده است و اهداف مهمی مانند تأمین بورسیه تحصیلی و رفاه اقتصادی برای دانش آموزان بی بضاعت را بر عهده دارد. در واقع هر دانش آموز بی بضاعت می تواند درخواست کمک خود را به این مؤسسه فرستاده و کمک هزینه تحصیلی دریافت نماید. تاکنون دانشجویان و دانش آموزان زیادی توانسته اند با کمک های مالی این مؤسسه به درجات عالی برسند. 

 

مؤسسه خیریه ضد مالاریا 

 

مؤسسه ای بسیار موفق که در لندن واقع شده است و نزدیک به ۷۵ درصد از بودجه آن برای درمان و پیشگیری کودکان از بیماری مالاریا اختصاص یافته است. سالانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر در دنیا به دلیل نیش حشره مالاریا و عفونت ناشی از آن جان خود را از دست می دهند. وظیفه این مؤسسه تولید و توزیع نوعی پشه بند محافظ می باشد. این پشه بند از ورود حشره مالاریا جلوگیری کرده و آن را نابود می سازد. 

تعداد بازدید : 1577

ثبت نظر

ارسال