Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 23 دقیقه

آیا دئودرانت ها سرطان زا هستند؟

دئودرانت چیست|آیا دئودرانت ها برای بدن ضرر داشته و خطرناک هستند|چه دئودرانت هایی برای بدن ما ضرر دارد و باعث ایجاد سرطان می شود|

دئودرانت ها یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در بین افراد به حساب می آید. این محصولات ضد تعریق از مواد شیمیایی تشکیل شده است که می تواند به سلامتی شما آسیب وارد کرده و باعث ایجاد سرطان سینه و غدد لنفاوی شود. از جمله مواد مضر در دئودرانت ها می توان به آلومینیوم و پارابن و ... اشاره داشت.

پنجشنبه 17 تیر 1400 ساعت 20:3

امروزه بیماری سرطان یکی از پر بحث ترین انواع بیماری ها در سرتاسر دنیا می باشد که دلایل ایجاد آن هنوز مشخص نیست.

 

این موضوع بدان معناست که سرطان می تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد از جمله:

  • وراثت
  • غذاهای مصرف شده
  • عادات زندگی (مانند سیگار کشیدن ) و ...

 

محققان در حال بررسی دلایل ایجاد سرطان و راه های درمان هستند. همان گونه که می دانید، دئودرانت ها یکی از محصولات بسیار پرکابرد در زندگی انسان ها می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی موضوع آیا دئودرانت ها سرطان زا هستند یا خیر بپردازیم و اطلاعات سودمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

دئودرانت چیست؟

 

در واقع دئودرانت ها محصولاتی هستند که برای جلوگیری از بوی عرق و ایجاد عرق ساخته شده اند و امروزه در بازار به وفور یافت می شوند. می توان اذعان داشت که واژه دئودورانت در لغت نامه به معنی بوزدا و رفع کننده بوی بد بدن است. ممکن است این مشکل برای شما هم به وجود آمده که بوی بدن یا عرقتان بسیار تند و زننده باشد و برای از بین بردن این بو، از دئودرانت ها یا مام های زیر بغل بهره ببرید.

باید اشاره شود که دئودورانت ها محصولاتی هستند که از ترکیب 15- 6 درصد روغن معطر، اسانس و الکل و گاهی مواد ضدباکتریال تهیه شده اند. کار اصلی دئودرانت ها از بین بردن بوی بد تعریق و بوزدایی بدن می باشد که بخشی از این کار را با از بین بردن باکتری های مولد بو در سطح پوست انجام خواهد گرفت. دئودورانت ها عمدتا بوی بد عرق را از بین می برند و تاثیری بر میزان عرق عرق گردن شما ندارد!

 

ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید که مام چیست و چه تفاوتی با دئودرانت دارد؟

 

برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که مام نخستین برند دئودورانت ها بود. این بو زدا یکی از ترکیب های اصلی روی را دربر می داشت. این برند در سال 1888 از طرف ادنا مورفی در فیلا دلفیا ثبت و گسترش داده شد که امروزه نیز در سرتاسر جهان مردم دئودرانت ها را با نام مام یا مام رول می شناسند. مام در آغار درون یک شیشه کوچک به فروش می رسید و مثل کرم با نوک انگشت مورد استفاده قرار می گرفت.

 

آیا دئودرانت ها برای بدن ضرر داشته و خطرناک هستند؟

 

با توجه به همه گیری استفاده از دئودرانت ها، محققان تحقیقات بسیار گسترده ایی بر روی این محصولات و مواد به کار رفته در آن ها انجام دادند. تا ببینند که آیا این محصولات برای مردم خطرناک است یا خیر.

لازم به ذکر است که محققان بعد از انجام مطالعاتی در این زمینه انجام شد، درباره استفاده از دئورانت ها اذعان داشتند که: بدن ما بدون تعریق و با ماندن مواد سمی داخل بدن به دچار مشکل می شود و به سمت بیماری های مختلف می رود. تعریق می تواند سموم بدن را دفع کند، بنابراین جلوگیری از تعریق نمی تواند مفید باشد.

 

می توان بیان کرد که تعریق برای سلامت بدن امری حیاتی و بسیار مهم است و به وسیله آن سموم از بدن خارج می شوند و با خارج شدن سموم، بدن شما به حالت طبیعی از لحاظ درجه حرارات و سلامت می رسد.

اسپری هایی که استفاده می شوند هرگز نباید به طور مستقیم به پوست به خصوص پوست زیر بغل زده شوند به دلیل آن که ماده  اصلی تشکیل دهنده  آن ها برای سلامت سیستم عصبی، قلب، مغز و کلیه ها یک تهدید جدی به حساب می آیند.

 

از آن جایی که تعریق به طور معمول بعد از انجام یک سری فعالیت ها و حالات روحی خاص  به وجود می آید،  بهتر است بدانید که با قرار گرفتن در شرایط مثبت می توانید سموم بدن را تا حد بسیار بالایی خارج کرده و در عین حال با کاهش میزان استرس و ترس در خود تعریق را کاهش دهید.

 

دئودرانت چیست؟

 

از جمله مواردی که می تواند باعث تعریق زیاد بدن شود، به صورت زیر می باشد:

  • استرس
  • ترس
  • داشتن رابطه جنسی
  • انجام حرکات ورزشی
  • تحرک زیاد و ...

 

چه دئودرانت هایی برای بدن ما ضرر دارد و باعث ایجاد سرطان می شود؟!

 

در این روزهای گرم تابستان برای جلوگیری از عرق و بوی بد آن از دئودورانت هایی استفاده می کنیم، اما غافل از اینکه این دئودورانت ها دارای موادی هستن که سلامتی شما را به خطر می اندازد.

دئودرانت هایی که دارای مواد مضر هستند را استفاده نکنید!!دئودرانت ها به صورت کلی از مواد شیمیایی و معطر ساخته می شوند، اما همه دئودرانت ها برای بدن شما ضرر ندارد. شما باید به هنگام خرید دئودرانت ها توجه داشته باشید که این محصول از چه موادی تشکیل شده است!

 

از جمله مواد مضری که در دئودرانت ها وجود دارد می توان به صورت زیر اشاره داشت:

  • آلومینیوم
  • پارابن
  • فتالات
  • تریکلوزان
  • مواد معطر

حال در زیر به بررسی موارد ذکر شده در بالا می پردازیم.

 

آلومینیوم چه تأثیر بدی برای بدن دارد؟

 

لازم به ذکر می باشد که آلومینیوم در اکثر دئودورانت های ضد عرق وجود دارد. این ماده با بستن کیسه های عرق، از عرق کردن شما جلوگیری می کند. همچنین با از بین بردن باکتری های بوساز بوی بد عرق را از بین می برد.

شاید تا اینجا همه چیز عالی و بسیار خوب به نظر بیاید ولی فقط به این جا ختم نمی شود، به دلیل آن که  آلومینیوم به بافت حساس سینه آسیب می رساند و در دراز مدت باعث بزرگ شدن برخی تومورهای سینه و تبدیل آن به سرطان می شود. بنابراین آلومینیوم می تواند باعث ایجاد سرطان سینه و غدد لنفاوی بدن شود. اگر قصد خرید دئودرانت را دارید، مواد تشکیل دهنده آن را با دقت بخوانید و از دئودرانت هایی استفاده نمایید که فاقد آلومینیوم هستند.

 

پارابن و ضررهای آن:

 

می توان اذعان داشت که پارابن یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار رایج در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی به حساب می آید. پارابن علاوه بر دئودورانت در بیشتر لوازم آرایشی وجود دارد و این ماده هم در استفاده طولانی باعث ایجاد سرطان می گردد.

بنابراین حتی بجز دئودورانت ها به عدم وجود پارابن در تمام لوازم زیبایی توجه کنید. به دلیل آن که مواد آرایشی دقیقا با پوست در ارتباط است، وجود پارابن می تواند به صورت مستقیم به بدن شما آسیب وارد کند.

 

پارابن در مواد زیر یافت می شود:

  • دئودرانت ها و ضد تعریق ها
  • کرم های مرطوب کننده
  • لوسیون های بدن
  • اسپری ها و دیگر مواد آرایشی و بهداشتی

 

فتالات چیست و چه تأثیری دارد؟

 

لازم به ذکر می باشد که فتالات باعث تثبیت لوازم آرایشی و بهداشتی در پوست شما می شود، بنابراین در دئودرانت ها هم از این ماده مضر استفاده خواهد شد. فتالات با استفاده زیاد باعث ناباروری در زنان و حتی مردان می شود.

حتی استفاده از مواد دارای فتالات در دوران حاملگی باعث مبتلا شدن کودک به بیماری آسم و کمبود IQ می شود. از طرف دیگر این ماده شیمیایی می تواند باعث بروز سرطان در بدن افراد شود، بنابراین وجود آن بسیار مضر می باشد. شما باید مواد بهداشتی و آرایشی را تهیه فرمایید که فاقد این مواد مضر باشد.

 

تریکلوزان تأثیر آن بر روی بدن:

 

تریکلوزان یک ماده شیمیایی است. می توان اذعان داشت که تریکلوزان باکتری ها را از بین می برد و در بیشتر مواد مصرفی زیر وجود دارد :

  • صابون های آنتی باکتریال
  • محصولات ازبین برنده ی آکنه
  • دئودورانت ها و بیشتر لوازم بهداشتی

از جمله مضرات این ماده برای بدن انسان ها به این صورت است که باعث به هم خوردن تعادل هورمونی و بیماری های قلبی می شود.

 

آیا دئودرانت ها باعث ایجاد سرطان می شود؟

 

مواد معطر و تأثیر آن ها بر روی بدن افراد:

 

همان گونه که می دانید، تقریبا در تمام دئودورانت ها برای داشتن بوی خوش عطر و پرفیوم وجود دارد. اما باید بدانیم این عطرها به دلیل داشتن مواد شیمیایی باعث آلرژی و حتی سوزش پوست می شود.

 

آیا دئودرانت ها باعث ایجاد سرطان می شود؟

 

همان گونه که اشاره کرده ایم، ترکیباتی مانند پارابن ها، ترکیبات آلومینیوم، سیلیس، تریکلوزان، تالک (Talc)، پروپیلن گلیکول و … در بیشتر دئودرانت ها وجود دارد که می تواند باعث ایجاد سرطان سینه و سرطان غدد لنفاوی شود. علت بر این می باشد که در صورت استفاده این مواد در بدن تعادل هورمون ها بهم می خورد و با تغییرات استروژن بدن احتمال بروز سرطان پستان افزایش می یابد.

 

از آنجایی که سرطان سینه بیشتر در خانم ها به وجود می آید، به همین دلیل بانوان عزیز باید به هنگام استفاده از انواع دئودرانت ها دقت کافی داشته و با تحقیقات کامل آن ها را خریداری نمایند. لازم به ذکر می باشد که علاوه بر سرطان زا بودن این ترکیبات که در محصولات ضد تعریق و دئودورانت ها وجود دارد، عوارض دیگری همچون آسیب به کلیه و کبد، حساسیت های پوستی و … نیز از دیگر مضرات این محصولات به حساب می آید.

برای جلوگیری از بوی نامطبوع بدن بهتر است که به صورت روزانه استحمام کنید و یا از محصولاتی استفاده نمایید که فاقد مواد مضر هستند و از پزشکان درباره این محصولات اطلاعات کسب کنید.

 

تعداد بازدید : 3184

ثبت نظر

ارسال