Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 28 دقیقه

راه هایی برای کانسر معده از جراحی تا شیمی درمانی

سرطان معده

هنگامی که سرطان معده تشخیص داده می شود، با توجه به پیشرفت بیماری در بدن راه هایی برای کانسر معده از جراحی تا شیمی درمانی پیش روی بیمار می باشد که دکتر آن ها. این تجویز می کنند.

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 ساعت 17:17

جراحی و شیمی درمانی سیستمیک و داروهای دقیق سرطان، اساس درمان کانسر معده را تشکیل می دهند. جراحی بخشی از درمان استاندارد برای اکثر بیماران مبتلا به سرطان معده است.

با این حال، از آنجا که سرطان معده به طور انحصاری توسط جراحی درمان نمی شود، برای بیماران مهم است که در یک مرکز پزشکی تحت درمان قرار بگیرند که می تواند درمان چند حالته ای را شامل جراحان، متخصصان گوارش، انکولوژیست های پرتوی، انکولوژیست های پزشکی و متخصصان تغذیه باشد. درمان این بیماری ممکن است شامل داروهای شیمی درمانی، پرتودرمانی و داروهای دقیق سرطان باشد. 

 

راهکارهای موثر جهت درمان کانسر معده

 

- درمان سیستمیک

 

درمان سیستمیک، درمانی است که برای از بین بردن سلول های سرطانی در سراسر بدن انجام می شود و ممکن است شامل شیمی درمانی، داروهای دقیق سرطان یا ایمونوتراپی باشد.

درمان بیماران مبتلا به مرحله II - III یا سرطان معده پیشرفته، اغلب شامل درمان سیستمیک همراه با جراحی یا پرتودرمانی است و درمان سیستمیک به طور معمول در مرحله IV یا سرطان عودکننده استفاده می شود. همه بیماران باید آزمایش بیومارکر ژنومی را انجام دهند تا مشخص شود آیا می توانند از درمان با داروهای دقیق سرطان جهت بهبود کانسر معده بهره مند شوند یا خیر.

 

- جراحی برای سرطان معده

 

افراد مبتلا به سرطان معده، برای برداشتن سرطان و جلوگیری از عود (یا بازگشت) سرطان غالباً با برداشتن معده با جراحی معالجه می شوند (که گاسترکتومی نامیده می شود). گره های لنفاوی (قسمت هایی از سیستم لنفاوی بدن) در اطراف معده نیز برداشته شده و مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود سرطان به این مناطق سرایت کرده است یا خیر.

بسته به مرحله (میزان بیماری) سرطان، اکثر بیماران نیز با داروهای شیمی درمانی و یا پرتودرمانی تحت درمان قرار می گیرند.حذف کامل سرطان اولیه و تخلیه لنفاوی سرطان، هدف اصلی هر روش درمانی یا جراحی برای سرطان معده است.

بیماران مبتلا به سرطان معده، ممکن است به طور کامل یا جزئی از معده آنان برداشته شود. هنگامی که بیماران تحت برداشت جزئی از معده قرار می گیرند، قسمت باقیمانده معده دوباره به قسمت فوقانی روده کوچک (اثنی عشر) یا قسمت میانی روده کوچک یا مری متصل می شود. 

 

- گاسترکتومی کامل 

 

در طی عمل گاسترکتومی کامل، کل معده برداشته می شود و دو انتهای باقی مانده دستگاه گوارش دوباره بهم متصل می شوند. این متداول ترین عمل برای بهبود کانسر معده است. برای سرطان های میانه و پایین معده، یک شکاف در شکم ایجاد می شود و می توان کل عمل را بدون ورود به قفسه سینه انجام داد.

عمل معمول سرطان قسمت فوقانی معده که کاردیا نامیده می شود، برشی است که شامل ورود به شکم و قفسه سینه است. روش transhiatal برای گاسترکتومی کامل سرطان قسمت فوقانی معده، یک جایگزین ایمن برای روش استاندارد توراکوآبومال است و از ورود به قفسه سینه و عوارض ناشی از آن جلوگیری می کند.

 

Substotal Gastrectomy – 

 

درمان بیماران مبتلا به سرطان قسمت تحتانی معده، اغلب شامل برداشتن کامل معده است. یک عمل جایگزین وجود دارد و آن تنها برداشتن بخشی از معده درگیر سرطان با حفظ قسمت فوقانی معده است. به این عمل گاسترکتومی زیر توتال گفته می شود. 

 

- جراحی آندوسکوپیک 

 

سرطان های اولیه (مرحله 0 و I) اغلب می توانند از طریق آندوسکوپی که از مری عبور داده شده برداشته شود. روش دیگری به نام جراحی لاپاراسکوپی، از طریق آندوسکوپی که از طریق یک برش کوچک به شکم منتقل می شود، انجام می شود. مطالعات انجام شده تاکنون نشان می دهد که جراحی لاپاراسکوپی برای بیماران انتخاب شده، ایمن و موثر است. قبل از نتیجه گیری قاطع، به مطالعات بیشتر و بزرگتری نیاز است. مزیت اصلی جراحی لاپاراسکوپی بهبود سریعتر بعد از جراحی است.

 

- میزان جراحی 

 

لنفوسیت ها و سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که بدن را از بیماری و عفونت محافظت می کنند. سیستم لنفاوی متشکل از "گره های لنفاوی" لوبیایی شکل کوچکی است که توسط مجاری به هم متصل شده اند و به طور گسترده در سراسر دستگاه گوارش واقع شده اند. وقتی سرطان از معده سرچشمه می گیرد، سلول های سرطانی ممکن است از طریق غدد لنفاوی به سایر قسمت های بدن منتقل شوند.

در برخی، اما نه در تمام مطالعات بالینی، بهبود بقا با برداشت گسترده تر غدد لنفاوی همراه است. این امر برخی از جراحان را بر آن داشته است که توصیه کنند حداکثر تعداد گره های لنفاوی را در حین جراحی بردارند. با این حال، این جراحی اغلب با افزایش عوارض همراه است. بنابراین، بحث در مورد میزان مناسب حذف غدد لنفاوی در کانسر معده همچنان ادامه دارد.

 

راهکارهای موثر جهت درمان کانسر معده

 

سایر درمان های موثر جهت بهبود کانسر معده

 

Neoadjuvant Therapy (درمان قبل از جراحی)

 

برخی از بیماران کانسر معده ممکن است قبل از جراحی تحت درمان سیستمیک (با پرتودرمانی یا بدون آن) قرار گیرند و به راحتی بهبود یابند. این روش درمانی می تواند به کاهش میزان سرطان کمک کند و برداشتن سرطان را در حین جراحی آسان تر کند. بیمارانی که قبل از جراحی، سیستمیک درمانی دریافت می کنند، غالباً پس از جراحی نیز دچار سیستمیک درمانی می شوند.

 

- انواع درمان سیستمیک

 

درمان سیستمیک ممکن است شامل داروهای شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا داروهای موثر سرطانی باشد که به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده می شوند. آزمایشات بالینی هنگامی که از درمان کمکی سیستمیک برای درمان تمام مراحل سرطان معده به جز مرحله IA استفاده می شود، بهبودی در بقا نشان داده است. همه بیماران مبتلا به سرطان معده پیشرفته باید آزمایش بیومارکر ژنومی برای HER2 و اهداف دیگر را انجام دهند تا مشخص شود آیا می توانند از درمان با داروی دقیق سرطان بهره مند شوند یا خیر.

 

- شیمی درمانی 

 

شیمی درمانی، درمانی است که شامل استفاده از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی است. شیمی درمانی سرطان ممکن است شامل داروهای منفرد یا ترکیبی از داروها باشد و می تواند از طریق ورید تجویز شود، به داخل حفره بدن تزریق شود و یا به صورت قرص به صورت خوراکی مصرف شود. چندین داروی شیمی درمانی مختلف برای درمان کانسر معده تأیید شده است. 

 

- داروهای موثر برای سرطان معده 

 

داروی موثر سرطان از آزمایش تشخیصی مولکولی، از جمله تعیین توالی DNA، برای شناسایی ناهنجاری های سرطان در ژنوم سرطان استفاده می کند. هنگامی که یک ناهنجاری ژنتیکی شناسایی شد، می توان از یک روش درمانی هدفمند برای حمله به جهش خاص یا سایر تغییرات مربوط به سرطان در برنامه ریزی DNA سلولهای سرطانی استفاده کرد. در داروی موثر سرطان از داروهای هدفمند و ایمونوتراپی مهندسی شده برای حمله مستقیم به سلول های سرطانی معده با ناهنجاری های خاص استفاده می شود و سلول های طبیعی تا حد زیادی حفظ می شوند.

 

Herceptin(تراستوزوماب) یک درمان هدفمند است که در مسیرهای خاصی که، در رشد یا گسترش کانسر معده نقش دارند تداخل ایجاد می کند. سلول های سیستم ایمنی قادر به شناسایی سلول های سرطانی به عنوان یک تهدید و شروع یک حمله برای از بین بردن سرطان هستند. 

 

- پرتودرمانی برای سرطان معده

 

پرتودرمانی ممکن است بخش جدایی ناپذیر در درمان سرطان معده باشد. با این حال، از آنجا که سرطان معده به طور انحصاری با پرتودرمانی درمان نمی شود، برای بیماران مهم است که در یک مرکز پزشکی تحت درمان قرار گیرند.

پرتودرمانی مدرن برای سرطان معده از طریق دستگاه هایی به نام شتاب دهنده های خطی انجام می شود که پرتوهای تابشی خارجی و پرانرژی تولید می کنند که به بافت ها نفوذ می کنند و دوز تابش را به عمق مناطقی که سرطان در آن قرار دارد منتقل می کنند.

این ماشین آلات مدرن، متخصصان انکولوژی پرتوی را قادر می سازد تا اثرات جانبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، توانایی رساندن دوز پرتو درمانی به مناطق حاوی سرطان را بهبود بخشند و دوز تابش را به بافت طبیعی کاهش دهند. به عنوان مثال، با پرتودرمانی مدرن، سوختگی پوست تقریباً هرگز اتفاق نمی افتد، مگر اینکه پوست به عمد هدف قرار گرفته باشد.

 

- شبیه سازی

 

بعد از مشاوره اولیه با انکولوژیست پرتوی، جلسه بعدی معمولاً یک جلسه برنامه ریزی است که به آن شبیه سازی می گویند. جلسه شبیه سازی برای تعیین زمینه های پرتودرمانی و بیشتر برنامه ریزی های درمانی استفاده می شود.

از بین همه بازدیدها از مرکز انکولوژی پرتوی، ممکن است جلسه شبیه سازی بیشترین زمان را داشته باشد. در حین شبیه سازی، تصاویر دقیق از سرطان و مناطق اطراف سرطان گرفته می شود که اغلب از اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) استفاده می شود. ممکن است با مارکرهای جادویی علائم موقت بر روی پوست بیمار ایجاد شود. یک انکولوژیست پرتوی با یک یا چند تکنسین پرتودرمانی و اغلب یک دزیمتریست همکاری می کند که محاسبات لازم در برنامه ریزی درمانی را انجام دهد.

 

سخن پایانی

 

کانسر معده یکی از شایع ترین دلایل مرگ در سراسر جهان است. شیمی درمانی سیستمیک، رادیوتراپی، جراحی، ایمونوتراپی و درمان هدفمند همگی اثری در آدنوکارسینومای معده دارند.

بنابراین، درمان چند رشته ای در بهبود درمان از اهمیت بالاتری برخوردار است. شیمی درمانی سه گانه برای سرطان معده قابل برداشت، اکنون پذیرفته شده است و می تواند نمایانگر شیمی درمانی سیتوتوکسیک استاندارد برای بیماری موضعی باشد. طبقه بندی سرطان معده بر اساس زیرگروه های مولکولی فرصتی را برای درمان شخصی فراهم می کند.

 

سرطان معده 

تعداد بازدید : 3278

ثبت نظر

ارسال