Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 51 دقیقه

آیا درمان ریشه دندان باعث سرطان می شود؟

آیا درمان ریشه دندان باعث سرطان می شود؟

برخی معتقدند که بین درمان ریشه (عصب کشی) و سرطان سینه و سایر انواع سرطان ارتباط وجود دارد. با این حال ، هیچ شواهد علمی برای حمایت از درمان ریشه سرطان وجود ندارد. اگر دندانپزشک شما درمان ریشه برای شما توصیه می کند ، به این دلیل است که او معتقد است این درمان بهترین گزینه برای حفظ دندان ها و بهبود سلامت دهان و دندان است.

یکشنبه 18 مهر 1400 ساعت 21:59

سلامت دهان ، لثه و دندان بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. در واقع دندانپزشکان معتقدند که "بهداشت دهان و دندان پنجره ای برای سلامت کلی بدن است". اما آیا سلامت دهان و دندان یا برخی درمان های دندانپزشکی بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر می گذارد؟


درمان ریشه چیست و چرا باید انجام شود؟


درمان ریشه ، که به درمان اندودنتیک نیز معروف است ، یک روش درمانی در دندانپزشکی است که به حذف و تخلیه عفونت های داخل دندان اشاره دارد. این امر همچنین می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به عفونت های داخل روده ای را در آینده کاهش دهد. از آنجا که این عمل مربوط به پالپ نرم یا پالپ دندان است و این قسمت نیز بخشی از ریشه دندان است ، به این درمان درمان ریشه گفته می شود.


درمان ریشه چیست؟


دندان از دو قسمت اصلی تشکیل شده است ، یکی تاج است که قسمت سفید است و دیگری ریشه است که به استخوان فک جوش داده شده است. در این مقاله ، ما فقط به ریشه کانال می پردازیم.


خود کانال ریشه در واقع درمانی نیست ، بلکه به قسمتی از دندان یا ریشه دندان اشاره دارد. ریشه دندان فضایی توخالی با رگ های خونی ، عروق عصبی و سلول های نرم پالپ است. در واقع ، تنها قسمت زنده دندان پالپ نرم است ، جایی که عفونت می تواند خطرناک باشد. درمان ریشه را درمان ریشه می نامند.


پالپ دندان چگونه آلوده می شود؟


همانطور که قبلاً ذکر شد، کانال ریشه عفونت پالپ است و نیاز به درمان فوری دارد. درمان این مشکل تمیز کردن و حذف محتویات زنده ریشه دندان است.
تعداد زیادی باکتری مفید و مضر در دهان وجود دارد و در شرایط عادی به ما آسیب نمی رسانند. با این حال ، اگر دندان های یک فرد دارای حفره عمیق باشد ، یا ترک خورده ، شکسته یا شل شده باشد ، بهترین فضا برای فعالیت و نابودی باکتری ها ایجاد می شود.

 

باکتری ها از این وضعیت برای یافتن راهی برای ورود به قارچ نرم و ریشه دندان برای عفونت استفاده می کنند. در نهایت باکتری ها خمیر را از بین می برند. اگر باکتری ها بتوانند به اعماق اجزا نفوذ کنند ، می توانند باعث عفونت استخوان فک شوند که بسیار جدی تر است. زیرا عفونت می تواند باعث ضعف استخوان و از بین رفتن استخوان شود. در نهایت ، عفونت باعث می شود رباط های اطراف دندان متورم شده و دندان ها شل شوند.


مرحله کانال ریشه: مراحل درمان ریشه چند مرحله است؟


درمان ریشه در سه مرحله به پایان می رسد که معمولاً یک تا سه دوره طول می کشد. در ادامه با هر سه مرحله این عملیات آشنا می شوید.


    پاکسازی کانال ریشه


دندانپزشک ابتدا همه چیز را در کانال ریشه بر می دارد. برای این منظور ، بیمار باید تحت بی حسی موضعی قرار گیرد. سپس ، دندانپزشک متخصص یک سوراخ کوچک در سطح دندان ایجاد می کند تا با پالپ و ریشه دندان تماس پیدا کند. دندانپزشک یک وسیله کوچک را با دقت وارد حفره دندان می کند و سپس قسمت مرده یا بیمار پالپ دندان را خارج می کند.


    پر کردن ریشه کانال


در مرحله دوم ، دندانپزشک محل خالی را با دقت تمیز می کند. او برای این کار از شوینده خاصی استفاده می کند. دندانپزشک تا زمانی که احساس کند ریشه دندان کاملاً تمیز و ضد عفونی شده است به این کار ادامه می دهد.


پس از ضدعفونی و تمیز کردن ریشه ها ، زمان بستن دندان ها و سوراخ ها فرا می رسد. سمنت ها یا پرکننده های دیگر برای این کار استفاده می شود. هنگامی که دندان بسته می شود ، دیگر نباید به عنوان یک دندان مرده در نظر گرفته شود زیرا تمام محتویات ریشه از جمله اعصاب دیگر وجود ندارد. در این حالت بیمار به دلیل این دندان هیچ دردی را احساس نخواهد کرد.

 

    پر کردن ریشه کانال


    افزودن تاج یا پر کننده دندان


هنگامی که محتویات دندان ها برداشته می شود ، دندان ها شکننده تر از همیشه شده و به راحتی آسیب می بینند. دندانهای بدون پالپ باید از رباط هایی که دندان و استخوان را به هم متصل می کند تغذیه کنند. این منبع ممکن است کافی باشد ، اما با گذشت زمان ، دندان شکننده تر می شود ، بنابراین باید از تاج یا پر کننده برای محافظت از آن استفاده کرد.


بیمار نباید قبل از نصب تاج یا محافظت از آن با پر کردن ، چیزی بخورد یا گاز بگیرد. پس از تاج گذاری یا پر کردن دندان ، فرد می تواند مانند قبل از دندان های خود استفاده کند.درمان معمولاً فقط به یک دوره کامل نیاز دارد ، اما اگر بیمار به شدت بیمار است یا نیاز به درمان های متعدد کانال ریشه دارد ، ممکن است 2 تا 3 دوره دیگر درمان ریشه نیاز باشد.


آیا درمان ریشه را انجام می دهید؟


یکی از بزرگترین ترس های این درمان دردناک بودن آن است. اما واقعیت این است که اگر درمان توسط دندانپزشک حرفه ای مجرب انجام شود ، درد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد ، یا اصلاً احساس درد نمی کند. دردی که در حین عمل احساس می شود معمولاً ناشی از عفونت است و ربطی به خود درمان ندارد ، زیرا کانال ریشه دردناک نیست ، زیرا فرد بیهوش شده و عمل شروع می شود.


اگرچه خود عمل نباید دردناک باشد ، اما برخی ناراحتی ها و حساسیت ها بعد از درمان ممکن است طبیعی باشد. این ناراحتی موقتی است و به راحتی با داروهای بدون نسخه قابل تسکین است. علاوه بر مسکن ها ، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای کاهش یا از بین بردن عفونت ها تجویز کند. اگر مشکل جدی باشد ، درمان ریشه بی فایده است


آیا درمان ریشه دندان باعث سرطان می شود؟


برخی معتقدند که بین درمان ریشه (عصب کشی) و سرطان سینه و سایر انواع سرطان ارتباط وجود دارد. با این حال ، هیچ شواهد علمی برای حمایت از درمان ریشه سرطان وجود ندارد. اگر دندانپزشک شما درمان ریشه برای شما توصیه می کند ، به این دلیل است که او معتقد است این درمان بهترین گزینه برای حفظ دندان ها و بهبود سلامت دهان و دندان است.اگر در افسانه درمان ریشه و سرطان عمیق تر شده و در مورد برخی ادعاهای دروغین در مورد ریشه بیشتر بدانیم ، با اعتماد و اطمینان بیشتری وارد این فرآیند می شویم.


آیا درمان ریشه می تواند باعث سرطان شود؟


عصب کشی و سرطان سینه: این افسانه چگونه به وجود آمد؟
همچنین ممکن است شنیده باشید که درصد زیادی از بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت درمان ریشه قرار می گیرند. انجمن اندودنتیکس آمریکا (AAE) با بیان اینکه این ارقام از تحقیقات معتبر نیستند و شواهدی برای ارتباط بین درمان ریشه و سرطان وجود ندارد ، این افسانه را رد می کند.این مقاله همچنین ممکن است به شما کمک کند: بعد از کشیدن دندان چه باید کرد


این باور که درمان ریشه با سرطان سینه یا سایر انواع سرطان مرتبط است را می توان در بحثی که در اوایل دهه 1900 ایجاد شد و ریشه گرفت که بر اساس AAE تحت عنوان “تئوری عفونت کانونی focal infection theory” شناخته می شود. این نظریه ادعا می کند که باکتری های باقی مانده در دهان پس از درمان اندودنتیک (عصب کشی) می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یافته و با پیشرفت سرطان و سایر بیماری ها مرتبط هستند.


AAE در ادامه توضیح داد که در دهه های اخیر ، مطالعات متعدد نشان داده است که درمان کانال ریشه یک فرایند بی خطر است. علاوه بر این ، بررسی مطالعات نظری عفونت های کانونی نشان می دهد که در بسیاری از این مطالعات ، از گروه کنترل و سایر الزامات استاندارد تحقیقات علمی مدرن استفاده نمی شود.
آیا درمان ریشه می تواند باعث سرطان شود؟


چرا نظریه عفونت کانونی اشتباه است؟


نظریه عفونت موضعی در سال 1922 توسط دندانپزشکی به نام وستون پرایس ارائه شد. این را می توان یک قرن پیش دنبال کرد. علم واقعی اندودنتیک و فناوری مورد استفاده برای درمان پریودنتیت دور اپیکال تا سال 1965 ، 45 سال پس از انتشار نظریه عفونت محلی ، گسترش نیافت.


 1) از آنجا که علت پریودنتیت آپیکال 100 سال پیش ناشناخته است ، درمانهای ریشه (عصب کشی ها) بسیار تغییر کرده است و قوانین و پروتکلهای خاصی برای آنها صادر نشده است. درمانهای ریشه در آن زمان و درمانهای ریشه امروزه انجام می شود. قابل مقایسه نیست
همچنین ممکن است این مورد مفید باشد: بیماری لثه
مفاهیم جدید اندودنتیک که امروزه توسط دندانپزشکان انجام می شود (شامل ضد عفونی ، دارو و ضدعفونی با میکروسکوپ) 10 سال پیش استفاده نمی شد. از آنجا که مطالعه دکتر پرایس فاقد گروه کنترل بود ، نظریه عفونت کانونی بی اساس بود و مغرضانه تشخیص داده شد. در کل طرح کلی آزمایش ضعیف بود.
2) با این حال ، حتی اگر هنوز به این نظریه 100 ساله اعتقاد دارید ، فناوری عصب کشی مورد استفاده در دوران معاصر همان باکتری هایی است که 100 سال پیش در دندان باقی می ماندند را در دندان به جا نخواهند گذاشت.


علت و معلول


تعریف علت و معلول رابطه رویدادها و نتایج است که یکی از آنها نتیجه دیگری است. ترکیبی از عمل و پاسخ است. از سوی دیگر ، به عنوان ارتباط دو طرفه بین دو یا چند چیز تعریف می شود. متغیرهای مخدوش کننده به عنوان متغیرهای اضافی تعریف می شوند که در این مطالعات محاسبه نشده اند و وقتی هیچ متغیر تداخلی وجود نداشته باشد ، آزمایش را از بین می برد و هیچگونه همبستگی در نتایج مطالعه نشان نمی دهد.

 

ارتباط سیستمی دهانی


ارتباط سیستمی دهانی


ارتباطات دهانی فرآیندی تلقی می شود که در آن دهان جدا از بدن تلقی نمی شود ، بلکه به صورت داخلی به بدن متصل است. اغلب از حفره دهان به عنوان پنجره ای به داخل حفره دهان یاد می شود ، زیرا بسیاری از مشکلات سیستمیک در حفره دهان ظاهر می شود. التهاب مزمن بافتهای حفره دهان ، به ویژه بیماری پریودنتال ، با مشکلات سیستمیک مانند دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی ، بیماریهای تنفسی ، بیماری آلزایمر ، وزن کم هنگام تولد ، سرطان لوزالمعده و آرتروز مرتبط است.


بسیاری از مطالعات مزایای درمان التهاب داخل دهانی را به عنوان راهی برای درمان بیماری های سیستمیک تایید کرده اند. یک مطالعه اخیر نشان داد که چگونه درمان غیر جراحی بیماری پریودنتال می تواند سطح HbA1c را در بیماران مبتلا به پیش دیابت کاهش دهد. این تنها یک مثال از این است که چگونه درمان دندانپزشکی سایتوکاین های التهابی را کاهش می دهد و تصور می شود که بر بیماری های سیستمیک تأثیر می گذارد.


عوارض درمان ریشه


مانند هر روش درمانی دیگری ، این روش نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. برخی از عوارض احتمالی درمان کانال ریشه عبارتند از:


ما معمولاً برای هر ریشه 4 ریشه داریم. گاهی ممکن است دندانپزشک فقط 3 ریشه پیدا کند و ریشه چهارم هنوز درمان نشده است. در صورت عدم درمان ، عفونت چهارم ممکن است به استخوان ها و سایر قسمت های دهان و بدن گسترش یابد و باعث تکثیر این مشکل شود.علاوه بر این ، پس از تخلیه ریشه ها ، دندانپزشک باید روی پر کردن تمام ریشه ها و قسمت های دندان ها با دقت تمرکز کند. اگر قسمتی از دندان به خوبی پر نشود احتمال شکستگی و خرابی دندان بسیار زیاد خواهد بود در این حالت احتمال عفونت لثه وجود دارد.


گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک حواسش پرت شود و دندان را سوراخ کند در حالی که کانال ریشه را با یک سوراخ کننده یا مته کوچک تخلیه می کند. وقتی ماده پر کننده وارد دندان می شود ، ممکن است از سوراخ ایجاد شده خارج شود و دندان به خوبی پر نشود.


کلام آخر


در صورت بروز هرگونه عارضه در خصوص درمان ریشه ، متخصص می تواند مشکل را به روش های مختلف برطرف کرده و درمان ریشه را تکمیل کند. اما به منظور جلوگیری از هرگونه عارضه ، بیماران باید همیشه از دستورالعمل های دندانپزشک پیروی کنند. استفاده از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها نیز باید پس از درمان در دستور کار قرار گیرد. همچنین لازم است پس از تکمیل کانال ریشه ، مانند تاج ، ترمیم دائمی انجام شود.


تاج گل


به منظور ادای احترام به خانواده عزادار ، تاج گل های مختلفی به مراسم ختم برده می شود. کشورهای مختلف رسوم متفاوتی برای این نوع مراسم دارند. خرید تاج گل تسلیت طبق عادت آنها انجام می شود تا به خانواده آن مرحوم تسلیت گفته شود.


وقتی خبر مرگ یکی از عزیزان را در خانواده یا دوستان خود می شنویم ، تمام تلاش خود را می کنیم تا خانواده داغدار را تسلی دهیم. ارایه تاج گل تسلیت می تواند ادای احترام و همدردی با خانواده آن مرحوم باشد، بهتر است، برای اینکه یک قدم برای بهبودی بیماران سرطانی برداریم، بهتر است، از موسسه های خیریه، تاج گل را خریداری کنید.

تعداد بازدید : 4593

ثبت نظر

ارسال