Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 49 دقیقه

ویتامین B و ابتلا به سرطان

ویتامین های گروه B و سرطان زایی|موارد قابل توجه در ارتباط بین ویتامین B و سرطان|

ویتامین B و ابتلا به سرطان چه ارتباطی دارند؟ آیا ویتامین های گروه B در پیشگیری و یا درمان سرطان کمک کننده است؟

چهارشنبه 12 خرداد 1400 ساعت 16:38

شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می دهد که اگر ویتامین B در دوزهای زیاد مصرف می شود، ممکن است برخی از سرطان ها را تقویت کند. سرطان ریه بعد از پستان دومین سرطان شایع در انگلستان است. یک مطالعه اروپایی نشان می دهد افرادی که مقدار زیادی ویتامین B در خون دارند، حتی در صورت سیگار کشیدن در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. مطالعه ای که روی 400000 نفر انجام شد، نشان داد که مقادیر بالای ویتامین B6 و اسید آمینه متیونین خطر را به نصف کاهش می دهد. این موارد به طور طبیعی در آجیل، ماهی و گوشت وجود دارد یا می تواند به عنوان مکمل مصرف شود. اما کارشناسان به ژورنال انجمن پزشکی آمریکا گزارش کردند که قطع سیگار همچنان بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه است.

 

نکات مؤثر در رابطه با ویتامین B و ابتلا به سرطان

 

اگرچه مکمل های ویتامین B مشخص کرده است که انرژی را افزایش می دهند و متابولیسم را بهبود می بخشند، لذا یک مطالعه جدید رابطه بین دوزهای بالای برخی ویتامین های گروه B و افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در مردان سیگاری را نشان می دهد.

در حقیقت سرطان ریه شایع ترین سرطان است که به طور جهانی تشخیص داده می شود و همچنین شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان (با 1.38 میلیون نفر در همان سال است. تصور می شود که ویتامین های گروه ب شامل،  B-6 ، B-9 ) فولات ) و B-12  خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. نگران کننده این است که اگر در مقادیر طولانی مدت در سطوح بالا قرار بگیرند، ممکن است کاملاً این امر برعکس باشد.

طی سال های اخیر، تعدادی از مطالعات به دنبال ارتباط بین سرطان ریه و ویتامین های گروه B بوده اند. تا به امروز، نتایج بی نتیجه مانده است، این تا حدی به این دلیل است که آزمایشات به ندرت تصادفی انجام می شده است، آنها فقط دوره های کوتاه مکمل را بررسی کردند و فقط تعداد کمی از موارد سرطان ریه در تجزیه و تحلیل نقش داشتند. با این حال، یکی از آخرین تحقیقات نشان داد افزایش خطر کلی سرطان با مکمل های B-12 و B-9 عمدتاً به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه بود.

 

مکمل های ویتامین B بر سرطان روده بزرگ تأثیر نمی گذارد

 

تحقیقات در مورد تأثیر احتمالی ویتامین های گروه B بر سرطان روده بزرگ تأثیرگذار بوده است، اما یک مطالعه جدید نشان داده  است که یک مکمل ترکیبی ویتامین B  از جمله اسید فولیک (B9) ، B6 و B12 نه خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد و نه کاهش می دهد.

حدود 35 درصد آمریکایی ها از مکمل های حاوی ویتامین های گروه B استفاده می کنند و میلیون ها نفر روزانه اسید فولیک در غلات غنی شده مصرف می کنند. از یک طرف این نگرانی مطرح شده بود که مکمل B ممکن است احتمال ضایعات پیش سرطانی را افزایش دهد، در حالی که تحقیقات دیگر اثر محافظت کننده از سرطان را پیشنهاد کرده اند.

این مطالعه جدید قرص ویتامین B  را در بیش از 5400 زن مسن در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی مقایسه کرده و دریافت که این مکمل ها تأثیر قابل توجهی بر خطر سرطان روده بزرگ ندارند. یافته های این مطالعه اطمینان بخش است، زیرا این نگرانی وجود دارد که مکمل های اسید فولیک ممکن است رشد آدنوم روده بزرگ را تقویت کنند." آدنوم پیش ساز سرطان است.

 

تحقیقات نشان داده است مصرف اسید فولیک با دوز بالا خطر سرطان روده بزرگ را افزایش نمی دهد.  بسیاری از غذاها در ایالات متحده با اسید فولیک غنی شده اند تا به شما در جلوگیری از نقایص مادرزادی معروف به نقص لوله عصبی کمک کنند. برخی از متخصصان نگران بودند که افزایش مصرف اسیدفولیک خطر سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. در دوران غنی سازی اسیدفولیک، افزودن یک مکمل ویتامین B شما را مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ نمی کند. اکنون یک آزمایش تصادفی برای بررسی ایمنی مکمل اسید فولیک وجود دارد.

امروزه انجمن سرطان آمریکا اصلاح سبک زندگی را به جای مکمل های ویتامین برای خنثی سازی سرطان ترجیح می دهد. انجمن سرطان آمریکا مصرف مکمل های غذایی را برای پیشگیری از سرطان توصیه نمی کند، لذا افراد می توانند با کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، خوردن میوه و سبزیجات (به طور طبیعی سرشار از فولات)، فعالیت بدنی، اجتناب از چاقی و اگر بالای 50 سال هستید، غربالگری سرطان روده بزرگ خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهید.

 

ویتامین های گروه B و سرطان زایی

 

آیا درست است که مصرف برخی ویتامین های B می تواند منجر به سرطان ریه در مردان شود؟ آیا باید مصرف ویتامین های گروه B را متوقف کنیم؟

تحقیقات انجام شده در یک مطالعه بزرگ نشان می دهد که مصرف مقادیر بالای ویتامین B6 و B12 برای سالهای طولانی با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در مردان، به ویژه افراد سیگاری ارتباط دارد. محققان داده های 77118 بزرگسال شرکت کننده در مطالعه ویتامین ها و شیوه زندگی (VITAL) را که برای ارزیابی مکمل های ویتامین و مواد معدنی در رابطه با خطر سرطان طراحی شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

هنگامی که آنها به مطالعه پیوستند، شرکت کنندگان در سنین 50 تا 76 بودند. از آنها در مورد استفاده از مکمل های ویتامین B در 10 سال گذشته سؤال شد. در طی شش سال پس از ثبت نام، 808 نفر از مردان به سرطان ریه مبتلا شدند.

این مطالعه برای اولین بار به بررسی اثرات استفاده طولانی مدت و با دوز بالا از ویتامین های B6 و B12 و خطر سرطان ریه پرداخت. محققان گفتند که این دوزها مدت زیادی است که توسط ویتامین برای افزایش انرژی و بهبود متابولیسم مورد تبلیغ قرار می گیرد. آنها اشاره کردند که تصور می شد این مکمل ها خطر سرطان را کاهش می دهند.

 

محققان دریافتند که بعد از تعدیل فاکتورهای خطر سرطان از جمله سابقه استعمال دخانیات، سن، مصرف الکل، سابقه شخصی سرطان یا بیماری مزمن ریه یا سابقه خانوادگی سرطان ریه، استفاده طولانی مدت از دوزهای بالای B6 و B12 همراه با افزایش خطر دو تا چهار برابر سرطان ریه در مردان است. این خطر حتی در مردان سیگاری که بیش از 20 میلی گرم B6 یا 55 میکروگرم B12 به مدت 10 سال روزانه سیگار می کشیدند، حتی بیشتر بود.

کسانی که این دوزهای B6 را مصرف می کنند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می گیرند و کسانی که این دوزهای B12 را مصرف می کنند، تقریباً چهار برابر بیشتر از مردانی که ویتامین مصرف نمی کنند ، به این بیماری مبتلا می شوند. (هیچ خطر افزایشی در شرکت کنندگان زن مشاهده نشد.).

این مطالعه ثابت نمی کند که مصرف ویتامین های گروه B باعث سرطان ریه می شود، اما ارتباط بین این دوزها و پیشرفت بیماری در مردان را نشان می دهد. محققان مطمئن نبودند که ویتامین ها چگونه خطر ابتلا به سرطان را تحت تأثیر قرار می دهند، گرچه تئودور براسکی، رهبر تحقیق، از دانشگاه ایالتی اوهایو معتقد است که این ویتامین ها می تواند به تأثیر آنها بر هورمون های مردانه مربوط باشد.

 

بخاطر داشته باشید که آخرین مطالعه ارتباطی را با خطر ابتلا به سرطان ریه و این ویتامین های گروه B هنگامی که به عنوان مکمل های فردی مصرف می شدند، نشان داد. اما ارتباطی با مصرف مولتی ویتامین ها یا ویتامین های گروه B از منابع غذایی پیدا نکرد. مطالعات قبلی، از جمله تحقیقات آینده نگر اروپا در مورد سرطان و تغذیه (EPIC) ، یک آزمایش بزرگ منتشر شده در JAMA در سال 2010، نشان داد که سطح بالاتر B6 در خون با خطر کمتری سرطان ریه در ارتباط است.

منابع غذایی خوب B6 شامل مخمر آبجو، موز، غلات، حبوبات، سبزیجات (به ویژه هویج، اسفناج و نخود فرنگی)، سیب زمینی، شیر، پنیر، تخم مرغ، ماهی و تخمه آفتابگردان است. مصرف 50 میلی گرم ویتامین B6 را به عنوان بخشی از مکمل B کمپلکس روزانه که حاوی طیف کاملی از ویتامین های گروه B است، از جمله تیامین، ویتامین B12 ، ریبوفلاوین و نیاسین توصیه شده است.

 

ویتامین های گروه B و سرطان زایی

 

موارد قابل توجه در ارتباط بین ویتامین B و سرطان

 

حتی قبل از ارتباط ویتامین B با سرطان ریه در مردان، مشخص شده بود که دوزهای بالا می تواند به مرور زمان سمی باشد و منجر به آسیب عصبی یا بی حسی و گزگز در اندام شود که در نهایت غیرقابل برگشت باشد. در صورت بروز بی حسی غیرمعمول در بدن، حتماً استفاده از آن را قطع کنید. در مورد ویتامین B6 برای سلامت مغز آگاهی بیشتری را کسب کنید. بهترین منابع غذایی ویتامین B12 محصولات لبنی، تخم مرغ، گوشت، ماهی، مرغ و صدف هستند.

مصرف 50 میکروگرم به عنوان بخشی از مکمل B-complex که حاوی طیف کاملی از ویتامین های گروه B است، از جمله بیوتین، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین توصیه شده است. پیام روشن تحقیقات ایالت اوهایو و بسیاری از مطالعات دیگر این است که عدم سیگار کشیدن بهترین کاری است که می توانید برای جلوگیری از سرطان ریه انجام دهید.

 

ویتامین های ضروری برای مقابله با سرطان در بیماران

 

برخی از مهم ترین ویتامین های ضروری برای مقابله با سرطان شامل A ، C ، D ، E ، K و هشت ویتامین B هستند. بهتر است این موارد را در غذاهای غنی از مواد مغذی مصرف کنید. همه افراد به ویتامین ها احتیاج دارند، اما این ویتامین ها برای بیماران مبتلا به مزوتلیوما اهمیت ویژه ای دارند. ویتامین های مبارزه با سرطان از بهبود کامل افراد پشتیبانی می کنند و برای زندگی لازم هستند.

اگر کیفیت رژیم غذایی ضعیف باشد یا بیمار در طول درمان سرطان مزوتلیوما در خوردن غذا مشکل داشته باشد، ممکن است این مواد به عنوان مکمل به رژیم غذایی اضافه شوند. در حالی که کمبودها مانند گذشته رایج نیستند، بسیاری از افراد برای سلامتی مطلوب به اندازه کافی از این مواد مغذی دریافت نمی کنند.

 

ویتامین های ضروری مقابله با سرطان

 

سیزده ویتامین ضروری وجود دارد، از جمله A ، C ، D ، E و K ، به علاوه هشت ویتامین گروهبدن می تواند مقداری D و K تولید کند، اگرچه اکثر مردم برای تأمین مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای این مواد مقدار کافی تولید نمی کنند.

 

ویتامین A

 

این ماده مغذی در گوشت اعضای بدن و سایر غذاهای حیوانی یافت می شود. بدن همچنین می تواند آن را از بتا کاروتن و سایر کاروتن های موجود در سبزیجات و میوه ها تهیه کند. بتا کاروتن موجود در غذا با کاهش خطر ابتلا به بیماری ریوی در میان افراد سیگاری و افرادی که در معرض آزبست هستند، ارتباط دارد. مطمئن ترین راه برای دریافت ویتامین A کافی، خوردن غذاهای گیاهی غنی از کاروتن است.

 

منابع غذایی ویتامین A:

 

سیب زمینی شیرین و هویج

اسفناج

زردآلو

طالبی

آب گوجه

سبزیجات برگ سبز

کلم بروکلی

انبه

ویتامین A علاوه بر نقش آن در خطر سرطان و پیشگیری، از بینایی مناسب، عملکرد ایمنی، ارتباط سلول و سلول و تولید مثل پشتیبانی می کند.

 

ویتامین های B

 

هشت ویتامین B وجود دارد که به بدن کمک می کند تا انرژی حاصل از مواد غذایی را مصرف کرده و به انواع عملکردهای مهم سلولی کمک کند. فولات یک ویتامین B مهم برای بیماران مزوتلیوما است. برخی از داروهای شیمی درمانی باید با فولات مصرف شود تا خطر مسمومیت های شدید دارویی به حداقل برسد. اگر تیم مراقبت از سرطان شما این ویتامین مبارزه با سرطان را در حین درمان توصیه می کند، فولات را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید. این امر خطر عوارض جانبی جدی درمان را به حداقل می رساند.

 

منابع غذایی ویتامین B

 

منابع غذایی ویتامین B

 

B6 : منابع غذایی مناسب شامل نخود، ماهی، گوشت گاو، مرغ، سیب زمینی، غلات سبوس دار، پنیر دلمه، کشمش و توفو است.

B12 : این ویتامین فقط در غذاهای حیوانی مانند غذاهای دریایی، ماهی، گوشت گاو، شیر، پنیر، ماست و تخم مرغ یافت می شود.

بیوتین : منابع بیوتین غذایی شامل تخم مرغ، ماهی، گوشت، دانه ها، مغزها، سیب زمینی شیرین، اسفناج و کلم بروکلی است.

فولات: منابع عالی فولات شامل سبزیجات برگ سبز تیره، آووکادو، مارچوبه، برنج ، جوانه گندم و کلم بروکلی است.

نیاسین: آجیل، لوبیا، غلات، مرغ ، ماهی و گوشت گاو همه نیاسین موجود در رژیم غذایی را تأمین می کنند.

ریبوفلاوین : غذاهای غنی از ریبوفلاوین شامل غلات و غلات غنی شده، ماست، قارچ، شیر و صدف است.

اسید پانتوتنیک: غلات صبحانه غنی شده، قارچ شیاتاکه، تخمه آفتابگردان، مرغ، ماهی تن و آووکادو بهترین منابع این ویتامین B هستند.

تیامین : این ویتامین B در غلات و محصولات غلات غنی شده، ماهی قزل آلا، لوبیا و صدف وجود دارد.

ویتامین های گروه B علاوه بر نقش مهم فولات در طول درمان سرطان، ارتباط سلولی سالم را تقویت می کنند و تولید مواد ژنتیکی، گلبول های قرمز و هورمون ها را تنظیم می کنند.

این مواد مغذی برای تبدیل انرژی غذا به فرم هایی که بدن می تواند از متابولیسم داروها، استروئیدها و چربی استفاده کند و از آنها پشتیبانی می کند، ضروری است.

 

نتیجه گیری:

 

ویتامین B ممکن است به دلیل کمک به افراد در جذب آهن و حفظ سیستم عصبی شناخته شود، اما یک مطالعه جدید نشان داد که مقادیر بالاتر ویتامین با سطوح بالاتر سرطان ارتباط دارد. محققان نظریه پردازی می کنند که احتمالاً سرطان باعث ایجاد مقادیر بالای B12 شده باشد که باعث سرطان می شود. همچنین محققان دریافتند که بیماران با بالاترین سطح ویتامین B12 بیشترین خطر ابتلا به سرطان را دارند، به ویژه در سال های اولیه پس از اندازه گیری ویتامین.

از سوی دیگر محققان دریافتند که خطر سرطان های مرتبط با استعمال دخانیات و الکل بیشتر است، اما خطر سرطان های مرتبط با خون و هورمون نیز افزایش می یابد. محققان خاطرنشان کردند، افزایش سطح ویتامین B12 برای سرطان های مرتبط با مصرف زیاد الکل مانند سرطان کبد منطقی است.

سرطان کبد عملکرد کبد را مهار می کند و از آنجا که کبد ویتامین B12 را پردازش می کند، منطقی است که سطح بالایی از ویتامین B12 در بیمار وجود داشته باشد. در مورد همبستگی بین B12 و سایر سرطان ها، کارشناسان اظهار داشتند که این ممکن است در نتیجه تنظیم مطالعه باشد.

تعداد بازدید : 13060

ثبت نظر

ارسال