Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 45 دقیقه

تشخیص سرطان پوست از روی ناخن

تشخیص سرطان پوست از روی ناخن|سرطان پوست|پیشگیری از سرطان پوست|درمان سرطان پوست|انواع سرطان پوست|ابتلا به سرطان پوست|روش های درمانی سرطان پوست|

ناخن ها از جمله قسمت هایی هستند که با توجه به تغییرات ایجاد شده در آنها می توان به سرطان پوست پی برد. برای این منظور ظاهر ناخن ها مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت وجود هر گونه لکه، خال، یا تغییر در ضخامت آنها باید به پزشک مراجعه نمود.

یکشنبه 12 دی 1400 ساعت 15:55

محققان تاکید می کنند در زمان بررسی علائم سرطان پوست، نباید نسبت به ناخن ها بی تفاوت بود. آکادمی پوست آمریکا اعلام می دارد که سرطان پوست، از جمله ملانوما (کشنده‌ترین نوع سرطان) می ‌تواند در زیر و اطراف ناخن‌های دست و پا رخ دهد. البته این موضوع بسیار نادر می باشد ولی  در افراد مسن با پوست تیره بیشتر مشاهده شده است. زمانی که ملانوما خیلی زود، حتی در ناخن‌ها تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان خواهد بود.

 

شناسایی سرطان پوست بسیار ساده‌تر از سرطان‌های دیگر می باشد. چون معمولاً سرطان پوست از جایی آغاز می ‌شود که می‌ توانیم آن را به چشم رویت نماییم. گاها سرطان پوست در قسمت‌هایی از پوست رخ می دهد  که ما را شگفت زده می‌ نماید مثل زیر ناخن پا یا دست، روی اندام تناسلی، درون دهان یا روی لب. با ما همراه باشید و متن زیر را بخوانید تا با شیوه‌های تشخیص انواع سرطان پوست آشنا شوید.


چگونه انواع سرطان پوست را تشخیص دهیم؟

 

سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان در کشورهایی چون آمریکا می باشد، در واقع این بیماری زمانی رخ می دهد که   سلول‌هایی که لایه ‌ی پوست را تشکیل می ‌دهند، به شکل کنترل نشده ‌ای رشد می نمایند و به سرعت تقسیم می گردند.

 

سرطان پوست را به سه نوع اصلی تقسیم می نمایند:

 

  • کارسینوم یا سرطان سلول پایه‌ای پوست
  • کارسینوم یا سرطان سنگفرشی پوست
  • ملانوما

 

پوست به عنوان اولین سد محافظتی بدن، وظایف مهم بسیاری را بر عهده دارد و جزو بافت های بسیار مهم در حفاظت بدن، منبع ذخیره ای آب، محل ذخیره چربی و دریافت اشعه خورشید برای کمک به جذب ویتامین D به شمار می رود.

 

سرطان پوست به رشد و تکثیر غیر طبیعی سلول های تشکیل دهنده پوست اطلاق می شود که اکثراً در مناطقی که بیشتر در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار داشته اند بروز می کند اما ممکن است در نواحی دیگر بدن هم که در مقابل نور خورشید قرار نداشته اند ظاهر شود.

 

شایع ترین انواع سرطان پوست، کارسینوم سلول های سنگ فرشی یا کارسینوم سلول های پایه ای می باشد که نسبت به انواع دیگر کم خطرتر بوده و بیشتر در قسمت هایی نظیر صورت، سر و گردن که بیشتر در معرض آفتاب هستند ظاهر می شود.

 

نوع دیگر آن سرطان سلول های ملانوم نام دارد که نسبت به کارسینوم ها خطرناک تر بوده و اگر جهت درمان به موقع آن ها اقدامی صورت نگیرد، به راحتی می توانند به سایر نقاط بدن هم پخش شوند.

 

ملانوما پنهان:

 

ملانوما همچنین می ‌تواند در بخش‌هایی از بدن که کمی در معرض نور خورشید قرار دارد، از جمله  فاصله بین انگشتان پا و کف دست ها، کف، پوست سر و یا اندام‌ های تناسلی تان رشد نماید. به این‌ها ملانومای پنهان نام دارد ، چرا که  اغلب در قسمت‌ هایی که ذهن افراد نمی رود ، رخ می‌دهد. این احتمال وجود دارد که ملانوما در افراد با پوست تیره‌ تر در یک قسمت پنهان اتفاق افتد.


تشخیص سرطان پوست


در مقایسه با سایر انواع سرطان ها، سرطان پوست را بسیار آسان تر و سریع تر از بقیه می توان تشخیص داد چون علائم اولیه آن را به وضوح می توان بر روی پوست مشاهده کرد. از پوست کف سر تا انتهای انگشتان پا، هر قسمتی از بدن که با پوست پوشیده شده باشد می تواند نقطه شروع و گسترش این سرطان باشد.

 

سرطان پوست را حتی می توان بر روی لب ها، روی مخاط داخلی دهان، پوست ناحیه اندام تناسلی یا زیر ناخن های دست و پا ها هم مشاهده کرد. مهم این است که پس از مشاهده علائم در مراحل اولیه بیماری، با مراجعه به پزشک، اقدامات درمانی را قبل از گسترش آن شروع کنیم.

 

از راه هایی که می توان به وسیله آن خیلی سریع تر از سایر روش ها به تشخیص زود هنگام و پیشگیری از گسترش و زیاد شدن سرطان پوست پرداخت می توانیم به مراقبت و بررسی کامل پوست و ناخن ها به طور ماهانه اشاره کنیم.

 

در این روش شما باید با قرار گرفتن در مقابل یک آینه بزرگ، تمام قسمت ها و نقاط پوست خود در سراسر بدن و همچنین وضعیت ناخن های دست ها و پاها را به طور کامل بررسی کرده و به دنبال هر گونه علائم، لکه ها، خال ها یا تغییر ضخامت غیر طبیعی در آن ها باشید و هر یک از موارد غیر طبیعی و مشکوک را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

علت ایجاد سرطان پوست چیست؟

 

تماس طولانی با نور خورشید دلیلی واضح و روشن برای رخ دادن سرطان های پوست می باشد ، علی الخصوص  اگر موجب آفتاب سوختگی و تاول هم شده باشد. سایر عوامل که اهمیت کمتری برخوردار می باشد  شامل تماس مکرر طبی یا شغلی (در کارخانه ها) با اشعه ایکس، اسکار یا جای زخم بیماری ها و سوختگی ها، تماس شغلی با بعضی مواد شیمیایی از قبیل زغال سنگ و آرسنیک می باشند. سرطان پوست ممکن است زمینه ارثی نیز داشته باشد لذا در بعضی خانواده ها شیوع سرطان پوست بیشتر می باشد.


بررسی ناخن ها و شناسایی علائم سرطان پوست در آن ها

 

ناخن های دست و پا از جمله اندام هایی هستند که ممکن است نشانه های ابتلا به سرطان پوست را در خود نشان دهند و از این طریق ما را از شروع آن آگاه سازند تا بتوانیم هر چه سریع تر به درمان آن اقدام کنیم.

 

 از آن جا که ناخن های پا می تواند پیش آگاهی بیماری های مهم و خطرناکی باشد، لطفا یکی دو هفته به آن ها توجه بیشتری کنید. اگر امکان و وقتش را ندارید حداقل هفته ای یک بار و فقط نیم ساعت آن ها را در ظرف آب ولرم با کمی نرم کننده قرار دهید. این کار را می توانید هنگام تماشای تلویزیون یا قبل از رفتن به حمام انجام دهید.

 

ظهور خال بر روی ناخن ها

 

اگر فرد در مراحل ابتدایی ابتلا به سرطان پوست از نوع ملانوما باشد ممکن است ضایعاتی شبیه به خال زیر ناخن هایش ظاهر شوند که لازم است به آن ها توجه شود. این خال ها می توانند متقارن باشند یا از شکل و تقارن خاصی برخوردار نباشند و به طور نا منظم بر سطح ناخن ها پدیدار شوند. این ضایعات می توانند تنها در ناحیه خاصی از ناخن مستقر شده و در آن جا باقی بمانند یا با پیشروی سرطان ملانوسیت ها، گسترده تر شوند تا جایی که سطح کل ناخن را در بر بگیرند.

 

این زوائد خال مانند می توانند بر روی ناخن های دست یا پاها و یا هر دو ظاهر شوند و مرزهای جدا کننده آن ها با دیگری متفاوت باشد؛ مثلاً می توان آن ها را به شکل دندانه دار، منحنی، فرو رفته یا کم رنگ تر از نقاط مرکزی خال نیز یافت.

 

از سایر نشانه هایی که لازم است در این خال ها به آن توجه کرد، هماهنگی رنگ و تغییرات آن در مقایسه با نواحی دیگر ضایعه می باشد. ممکن است نقاط مختلف در آن ضایعه به رنگ قهوه ای یا سیاه دیده شوند یا نقاطی به رنگ های سفید، قرمز و صورتی در میانه این ضایعات مشاهده شود که به مرور زمان در اندازه آن ها تغییراتی حاصل شود.

تشخیص سرطان پوست


تغییر ضخامت ناخن ها


ممکن است مجموعه ای از نشانه های دیگر بر روی ناخن ها ظاهر شوند که می توانند حاکی از قرار گرفتن فرد در مراحل اولیه سرطان سلول های سنگفرشی یا پایه ای در پوست باشد. ضخامت ناخن ها از جمله نشانه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرند و به طور مرتب مورد بررسی و ارزیابی مداوم قرار گیرند.

 

اگر هر گونه تغییر در قطر ناخن ها چه در دست ها و چه در پاها مشاهده شد که قبلاً در فرد دیده نشده بود و به تازگی پدیدار شده، لازم است که حتماً به پزشک خود یا یک متخصص پوست این موارد را گزارش دهید.

 

این تغییر ضخامت می تواند تنها در یکی از ناخن ها ظاهر شده و یا تمامی ناخن های دست و پاها را در بر بگیرد و از این طریق منجر به بدشکلی ها یا مالفورماسیون هایی در ساختار و ظاهر ناخن ها در فرد بیمار شود. همچنین به سفتی و نرم شدگی بافت ناخن ها و انگشتانتان هم توجه بسیار داشته باشید.

 

ضایعات سفید، زرد یا صورتی و قرمز بر روی ناخن ها

 

هنگامی که در حال مشاهده و بررسی ناخن های خود هستید باید به ظاهر شدن هر گونه لکه یا نقطه به رنگ سفید، زرد یا قرمز شبیه به لکه خونی که پیش از این با چنین ضایعه ای بر روی ناخن های خود مواجه نشده بودید، توجه کنید. لکه ها ممکن است به مرور زمان در سراسر ناخن ها پخش شوند یا در جای خود برای مدتی طولانی ثابت بمانند یا حتی محو شده و پس از مدتی دوباره بر سطح ناخن ها ظاهر شوند. 

 

فرورفتگی یا برآمدگی غیر طبیعی ناخن ها


در بررسی ناخن ها، با لمس سطح آن ها به هر گونه فرورفتگی یا برجستگی و به اصطلاح گنبدی شدن غیر عادی در مرکز ناخن ها توجه کنید و اگر به چنین موردی برخوردید لازم است آن را تحت نظر داشته باشید تا در صورت هر نوع تغییر و شدت یافتن آن، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

 

ایجاد زخم: 

 

لازم است که نسبت به ایجاد هر گونه زخم بر روی ناخن ها که بدون دلیل خاصی به وجود آمده است آگاه بوده و از رشد یا خونریزی آنهاا آگاه باشید. اگر تغییری در وضعیت زخم ها بعد از چندین روز مشاهده نکردید و نشانه ای از بهبودی در آن ها نیافتید، لازم است که حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

 


علائم و نشانه های بروز سرطان پوست در ناخن ها تنها محدود به موارد بالا نمی باشد و ممکن است در افراد مختلف با تظاهرات متفاوتی همراه شود که لازم است تمامی آنها بلافاصله پس از تشخیص به یک متخصص گزارش داده شوند.

 

 افراد مبتلا به سرطان پوست علاوه بر بیماری، فشارهای روحی را نیز به دلیل مشکلات ظاهری تحمل میکنند. کمک به این افراد برای درمان اهمیت بسزایی دارد، خیریه های سرطانی یک پل ارتباطی برای یافتن این افراد و کمک به آنها می باشد.

 

علائم سرطان که روی ناخن‌ها ظاهر می‌شود شامل چه مواردی میباشند؟

 

علاوه بر بروز خطوط سیاه زیر ناخن علائم دیگری وجود دارد که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد. ناخن‌های ضعیف و شکننده، کبودی روی ناخن که از بین نمی‌رود، خونریزی اطراف ناخن، نازک شدن و ترک خوردن صفحه ناخن، بروز لکه‌های قهوه‌ای مایل به سیاه که به رشد خود ادامه می‌دهند می‌تواند از جمله علائم سرطان ملانوما باشد.

 با توجه به اینکه ملانوما تهدید کننده زندگی افراد است، در صورتی که به موقع درمان نشود ممکن است کشنده باشد. معاینه فیزیکی و بیوپسی می‌تواند به تشخیص به موقع سرطان کمک کند، روش‌های درمانی سرطان با توجه به میزان پیشرفت آن شامل عمل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، ایمونوتراپی و درمان هدفمند می‌شود.

 

جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست

 

بهترین راه جلوگیری از سرطان پوست، محدود کردن روبه رو شدن پوست با اشعه فرابنفش (UV) است. طبق نظر بنیاد سرطان پوست، این کار با قرار گرفتن در سایه، استفاده از کرم ضد آفتاب طیف گسترده، دوری کردن از سولاریوم و پوشیدن لباس و کلاه آفتابگیر مناسب امکان پذیر است.

 

سخن پایانی

 

اگر زخم، خال یا برجستگی روی پایتان مشاهده کردید   ممکن است  ملانوما باشد، باید به وسیله  یک پزشک متخصص پوست معاینه گردد. علائم ملانوما بر روی پا، ممکن است با برخی موارد دیگر از جمله زگیل، رنگدانه ‌های زیر ناخن، پینه، زخم‌های التیام ‌ناپذیر، و یا دیگر موارد اشتباه گرفته شود. پزشک متخصص دارای ابزارهای مورد نیاز از جمله درموسکوپ برای معاینه دقیق‌ تر نقطه مشکوک بر روی پوست شما می باشد  و به‌ وسیله آن ها می ‌تواند الگوهای خاص ملانوما را که با چشم غیرمسلح قابل‌ تشخیص نمی باشند  رسیدگی و چک شود. با این کار از نگرانی در این مورد رهایی خواهید یافت. تشخیص زودهنگام، مهم‌ ترین راهکار در حفظ جان مبتلایان به سرطان‌های پوست است.

 

در آخر لازم به ذکر این موضوع می باشد که با توجه به روند افزایشی بیماری سرطان و هزینه های درمان زیاد  موسسه های حمایتی زیادی تاسیس شده و اقدام به کمک به بیماران سرطانی در مخارج های درمان  سنگین بیماری شده انداز این حیث شما می توانید با کمک های غیر مستقیم و تهیه استند های تسلیتی و تاج گل که در این مراکز به اجاره می روند  ،  از این مراکز تهیه نمایید  و در امر کمک به خرید  دارو و درمان  به این بیماران سهیم باشید.

تعداد بازدید : 43217

نظرات

امیر

2 سال و 5 ماه و 17 روز پیش

علائم نشانه های تیروئید چوری نشان داده می شود؟

خیریه

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

اگر پوست پاها خشک و ناخن آن ها شکننده است و استفاده از انواع نرم کننده و مرطوب کننده ها هم تاثیر مطلوبی ندارد، ممکن است غده تیروئید دچار مشکل باشد. این غده مسوول ترشح هورمون های تنظیم کننده فشارخون، سوخت و ساز سلولی، رشد بافت ها و سیستم عصبی است.

اکبر

2 سال و 5 ماه و 16 روز پیش

چه آزمایشاتی برای ناخن دکترها می دهند که مطمن شوند سرطان هست یا خیر؟

kia

2 سال و 5 ماه و 14 روز پیش

چگونه از روی ناخن میتوان متوجه بیماری شد؟

خیریه

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

تغییر غیرطبیعی ظاهر و روند رشد ناخن و نیز ضخیم شدن انتهای انگشتان ممکن است از نشانه‌های ابتلا به سرطان ریه باشد. فردی که این علایم را مشاهده و تصاویری از تغییر رنگ متنوع ناخن‌های خود منتشر کرده بود، پزشکان توانستند براساس آن خیلی زود متوجه ابتلای او به سرطان ریه شوند. دانشمندان همچنین توصیه می‌کنند همیشه به تغییر رنگ ناخن‌های خود توجه داشته باشیم؛ چرا که رنگ پریدگی آن می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری‌های کبدی باشد. علاوه براین وجود لکه‌های تیره زیر آن نیز نشانگر سرطان پوست است.

ابراهیمی

2 سال و 0 ماه و 19 روز پیش

ن

دختر ابری

1 سال و 11 ماه و 10 روز پیش

سلام و خسته نباشید .. سوالی داشتم .. من مدتی هست که بزرگترین انگشت پام دچار یه عارضه ای شده که واسم عجیبه و هنوز به پزشک مراجعه نکردم البته فقط روی یه ناخنه ولی لطفا بگین آیا ممکنه ملانوم باشه؟

ساناز انگوت

1 سال و 10 ماه و 20 روز پیش

سلام ناخن های من خط های سیاه افتاده چی میتونه باشه

عرفانه نوري

1 سال و 4 ماه و 0 روز پیش

سلام خسته نباشین من بیشتر از یک ساله که ناخن پای سمت چپم تغییراتی کرد اما الان ناخن های دیگم درگیر شده آیا می‌توان ملانوم باشد؟!

ثبت نظر

ارسال