Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 8 و 22 دقیقه

سرطان کولورکتال چیست؟

سرطان کولورکتال|سرطان روده بزرگ|علائم سرطان کولورکتال|انواع سرطان کولورکتال|چه کسانی در خطر سرطان کولورکتال هستند؟

در دستگاه گوارش ، یک قسمت مهم بدن به نام روده بزرگ یا کولون وجود دارد که 6 متر طول دارد و از انتهای معده تا مقعد امتداد دارد. این اندام نقش مهمی در جذب و هضم مواد مغذی دارد. وقتی تومورها و سلول های سرطانی در روده بزرگ رشد می کنند ، سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال رخ می دهد.

سه شنبه 30 شهریور 1400 ساعت 12:41

سرطان کولورکتال سرطانی است که در ناحیه کولون یا راست روده ایجاد می شود. هر دوی این اندام ها در قسمت پایینی دستگاه گوارش قرار دارند. کولون همچنین "روده بزرگ" نامیده می شود و به راست روده ختم می شود.سرطان کولون معمولاً افراد مسن را درگیر می کند ؛ اما می تواند در هر سنی رخ دهد. سرطان کولون معمولاً ابتدا در داخل کولون به صورت قطعات کوچکی از سلول های غیر سرطانی (خوش خیم) به نام پولیپ ظاهر می شود. با گذشت زمان ، برخی از این پولیپ ها ممکن است تبدیل به سرطان کولون شوند.


پولیپ ها کوچک هستند و اگر علائم ظاهر شوند، فقط علائم خفیفی را نشان می دهند. بنابراین، به منظور پیشگیری از سرطان کولون، متخصصان گوارش آزمایشات منظم غربالگری را برای شناسایی و برداشتن پولیپ ها قبل از سرطانی بودن توصیه می کنند.درمان های زیادی برای سرطان کولون وجود دارد ، مانند جراحی ، پرتودرمانی و درمان دارویی مانند شیمی درمانی ، درمان هدفمند و ایمونوتراپی.


اگر کولون و راست روده به طور همزمان سرطانی شوند ، از عبارت "کولورکتال سرطان" استفاده می شود. سرطان رکتوم از راست روده شروع می شود.
انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که از هر 22 مرد و 24 زن 1 نفر در طول عمر خود به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.متخصص گوارش شما ممکن است از درجه بندی سرطان به عنوان راهنمای تشخیص پیشرفت سرطان استفاده کند. دانستن مرحله سرطان به پزشک کمک می کند تا بهترین درمان را انجام دهد و پیش آگهی طولانی مدت بیماری شما را ارزیابی کند.

 


مرحله 1 سرطان کولورکتال اولین مرحله است.

 

سطح سرطان تا مرحله 4 ادامه دارد که پیشرفته ترین مرحله است. مراحل زیر سرطان کولورکتال است:
    درجه 1: سرطان به کولون یا مخاط داخلی یا غشای مخاطی راست روده حمله کرده است ؛ اما هنوز به دیواره های اندام وارد نشده است.
    درجه 2: سرطان به دیواره کولون یا راست روده حمله کرده است ؛ اما غدد لنفاوی یا بافتهای اطراف درگیر نشده اند.
    درجه 3: سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است ؛ اما به سایر نقاط بدن گسترش نیافته است. در این مرحله معمولاً یک تا سه غدد لنفاوی درگیر می شوند.
    سطح 4: سرطان به سایر قسمت های بدن مانند کبد یا ریه ها سرایت کرده است.

 

علائم سرطان کولورکتال چیست؟


سرطان های کولورکتال ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند ، به ویژه در مراحل اولیه بیماری.

 

علائم اولیه بیماری (در صورت وجود) شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • اسهال
  • تغییر رنگ مدفوع
  • تغییر شکل مدفوع ، مانند باریک شدن مدفوع
  • وجود خون در مدفوع
  • خونریزی روده بزرگ
  • تولید بیش از حد گاز
  • گرفتگی شکم

 

    معده درد


در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، لطفاً برای غربالگری کولون به متخصص گوارش مراجعه کنید.


مرحله 3 یا 4 علائم (علائم پیشرفته سرطان)


علائم سرطان کولورکتال در مراحل بعدی بیماری (مراحل 3 و 4) بارزتر است. علاوه بر علائم ذکر شده در بالا ، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید ، مانند:
    خستگی
    ضعف غیرقابل توضیح
    کاهش وزن ناخواسته
    تغییرات مدفوع که بیش از یک ماه طول می کشد
    احساس می کنید روده های شما کاملاً خالی نیست
    استفراغ


اگر سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشد ، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:
    زردی (زردی چشم و پوست)
    تورم دست ها یا پاها
    مشکلات تنفسی
    سردرد مزمن
    تاری دید
    شکستگی استخوان


انواع سرطان کولورکتال


اگرچه سرطان کولورکتال واضح به نظر می رسد ، اما در واقع بیش از یک نوع سرطان کولورکتال وجود دارد. این تفاوت بستگی به نوع سلول های سرطانی و محل قرارگیری این سلول ها دارد.شایع ترین نوع سرطان کولون آدنوکارسینوم است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا ، 96 درصد موارد سرطان کولون آدنوکارسینوما هستند. مگر اینکه پزشک نوع دیگری از سرطان کولون را تشخیص دهد ، سرطان کولون شما ممکن است آدنوکارسینوم باشد. آدنوکارسینوما در سلولهای مخاطی کولون یا راست روده ایجاد می شود.


سرطان های کولورکتال به ندرت توسط انواع دیگر تومورها ایجاد می شوند، مانند:
لنفوم که ممکن است در ابتدا در غدد لنفاوی یا کولون ایجاد شود
کارسینوئید ، از سلولهای روده ای که هورمون تولید می کنند شروع می شود
سارکوم ، که در بافتهای نرم مانند عضله کولون ایجاد می شود


تومورهای استرومایی دستگاه گوارش  که ممکن است در ابتدا خوش خیم باشند و سپس سرطانی شوند (این تومورها معمولاً در دستگاه گوارش ایجاد می شوند ، اما ممکن است به ندرت در کولون دیده شوند)

 

سرطان کولورکتال


چه چیزی باعث سرطان کولورکتال می شود؟


محققان هنوز در حال بررسی علل سرطان کولون هستند. عوامل خطرساز این بیماری به تنهایی یا در ترکیب با سایر عوامل خطر عمل می کنند و خطر ابتلا به سرطان کولون را افزایش می دهند.


رشدهای پیش سرطانی


سلول های غیر طبیعی در پوشش کولون تجمع می یابند و باعث ایجاد پولیپ می شوند. این پولیپ ها مجموعه ای از سلول های کوچک و خوش خیم هستند. یکی از رایج ترین راه های جلوگیری از سرطان کولورکتال حذف این پولیپ ها از طریق جراحی است. پولیپ های درمان نشده ممکن است سرطانی شوند.


جهش ژنوم


گاهی اوقات، اعضای خانواده به سرطان کولورکتال مبتلا می شوند. این به دلیل جهش در ژنی است که از والدین به فرزندان منتقل می شود. این جهش های ژنی لزوماً به این معنی نیست که شما دارای درجه کولورکتال هستید ؛ اما خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.


چه کسانی در خطر سرطان کولورکتال هستند؟


شرایطی وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهد:


موارد غیرقابل اجتناب


برخی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهند اجتناب ناپذیر هستند. افزایش سن یکی از آنهاست. از سن 50 سالگی ، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال افزایش می یابد.


برخی دیگر از عوامل اجتناب ناپذیر عبارتند از:
سابقة داشتن پولیپ کولون
سابقه ابتلا به بیماری های روده
سابقة خانوادگی سرطان کولون
داشتن سندرم ژنتیکی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP)
نژاد یهودی اروپای شرقی یا آفریقایی

عوامل قابل اجتناب


سایر عوامل خطر قابل پیشگیری هستند ؛ این بدان معناست که با تغییر آنها می توانید خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهید. این عوامل عبارتند از:
اضافه وزن یا چاقی
سیگار کشیدن نوشیدن زیاد الکل
دیابت نوع 2
ورزش نکردن
رژیم غذایی گوشت قرمز فرآوری شده یا مصرف زیاد گوشت قرمز


نحوه تشخیص سرطان کولورکتال


تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال شانس بهبود را افزایش می دهد.
متخصص گوارش شما ابتدا سابقه پزشکی و خانوادگی شما را درک کرده و معاینه فیزیکی انجام می دهد. متخصص گوارش ممکن است شکم شما را فشار داده یا راست روده را برای تشخیص توده یا پولیپ معاینه کند.


آزمایش خون


پزشک شما ممکن است آزمایش خون را برای پی بردن به علت علائم شما تجویز کند. با این حال ، هیچ آزمایش خونی وجود ندارد که بتواند سرطان کولون را تشخیص دهد. اما آزمایش عملکرد کبد و شمارش کامل سلول های خون می تواند سایر بیماری ها و اختلالات را منتفی کند.


کولونوسکوپی


در کولون ، پزشک از یک لوله بلند با یک دوربین کوچک متصل به انتها استفاده می کند تا کولون و فضای داخل راست روده را مشاهده کرده و آنها را از نظر ناهنجاری ها بررسی کند.در طول کولون ، متخصص گوارش توانست بافت را از ناحیه غیر طبیعی خارج کرده و نمونه را برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال کند.


تصویربرداری با اشعه ایکس


پزشک ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس را با عامل کنتراست رادیویی حاوی عنصر فلزی باریم سفارش دهد. پزشک از یک تنقیه برای ریختن محلول در روده استفاده می کند. به این ترتیب ، محلول باریم پوشش کولون را پوشش داده و کیفیت تصویر را بهبود می بخشد.


سی تی اسکن


سی تی اسکن تصویر دقیق کولون را در اختیار متخصص گوارش قرار می دهد. فرایند استفاده از سی تی اسکن برای تشخیص سرطان کولورکتال نیز کولون و اسکن مجازی نامیده می شود.

 

 خطر سرطان کولورکتال


برنامه درمان سرطان کولورکتال چیست؟


درمان سرطان کولورکتال به متغیرهای زیادی بستگی دارد. سلامت عمومی بیمار و مرحله سرطان به پزشک کمک می کند تا برنامه درمانی را تهیه کند.

 

عمل جراحی

 

در مراحل اولیه سرطان کولورکتال ، پولیپ های سرطانی با جراحی برداشته می شوند. اگر سرطان به دیواره روده سرایت نکرده باشد ، چشم انداز شما ممکن است بسیار خوب باشد.اگر سرطان به دیواره روده سرایت کرده باشد ، ممکن است جراح مجبور شود قسمتی از کولون یا راست روده بیمار و همچنین غدد لنفاوی مجاور را خارج کند. در صورت امکان ، جراح قسمت سالم روده را دوباره وصل می کند.


در غیر این صورت ، ممکن است جراح مجبور به انجام استومی کولون شود. در طی این فرایند ، جراح در دیواره شکم دریچه ای ایجاد می کند که از طریق آن مدفوع از بدن خارج می شود.


شیمی درمانی


در شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی و درمان بیماری ها استفاده می شود. شیمی درمانی یک روش درمانی متداول است که برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده پس از جراحی استفاده می شود. شیمی درمانی همچنین به کنترل رشد تومورها کمک می کند.اگرچه شیمی درمانی می تواند علائم سرطان پیشرفته را کاهش دهد ، اما معمولاً عوارض جانبی زیادی ایجاد می کند که باید از طریق عوارض جانبی کنترل شود.

پرتودرمانی


پرتودرمانی می تواند برای از بین بردن سلول های سرطانی قبل و بعد از عمل استفاده شود. در پرتودرمانی ، پرتوهای انرژی قوی سلول های سرطانی مانند اشعه ایکس را هدف قرار می دهند. پرتودرمانی معمولاً با شیمی درمانی ترکیب می شود.


تجویز دارویی


داروی رگورافنیب (Regorafenib) با نام تجاری استیوارگا (Stivarga)، برای درمان سرطان متاستاتیک یا سرطان کولورکتال پیشرفته استفاده می شود. سرطان به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد و به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. در سپتامبر 2012 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شد و در مورد طب آمریکایی است. این دارو با مسدود کردن آنزیم های تحریک کننده رشد سلول های سرطانی عمل می کند.


شاید داشتن سرطان کولورکتال ترسناک به نظر برسد ؛ اما حقیقت این است که درمان این نوع سرطان آسان است ، به خصوص اگر زود تشخیص داده شود. پیشرفت بزرگی در بهبود درمان موارد پیشرفته سرطان نیز حاصل شده است.ب ر اساس داده های مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس ، میانگین طول عمر بیماران مبتلا به مرحله 4 سرطان کولورکتال حدود 30 ماه است.

 

این آمار در دهه 1990 بطور متوسط 6 تا 8 ماه بود و به طرز چشمگیری افزایش یافته است.در مقابل ، پزشکان اکنون نیز این بیماری را در جوانان مشاهده می کنند. این به احتمال زیاد به دلیل انتخاب شیوه زندگی نامناسب است که در دهه های اخیر مشاهده کرده ایم. به گفته انجمن سرطان آمریکا ، با وجود کاهش کلی مرگ و میر ناشی از سرطان کولون از سال 2007 تا 2016 ، میزان مرگ و میر سالانه بیماران زیر 55 سال بر اثر این بیماری 1 درصد افزایش یافته است.


پیشگیری از سرطان کولون


نمی توان از برخی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی و پیری جلوگیری کرد. با این حال ،عوامل خطر مرتبط با شیوه زندگی قابل پیشگیری هستند و ممکن است خطر کلی ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.


برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان، می توانید مراحل زیر را انجام دهید:
    مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید
    از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و سوسیس خودداری کنید
    غذاهای گیاهی بیشتری بخورید
    میزان چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید
    هر روز ورزش کن
    برای کاهش وزن به توصیه پزشک عمل کنید
    ترک سیگار
    مصرف الکل را کاهش دهید
    استرس خود را کاهش دهید
    اگر دیابت دارید ، آن را کنترل کنید


یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه ممکن است انجام اسکن کولون بعد از 50 سالگی باشد-حتی اگر هیچ فاکتور خطر برای سرطان کولون ندارید. تشخیص زودهنگام سرطان می تواند نتیجه نهایی را بهبود بخشد.اگر کولورکتال زود تشخیص داده شود ،بیماری قابل درمان است و در بیشتر موارد قابل درمان است. با تشخیص زودهنگام ، اکثر بیماران می توانند 5 سال دیگر زندگی کنند.


کلام آخر


در دستگاه گوارش ، یک قسمت مهم بدن به نام روده بزرگ یا کولون وجود دارد که 6 متر طول دارد و از انتهای معده تا مقعد امتداد دارد.این اندام نقش مهمی در جذب و هضم مواد مغذی دارد. وقتی تومورها و سلول های سرطانی در روده بزرگ رشد می کنند ، سرطان روده بزرگ یا کولون رخ می دهد.


تاج گل


چندین سال است که در مراسم خاکسپاری شاهد سفارش تاج گل های خیریه هستیم. مردم به جای هزینه برای سفارش تاج های طبیعی که کوتاه مدت و گران هستند و پس از مراسم به هدر می روند، در عوض از تاج گل های مصنوعی از خیریه ها برای ابراز همدردی استفاده می کنند.

تعداد بازدید : 1464

نظرات

گلنار نظری

1 سال و 8 ماه و 12 روز پیش

با سلام. من دوسال هست که با سرطان روده درگیر هستم، متاسفانه به جاهای دیگر بدنم هم سرایت کرده، اما خدا رو شکر تا حالا خدا کمک کرده و از خطراتش جسته ام. چند روز پیش دکتر برام یه دارو نوشت که باید مصرف کنم رفتم و گیر نیاوردم الان که گیر آوردم بهم میگن دوتا مدل هست یکیش ۸۴ ملیون تومن و یکیش رو هم ۲۴ ملیون تومن و متاسفانه ظاهرا باید هر ماه یک بسته مصرف کنم. اصلا فکرش هم نمیتونم بکنم که هر ماه بتونم همچین هزینه ای بدم. لطفا کمک کنید اگر امکانش هست. ۲۷ ساله هستم

ثبت نظر

ارسال