Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 2 دقیقه

چگونه خال سرطانی را از خال معمولی تشخیص دهیم؟

خال سرطانی|دلایل ایجاد خال سرطانی|ملانوما یا خال سرطانی|سرطان پوست|

گاهی خالهایی که از قبل در بدن وجود دارند سرطانی می شوند اما همه خالها سرطانی نیستند و برای تشخیص خال معمولی از سرطانی باید به نشانه هایی توجه کرد که در صورت وجود این نشانه ها بهتر است به پزشک مراجعه و خال به طور جدی بررسی شود از قبیل نشانه های خال سرطانی نا متقارن بودن سطح خال، نا هموار بودن دور خال، نداشتن رنگ یکنواخت، بزرگ شدن و تغییر رنگ دادن خال است که در صورت مشاهده این موارد بهتر است توسط پزشک بررسی شود.

پنجشنبه 22 مهر 1400 ساعت 13:43

گاهی خالهایی که از قبل در بدن وجود دارند سرطانی می شوند اما همه خالها سرطانی نیستند و برای تشخیص خال معمولی از سرطانی باید به نشانه هایی توجه کرد که در صورت وجود این نشانه ها بهتر است به پزشک مراجعه و خال به طور جدی بررسی شود از قبیل نشانه های خال سرطانی نا متقارن بودن سطح خال، نا هموار بودن دور خال، نداشتن رنگ یکنواخت، بزرگ شدن و تغییر رنگ دادن خال است که در صورت مشاهده این موارد بهتر است توسط پزشک بررسی شود.

یکی از بارزترین نشانه برای تشخیص دادن سرطان پوست ، انواع گوناگون خال سرطانی یا همان ملانوم پوستی است . ملانوم مدلی از سرطان پوست است که در آن خال هایی که از قبل در بدن وجود داشته اند به شکل خال سرطانی یا همان ملانوم تبدیل می شوند اما پدید آمدن هر نوع خالی یه معنی سرطان پوست نیست ولی بهتر است هر چند وقت یکبار افراد خال های بدن خود از نظر اینکه سرطانی هستند یا معمولی ، چک کنند .


خال سرطانی چیست ؟


ملانوما یا خال سرطانی در حقیقت شایع ترین شکل سرطان پوست نیست اما بیشتر اوقات جدی ترین نمونۀ آن محسوب می شود . به همین علت می تواند خیلی سریع به سایر نقاط بدن منتشر شود ، درمان آن  دشوار  می باشد و در اغلب موارد منجر به پیش آگاهی ضعیف می شود . تشخیص دادن نوع سرطان در مراحل مقدماتی بیماری و اقدام برای درمان آن می تواند افرادی که مبتلا به ملانوم هستند را به شکل قابل توجهی بهبود بخشد .

 

به همین دلیل بهتر است افراد آگاه باشند و به شکل جدی پوست خود را چک کنند . یکی از عواملی که خطر بروز سرطان را بیشتر می کند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش است . بنابراین قدم های پیشگیرانه از جمله کم کردن تعداد دفعات قرار گیری در معرض آفتاب ، پوشیدن لباس محافظ زمان بیرون بودن و استفاده کردن از کرم ضد آفتاب برای افراد بسیار ضروری و حیاتی می باشد . 


ماهیت خال سرطانی 


یکی از شدید ترین نوع سرطان پوستی ، خال ملانوم یا سرطانی است . این نوع سرطان محدوده و ردۀ سنی خاصی ندارد و در هرجایی از پوست یا در اطراف خال پوستی دیده می شود . این نوع از سرطان از سلول های رنگدانه ها تشکیل شده است که در نتیجه خال ها معمولا مشکی یا قهوه ای رنگ خواهد بود .  البته رنگ های دیگر مانند سفید یا قرمز مشاهده می شوند . تشخیص دادن خال سرطانی باید به سرعت انجام شود ، چون می تواند با سرعت بالایی در بدن منتشر شود و اعضای بدن را گرفتار کند. برای اینکه نوع سرطان  تشخیص داده شود . باید همۀ خال ها و نقاط تیره روی بدن توسط خود فرد و پزشک مورد بررسی قرار بگیرد . 


چه تغییراتی نشانه سرطانی یک خال است؟


برای تشخیص بین خال معمولی و خال سرطانی باید دانست که خال ها عوض می شوند و مواردی هستند که می توانند نشانۀ سرطانی شدن یک خال باشد ، از جمله این موارد می تواند به موارد زیر اشاره کرد :


الف ) تقارن نداشتن یا Asymmetry


خال سرطانی با خال معمولی این تفاوت را دارد که نامتقارن است یعنی به گونه ای است که یک قسمت آن با قسمت دیگرش تقارن و هماهنگی ندارد چون در خال های معمولی هر دو قسمت باهم متقارن است . پس اگر خالی تقارن اولیه را نداشته باشد و دو طرف آن از نظر مواردی از جمله طرح ، ضخامت  یا رنگ متفاوت باشند در این شرایط باید حتما باید تحت بررسی پزشک قرار گیرد . 


ب) حاشیه ناهموار یا irregular border


 خال های معمولی بیشتر حاشیه های هموار و گردی دارند . پس اگر خالی حاشیه های ناهمواری داشته باشد یا اصلا مرزهای  آن از یکدیگر قابل تشخیص نباشد باید بررسی های لازم توسط پزشک انجام شود . 

 

خال سرطانی


ج) رنگ یا color


 خال هایی که معمولی هستند بیشتر یک رنگ مشخص همانند قهوه ای روشن تا تیره دارند و به مرور زمان رنگ این خال ها روشن تر می شود . زمانی که رنگ خال تیره تر می شود برای نمونه رنگ آن به سیاهی نزدیک تر است یا یک طیف رنگی مشخصی ندارد و مثلا تیره و روشن است که می تواند نشانۀ این باشد که خال به یک خال سرطانی تبدیل شده است و باید به پزشک مراجعه کرد . 


د) اندازه یا diameter


 خال های معمولی بسیار کوچک هستند که در حدود 6 میلی متر است برای تشخیص بهتر می توان آن را با پاک کن اخر مداد تصور کرد که اگر اندازه اش از آن بیشتر باشد باید به معمولی بودن آن شک کرد . 


و) تغییر حالت یا شکل Evoloving


 در صورتی که خال تغییر شکل دهد به این صورت که یا رنگ یا شکلش تغییر کند یا دئما باعث خارش فرد شود و دچار خونریزی می شود باید حتما توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد به اضافه اینکه وقتی خالی هموار نیست به این شکل قسمتی از آن از قسمت دیگرش بالا ترقرار گیرد، نیازمند بررسی است .


دلایل ایجاد خال سرطانی 


اشعه ماورای بنفش یا همان uv یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل برای به وجود آمدن خال سرطانی به شمار می رود . از جمله منابع می توان به نور خوشید ، دستگاه های برنز کننده پوست و همچنین لامپ های خورشیدی که سرشار از اشعه فرابنفش هستند که برای بدن ضرر دارند  . البته موثر بودن عامل وراثت یا سابقۀ خانوادگی را هم باید جزء این موارد حساب کرد . طبق مطالعاتی که انجام شده است اگر از بستگان نزدیک مانند پدر و مادر ، فرزند ، خواهر .و برادر یک فرد به ملانوم آلوده شوند ، احتمال به وجود آمدن بروز بیماری در فرد در مقایسه  با قبل خیلی بیشتر می شود 


پیشگیری از بیماری 


هنوز متخصصان نتوانسته اند راه موثر برای به جلوگیری از  وجود آمدن خال های سرطانی پیدا کنند . عواملی مانند سن، پوست با رنگ روشن و همچنین زمینۀ خانوادگی می تواند افراد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد . البته باید به این نکته توجه کرد که با انجام دادن اقدامات پیشگیرانه و مراقبت های بیشتر می توان خطر مبتلا شدن به این بیماری را کم کرد . به شکل کلی افرداد باید در مدت زمان طولانی در معرض اشعه فرابنفش قرار نگیرند که برای انجام دادنش یک راه حل بسیار ساده وجود دارد و آن هم این است شخص بیشتر در سایه  بماند ، از ضد آفتاب استفاده کند و تمامی قسمت های بدن را تا حدی که امکان دارد بپوشاند 

 
نتیجه گیری 


با روش هایی که در تشخیص خال معمولی با خال سرطانی بیان شد نتیجه می گیریم که که با چند راهکار ساده می توان خال سرطانی را تشخیص داد و در بهترین زمان ممکن برای درمان  آن به پزشک مراجعه کرد و اقدامات درمانی آن را شروع کرد و از عواقب بدتری که در در صورت سهل انگاری به وجود می آید ، جلوگیری کرد و خیلی راحت با چند راهکار ساده می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد .


در پایان شما را به حمایت از بیماران سرطانی تشویق می کنیم ، شما با کمک به خیریه های سرطانی می توانید لبخندی بر لبان این بیماران و خانواده هایشان تداعی کنید، تاج گل هایی که از طرف خیریه ها آماده می شوند، که  دارای طبقات ویژه ای است و کسی که آنها را تزیین و آراسته می کند بسیار در این کار حرفه ای است و زیبایی منحصر به فردی به آن می بخشد علاوه بر این خرید استند تسلیت وتاج گل از خیریه می تواند کمکی به بیماران سرطانی باشد که تحت حمایت خیریه هستند.

 

دلایل ایجاد خال سرطانی 

 

درمان خال های سرطانی

 

درمان مناسب برای شما بستگی به اندازه و مرحله سرطان ، سلامت کلی و ترجیحات شخصی شما دارد.


درمان اولیه ملانوما

 

درمان اولیه ملانوما شامل برداشتن ملانوما از طریق جراحی است. ملانوم های بسیار کوچک ممکن است در طی فرآیند بیوپسی به طور کامل برداشته شوند و نیازی به درمان بیشتر نداشته باشند ، در غیر این صورت جراح شما سرطان و همچنین حاشیه ها و بافت های زیر جلدی پوست طبیعی را بر می دارد. برای بیماران اولیه ملانوما ، این ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد.

 

درمان ملانومایی که در سراسر پوست پخش شده باشد

 

اگر ملانوما به کل پوست گسترش یابد ، گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:


جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی آسیب دیده

 

اگر ملانوما به غدد لنفاوی مجاور گسترش یابد ، جراح شما ممکن است غدد آسیب دیده را خارج کند. درمان های اضافی قبل یا بعد از عمل نیز ممکن است توصیه شود.


-شیمی درمانی

 

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهایی است که سلول های سرطانی را از بین می برند. شیمی درمانی را می توان با تزریق داخل وریدی ، به شکل قرص یا هر دو به طور همزمان انجام داد.

 

شیمی درمانی نیز می تواند از طریق وریدها انجام شود که پرفیوژن اندام جداگانه نامیده می شود. در این مدت ، خون در بازوها یا پاها نمی تواند به سایر نقاط بدن حرکت کند ، بنابراین داروهای شیمی درمانی به طور مستقیم به نواحی اطراف ملانوم انتقال می یابد و دیگر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
پرتودرمانی سلول های سرطانی را از بین می برددر این روش از اشعه های پرانرژی (مانند اشعه ایکس) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

 

پرتودرمانی ممکن است پس از جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی توصیه شود. گاهی اوقات برای تسکین علائم ملانوما که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است استفاده می شود.


- بیولوژی درمانی برای درمان ملانوما

 

درمان بیولوژیکی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در مبارزه با سرطان قوی تر کند. این درمان ها از موادی ساخته شده توسط بدن یا مواد مشابه تولید شده در آزمایشگاه ساخته می شوند. عوارض جانبی این درمانها مشابه آنفولانزا است ، از جمله لرز ، خستگی ، تب ، سردرد و دردهای عضلانی. درمان های بیولوژیکی مورد استفاده برای درمان ملانوما شامل اینترفرون و اینترلوکین است.


-درمان هدفمند

 

درمان هدفمند با استفاده از داروهایی انجام می شود که برای قرار دادن آسیب پذیری های خاص در سلول های سرطانی طراحی شده است. عوارض جانبی درمان هدفمند متفاوت است ، اما معمولاً شامل مشکلات پوستی ، تب ، لرز و کم آبی بدن است.

وِمورافِنیب، دابرافِنیب و ترامتینیب دارو های درمانی هدفمندی برای درمان ملانوم پیشرفته هستند. این داروها تنها در صورتی موثر هستند که سلول های سرطانی دارای جهش های ژنتیکی خاصی باشند و سلول های ملانوم شما در حال آزمایش باشند تا ببینند آیا این داروها به شما کمک می کنند یا خیر.

تعداد بازدید : 1383

ثبت نظر

ارسال