Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 2 و 55 دقیقه

هدف درمانی سرطان معده چیست؟

مراحل سرطان معده|سرطان معده|پیشگیری از سرطان معده|نشانه های سرطان معده|

سرطان بیماری است که سلولهای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. بدن از میلیون ها سلول میکروسکوپی از انواع مختلف تشکیل شده است ، بنابراین بسیاری از سرطان ها ، از جمله سرطان معده ، از این سلول های مختلف حاصل می شوند.

یکشنبه 18 مهر 1400 ساعت 17:13

معده بخشی از دستگاه گوارش است که در قسمت بالای شکم و دقیقاً زیر دنده ها قرار دارد و غذایی که خورده می شود پس از عبور از مری وارد معده می شود. معده اسید و آنزیمی ترشح می کند که به هضم غذا کمک می کند.

عضلات دیواره معده کشیده و منقبض می شوند تا غذا با این اسیدها و آنزیم ها مخلوط شود. سپس غذا وارد قسمت اول روده کوچک می شود و در آنجا با آنزیم های بیشتری از لوزالمعده و غشای مخاطی مری ترکیب می شود تا تجزیه شود یا غذای هضم شده نامیده شود.

در زیر علائم و درمان سرطان معده را شرح خواهیم داد. پس از تشخیص نوع بیماری ، پزشک با توجه به شرایط بیمار و پیشرفت بیماری ، بهترین درمان را برای سرطان معده تجویز می کند.

 

آشنایی با آناتومی معده و عملکرد آن

 

معده اندامی شبیه به  کیسه هست  که بین مری و روده‌ کوچک جای گرفته است. معده علاوه بر گوارش مواد غذایی در ذخیره‌ غذا هم تاثیر به سزایی دارد. از نظر آناتومی، معده به ۵ ناحیه‌ مختلف تقسیم می گردد: دهانه‌ معده، طاق معده، جسم معده، آنتروم و پیلور معده.همچنین معده دارای ۵ لایه‌ بافتی نیز می یباشد: لایه‌ مخاطی، لایه‌ زیر مخاطی، لایه ماهیچه‌ای، لایه زیرسروزی و  لایه‌ سروزی.

از سویی  دیگر معده ارتباط تنگاتنگی با غده های  لنفاوی بدن دارد. در صورتی که  سرطان معده تا گره‌‌های لنفی پیش‌ روی کند، روند بیماری شدیدتر و وخیم ‌تر خواهد شد.


سرطان معده چیست؟


سرطان بیماری است که سلولهای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. بدن از میلیون ها سلول میکروسکوپی از انواع مختلف تشکیل شده است ، بنابراین بسیاری از سرطان ها ، از جمله سرطان معده ، از این سلول های مختلف حاصل می شوند. وجه اشتراک همه انواع سرطان این است که سلولهای سرطان غیر طبیعی هستند و به روشی غیرقابل کنترل تکثیر می شوند.


تومور بدخیم یا سرطان بدخیمی معده ، توده یا بخشی از بافت است که از سلول های سرطان تشکیل شده و به طور مداوم در حال تکثیر هستند. تومورهای بدخیم هنگام رشد به بافت های مجاور و اندام های داخلی آسیب می رسانند.

اگر چندین سلول از تومور اصلی جدا شده و از طریق جریان خون یا عروق لنفاوی به سایر قسمت های بدن گسترش یابد ، بدخیمی می تواند به آن قسمت ها نیز گسترش یابد.

سپس این گروههای کوچک سلول تکثیر می یابند و تومورهای ثانویه در یک یا چند قسمت از بدن تشکیل می شوند که به زبان پزشکی تومور بدخیم نامیده می شود. این تومورهای ثانویه سپس رشد کرده و به بافتهای مجاور آسیب می رسانند و دوباره گسترش می یابند.

 تقریبا پنج درصد مبتلایان قبل از ورود به  چهل سالگی تشخیص داده می ‌شوند. در بیشتر کشورها امکان انجام برنامه‌های غربالگری زودهنگام ممکن نیست. مقدار ابتلای جوانان به سرطان معده به ‌مرور زمان در بیشتر کشورها به‌ غیر از آمریکا،با روند نزولی  مواجه است .

در واقع، از هر ده بیمار سرطانی، نه نفر بیشتر از ۵۰ سال سن دارند. سن شیوع این بیماری بالای ۶۰ سال شناخته شده است ، ولیکن  سن بروز آن در ایران به نسبت دنیا ده سال جوان ‌تر می باشد. از آنجایی‌ که این بیماری دیر تشخیص داده می ‌شود، معمولاً طول عمر سرطان معده را حدود ۵ سال تعریف می ‌کنند. ضمنا در برخی مواقع در صورتی که  درمان موفق باشد، این بازه کمتر هم خواهد شد. بنابراین، طبیعی است که اگر علائم سرطان معده و راه‌های تشخیص و درمان این بیماری را بدانیم، شانس بیشتری برای درمان و معالجه بیمار خواهیم داشت.


علت


هنگامی که بیمار از سرطان آگاه شد ، در وهله اول طبیعی است که به دنبال علت سرطان در معده باشید. اما در واقع هیچ کس دلیل دقیق رتبه بندی سرطان را نمی داند. پزشکان بندرت می دانند که چرا یک بیمار به این بیماری مبتلا است.

 

طبق مطالعات،عوامل خطر زیر در ایجاد سرطان نقش دارند:

•    عفونت هلیکوباکتر پیلوری: هلیکوباکتر پیلوری باکتری است که معمولاً مخاط معده را آلوده می کند. عفونت هلیکوباکترپیلوری باعث التهاب و زخم معده می شود و همچنین خطر سرطان در معده را افزایش می دهد.
•    گاستریت طولانی مدت (مزمن) معده: بیماران مبتلا به عوارض گاستریت مزمن معده (به عنوان مثال ، اختلالات خونی مانند کم خونی شدید) بیشتر به بیماری عفونی سرطان مبتلا می شوند.
•    سیگار کشیدن: افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر هستند و هرچه میزان مصرف آن بیشتر باشد ، خطر ابتلا به آن بیشتر است.
•    سابقه خانوادگی: بستگان (پدر و مادر ، خواهر و برادر ، خواهر یا فرزند) فرد مبتلا به سرطان معده نیز به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند.
•    رژیم غذایی نامناسب ، فعالیت بدنی کم یا چاقی: نشان داده شده است که مصرف زیاد غذاهای دودی ، نمکی یا اسیدی خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد. فعالیت بدنی کم نیز دلیلی برای سرطان معده است. علاوه بر این ، افراد چاق به احتمال زیاد سرطان در قسمت بالای معده دارند.

 

انواع:


سرطان معده معمولاً از یک سلول در لایه داخلی معده شروع می شود. به این نوع سرطان آدنوکارسینومای معده گفته می شود. با تکثیر سلول های سرطان ، تومور به دیواره معده عمیق تر می شود و به مرور زمان از دیواره معده عبور می کند و به اندام های مجاوری مانند پانکراس یا کبد مهاجرت می کند.

چند سلول تومور را ترک کرده و وارد جریان خون یا لنفاوی می شوند و پس از آن سرطان به غدد لنفاوی مجاور یا سایر قسمتهای بدن گسترش می یابد (متاستاز می کند). انواع زیر سرطان معده ذکر شده است.


•    لنفوم: این گونه از سرطان از بافت لنفاوی درون دیواره معده نشأت می‌گیرد.
•    سارکوم: این گونه از سرطان معده از عضله یا بافت همبند درون دیواره معده منشاء می‌گیرد.
•    سرطان کارسینوئید: این گونه از سرطان از سلول‌های داخل لایه مخاطی معده که مسئول تولید هورمون‌ها هستند نشأت می‌گیرد.

 

مراحل پیشرفت


سرطان معده به سه روش گسترش می یابد:

 مستقیم: سرطان از معده به اندام ها و بافت های مجاور مانند لوزالمعده ، روده بزرگ ، روده کوچک و صفاق (لایه حفره شکم) می رود.
 از طریق سیستم لنفاوی: سیستم لنفاوی ، مانند سیستم گردش خون ، از تعدادی غده (گره) تشکیل شده در سراسر بدن وجود دارد. این غدد بیشتر سلولهای سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت نیاز دارند.
از طریق خون: سرطان از این طریق به سایر نقاط بدن ، به ویژه معده ، کبد گسترش می یابد.

 

علائم و نشانه ها

 

علائم سرطان در مراحل اولیه معده رخ نمی دهد و در بعضی موارد بیمار تا پیشرفت کامل هیچ علائمی را تجربه نمی کند. اولین علائم عبارتند از:

درد یا ناراحتی در قسمت فوقانی شکم ، به ویژه بعد از غذا خوردن
سوءهاضمه: (البته توجه داشته باشید که  سوء هاضمه از علائم سرطان در معده نیست و بیشتر موارد  سوء هاضمه مربوط به سرطان نیست.)
احساس بیماری یا عدم تمایل به غذا خوردن: بعضی از بیماران بعد از غذا خوردن احساس سیری کرده و پرخوری می کنند.
کاهش وزن یا کاهش اشتها.
دفع خون از مدفوع: در این حالت ، مدفوع تیره ، کدر و چسبناک می شود یا سرطان کمتر در معده دیده می شود ، خون تیره به جای خون قرمز روشن در مدفوع ظاهر می شود. این نشانه خونریزی بسیار جدی در معده یا روده را نشان می دهد. علائم زیر سرطان معده در مراحل شدید بیماری رخ می دهد:
تمام علائم اولیه البته به صورت تشدید شده
احساس مداوم بیماری و خستگی مفرط
کم خونی در صورت خونریزی مداوم تومور. کم خونی باعث می شود بیمار بیش از حد معمول احساس خستگی کند.
تومور سرطان بسیار بزرگ شده و مانع عبور غذا و نوشیدنی می شود و منجر به انسداد معده می شود.
اگر سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یابد ، بسیاری از علائم دیگر می تواند رخ دهد. توجه داشته باشید که بعضی اوقات همه علائم فوق به دلیل عوارض دیگری ایجاد می شود ، بنابراین برای تأیید تشخیص سرطان به آزمایش نیاز است و تشخیص بیماری فقط از طریق علائم سرطان فقط در معده امکان پذیر نیست.

 

وجود علائم و نشانه‌ های زیر می ‌تواند نشان از پیشرفت سرطان باشد و فرد باید آنها را جدی بگیرد .

 

  1. دیسفاژی یا اختلال و دشواری در بلع.
  2. سوءِ هاضمه به همراه حداقل یکی از علائم کاهش وزن غیرمنتظره، ناخوشی و کم‌خونی (بیمار معمولا احساس خستگی می‌ کند و ممکن است مشکل تنفسی نیز داشته باشد.

بر اساس اعلام سرویس سلامت همگانی بریتانیا افراد بالای ۵۵ سال که به ‌طور مداوم مشکل سوء‌ِ هاضمه دارند، باید به پزشک مراجعه نمایند.

علائم سرطان در معده

 

تشخیص


آندوسکوپی: اگر پزشک شک کند که بیمار دارای سرطان معده است ، معاینات معمول را انجام می دهد و اگر سرطان پیشرفت نکرده باشد ، آندوسکوپی نیز شامل می شود. آندوسکوپ یک لوله انعطاف پذیر بسیار نازک با دوربین کوچک است. پزشک آندوسکوپ را از طریق دهان وارد مری می کند و سپس آن را به قسمت اول معده و روده کوچک هدایت می کند. آندوسکوپ از کانال های فیبر نوری تشکیل شده است که به نور اجازه عبور می دهد و می تواند داخل معده و ابتدای روده کوچک را ببیند.

نمونه گیری: برای تأیید تشخیص سرطان در معده ، یک نمونه بافت کوچک از بخشی از بدن در طی نمونه برداری گرفته می شود. سپس با استفاده از میکروسکوپ نمونه را برای بررسی سلولهای غیر طبیعی آزمایش کنید.


پیشرفت و شیوع سرطان را ارزیابی کنید: در صورت تأیید تشخیص سرطان، می توان آزمایشهای دیگری مانند رادیولوژی رنگی باریم میل ، سی تی اسکن ، سونوگرافی معده یا لاپاراسکوپی را برای ارزیابی پیشرفت سرطان انجام داد.


درمان


جراحی ، شیمی درمانی (بعضی اوقات پرتودرمانی) برخی از درمان های سرطان معده است.

 

روش های درمانی را بر اساس عوامل مختلف مانند موارد زیر انتخاب کنید:
 میزان پیشرفت سرطان و اندازه تومور

 مرحله سرطان (انتشار)
  سلامت عمومی


خوردن یک رژیم غذایی مغذی نقشی اساسی در درمان سرطان دارد و ممکن است مراجعه به یک متخصص تغذیه برای بیمار ضروری باشد. مشاوره با متخصصی که شرایط بیمار را درک می کند مفید است ؛ در این جلسات مشاوره ، بیمار در مورد جوانب مثبت و منفی ، میزان موفقیت ، عوارض جانبی احتمالی و سایر اطلاعات دقیق در مورد سرطان معده به وی اطلاع داده می شود.


دارو


در معالجه سرطان ، معده توسط داروهای تجویز شده علیه برخی ناهنجاری ها در سلول های سرطان مورد حمله قرار می گیرد.

 

داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان عبارتند از:
تراستوزوماب (هرسپتین): سلولهای سرطان برای تولید بیش از حد HER2 استفاده می شود.
 ایماتینیب (گلیوک): در نوع کمیابی از سرطان معده به نام تومور استرومایی دستگاه گوارش استفاده می شود.
 Sanitinib (Sutan): برای تومورهای استرومایی دستگاه گوارش استفاده می شود.
پزشک شما سلول های سرطان را بررسی می کند تا تعیین کند این روش های درمانی سرطان برای معده موثر هستند یا خیر.


عمل جراحی


با برداشتن تومور در مراحل اولیه سرطان ، می توان معده را درمان کرد. قسمت آسیب دیده و سرطان معده و گاهی اوقات کل معده معمولاً از بدن خارج می شود. این روش گاهی به روش لاپاراسکوپی یا لاپاروسکوپی (جراحی سوراخ کلید) انجام می شود. با برخی از تکنیک های جراحی ، حتی اگر سرطان پیشرفته و غیرقابل درمان باشد ، می توان تا حدودی علائم را تسکین داد ، به عنوان مثال ، با برداشتن بخشی از معده در جراحی لیزر یا جراحی کوچک کردن معده ، انسداد برطرف می شود.


شیمی درمانی


شیمی درمانی شامل دادن داروهایی است که سرطان را در معده از بین می برند ، یا سلول های سرطان را از بین می برد یا از رشد آنها جلوگیری می کند. شیمی درمانی مکمل درمانی است که در آن علاوه بر شیمی درمانی از جراحی نیز استفاده می شود ، به عنوان مثال ، یک دوره شیمی درمانی ممکن است بعد از جراحی برای از بین بردن سلولهای سرطان که از تومور اولیه گسترش یافته اند ، انجام شود.

با این حال ، گاهی اوقات قبل از جراحی شیمی درمانی برای کوچک شدن تومور و تسهیل جراحی انجام می شود و به این روش برای درمان سرطان معده آماده سازی کمکی گفته می شود.


پرتودرمانی


در پرتودرمانی ، تابش پرانرژی بر روی بافتهای سرطان متمرکز می شود تا سلولهای سرطان را از بین ببرد یا متوقف کند. پرتودرمانی معمولاً برای معالجه سرطان در معده استفاده نمی شود ، اما گاهی اوقات برای کوچک کردن قسمتهای خاصی از تومور سرطان تحریک کننده سرطان استفاده می شود.


پرتودرمانی - شیمی درمانی


در برخی موارد ، علاوه بر جراحی ، ترکیبی از رادیوتراپی و شیمی درمانی (شیمی درمانی با پرتودرمانی) نیز استفاده می شود. این روش برای سرطان معده معمولاً نزدیک به زمان جراحی روی بیمار انجام می شود.


داروهای هدفمند


این داروهای جدید با داروهای قبلی متفاوت هستند زیرا فقط با سلولهای سرطان مبارزه می کنند. سایر روش های درمانی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی می تواند سلول های سالم و همچنین سلول های سرطان را از بین ببرد. بنابراین ، درمان با داروهای هدفمند نسبت به سایر داروها عوارض جانبی کمتری دارد.


تغذیه و رژیم غذایی


رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مقدار مناسب ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و کالری ها به دلیل تأثیر آن بر قدرت بیمار و تسریع روند بهبود ، قسمت مهمی از روند درمان معده است. بیماران مبتلا به این بیماری باید کربوهیدرات و شیرینی کمتر و پروتئین بیشتری مصرف کنند. بیمار می تواند با راهنمایی پزشک و متخصص تغذیه بهترین رژیم غذایی را متناسب با شرایط خود تنظیم کند.


بیماران مبتلا به سرطان معده  به کالری و پروتئین بیشتری نیاز دارند. با مصرف بیشتر شیر ، تخم مرغ و پنیر ، می توانید میزان جذب پروتئین را افزایش دهید. همچنین با افزودن انواع سس ها و عصاره ها می توانید کالری مورد نیاز بدن خود را در این شرایط تأمین کنید. چربی های رژیم غذایی همچنین می توانند با افزودن کره یا خوردن پودینگ و بستنی برای کاهش سندرم دامپینگ افزایش یابد.


بیماران مبتلا به سرطان معده باید ویتامین D ، کلسیم و آهن بیشتری از رژیم غذایی خود دریافت کنند. ساردین ، کلم پیچ ، کلم بروکلی ، شیر ، تخم مرغ ، پنیر و نان کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می کنند. ویتامین D همچنین در مارگارین ، کره ، ماهی روغنی و تخم مرغ وجود دارد. آهن موجود در گوشت قرمز بهتر از آهن موجود در ماهی ، دانه های سویا ، زرده تخم مرغ ، سبزیجات برگ دار و میوه های خشک جذب می شود.

مصرف غلات سبوس دار مانند ماکارونی سبوس دار ، برنج و نان گندم سبوس دار به دلیل محتوای فیبر زیاد برای این گروه از بیماران مفید است. نوشیدن یک جرعه مایعات شفاف و خنک مانند آب سیب ، چای ، آبگوشت ، سوپ سبزیجات و داروهای گیاهی با زنجبیل در درمان این بیماران موثر است.

 

مراحل سرطان معده


مراحل سرطان معده


 
•    مرحله 0. در این مرحله، تعداد زیادی سلول پیش سرطانی در موکوز مشاهده می شود، اما سایر لایه های معده و یا غدد لنفاوی اطراف درگیر نشده اند.
•    مرحله IA. در این مرحله، لایه بعدی معده مانند ساب موکوزال درگیر می شود، اما هم چنان غدد لنفاوی درگیر نشده اند.
•    مرحله IB. سرطان در این مرحله، یک و یا دو غدد لنفاوی را درگیر می کند.
•    مرحله IIA. در این مرحله، سرطان لایه های عمقی تر معده و غدد لنفاوی را درگیر می کند.
•    مرحله IIB. ممکن است عمق نفوذ سرطان در این مرحله به شدت مرحله قبل نباشد اما تعداد بیشتری غدد لنفاوی درگیر می شود.
•    مرحله IIIA. در این مرحله، علاوه بر پخش شدن سرطان به لایه های عمقی تر و غدد لنفاوی، احتمال رسیدن سرطان به دیواره معده و ارگان های اطراف وجود دارد.
•    مرحله IIIB. در این مرحله، میزان پخش شدن سرطان به اندازه مرحله قبل نیست، اما تعداد بیشتری غدد لنفاوی درگیر می شود.
•    مرحله IIIC. در این مرحله، سرطان لایه های بیشتری از معده، غدد لنفاوی بیشتر و هم چنین ساختارها و ارگان های اطراف را درگیر می کند.
•    مرحله IV. در این مرحله، سرطان به بافت های دورتر متاستاز داده است.

 

پیشگیری

 

از آنجا که علت دقیق سرطان در معده مشخص نیست ، هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. با این حال ، می توانید با رعایت نکاتی ساده و ایجاد تغییرات جزئی در زندگی روزمره ، خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید.

 

برای این منظور موارد زیر را در نظر بگیرید:
میوه و سبزیجات بیشتری بخورید: میوه و سبزیجات بیشتری به رژیم روزانه خود اضافه کنید. از انواع میوه ها و سبزیجات در رنگ های متنوع لذت ببرید.و غذاهای شور و دودی کمتری بخورید: با کاهش مصرف این مواد غذایی از معده خود محافظت کنید.
ترک سیگار: اگر سیگار می کشید ، هرچه زودتر آن را ترک کنید. اگر قبلاً با این مواد مضر مواجه نشده اید ، همچنان از آنها اجتناب کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطانA معده و بسیاری از انواع سرطان را افزایش می دهد.

ترک سیگار گاهی اوقات بسیار دشوار است ، بنابراین بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید.سرطان علائم معده در مراحل پیشرفته بیماری رخ می دهد ، اما توجه داشته باشید که علیرغم علائم ذکر شده در مقاله ، ممکن است سرطان نداشته باشید. این موارد بیماری تنها پس از استفاده از روشهای تشخیصی مشخص شده قابل تشخیص است.

سرطان بسته به نوع و مرحله بیماری معده ، روش های درمان (مراحل اولیه یا مراحل پیشرفته بیماری) توسط پزشک تجویز می شود ، از جمله این داروها و قرص ها ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی ، جراحی و تغذیه و رژیم ذکر شده است. افراد می توانند در هر سنی به این بیماری مبتلا شوند اما با درمان های پیشرفته امروزی می توانند زندگی عادی داشته باشند.

امروزه سرطان در دسته بیماری های شایع قرار گرفته است.  در صورتی که بتوان بیماری را به سرعت شناخت و برای درمان اقدام نمود، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد. اما به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی رو به رو می کند. از این جهت موسسه های حمایتی بسیاری در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می رسانند. شما برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره کرده و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری رسانید.

 

تعداد بازدید : 1205

ثبت نظر

ارسال