Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 54 دقیقه

تشخیص سرطان کلیه چگونه امکان پذیر است؟

عوامل شناخته شده خطر احتمال سرطان کلیه|سرطان کلیه|

سرطان کلیه نوعی سرطان است که سلولهای سرطانی در این قسمت از بدن رشد میکنند و گاهی به قسمت های دیگر بدن نیز انتشار پیدا میکنند از علائم سرطان کلیه وجود خون در ادرار، تب، فشار خون و ....می باشد

چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 ساعت 13:22

سرطان کلیه به سرطانی گفته می شود که از کلیه نشات می گیرد. هر وقت سلول ها در جایی از بدن ، بدون گسترش تکثیر می شوند، آن قسمت از بدن دچار سرطان شده است. سلول های سرطانی هر قسمت از بدن ممکن است سرطانی شوند، سلول های سرطانی عملکرد طبیعی ندارند، گاهی سلول های سرطانی می توانند به بخش های دیگر بدن هم دست درازی کنند و پخش شوند.

 

تومور سرطان کلیه یکی از موذی ترین تومورها هستند که در اغلب مواقع علیرغم انتشار به مناطق دیگر بدن ، هیچ علامت ، نشانه ای ندارند و در اغلب موارد به صورت اتفاقی و در بررسی ها و چکاپ کلیه با سونوگرافی و یا سی تی اسکن تشخیص داده می شود. سرطان کلیه یکی از 10بیماری خطرناک است که بین سنین 50تا 70 سالگی شایع تر است و  از شایع ترین  بیماریهای سرطانی است و 2تا 04/0 بیماریهای بدخیم سرطانی را شامل می شود و در قسمت اورولوژی یکی از سه بیماری مهم است.

 

مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا می شوند. مصرف دخانیات همانند سیگار نقش بزرگی در ایجاد آن دارد. اولین نشانه ان وجود خون در ادرار است که در این موقع پزشک با سونوگرافی به وجود تومور پی می برد. بعد از آن با پیدایش درد در پهلوها و احساس درد در شکم همراه می باشد اغلب معالجه آن با برداشتن کامل کلیه است. شانس بهبودی در بیماری متفاوت بوده و هر چه زودتر شناخته شود ، شانس بهبودی بالاتر است.

 

سرطان کلیه و علایم آن :

 

سرطان کلیه یکی از 10سرطان شایع است و اغلب ، مردان بالای 50سال را گرفتار خود می کند. 

 

1- خون در ادرار

 

خون در ادرار نشانه قطعی ابتلا به سرطان کلیه نیست اما باید زنگ هشدار را برای شما به صدا در آورد ، اما باید زنگ هشدار برای شما به صدا در آورد. ممکن است این شرایط از مشکلات رایج مانند یک عفونت دستگاه ادراری ناشی شده یا تنها مصرف برخی مواد غذایی مانند چغندر موجب تغییر رنگ ادرار شما شده باشد. با این وجود ، اگر خون در ادرار به واسطه ی سرطان کلیه شکل گرفته باشد بیماری در حالت پیشرفته قرار می گیرد. 

 

2-خستگی و کاهش وزن

 

خستگی ، بی اشتهایی و کاهش وزن بی دلیل سه نشانه ای هستند که در مراحل پیشرفته سرطان کلیه ظاهر می شوند. با این وجود ، آنها نشانه هایی فریبنده هستند زیرا عواملی دیگری مانند استرس نیز ممکن است در پس این شرایط قرار داشته باشند.

اما اگر به رغم خواب کافی ، همچنان با احساس خستگی مواجه هستید یا بدون تغییر در برنامه غذایی خود کاهش وزن را تجربه می کنید. خستگی ناشی از سرطان با خستگی معمولی متفاوت است و با خواب و استراحت برطرف نمی شود . این خستگی با فعالیت روزمره و طبیعی تداخل دارد و می تواند فرد را تحریک پذیر و ضعیف کند. هر گونه خستگی غیر معمول باید به اطلاع پزشک برسد.

 

3-افزایش فشار خون بالا

 

اگر فشار خون شما به طور معمول در سطح خوب و عادی قرار داشته ، اما متوجه افزایش آن شده اید ، این می تواند به بروز مشکلات جدی مانند سرطان کلیه اشاره داشته باشد. کلیه ها از طریق ترشح هورمونی به نام رنین به مدیریت تعادل مایع و فشار خون در بدن شما کمک می کنند. سرطان می تواند در این فرآیند اختلال ایجاد کند. 

 

4-تب بدون ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا یا عفونت دیگر

 

هر زمانی که دمای بدن شما افزایش می یابد. نشانه ای از درگیری سیستم ایمنی یا یک مزاحم است . این مزاحم می تواند یک ویروس ، باکتری ، یا تومور باشد. اگر با تعریق شبانه یا احساس گر گرفتگی مواجه هستید ، نظارت بر دمای بدن خود را مد نظر قرار دهید .

در غیاب دیگر علایم آشکار عفونت ، مانند سرفه ، عطسه ، یا دردهای ماهیچه ای ، مواجه با تب نشانه ای هشدار دهنده است. یکی از نشانه های رایج سرطان ، از دست دادن ناگهانی و غیر منتظره وزن است ، بدون اینکه بیمار از رژیم غذایی خاصی تبعیت کرده باشد تب با علت ناشناخته نیز ممکن است همراه باشد.

 

5- تورم سیاهرگ اطراف بیضه 

 

در هر شرایطی که ممکن است در هر دو بیضه رخ دهد، واریکوسل -خوشه ای ، سیاهرگ های متورم بیشتر بیضه راست را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است نشانه از یک تورم بزرگ کلیوی نیز باشد.

 

6-توروم در مچ پا و پاها

 

کلیه ها همچنین در تنظیم تعادل مایعات در بدن نقش بسیار مهمی دارد. سرطان کلیه و سایر بیماری های کلیوی می توانند در این تنظیم اختلال ایجاد کند و به احتباس مایعات شود که به عنوان توروم در پا و مچ پا مشاهده می شود.

 

7-گر گرفتگی

 

گر گرفتگی یا قسمت هایی که در آن پوست قرمز می شود ، همراه با احساس گرما ، یا حتی سوزش ، صورت ، گردن ، یا اندام ها ، یک علامت بالقوه است چندین دلیل احتمالی سرطان بدخیم ، برطرف شدن پوستی  وجود دارد که یکی از آنها سرطان کلیه است. 

 

8-وجود توده در شکم

 

وجود توده در شکم می تواند علامت هشدار دهنده ابتلا به سرطان کلیه باشد. حس کردن توده در شکم سخت است چون بیشتر در اعماق شکم وجود دارد. کشف این توده پزشک را وادار به سفارش آزمایش هایی مانند سونوگرافی ، سی تی اسکن ، می کند. البته در نظر داشته باشید که اغلب این توده ها همیشه نشان دهنده ابتلا به سرطان نیستند .

 

9-درد پایین کمر

 

اکثر افراد این درد را تجربه نمی کنند تا زمانی که سرطان به مراحل پیشرفته خود رسیده باشد ، درد ناشی از سرطان کلیه در یک طرف از پهلوها و بالاتر از لگن احساس می شود. این درد ناگهانی اگر چند روز ادامه داشت باید فرد حتما به پزشک مراجعه کند.

 

چگونگی تشخیص سرطان کلیه

 

چگونگی تشخیص سرطان کلیه

 

احتمال دارد که علایمی همچون کمر درد ، خستگی مفرط یا کاهش وزن داشته باشید. یا ممکن است که پزشک با معاینه شما ، علایمی را تشخیص دهد. امکان اینکه ضمن بررسی یا بیماری دیگری ، وجود سرطان کلیه پی برده شود ، هم وجود دارد. اما پزشک با آزمایش های زیر پی به تشخیص سرطان کلیه می برد.

 

1-آزمایش خون

 

آزمایش خون برای اطمینان از عملکرد مطلوب کلیه ها

 

2-سونوگرافی

 

اولتراسوندها یا همان سونوگرافی ، آزمایش های تصویر برداری هستند که به آنها سونوگرافی یا اولتراسونوگرافی می گویند . سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی ، فرکانس بالا ، تصاویری از اندام های داخلی ایجاد می نماید .

این امواج صوتی به اندام شما ضربه زده و با قدرت به دستگاهی به نام مبدل باز می گردند . مبدل امواج صوتی را گرفته و آنها را تبدیل به تصاویر کامپیوتری می کند. هنگامی که این امواج از بافت های غیر طبیعی و سالم بیرون می آیند ، به گونه ای منحصر به فرد منعکس شده و به پزشک کمک می کنند تا تومور احتمالی را تشخیص دهد.

 

در آزمایش های سونوگرافی خبری از اشعه ایکس نیست ،بنابراین استفاده از آن در دوران بارداری بی خطر است. سونوگرافی که به مشخص شدن تومورها کمک می کند و به کمک آن معلوم می شود که تومور جامد است یا به صورت کیستی پر از مایع وجود دارد. مزایایی سونوگرافی به پزشکان کمک می کند تا تومورها را در نواحی خاص از بدن که از طریق اشعه ایکس قابل مشاهده نیست ، ببیند .

پزشکان از سونوگرافی برای هدایت سوزن در طول بیوپسی استفاده می کنند. سونوگرافی سریع انجام می گیرد و نیاز به هیچ گونه آمادگی خاصی ندارد و بیمار حین سونوگرافی دردی را تجربه نخواهد کرد.

 

3-سی تی اسکن

 

پزشک از سی تی اسکن استفاده می کند تا با استفاده از اشعه ایکس از داخل بدن بیمار از زوایای مختلف عکس بگیرد ، سپس کامپیوتر تصاویر را به یک تصویر سه بعدی تبدیل می کند تا هر گونه تومور یا ناهنجاری را تشخیص دهد. 

 

مزایایی سی تی اسکن

 

1-مرحله سرطان را تعیین می کند ، وقتی پزشک این موضوع را بداند. می تواند بهترین دوره درمانی را انتخاب کند وحتی ممکن است احتمال بهبودی را پیش بینی کند. 

2-برای پرتو درمانی برنامه ریزی می کند

3-موثر بودن درمان در طول ویزیت های بعدی را ارزیابی می نماید.

4-موفقیت درمان بعد از اتمام آن و در طول مراقبت های بعدی را ارزیابی می کند.

 

5-پیلوگرام 

 

پیلوگرام داخل وریدی که نوعی تصویر برداری با اشعه ایکس است که با ترزیق رنگ به مجاری کلیوی، امکان عکسبرداری از این ناحیه و تشخیص وجود تومور را ممکن می کند.

 

6-اشعه ایکس

 

اشعه ایکس به پزشک کمک می کند تا در نواحی مختلف بدن مانند کلیه ها و معده و استخوان ها به دنبال سرطان بگردد. اشعه ایکس بدون درد و سریع است و نیاز به آمادگی خاصی ندارد . مزایایی اشعه ایکس به اندازه دیگر تصویر برداری ها هزینه بر نیست. بنابراین پزشکان ممکن است از آنها برای کسب اطلاعات سریع و قبل از انجام سایر روش ها استفاده نمایند . آزمایش اشعه ایکس برای تشخیص و یا تعیین مرحله تومور استفاده می شود. اشعه ایکس از حداقل میزان تشعشع برخوردار است. پزشکان در دورهای بالاتر در پرتو درمانی از اشعه ایکس استفاده می نماید. 

 

7-اسکن پزشکی هسته ای

 

اسکن پزشکی هسته ای ، تصاویری را براساس شیمی بدن تولید می کنند و به جای اینکه از فرم و شکل فیزیکی بدن عکس بگیرند ، اسکن ها از مواد مایعی به نام رادیو نوکلئید،رادیو دارو ، یا ردیاب استفاده می کند . که اشعه  کمی را آزاد می سازند.

بافت های بدن تحت تاثیر برخی بیماری ها مانند سرطان ، ممکن است ماده ردیاب بیشتر یا کمتری را نسبت به بافت های طبیعی بدن جذب نماید. دوربین های خاص از الگوهای رادیو اکتیو برای تولید عکس استفاده می نماید تا به پزشک مسیر حرکت ردیاب و جایی که جمع می شوند را نشان دهند. در صورت وجود سرطان ، تومور به صورت هات اسپات نشان داده می شود. هات اسپات نقطه افزایش جذب ردیاب و فعالیت سلول است. بسته به نوع اسکن به صورت کلد اسپات باشد. کلد اسپات ناحیه مربوط به فعالیت کمتر سلول ها با کاهش جذب ردیاب است.

 

8-اسکن ام آر آی

 

ام آری آی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی ، تصاویری است که با امواج رادیویی و مغناطیسی ، تصاویر دقیق از بافت های درونی به نمایش می گذارد. ممکن است برای نمایش تصاویر بهتر نیاز به ترزیق عامل ایجاد کنتراست در تصویر باشد.

ام آر آی از امواج رادیویی و انرژی آهن رباهای قدرتمند برای تولید تصاویر دقیق و کامپیوتری از بدن استفاده می نماید. پزشکان برای اندازه گیری تومور استفاده می کنند. یک دهانه ی تونل مانند باریک روی دستگاه وجود دارد. دستگاه ام آر آی در برخی مراکز دارای دهانه بازتری هستند  که برخی افراد کلاسترو فوبیک مناسب تر هستند. 

 

مزایایی ام ار آی 

 

1-این روش منجر به مشکلات ناباروری در مردان و زنان نمی شود

2-تعیین می کند که آیا تومورها سرطانی است یا غیر سرطانی

3-اندازه و محل تومور را تعیین می کند.

4-بر اثر بخشی درمان نظارت دارد

 5-برای درمان سرطان برنامه ریزی می کند ،مانند پرتو درمانی و جراحی.

8-آنترایوگرام کلیوی

 

برای ارزیابی وضعیت خون رسانی به تومور انجام می شود. این روش زیاد مورد استفاده نیست، اما در تشخیص تومورهای کوچک مفید است و کاربردهایی هم دارد در صورت تشخیص سرطان ، نیاز به انجام آزمایش های دیگری برای بررسی و وضعیت پخش شدن سلول های سرطانی در تمام کلیه و سایر اعضای بدن پیش می آید. در صورتی که سرطان از نقطه ی شروع و به نقاط دیگر بدن سرایت کند حالت متاستاز رخ می دهد.

 

برای آگاهی از سرایت یا عدم سرایت سرطان به بخش های دیگر بدن به سی تی اسکن یا ام آر آی نیاز است. تصویری که به کمک اشعه ایکس برداشته می شود نشان خواهد داد که سرطان به ریه ها هم منتقل شده است یا خیر. اسکن استخوان هم برای تشخیص وجود سرطان در استخوان ها انجام می شود.

 

برخلاف سرطان های دیگر، پزشکان در تشخیص سرطان کلیه نیاز به بیوپسی ( بافت برداری) ندارند. گاهی اوقات ، انجام بیوپسی به تشخیص قطعی می انجامد. برای انجام بیوپسی از سوزنی برای برداشت نمونه ی بافت استفاده می شود ، سپس این بافت ها زیر میکروسکوپ قرار می گیرند تا وجود سلول ها در آنها مشخص شود.

 

بیوپسی به تشخیص مرحله و سطح سرطان نیز کمک می کندو نشان می دهد که میزان شدت و تهاجمی بودن سرطان کلیه به چه اندازه است. در بیشتر موارد پزشکان کل تومور را بر می دارند و بعد نمونه را مورد بررسی و آزمایش قرار می دهند.

 

درمان سرطان کلیه

 

درمان سرطان کلیه

 

1-جراحی

 

معمول ترین راه درمان است که نوعی از درمان موضعی است و سرطان را در کلیه و مناطق نزدیک به آن درمان می کند. عمل جراحی برای بیرون آوردن کلیه از بدن ، نفرکتومی نامیده می شود. که انواع گوناگون دارد نوع عمل به مرحله تومور بستگی دارد.

 

2-رادیو تراپی

 

نوعی درمان است که در آن از پرتوهایی با انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

 

3-درمان بیولوژی

 

نوعی درمان سیستمیک است در این روش از توانایی ذاتی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می شود.

 

4-شیمی درمانی

 

نوعی درمان سیستمیک است . داروهای ضد سرطانی وارد گردش خون شده و به سراسر بدن می رسند با این وجود، این روش برای بسیاری از انواع سرطان مناسب است ولی برای سرطان کلیه خیلی مفید نیست. 

 

5-دارو درمانی

 

به تازگی محققان نتیجه آزمایش دو داروی جدید در درمان پیشرفته ترین سرطان کلیه را موفقیت  آمیز اعلام کردند. داروی اول سیستم ایمنی را به طور موقت غیر فعال می کند و داروی دوم روند تومور را متوقف می کند.

 

عوامل شناخته شده خطر احتمال سرطان کلیه

 

1-سن ، خطر سرطان کلیه با افزایش سن بیشتر می شود ، اگرچه این سرطان ها در افراد در هر سن و حتی کودکان نیز مشاهده شده است. این بیماری بین 50 تا 70 سالگی تشخیص داده می شود.

2- جنسیت ،سرطان کلیه در مردان دو برابر زنان شایع است.

3- نژاد ، خطر سرطان کلیه در سیاه پوستان کمی بیشتر از سفید پوستان است.

4- سیگار کشیدن، استعمال دخانیات یک عامل خطرناک برای سرطان کلیه است و افرادی که سیگار می کشند 50 درصد بیشتر در معرض این بیماری هستند و تصور می شود که دلیل 30درصد سرطان های کلیوی در مردان و 25درصد در زنان سیگاری است . مانند سرطان های ریه خطر ابتلا به سرطان کلیه در هنگام ترک سیگار کاهش می یابد. اما می تواند برای مدت طولانی بالا بماند. 

5- چاقی، افرادی که چاق هستند یا دارای اضافه وزن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه هستند و تصور می شود چاقی علت یکی از چهار سرطان کلیه است. چاقی منجر به تغییر در سطح هورمون در بدن می شود.

6- داروها، برخی از داروها وجود دارند که به وضوح با سرطان کلیه همراه است و برخی دیگر که هنوز مطمئن نیستیم خطر وجود دارد. دیورتیک ها  یا قرص آب همچنین ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه همراه باشد ، در حال حاضر مشخص نیست که آیا این خطر مربوط به استفاده از این داروها برای درمان فشار خون بالاست  و یا به دلیل وجود فشار خون بالاست.

 

اقداماتی که به مراقبت از کلیه شما کمک می کند

 

1-مصرف متعادل مایعات

2-ورزش منظم

3-مصرف غذاهای سالم

4-قطع سیگار

5-مصرف مناسب و منطقی از داروهای مکملی

6-بررسی منظم و مداوم عملکرد کلیه ها در افرادی که در خطر آسیب کلیه هستند.

تعداد بازدید : 2932

ثبت نظر

ارسال