Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 15 دقیقه

آیا غده سرطانی درد دارد؟

غده سرطانی|غده سرطانی بدخیم|غده سرطانی در استخوان| دلایل بروز غده سرطانی 

یکی از بیماری های صعب العلاج که علاوه بر هزینه های بالا می تواند تأثیرات منفی در جسم و روان انسان به جای بگذارد، سرطان نام دارد. اغلب با رشد غده علائم نیز نمایانگر می شوند، گاهی درد می تواند یکی از نشانه ها باشد اما آیا غده سرطانی درد دارد؟

چهارشنبه 31 شهریور 1400 ساعت 1:33

 امروزه بیماری های بسیاری میان افراد اعم از کودک، پیر، جوان رایج شده و گسترش یافته است که اغلب آن‌ ها می توانند درد زیادی را به فرد مبتلا، تحمیل کنند.یکی از این بیماری ها سرطان بوده که به دلایل متفاوتی به وجود می ‌آید. بروز سرطان معمولا با ایجاد غده هایی که غده سرطانی نام دارند، رخ می‌ دهد. برای از بین بردن این غده بسیاری از شیوه های پزشکی به کار گرفته می شود که به طور معمول درد را برای فرد بیمار به ارمغان می‌ آورد؛ اما سوالی که در ذهن ایجاد می شود این است که آیا وجود غده سرطانی دردی را در فرد مبتلا شده به وجود خواهد آورد یا خیر؟

در این مقاله به پاسخ این سؤال دست خواهیم یافت.

 

غده ی سرطانی چه غده ای می باشد؟

 

تمامی فعالیت ‌های بدن با نظم مختص به خود انجام می شوند؛ این امر حتی کوچک ترین ذرات بدن مانند سلول ها را نیز در بر می گیرد.

 تعدادی از سلول‌ های بدن دائما تقسیم می شوند که نتیجه این تقسیم ها به وجود آمدن سلول‌ های جدید بدن می باشد. لازم به ذکر است که در نتیجه صدمه دیدن سلول‌ ها یا در صورتی که به گونه ای پیر شوند، مرگ آن ها رخ خواهد داد؛ اما گاهی اوقات ممکن است که مرگ سلول ها اتفاق نیفتد و در کنار آن ها سلول های جدید نیز به وجود بیاید؛ این فرآیند، نا منظم شدن فعالیت سلول ها را به دنبال دارد به طوری که می ‌توان شاهد تعداد زیاد و اضافه ی سلول‌ ها بود. در ادامه این رخداد به وجود آمدن غده سرطانی امکان پذیر می باشد. از آن جا که سلول ها در تمامی نقاط بدن حاضر هستند، پدید آمدن غده سرطانی نیز در همه اعضاء مانند دست، ریه، روده، معده، پا و... رخ خواهد داد.

 

 پدید آمدن غده سرطانی درد را به دنبال خواهد داشت؟

 

همه افراد از لحاظ جسمی مثل هم نمی باشد امکان این که تشابه ‌هایی وجود داشته باشد ممکن است اما به طور یکسان نخواهد بود. میزان درد نیز یکی از مورد هایی است که از نظر هر فرد می ‌تواند متفاوت باشد. معمولاً اغلب بیماری ها دارای درد هایی هستند؛ بیماری ناشی از غده سرطانی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. نکته ‌ای که حائز اهمیت می باشد این است که میزان درد های ناشی از غده سرطانی به اندازه و سایز آن نیز بستگی دارد. ازاز طرفی یگر ممکن است مقدار درد وارده به بیمار، به محل استقرار غده سرطانی نیز وابسته باشد. گاهی اوقات نیز وجود غده سرطانی می تواند با درد همراه نباشد.

 

به طور معمول درد یکی از علائم وجود غده سرطانی می باشد اما در برخی مواقع این علامت وجود نخواهد داشت؛ به عنوان مثال بعضی وقت ها پیدا شدن غده سرطانی در سینه همراه با علامت درد آشکار نمی شود بلکه به وسیله سایر علائم، نمود پیدا می ‌کند.

 

 شناسایی غده سرطانی دردناک

 

 برخی افراد ممکن است زمانی با یک برآمدگی نرم بر روی پوست خود مواجه شوند، در این حالت به وجود غده در بدن خود پی برده اند. نکته ای که مورد اهمیت می ‌باشد این است که هر غده ای نمی تواند شامل غده های سرطانی ‌شود. غده‌ ای که لمس شدن آن از سوی فرد سبب حرکت غده می ‌شود، غده های چربی هستند. غده های سرطانی از اندازه بزرگ تری نسبت به غده چربی برخوردار بوده و با درد همراه می باشند؛ اما همان طور که چندی پیش به آن اشاره شد، امکان این که غده سرطانی بدون درد باشد نیز هست. از طرفی امکان این که غده چربی درد را نیز به همراه داشته باشد وجود خواهد داشت؛ در این صورت نکته ای که باید مورد توجه همگان قرار گیرد این است که در صورت بروز هر نوع غده ای می بایست به پزشک مراجعه کرد تا از نوع آن مطلع شد تا در صورت سرطانی بودن غده، فرد مورد درمان قرار گیرد.

 

نشانه های وجود غده سرطانی دردناک در بدن

 

 اغلب بیماری ها از علائم مختص به خود برخوردار می باشند؛ در واقع این علائم نوعی هشدار برای شروع زود تر درمان هستند. غده سرطانی نیز مانند بسیاری از بیماری ها برای آشکار کردن خود از علامت هایی استفاده می ‌کند، به عنوان مثال موجب بالا رفتن دمای بدن می ‌شود به طوری که هیچ پیش زمینه ای وجود نخواهد داشت و یا عملیات نفس کشیدن را طاقت فرسا می کند. افزون بر این دو مورد تاثیر آن بر روی وزن نیز جزئی از هشدارهای جدی به ‌شمار می‌ آید، چرا که کم شدن وزن به صورت غیر نرمال در طول نیمی از سال می ‌تواند نگران کننده باشد. غده سرطانی در بدن سبب اخلال در مواردی می شود که به راحتی مورد توجه واقع خواهند شد، لذا در کنار موارد مذکور یکی از تغییراتی که ناشی از بروز غده سرطانی است در پوست رخ می دهد به طوری که پوست محل استقرار غده با تغییر رنگ مواجه می ‌شود.

 

غده ی سرطانی

 

منظور از غده سرطانی بدخیم چیست؟

 

 غده های سرطانی به دو دسته بدخیم و خوش خیم تقسیم می ‌شوند؛ اما سؤال پیش آمده این است که به چه نوع غده سرطانی بدخیم می‌ گویند؟ در این قسمت به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

 

منظور از خوش خیم یا بدخیم بودن غده های سرطانی این است که:

غده سرطانی علاوه بر این که می ‌تواند به سایر بافت های پیرامون خود صدمه وارد نکند، درصدد آسیب به آن‌ ها نیز بر می آید. در صورتی که آسیبی از جانب غده سرطانی به سایر بافت ها نرسد، غده را خوش خیم می نامند؛ اما وقتی که بافت های اطراف و همین طور سایر اعضا مورد حمله غده سرطانی قرار می گیرند، در این صورت غده سرطانی بد خیم می باشد.

 

 درد غده سرطانی در استخوان

 

 همان طور که چندی پیش به آن اشاره کردیم، غده سرطانی می تواند در هر عضو پدید آید و فرد را مورد تهدید قرار دهد. یکی از عضو هایی که مورد تهاجم غده سرطانی قرار می گیرد، استخوان می باشد. به طور معمول در این صورت حضور غده در نقطه هایی چون فوق استخوان ساق، قسمت زیرین استخوان ران و شانه ممکن می باشد. برخی از نشانه‌ های غده در استخوان، شکسته شدن استخوان و درد می باشد.

 

درد ناشی از غده در استخوان می تواند به طور معمول فرد را مورد آزار و اذیت قرار دهد ولی هنگام لمس شدن استخوان از سوی فرد میزان درد بیش تر نیز خواهد شد. برای برطرف نمودن غده سرطانی و قطع درد طاقت فرسا ی آن، اغلب نیاز به عمل جراحی می باشد که به وسیله آن غده را خارج می ‌سازند‌. شایان توجه است که قبل و بعد عمل، انجام شیمی درمانی نیز صورت خواهد گرفت.

 

 دلایل بروز غده سرطانی دردناک

 

به وجود آمدن هر مشکلی دارای علت و دلایل گوناگون می باشد. به عنوان مثال علت ابتلا به سرماخوردگی می‌ تواند ناشی از عدم پوشش مناسب باشد. غده سرطانی نیز بی دلیل نمود پیدا نمی کند. رشد و تقسیم بی رویه سلول ها دلایلی را در بر دارند که با رعایت برخی نکات می ‌توان به پدید نیامدن علت‌ ها کمک کرد تا مانع از بروز غده سرطانی شد. همان طور که به اطلاع رسانده شد غده سرطانی با تقسیم بیش از حد سلول ها به و از بین نرفتن سلول‌ های پیر به وجود می ‌آید‌؛ اما چه چیزی سبب می ‌شود تا این اتفاق رخ دهد؟

 

 لازم به ذکر است که عامل های بسیاری در ایجاد غده سرطانی موثر می باشند که یکی از این عوامل ژنتیک است. البته حائز اهمیت است که برخی افراد از ژن های سرطانی برخوردار هستند ولی تا آخر عمر مبتلا نمی شوند. نمونه دیگری از این عوامل، ماده ها و هر نوع ترکیب سمی می باشند. علاوه بر آن مواد شیمیایی و پرتوها نقش به خصوصی را در به وجود آمدن غده سرطانی ایفا می کنند. اگر فردی به هر دلیلی مانند نوع کار یا محل زندگی در معرض این عوامل قرار گیرد، امکان این که به سرطان مبتلا شود دور از ذهن نخواهد بود. البته این عوامل نیز مانند ژنتیک می ‌توانند غده ای را ایجاد نکنند.

 

 یکی از بیماری هایی که امروزه میان افراد شایع است، بیماری چاقی و اضافه وزن می باشد که می تواند عوارض بسیاری را به دنبال داشته باشد؛ اما چاقی علاوه بر این که خود یک بیماری تهدید آمیز به شمار می ‌آید و می تواند سبب افزایش فشار خون، چربی و... شود؛ عاملی برای به وجود آمدن غده سرطانی نیز خواهد بود. به این منظور برای جلوگیری از به وجود آمدن غده سرطانی می توان خود را از مکان هایی که در معرض پرتوها، مواد شیمیایی گوناگون و یا هر نوع مواد سمی دیگر قرار دارند، دور نمود. علاوه بر آن جلوگیری از ایجاد چاقی نیز می تواند راه حلی برای مبتلا نشدن به سرطان باشد.

 

 دلایل بروز غده سرطانی

 

کمک هایی از سوی خیریه

 

امروزه با وجود افراد خیر و کمک های آن ها به موسسه های خیریه این مراکز توانایی این را دارند، که به  افرادی که مبتلا  به سرطان هستند، کمک رسانی کنند. یکی از اموری که از سوی موسسه خیریه  انجام می شود این است که با اجاره استند تسلیت و تاج گل به افرادی که عزیزی را از دست داده اند، هزینه هایی را برای کمک به افراد سرطانی جمع آوری می کنند. در واقع مبلغی که بابت اجاره ی استند و تاج گل دریافت می کنند را صرف امور مورد نیاز بیمار های مبتلا به سرطان خواهند کرد.

 

سخن پایانی

 

مقصد از تهیه این مقاله، کسب اطلاعات در مورد غده های سرطانی و میزان درد های ناشی از این غده ها بوده است‌. در کنار آن، آشنایی با نحوه ی کمک به این بیماران از سوی خیریه ها نیز در این مقاله جالب توجه خواهد بود.

تعداد بازدید : 27711

ثبت نظر

ارسال