Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 39 دقیقه

سرطان کولورکتال متاستاتیک و علائم آن

سرطان کولورکتال|سرطان روده بزرگ|علائم سرطان کولورکتال|انواع سرطان کولورکتال|چه کسانی در خطر سرطان کولورکتال هستند؟

سرطان کولورکتال متاستاتیک یک سرطان بدخیم است که از روده بزرگ شروع شده و به سایر نواحی بدن منتقل می شود، علائم آن نیز وابسته به این است که تا کدام قسمت بدن انتشار پیدا کرده باشد مثلا در صورتی که به ریه ها اسیب رسانده باشد ممکنواست فرد دچار تنگی نفس شود.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 5:59

افراد طرز فکر متفاوتی درباره سرطان دارند. اغلب افراد به این بیماری به عنوان یک بیماری صعب العلاج نگاه می کنند. اگر در مورد سرطان اطلاعات زیادی داشته باشید، متوجه خواهید شد که این بیماری هم مانند دیگر بیماریها اگر زود تشخیص داده شود؛ قابل درمان خواهد بود.

 

سرطان چه نوع بیماری است؟

 

سرطان یک بیماری است که با رشد کنترل نشده سلول های به صورت غیر طبیعی در بدن شروع می شود. بدن انسان از سلول های زیادی تشکیل شده است که به طور معمول برای تولید مثل خود تکثیر می شوند. گاهی اوقات، سلول ها به طور غیر طبیعی و خیلی سریع تقسیم می شوند که این فعالیت سلول ها در بدن به صورت غیر طبیعی است. سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند، می توانند توده ای به نام تومور در بدن ایجاد کنند. برخی از تومورها خوش خیم و برخی دیگر بدخیم هستند.

 

رشد یک تومور خوش خیم ممکن است در عملکرد بدن اختلال ایجاد کند، اما این تومورها قابل درمان هستند. در واقع تومورهای بدخیم نگران کننده تر هستند و از طرفی تومورهای بدخیم به بافت طبیعی بدن حمله کرده و آسیب های جدی به آن قسمت وارد می کنند . با فرآیندی به نام متاستاز، سلول‌ها از یک تومور سرطانی به علت رشد غیر طبیعی و زیاد جدا شده و از طریق خون و سیستم لنفاوی در همه نواحی بدن پخش می شوند و همه نواحی را درگیر می کنند. در نتیجه با رشد غیر طبیعی، تومورهای سرطانی را در بافت ها به وجود می آورند. گاهی سرطان به سرعت رشد می کند و در بعضی مواقع با توجه به نوع بیماری به کندی در بدن رشد می کند.

 

اغلب سرطان های خوش خیم قابل درمان هستند، ولی درمان سرطان های بدخیم به حوصله و صبر بیشتری احتیاج دارد و اگر با مشاهده علائم افراد زودتر به پزشک مراجعه کنند، احتمال درمانشان وجود دارد.

 

همان طور که می دانید سرطان از هر نوعی که باشد، هزینه درمان بالایی دارد. موسسه های خیریه درتامین هزینه های درمان به افراد سرطانی کمک می کنند. شما هم اگر مایل به کمک به بیماران سرطانی هستید می توانید با خرید تاج گل خیریه از موسسه های خیریه سرطانی به این افراد در تامین هزینه های درمانشان کمک کنید.

 

سرطان کولورکتال متاستاتیک چیست؟

 

سرطان کولورکتال متاستاتیک، نوع دیگری از بیماری سرطان می باشد که افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند. سرطان کولورکتال متاستاتیک یک سرطان بدخیم در مرحله پیشرفته است که از روده بزرگ شروع شده و به سایر نواحی بدن نیز منتقل می شود. در حالی که سرطان روده بزرگ می تواند همه نواحی بدن را درگیر کند، در مرحله ابتدای بیشتر ریه ها و کبد را درگیر کرده و بر عملکرد ریه ها و کبد تاثیر بدی می گذارد.

 

متاستاز به این معنی است که سلول های سرطانی با رشد غیر طبیعی خود از روده بزرگ از طریق خون و سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن رفته و در آن قسمت ها به رشد غیر طبیعی خود ادامه داده و تومورهای سرطانی را به وجود آورند .

 

درمان این بیماری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

میزان پیشرفت این بیماری در نواحی بدن

اندازه و بزرگی تومور

نواحی اسیب دیده

سن بیمار

سلامت کامل همه نواحی بدن

 

سرطان کولورکتال متاستاتیک

 

علائم سرطان کولورکتال: متاستاتیک 

 

همان طور که در متن بالا گفتیم بیماری کولورکتال متاستاتیک علاوه بر روده به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت می کند. علائم بروز این بیماری در هر کدام از اندام های که این بیماری به آن سرایت کرده، شامل موارد زیر می باشد:

کبد : علائمی مانند خستگی، یرقان، تورم اندام ها، حالت تهوع یا نفخ شکم نشان دهنده این است که نواحی کبد درگیر بیماری سرطان کولورکتال متاستاتیک شده است.

ریه ها: اگر علائم نظیر این موارد را دارید؛. تنگی نفس، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه یا سرفه مداوم، باید بدانید که این علائم نشان دهنده وجود مشکل جدی در ریه هاست یا به بیان ساده تر بیماری سرطان کولورکتال متاستاتیک تا ریه ها پیش رفته و این نواحی را درگیر کرده است.

مغز: شاید تعجب کنید ولی براساس تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که بیماری سرطان کولورکتال متاستاتیک تا مغز هم پیش می رود و مغز را به طور کامل درگیر می کند. در نتیجه باعث بروز علائمی مانند ، گیجی ، سردرد و از دست دادن حافظه یا تاری دید در افراد مبتلا به این بیماری می شود.

غدد لنفاوی: نفخ ، تورم شکم و همچنین کاهش اشتها از جمله علائمی است که خبر از بروز بیماری سرطلان کولورکتال متاستاتیک در غده لنفاوی در بدن می دهد.

 

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد؛ اگر بخواهیم به صورت کلی علائم و نشانه های این بیماری را در بدن بیان کنیم این بیماری باعث بروز علائم زیر نیز می شود.

اسهال یا یبوست به صورت مکرر

احساس درد و ناراحتی در شکم

 گرفتگی عضلات

حساس تخلیه نشدن کامل روده

خستگی و ضعف

خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع

کاهش سریع وزن

 

علائم سرطان کولورکتال: متاستاتیک 

 

اگر این علائم به صورت مداوم و نگران کننده ای را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید و همه علائم و مشکلات خود را با پزشک در میان بگذارید. تا پزشک در صورت تشخیص به موقع بتواند از روش های درمانی مناسب و موثر برای درمان بیماری شما استفاده کند.

 

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال متاستاتیک را افزایش دهند عبارتند از:

بالا رفتن سن : سرطان کولورکتال متاستاتیک در هر سنی بروز می کند اما افرادی که بالای 50 سال سن دارند، بیشتر در معرض مبتلا شدن به بیماری سرطان کولورکتال متاستاتیک هستند . تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که نرخ سرطان روده بزرگ در افراد کمتر از 50 سال در حال افزایش بوده و این قضیه نگران کننده است.

 

سابقه بیماری سرطان کولورکتال . اگر قبلاً مبتلا به سرطان در نواحی دستگاه گوارش از جمله روده بوده اید، احتمال این که شما در آینده به این بیماری مبتلا شوید زیاد است. پس مراقب خودتان باشید اگر سابقه بیماری سرطان را دارید.شرایط التهابی روده؛ اگر روده شما دچار التهاب شده باشد، احتمال اینکه شما به بیماری کولورکتال متاستاتیک مبتلا شوید زیاد است.

 

سابقه خانوادگی ؛ اگر یکی از بستگان نزدیک شما به این بیماری مبتلا شده است، احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال متاستاتیک در شما به مراتب بیشتر است.رژیم غذایی کم فیبر و پرچرب ؛ خطر ابتلا به سرطان کولورکتال متاستاتیک در افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از گوشت قرمز و مواد غذایی پر چرب استفاده می کنند، به مراتب بیشتر از بقیه افراد می باشد. در واقع عادات بد غذایی از جمله مواد پر نمک، غذاهای فست فود و چرب خود به تنهایی عامل انواع بیمای سرطان در بدن می شود.

 

عدم تحرک و فعالیتهای ورزشی: افرادی که غیر فعال هستند و هیچ تحرکی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال متاستاتیک هستند. انجام فعالیت بدنی منظم، ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد.

دیابت: افراد مبتلا به دیابت نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال متاستاتیک هستند.

چاقی و اضافه وزن: افرادی که چاق هستند، در مقایسه با افرادی که وزن کمتری دارند؛ بیشتر در معرض مبتلا شدن به بیماری سرطان کولورکتال هستند. چرا که چاقی خود عامل خیلی از بیماریها است..

سیگار کشیدن: مصرف دخانیات از جمله سیگار یکی از علل مبتلا شدن افراد به بیماری سرطان کولورکتال می باشد. چرا که دود سیگار موجب اختلال در عملکرد سیستم دستگاه گوارش می شود.

الکل: مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهد.  افرادی که مراتب الکل زیادی مصرف می کنند، بیشتر مستعد بیماری از جمله بیماری سرطان کولورکتال هستند.

 

درمانی سرطان متاستاتیک کولورکتال شامل روش های درمانی زیر می باشد:

عمل جراحی؛ از جراحی برای برداشتن تومورهایی که سرطان در آن مناطق پیشرفت کرده است، استفاده می شود. در بعضی مواقع که سرطان خوش خیم باشد، با عمل جراحی می توان به راحتی تومور را از درون اندام ها برداشت.

شیمی درمانی؛ در شیمی درمانی با استفاده از یک سری از داروهای خاص، اندازه تومورها را به میزان قابل توجهی با توجه به پیشرفت تومور در نواحی بدن کوچکتر می کنند. از این روش درمانی برای کوچک کردن و گاهی از بین بردن تومورهای سرطانی استفاده می شود. در واقع پزشک با بکار بردن روش شیمی درمانی، تا حدی می خواهد مانع از پیشرفت سلول های سرطانی به دیگر نواحی بدن شود.

پرتو درمانی: پرتو درمانی یک روش درمانی مناسب برای بیماران سرطانی می باشد. پزشک با اشعه ایکس و انرژی بالای حاصل از پرتو درمانی ، سلول های سرطانی را از بین می برد.

 

نکته قابل توجه:

سرطان کولورکتال متاستاتیک به ندرت قابل درمان است، چرا که در این سرطان همه قسمت ها درگیر این بیماری هستند. سلول های سرطانی با رشد قابل توجهی به همه قسمت های بدن سرایت کرده و موجب اختلال در عملکرد اندام مربوطه می شود.

 

سخن پایانی

منشا سلول های سرطانی در روده بزرگ می باشد. این سلول های سرطانی به صورت غیر طبیعی با سرعت بالا رشد کرده و به غیر از روده بزرگ، به سایر اندام های بدن نیز سرایت می کنند. درنتیجه باعث ایجاد تومور در نواحی آسیب دیده می شوند. به طبع اگر این سرطان زودتر تشخیص داده شده و سلول های سرطانی قبل از اینکه در سایر اندام ها پخش شوند با روش های درمانی برداشته شود، امکان درمان این بیماران وجود دارد. 

 

پیشگیری بهتر از درمان است، شاید این جمله را بارها شنیده باشید. بله همینطور است شما می توانید با خوردن میوه ها ،سبزیجات ، غلات تا حدی از مبتلا شدن به بیماری سرطان پیش گیری کنید. چون میوه ها ، سبزیجات و غلات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند که خوردن مداوم سبزیجات و میوه های تازه هیچ ضرری برای بدن نداشته بلکه مفید نیز می باشد.

تعداد بازدید : 2419

ثبت نظر

ارسال