Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 23 و 47 دقیقه

آسپرین ۳۰٪ خطر سرطان معده را کم می کند

خطر احتمالی خون‌ریزی معده با مصرف دوز بالا آسپرین|سرطان معده|پیشگیری از سرطان معده|

سرطان معده از آنجا شروع می شود که سلولهای سرطانی در مخاط معده تشکیل می شوند. این سلول ها می توانند به تومورهای سرطانی تبدیل شوند. شناخت علائم و نشانه های این بیماری در تشخیص زودهنگام سرطان و در نهایت درمان بیماری کمک موثرتری خواهد کرد.

سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت 8:44

سرطان معده نوعی بیماری در دستگاه گوارش است که با نام گاستریک کانسر نیز شناخته می شود و معمولاً طی چندین سال به آرامی گسترش می یابد.
سرطان معده از آنجا شروع می شود که سلولهای سرطانی در مخاط معده تشکیل می شوند. این سلول ها می توانند به تومورهای سرطانی تبدیل شوند. شناخت علائم و نشانه های این بیماری در تشخیص زودهنگام سرطان و در نهایت درمان بیماری کمک مؤثرتری خواهد کرد.


سرطان معده چیست؟


سرطان معده رشد غیر طبیعی سلولهای معده است. سرطان معده می تواند در هر قسمت از معده ایجاد شود. در بیشتر نقاط جهان ، سرطان های معده در قسمت اصلی معده (بدن معده) تشکیل می شوند. بخشی از معده که سرطان در آن ایجاد می شود یکی از مهمترین مواردی است که پزشکان هنگام تعیین گزینه های درمانی ما در نظر می گیرند. درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن توده سرطانی است. سایر درمان ها ممکن است قبل و بعد از جراحی توصیه شود.


علائم بیماری:

  • بیماری در مراحل اولیه هیچ علامت بالینی ندارد
  • سوزش معده
  • درد در ناحیه بالای شکم و احساس سنگینی در ناحیه بالای شکم
  • دشواری در بلع (دیسفاژی) به ویژه در  تومورهای ناحیه ابتدای معده
  • احساس  پر بودن معده همراه با درد، قبل از سیر شدن در غذا خوردن
  • تهوع، بی اشتهایی ، کاهش وزن و زردی پوست
  • وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ
  • استفراغ خونی به ویژه هنگامی که تومور در ناحیه انتهایی معده قرار دارد
  • کشف توده شکمی قابل لمس  که در اغلب موارد نشان دهنده رشد طولانی مدت و انتشار موضعی تومور است . شایعترین محل برای انتشار خونی تومور معده، کبد است.
  • کم خونی، فقر آهن در مردها و خون مخفی در مدفوع می تواند یکی از علائم احتمالی باشد.


آدنوکارسینوم (Gastric adenocarcinoma)


متداول ترین نوع سرطان معده آدنوکارسینوم است که به دو زیر نوع روده ای و منتشر تقسیم می شود. آدنوکارسینوم روده ای معمولاً از بخشی از معده نزدیک روده کوچک شروع می شود و اغلب افراد بالای 80 سال را مبتلا می کند. آدنوکارسینومای منتشر در افراد جوان و افراد با گروه خونی A بیشتر دیده می شود. آدنوکارسینومای منتشر چیزی است که به عنوان سرطان معده شناخته می شود.


تومور استرومال گوارشی (Gastrointestinal Stromal Tumor (GIST))


در مورد تومور استرومال  دستگاه گوارش ، باید بگوییم که این نوع سرطان معده غیر معمول است. سلولهای بینابینی کاژال ، که وظیفه تنظیم انقباضات روده را بر عهده دارند ، به عنوان نقطه شروع این نوع سرطان معده شناخته شده اند.

 

ﻟﯿﻮﻣﯿﻮﺳﺎرﮐﻮم (Gastrointestinal Leiomyosarcoma)


همچنین باید توجه داشت که این نوع سرطان معده غیر معمول است و به ندرت به غدد لنفاوی گسترش می یابد. این نوع بیماری از عضلات صاف لایه عضلانی معده یا در بافت لامینا پروپریا که بخشی از مخاط معده است شروع می شود.


کارسینویید (Gastrointestinal Carcinoid)


این نوع سرطان معده غیر معمول است. سرطان کارسینوئید از پوشش داخلی معده در بدن و قوس معده شروع می شود. کمتر از سرطان معده به اندام های دیگر گسترش یا متاستاز می یابد.


لنفوما (Gastrointestinal lymphoma)


 این نوع از سرطان معده غیر شایع است، معمولاً معده را درگیر می‌کند، سرطان لنفوما در عین حال می‌تواند در هر بخش  دیگری از لوله‌ گوارشی هم به وجود آید.


شیوع بیماری


سرطان معده در میان پنج سرطان شایع در ایران قرار دارد. این سرطان همچنین کشنده ترین سرطان در ایران است. طبق آمارهای انجام شده در ایران ، سهم سرطان معده در تعداد کل مرگ های ناشی از سرطان 16 درصد است.بر اساس نتایج "اولین گزارش ثبت سرطان معده بر اساس جمعیت کل ایران" سالانه حدود 10،500 مورد جدید سرطان معده در ایران رخ می دهد و از هر 100000 ایرانی 158 نفر به این بیماری مبتلا می شوند.


سهم مردان  در سرطان معده  بیش از زنان است؛ به طوری که از هر 10 هزار و 498  مورد «سرطان معده بروز یافته  سالانه» ، 7 هزار و 150 مورد  در مردان و 3 هزار و 348 مورد در زنان رخ داده است . به عبارتی،   21.24  مرد از هر 100 هزار مرد و 9.44  زن از هر 100 هزار زن ایرانی مبتلا به این بیماری شده است.


از کل موارد ثبت شده سرطان معده در سال 1393، 60 هزار و 432 هزار (53.9 درصد) سهم مردان و  51 هزار و 628 مورد (46.1 درصد) سهم زنان بوده است.شیوع سرطان معده در دنیا رو به کاهش است اما  در کشورهای در حال توسعه، شیوع سرطان معده، یا ثابت مانده یا در حال افزایش است.

 

 علل ابتلا به سرطان معده


سن بروز سرطان معده:


بروز سرطان معده عمدتا از 50 سال به بالا آغاز می شود و زیر سن 40 سال به ندرت رخ می دهد. سن شیوع و افزایش شیب بیماری، از 60 سال به بالاست.   بیشترین سنین بروز سرطان معده در مردان و زنان ایرانی  به ترتیب  «60 – 64» و « 65 – 69 » سال است. سن بروز سرطان معده در ایران 10 سال جوانتر از دنیاست.


 علل ابتلا به سرطان معده:


هیپرتروفی شدید ( رشد بیش از حد سلولها) در چین های معده
عفونت میکروبی به نام هلیکوباکترپیلوری، نقش این میکروب در ابتلا به سرطان معده بسیار مهم است اما ابتلا به این میکروب ، برای بروز سرطان معده به تنهایی کافی نیست و باید عوامل خطر دیگری نیز وجود داشته باشند؛ با این حال می توان گفت 90 درصد افراد مبتلا به سرطان معده آلوده به میکروب هلیکوباکتر پیلوری بوده اند.


زخم های معده و برخی پولیپ ها (پولیپ هایی که استعداد بدخیمی دارند)
گاستریت آتروفیک ( بیماری  که در خلال آن جدار معده دچار تحلیل می شود)
جراحی معده در گذشته ( برداشتن قسمت انتهای معده)
کاهش اسیدیته معده
مصرف طولانی غلظت بالایی از نیترات ها در غذاهای دودی، خشک و نمک سود
استفاده از رژیم های غذایی پرنمک و شور
مصرف سیگار، قلیان، تریاک
مصرف زیاد گوشت قرمز به ویژه گوشت کباب شده
مصرف زیاد خامه پرچرب
مصرف نوشیدنی های داغ و از جمله چای داغ  که در مناطق شمالی کشور بسیار رایج است
سابقه خانوادگی

 

روشهای تشخیص سرطان معده:


برای تشخیص سرطان معده ، پزشک ابتدا معاینه جسمی را انجام می دهد. سپس از فرد در مورد سابقه بیماری خود سال می شود و پزشک باید بداند آیا کسی در خانواده بیمار به سرطان معده مبتلا شده است یا خیر. یا اینکه آیا فرد فاکتورهای خطر این بیماری را دارد یا خیر؟ سپس پزشک چندین آزمایش را برای تشخیص بهتر انجام می دهد:

 

آزمایش خون


برای بررسی علائم و نشانه‌های وجود سرطان در بدن  از آزمایش خون استفاده می‌شود.


آندوسکوپی مجاری فوقانی گوارشی


از طریق دهان لوله‌ای باریک و انعطاف‌پذیر که به انتهای آن دوربین کوچکی متصل است به بدن وارد می‌شود و به کمک آن قسمت داخلی معده بررسی می‌شود.


رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی


مایعی گچی متشکل از ماده‌ای به نام باریم (barium) به فرد خورانده می‌شود. این ماده معده را می‌پوشاند و در نهایت باعث می‌شود تصویر روشن‌تری در تصویربرداری با اشعه ایکس به دست بیاید.


سی‌تی اسکن


سی‌تی‌اسکن نوعی از تصویربرداری با اشعه ایکس است که جزئیات بیش‌تر و دقیق‌تری از داخل بدن را به فرد نشان می‌دهد.


نمونه‌برداری برای تشخیص سرطان معده


پزشک بخش کوچکی از بافت معده را برداشته و سپس آن را به دقت از نظر سلول های سرطانی میکروسکوپی بررسی می کند. نمونه گیری بعضاً در حین آندوسکوپی انجام می شود.


درمان سرطان معده


چند گزینه اصلی وجود دارد که پزشکان برای درمان سرطان معده استفاده می کنند. این گزینه ها شامل موارد زیر است:
•    شیمی درمانی
•    پرتو درمانی
•    عمل جراحی
•    ایمونوتراپی مانند واکسن ها و داروها


برنامه درمانی دقیق شما به منشأ و مرحله سرطان بستگی دارد. سن و سلامت کلی نیز می تواند نقش داشته باشد. علاوه بر درمان سلول های سرطانی در معده ، هدف از درمان جلوگیری از گسترش سلول ها است.یک جراح ممکن است سعی کند سرطان معده و همچنین حاشیه بافت سالم را از بین ببرد. جراح باید این کار را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که هیچ سلول سرطانی را پشت سر نمی گذارد.


آسپرین ۳۰٪ خطر سرطان معده را کم می کند


قرص آسپرین به روش های مختلفی استفاده می شود. برخی از افراد هنگام سردرد و برخی دیگر هنگام سرماخوردگی از آن استفاده می کنند. اما انجمن پزشکی انکولوژی پزشکی اروپا اخیراً عملکرد ضد سرطانی آسپرین را کشف کرده است.بزرگترین و جامع ترین تجزیه و تحلیل نشان داده است که بین آسپرین و سرطان های دستگاه گوارش رابطه ای وجود دارد ، که نه تنها خطر سرطان معده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ، بلکه چندین سرطان دیگر را که تقریباً کشنده هستند کاهش می دهد. از جمله سرطان پانکراس و کبد. این مطالعه نشان داد که مصرف آسپرین 22 تا 38 درصد خطر ابتلا به این سرطان ها را کاهش می دهد.
این تجزیه و تحلیل شواهد 113 مطالعه منتشر شده در سال 2019 را در مورد سرطان های دستگاه گوارش در جمعیت های مختلف بررسی کرده است ، از جمله 45 مطالعه در مورد سرطان معده با 156000 نفر مبتلا به سرطان. تجزیه و تحلیل علاوه بر سرطان معده ، سرطان های دیگری مانند سرطان های سر و گردن ، مری ، روده ، بخشی از معده که به مری (قلب معده) متصل می شود ، مجاری کبد ، کیسه صفرا و صفرا (کبد صفراوی) ، و پانکراس را مورد بررسی قرار دادند.


فواید استفاده منظم از آسپرین


محققان به سرپرستی دکتر کریستینا بوستی ، رئیس واحد اپیدمیولوژی سرطان در بخش انکولوژی ماریو نگرو در میلان ، ایتالیا ، دریافتند که استفاده منظم از آسپرین ، که به معنای مصرف حداقل یک یا دو قرص در هفته به طور منظم است ، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان ها غیر از سرطان های سر و گردن است.

 

به طور خاص ، طبق 45 مطالعه ، مصرف آسپرین خطر ابتلا به 27 سرطان روده درصدی  را کاهش می دهد ، طبق 13 مطالعه ، 33 درصدی  خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش می دهد ، طبق 10 مطالعه ، 39 درصدی خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد ، طبق 14 مطالعه کاهش خطر ابتلا به سرطان معده توسط 36 درصدی  ، خطر ابتلا به سرطان مجاری صفراوی را با 38 درصدی  کاهش داد ، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را با 22 درصدی  مورد مطالعه با 15درصد کاهش داد ، اما طبق 10 مطالعه در مورد اثر این دارو روی سرطان گردن و گردن ، خطر ابتلا به این سرطان را کاهش نمی دهد.

 

پیشگیری آسپرین از ابتلا به سرطان


پیشگیری آسپرین از ابتلا به سرطان


کارلو لاوسیا ، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه میلان گفت: "حدود 175000 مرگ ناشی از سرطان معده در سال 2020 در کشورهای مختلف پیش بینی شده است که به طور متوسط حدود 100000 مرگ ناشی از سرطان معده در اتحادیه اروپا است." با فرض افزایش مصرف منظم آسپرین از 25٪ به 50٪ در این گروه سنی ، این بیماری در سنین 50 تا 74 سال رخ خواهد داد. اگر مطالعات بیشتر در مورد این دارو نشان داده است که آسپرین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد ، به این معنی است که می توان از مرگ 5000 تا 7000 نفر مبتلا به سرطان معده جلوگیری کرد و می تواند خطر 12000 تا 18000 مورد جدید این سرطان را کاهش دهد.

 

با تخمین 3000 مرگ ناشی از سرطان مری ، معده و پانکراس و 2000 مورد مرگ ناشی از سرطان کبد ، اقدامات پیشگیرانه و نامطلوب سرطان فقط اندکی تعداد موارد جدید را افزایش می دهد.


چه میزان آسپرین باید استفاده کرد؟


محققان همچنین اثر مقدار و مدت زمان آسپرین را بر روی سرطان معده تجزیه و تحلیل کردند ، آنها دوز پایین (100 میلی گرم) ، دوز متوسط (325 میلی گرم) و دوز بالا (500 میلی گرم) آسپرین را چندین بار در روز ، هفته یا ماه مورد مطالعه قرار دادند.

 

وی گفت: "ما دریافتیم که افزایش دوز آسپرین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. با مصرف دوز 75 تا 100 میلی گرم آسپرین در روز ، خطر ابتلا به سرطان در فرد 10 درصد در مقایسه با افرادی که آسپرین مصرف نمی کنند ، کاهش می یابد." دکتر بوستی 325 میلی گرم آسپرین در روز 50٪ خطر سرطان را کاهش می دهد و دوز 500 میلی گرم آسپیرین در روز 50٪ خطر سرطان را کاهش می دهد. با این حال ، برآورد آسپرین با دوز بالا فقط در چند مطالعه انجام شده است و باید دوباره ارزیابی شود.


خطر احتمالی خون‌ریزی معده با مصرف دوز بالا آسپرین


رئیس واحد اپیدمیولوژی سرطان ادامه داد: یافته های ما در مورد سرطان معده این عقیده را تأیید می کند که مصرف دوزهای بالاتر آسپرین خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد ، اما در انتخاب دوز این قرص باید مراقب باشیم که دوزهای بالاتر آسپرین مصرف کنیم خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.وی ادامه داد: خطر ابتلا به سرطان معده در مصرف کنندگان آسپرین در مقایسه با افرادی که به طور منظم از آسپرین استفاده نمی کنند ، به ده سال کاهش می یابد. خطر ابتلا به سرطان معده پس از یک سال مصرف آسپرین 4٪ ، پس از 3 سال 11٪ ، 19٪ کاهش می یابد. بعد از 5 سال و 29٪ بعد از 10 سال.

 

"این یافته ها نشان می دهد که آسپرین در پیشگیری از سرطان معده و سایر سرطان های دستگاه گوارش مفید است." و پانکراس با شواهد حاصل از آزمایشات بالینی آسپرین مطابقت دارد."یافته های مربوط به لوزالمعده و سایر سرطان های دستگاه گوارش ممکن است در پیشگیری از این سرطان های کشنده مؤثر باشد. در مورد سرطان لوزالمعده ، متوجه شدیم که خطر ابتلا به این بیماری پس از پنج سال استفاده منظم از آسپرین در افراد در مقایسه با افرادی که آسپرین مصرف نکرده اند ، 25٪ کاهش یافته است.


مصرف آسپرین به چه عواملی بستگی دارد؟


این متخصص بیماری های عفونی افزود: استفاده از آسپرین برای جلوگیری از سرطان معده یا هر سرطان دیگر فقط باید با مشورت پزشک انجام شود که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد ، مصرف آسپرین به عواملی مانند جنس ، سن ، سابقه خانوادگی بیماری بستگی دارد " ، میزان پیشرفت بیماری و سایر عوامل خطر ، افرادی که در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند ، بیشترین بهره را از مصرف این دارو می برند.


آسپیرین رقیق کننده‌ی خون


آسپرین مانند ایبوپروفن و دیکلوفناک به عنوان یک ضد عفونت در بدن عمل می کند ، در عین حال خون را رقیق می کند. این اقدامات آسپرین به جلوگیری از سکته مغزی کمک می کند. اما رقیق سازی خون با آسپرین نیز می تواند باعث خونریزی شدید شود. به همین دلیل ، محققان مطمئن نیستند که آیا آسپرین از سرطان جلوگیری می کند زیرا بیش از خطر عوارض جانبی است. با وجود این نتایج ، باید از مصرف بیش از حد آسپرین خودداری شود ، اما همچنین توصیه می شود از نتایج این مطالعه در مبارزه با سرطان استفاده شود.

تعداد بازدید : 1408

ثبت نظر

ارسال