Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 9 و 1 دقیقه

سرطان پوست

سرطان پوست

سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول‌های بدن به تکثیر و رشد بی‌رویه دچار می‌شود و سرانجام باعث ایجاد تومور و بافت سرطانی می‌شود یکی از انواع این نوع بیماری سرطان پوست است که خود دارای انواع مختلفی دارد و عوامل مختلفی باعث به وجود آمدن آن می‌گردد در این نوشتار سعی شده انواع این نوع سرطان بیان گردد و راه‌های پیشگیری و درمان آن توضیح داده‌شده است.

دوشنبه 14 مرداد 1398 ساعت 16:44

به رشد و تکثیر بیش‌ از حد و غیرطبیعی سلول‌های بدن سرطان می‌گویند این سلول‌ها قابلیت آن را دارند که به سایر نقاط بدن گسترش یابند و به آن حمله کنند در‌ طی این تکثیر بی‌رویه تومورها شکل می‌گیرند، درواقع تومور مجموعه‌ای از سلول‌ها می‌باشد که طی رشد بیش‌ ازحد آن سلول‌ها، در نهایت توده تشکیل می‌شود و این توده می‌تواند به سرتاسر بدن نفوذ کرده و گسترش یابد. سرطان دارای انواع مختلفی مانند سرطان خون، سرطان پوست، سرطان گوارش، سرطان چشم و... می‌باشد و ممکن است دریکی از این اندام‌ها شکل گیرد و به سایر اندام‌ها نفوذ می‌کند.

 

سرطان پوست

 

پوست عضوی است که بدن را در مقابل گرما، نور خورشید، عفونت حفظ می‌کند و به کنترل دمای بدن و چربی و ویتامین D کمک می‌کند و دارای 2 لایه اصلی به نام اپیدرم (لایه بیرونی) و درم (لایه درونی) است، اپیدرم از 3 نوع سلول تشکیل‌شده است سلول‌های پولک پولکی که در لایه بالایی اپیدرم هستند، سلول‌های اساسی که در زیر سلول‌ها پولکی قرار دارند و سلول‌های ملانویست ها سلول‌هایی هستند که ملانین را ایجاد می‌کنند و در قسمت پایین اپیدرم وجود دارند.

سرطان پوست بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم در بافت‌های پوست تشکیل می‌شود، طبق آمارها 50-40 درصد از سفیدپوستانی که بالای 65 سال سن دارند به این بیماری دچار می‌شوند این نوع سرطان از اپیدرم شروع می‌شود و ممکن است در نقاط مختلف بدن پیدا شود اما معمولاً در قسمت‌هایی مانند صورت، گردن، دست و بازو که درمعرض نور خورشید قرار دارند بیشتر شکل می‌گیرد.

 

انواع سرطان پوست:

 

سرطان پوست ملانوم: وخیم‌ترین نوع سرطان پوست است که می‌تواند در هر قسمتی از پوست بدن و یا در نزدیکی خال پوستی ایجاد شود و معمولاً ضایعات آن قهوه‌ای یا مشکی‌رنگ است اما گاهی به رنگ قرمز و یا سفید نیز دیده می‌شود ملانوم می‌تواند به‌سرعت در بدن پخش شود و تقریباً هر عضو بدن را گرفتار کند از نقاط رایج ملانوم در مردان قسمت پشت بدن و در زنان قسمت پایینی ساق پا است بنابراین بهتر است تمام بدن و این نواحی را به‌طور دقیق ماهیانه بررسی نمایید.

سرطان پوست غیرملانوم: این نوع به‌ندرت به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد و نوع نادری می‌باشد و بیشتر ارثی است در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن و تغییر رنگ پوست خطر ابتلا به این نوع را افزایش می‌دهد و بیشتر افرادی که دارای پوست روشن و کک‌ومک دار هستند و یا دارای چشم‌های روشن و موی بلوند و قرمز بوده همچنین کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض این نوع از سرطان قرار می‌گیرند.

سرطان پوست اکتینیک لب (متورم شدن لب): این بیماری سرطانی معمولاً در لب پایینی رخ می‌دهد و نشانه‌های آن زبری مداوم پوست لب، تورم لب و از دست دادن مرز تیز بین لب و پوست است.

کارسینوم سلول پازال: شایع‌ترین نوع سرطان پوست می‌باشد و بنا بر آمارها از هر 10 مورد حدود 8 مورد به این نوع مبتلا هستند، این نوع دارای رشد کندی است و به‌خوبی قابل‌درمان است و معمولاً به شکل خال‌ها و یا برآمدگی‌های مروارید گونه خود را بروز می‌دهند و اغلب روی صورت و گوش‌ها به وجود می‌آیند و  با خارش و درد همراه بوده، ضایعات این نوع معمولاً به رنگ صورتی و قرمز هستند و حالت زگیل مانند پیدا می‌کنند.

کارسینوم سلول مرکل: نوعی نادر می‌باشد اما یکی از خطرناک‌ترین انواع این بیماری است چرا که به‌ سرعت رشد می‌کند و معمولاً به سایر بخش‌های بدن نفوذ می‌کند معمولاً به شکل ضایعاتی کوچک، بدون درد و به رنگ قرمز، صورتی یا بنفش هستند و ممکن است درخشان باشند و بیشتر در صورت، گردن و بازوها خود را نشان می‌دهند. این‌ها انواع شایع می‌باشند و نوع‌های دیگر نیز وجود دارند.

 

 

علائم سرطان پوست

 

بسته به اینکه توده تشکیل‌شده در کدم یک از قسمت‌های بدن باشد علائم آن نیز متفاوت است ازجمله علائم سرطان پوست به موارد زیر می‌تواند اشاره کرد:

  • عدم تقارن در خال: اگر وسط خال خود را خطی فرضی در نظر بگیرید و هردو طرف آن به یک‌شکل بود آن خال غیر سرطانی و سالم است اما درصورتی‌که دو طرف نامتقارن بوده و یک‌طرف نسبت به سمت دیگر برجسته‌تر یا سوراخ باشد خطرناک می‌باشد.
  • تغییر رنگ در کک‌ها و خال‌های پوستی: کک‌ها و خال‌های پوستی معمولاً رنگ ثابت و یکنواختی دارند اما در صورت تنوع رنگ در آن‌ها و درآمدن به انواع رنگ‌های مختلف مانند قرمز، سیاه، سفید، قهوه‌ای، آبی زرد و بنفش ممکن است از علائم این بیماری باشد.
  • تغییر اندازه کک‌ها و خال‌ها: به‌طورمعمول هر کک یا خالی که بیش از 6 میلی‌متر باشد ممکن است از نشانه‌های سرطان باشد.
  • افزایش اندازه و یا تعداد خال‌ها: درصورتی‌که خال و یا کک جدیدی را در بدن خود مشاهده کردید و اندازه خال‌های قبلی افزایش یافت و تغییر رنگ داد ممکن است از علائم بیماری باشد.
  • خونریزی هنگام اصلاح: اگر بدون هیچ بی‌دقتی صورت شما در هنگام اصلاح خونریزی کرد ممکن است شانه سرطان سلول پایه‌ای و سنگفرشی باشد.
  • جوش‌هایی که از بین نمی‌روند: جوش‌های عادی 2 تا 3 هفته بعد از به وجود آمدن بین می‌روند اما اگر جوشی بیش از این مدت باقی ماند و یا پس از خوب شدن دوباره در همان منطقه و یا منطقه اطراف عود کرد ممکن است نشانه این بیماری باشد.

 

روش‌های پیشگیری از سرطان پوست

 

راهکارهایی وجود دارد که شما می‌توانید با انجام دادن آن‌ها از این نوع بیماری جلوگیری کرده و یا حتی با آن مبارزه کنید که مهم‌ترین آن‌ها در زیر آورده شده است:

 

  • استفاده از رژیم غذایی مناسب: رژیم غذایی سبزی‌هایی مانند چغندر، کلم بروکلی، هویج، کدوحلوایی و استفاده از غلات سبوس‌دار، ماهی و روغن‌زیتون باعث می‌شود بدن بیش از 50 درصد در مقابل این بیماری مقاوم گردد همچنین استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 به همراه فیبر خوراکی ویتامین‌های D و E نیز برای پیشگیری از این بیماری مؤثر هستند.
  • مصرف قهوه و چای سبز: کافئین موجود در قهوه به‌صورت یک عینک ضد اشعه ماورا بنفش عمل می‌کند، چای سبز و قهوه هردو دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که باعث ترمیم و حفاظت از مولکول‌های DNA در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش می‌شوند و از تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کنند.
  • استفاده از موم زنبورعسل: موم قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و موجب تعادل در رشد سلول‌های بی‌رویه می‌گردد و برای انواع سرطان‌های دیگر مانند سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان اندام تناسلی مفید است.
  • خوردن انگور: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انواع انگور سبز و قرمز باعث می‌گردد پوست درمقابل اشعه‌های خطرناک محافظت شود و خطر تومورهای سرطانی کاهش یابد و همچنین از به وجود آمدن سرطان خون جلوگیری کند.
  • استفاده از روغن کندر: یکی از عوامل مقابله با انواع سرطان‌ها خصوصاً سرطان پوست استفاده از روغن کندر است، استفاده موضعی از آن لکه‌های سرطان را ناپدید می‌کند و این روش درمانی سال‌ها برای جراحت‌های ناشی از این بیماری استفاده‌شده است.
  • استفاده از جایگزین‌های طبیعی کرم ضد آفتاب: بااینکه قرار گرفتن زیاد در معرض مستقیم تابش نور خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد اما هر فرد نیاز دارد که روزانه 20 دقیقه در برابر نور آفتاب قرار بگیرد چراکه بدن انسان برای مقابله با سلول‌های سرطانی نیاز به ویتامین D دارد، کرم ضد آفتاب از جذب ویتامین D جلوگیری می‌کند بنابراین سعی کنید به‌جای استفاده از ضد آفتاب از مواد طبیعی مانند روغن کنجد، روغن نارگیل و یا ژل کاکتوس آلوورا استفاده کنید.
  • داشتن افکار مثبت در زندگی: داشتن روحیه منفی و افسردگی باعث جلوگیری از تولید سلول‌های ایمنی می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به سرطان می‌کند، با داشتن شرایط روحیه مثبت و امیدوارکننده سلول‌های ایمنی افزایش‌یافته و باعث نابودی سرطان می‌گردد.
  • زمان جلو آفتاب قرار گرفتن: افرادی که پوست تیره دارند نسبت به افرادی که دارای پوست روشن هستند کمتر به اشعه ماوراءبنفش حساسیت دارند بنابراین افرادی که پوست روشن‌تری دارند کمتر باید در معرض نور خورشید قرار گیرند.
  • استفاده از عینک آفتابی و سایبان و پوشش مناسب در مقابل نور خورشید
  • به حداقل رساندن مدت‌زمان قرار گرفتن درم قابل تابش مستقیم نور خورشید بین ساعات 10 صبح تا 3 بعدازظهر
  • اجتناب از روش‌های مختلف برنزه شدن: از مهم‌ترین عوامل بروز سرطان برنزه شدن چه به‌صورت طبیعی و چه با استفاده از دستگاه سولاریوم است.
  • عدم استفاده از سیگار و دخانیات: سیگار امل 30 درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان است اجتناب از توتون و تنباکو یکی از بهترین راهه‌ای کاهش خطر ابتلا به این بیماری است.

 

روش‌های درمان سرطان پوست

 

روش درمان این بیماری بستگی به عوامل مختلفی مانند اندازه و نوع پیشرفت بیماری دارد و ممکن است یک فرد بناتر توصیه پزشک از چند روش مختلف استفاده کند روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

جراحی میکروگرافی ماز: در این روش منطقه موردنظر بی‌حس می‌شود و جراح تومور را به همراه مقدار کمی از بافت سالم اطراف برمی‌دارد چینی‌جاها توسط میکروسکوپ مرحله‌به‌مرحله مشاهده می‌شود تا مرحله‌ای که دیگر اثری از بافت سرطانی نباشد این روش درمانی پرهزینه است و برای بیمارانی که به مرحله وخیمی رسیده‌اند و تومورهای درمان شده آن‌ها دوباره عود شده است توصیه می‌گردد.

برداشت تومور با جراحی: جراحی یکی از روش‌های درمان سرطان پوست است، ابتدا منطقه تومور بی‌حس می‌شود و بخش تومور برداشته می‌شود و لبه‌های زخم بخیه داده می‌شود در قسمت تومورهای بزرگ برای بخیه ممکن است یاز به پیوند پوست باشد مزیت این روش درصد موفقیت بالا می‌باشد و زخم کمتری ایجاد می‌شود.

از بین بردن تومور به‌وسیله کورتاژ و سوزاندن با الکتریسیته: منطقه تومور بی‌حس می‌شود و با استفاده از تیغه‌ای تیز خراشیده می‌شود و سپس زخم‌ها با استفاده از یک سوزن الکتریکی سوزانده می‌شود این روش کم‌هزینه و آسان است ولی ممکن است ای زخم‌ها باقی بماند.

پرتودرمانی: در این روش 10 الی 15 جلسه تومور و مقدار کمی از پوست اطراف آن را در معرض تابش بالای اشعه قرار می‌دهند و بیشتر برای بیمارانی مفید است که نمی‌توانند به هر علتی جراحی شوند، این روش جراحت و زخم کمتری ایجاد می‌کند اما پرهزینه بوده و بیشتر مناسب افراد پیر و سالخورده می‌باشد.

دارودرمانی: دارودرمانی یکی دیگر از روش‌های درمان سرطان پوست است، در این روش با استفاده از برخی داروها سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود که اینترفرون تولید کند، اینترفرون پروتئین‌هایی هستند که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند همچنین برخی از داروهای شیمی‌درمانی در این روش به بیمار تجویز می‌شود و در برخی بیماران هیچ‌گونه عوارض جانبی این روش ندارد اما در برخی افراد دیگر ممکن است دچار قرمزی، التهاب و سوزش پوست شود، از معایب این روش این است که نمی‌توان به‌طور کامل بررسی کرد که تومور از بین رفته است یا نه

سرما درمانی: یکی از روش‌های درمان سرطان پوست سرما درمانی است در این روش با استفاده از نیتروژن مایع بافت سرطانی منجمد و تخریب می‌شود که این کار باعث حس سوزش در فرد می‌شود اما چند دقیقه بیشتر این روش طول نمی‌کشد ولی جای آن ممکن است قرمز شده و تاول بزند و آبکی و متورم شود اما پس از چند هفته بهبود می‌یابد اما پوست بهبودیافته ممکن است کمرنگ‌تر از پوست سایر نقاط شود.

فتودینامیک درمانی: در این روش از درمان سرطان پوست از یک نوع دارو نوعی نور خاص استفاده می‌شود این دارو ماده‌ای شیمیایی است که پوست را در برابر نور حساس می‌کند این نور می‌تواند همان لیزر باشد دارو ممکن است به‌صورت تزریقی به بدن فرد مبتلا تزریق گردد و یا به‌طور موضعی بر پوست مالیده شود پس از استفاده از دارو متخصص با استفاده از تابش نور بر بافت سرطانی موجب تخریب بافت می‌شود.

 

عوامل ایجاد کننده سرطان پوست

 

  • سابقه خانوادگی
  • در معرض قرار گرفتن بیش‌ازحد اشعه برای درمان بیماری‌هایی مانند اگزما
  • در معرض قرار گرفتن تابش بیش‌ازاندازه خورشید و لامپ‌های برنزه کننده
  • سابقه سوختگی شدید
  • افرادی که دچار ضایعات پوستی پیش سرطانی هستند
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مبتلابه HIV
  • مشغول بودن به مار در فضای بیرون به‌طور مداوم
  • افرادی که پوست‌های رنگ‌پریده و کک‌ومکی دارند و یا چشم‌های سبز و آبی و موهای قرمز و بلوند طبیعی دارند
  • زندگی کردن در مناطق آب و هوایی آفتابی و یا ارتفاعات

در پاپان بیشتر نوع ملانوم سرطان پوست کشنده است اما در صورت تشخیص زودهنگام و درمان به‌ موقع این بیماری کنترل می‌گردد و جای نگرانی ندارد.

 

تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه مراسم عزاداری

 

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید با انجام یک کار بسیار ساده از دو جهت می‌توانید دل بسیاری از افراد را خوشحال کنید.

بسیاری از شما با شرکت در مراسم داغدیدگان و سفارش تاج گل و استند تسلیت می‌خواهید در غم آن بازماندگان شریک باشید. موسسه خیریه محمدحسین رضوی با ارائه تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه این امکان را به شما می‌دهد که یک تاج گل پر از گل‌های برجسته و مصنوعی و یک استند تسلیت با بهترین متون در مراسم عزیزانتان هدیه دهید و احساس همدردی را به‌ جا آورید.

با سفارش از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر اینکه در مراسم حسن وظیفه خود را نشان می‌دهید، بلکه باعث شادی و کمک به بیماران سرطانی و خاص می‌شوید.

 

ویژگی تاج گل خیریه

 

  • تاج گل مصنوعی و برجسته خیریه با تنوع رنگ
  • در اندازه‌های بزرگ و کوچک
  • اجاره در تمامی ساعات شبانه‌روز

 

ویژگی استند تسلیت خیریه

 

  • انواع متون متنوع
  • کیفیت بالای استند ها
  • تازه و بدون هیچ زدگی

حمل‌ و نقل تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه و نصب کردن استندهای تسلیت در مسجد، منزل خانواده‌های عزادار و هر مکان دیگر که شما بخواهید به‌ صورت کاملاً رایگان انجام خواهد شد.

 

تعداد بازدید : 4926

ثبت نظر

ارسال