Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 26 دقیقه

راه مراقبت از افراد سالمند در برابر انواع سرطان

نگهداری سالمند مبتلا به سرطان|سالمند مبتلا به سرطان|ارتباط رژیم غذایی و پیشگیری از سرطان|استخدام پرستار برای نگهداری سالمند مبتلا به سرطان

مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان یکی از مهمترین مواردی است که خانواده ها باید به آن توجه کنند. همانطور که می دانید ، سرطان بیماری است که اغلب در سنین بالا دیده می شود و در بیشتر موارد منجر به مرگ می شود. بنابراین ، برای پیشگیری و نظارت بر وضعیت سالمندان بسیار مهم است.

سه شنبه 1 تیر 1400 ساعت 2:57

سرطان بیماری است که با تکثیر غیر طبیعی سلول ها در بدن آغاز می شود. بدن انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است که برای ساختن بافت ها و اندام های مختلف در یک گروه قرار گرفته اند. ژن های داخل هر سلول دستورالعمل های لازم را به آن می دهند. بعضی اوقات این دستورالعمل ها در یک سلول مبهم وجود دارد و سلول رفتاری غیرعادی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول های غیرطبیعی می توانند در خون یا سیستم ایمنی بدن گردش کرده یا به یک تومور بدخیم یا سرطان تبدیل شوند.

در حقیقت ، سلولهای بدن طی یک فرآیند تنظیم شده می میرند و سلولهای جدید جای آنها را می گیرند. گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج می شود و سلولهای فرسوده از بین نمی روند و توده ای را تشکیل می دهند که می تواند به تومور بدخیم یا سرطانی تبدیل شود.


مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان یکی از مهمترین مواردی است که خانواده ها باید به آن توجه کنند. همانطور که می دانید ، سرطان بیماری است که اغلب در سنین بالا دیده می شود و در بیشتر موارد منجر به مرگ می شود. بنابراین ، برای پیشگیری و نظارت بر وضعیت سالمندان بسیار مهم است که متخصصان این دوره ، چه از نظر پشتیبانی جسمی و روانی و عاطفی ، در کنار افراد مسن باشند تا بتوانند این دوره را در شرایط بهتری بگذرانند ، همانطور که یک نتیجه وقتی افراد مسن به سرطان مبتلا می شوند نگهداری افراد مسن در خانه مهم است.


طبق اعلام سازمان آمار ، تعداد سالمندان در ایران 7.5 میلیون نفر برآورد شده است و طبق گفته مدیر تأمین اجتماعی ، طی 30 سال آینده ، حدود 30 درصد از جمعیت ایران سالمند خواهند بود و این آمار نشان می دهد که ما باید توجه بیشتری به افراد مسن داشته و به خدمات مورد نیاز آنها توجه کرد.نکته بسیار مهمی که باید برای سالمندان در نظر گرفته شود ، نحوه مراقبت و تغذیه سالمندان است ، زیرا تغذیه سالمندان باعث افزایش قدرت و سلامتی آنها می شود و ما می توانیم سالمندان، سالمتری را در خانواده داشته باشیم و نکته مهم دیگر کسب دانش در مورد بیماری های این دوره پیری است که باید فردی در کنار افراد مسن وجود داشته باشد که به اندازه کافی با این بیماری ها و نحوه درمان بیماران آشنایی داشته باشد. . در ادامه به اصول مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان در خانه اشاره خواهیم کرد.


سالمندان


پیری آخرین قسمت از زندگی بشر است که با گذر از میانگین سنی انسان آغاز می شود. در این دوره سنی ، تغییرات زیادی از نظر جسمی ، روحی ، اجتماعی و ... برای انسان اتفاق می افتد که می تواند به سرعت یا به آرامی رخ دهد. به افرادی که وارد این گروه سنی می شوند افراد مسن گفته می شود. افراد مسن بخشی از هر جامعه ای هستند که از نظر فعالیت های روزمره معمولاً به کمک نیاز دارند و از مشکلات جسمی و روحی رنج می برند. معمولاً خانواده ها ، پرستاران یا خانه های سالمندان باید در این دوره از آنها مراقبت کنند.


یکی از نگرانی های افراد مسن تنها بودن است و این تنهایی باعث ترس در این عزیزان می شود به همین دلیل افراد مسن دوست دارند همیشه در خانواده باشند یا حداقل شخص دیگری را در کنار خود داشته باشند. تنهایی سالمندان باعث افسردگی می شود ، که به نوبه خود سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. یک همراه مسن می تواند از افسردگی جلوگیری کرده و حضور فرزندان را در خانواده به عزیزان بزرگتر برگرداند.


سالمند مبتلا به سرطان


سرطان گروهی از بیماری ها است که می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود و انواع مختلفی دارد. سرطان می تواند ناشی از ژنتیک و وراثت ، سبک زندگی ، مواد شیمیایی ، اشعه ماورا بنفش و غیره باشد.سرطان می تواند در سنین مختلف رخ دهد ، اما هرچه فرد پیرتر می شود احتمال ابتلا به سرطان نیز بیشتر می شود و همین امر باعث می شود ما افراد مسن مبتلا به سرطان که به مراقبت های تخصصی بیشتری نیاز داریم. در این صورت اعضای خانواده یا پرستاران وظیفه دارند علاوه بر مراقبت از وی ، در روند بهبودی و انتقال از این بیماری به او کمک کنند.


نگهداری سالمند مبتلا به سرطان


مراقبت و نگهداری از سالمندان مبتلا به سرطان باید به روش های مختلف انجام شود. پرستار علاوه بر کمک به نیازهای جسمی و فعالیتهای روزمره ، باید بیماران روانی را نیز از نظر روحی همراهی کند.

 

در مورد مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان ، موارد زیر را می توان ذکر کرد:
برای جلوگیری از فشار خون و آلرژی های دیگر افراد مسن باید از خوردن غذاهای شور خودداری کنند.مراقبت از یک فرد مسن مبتلا به سرطان باید همراه با ورزش ذهنی و فکری باشد تا از نظر ذهنی سالمندان را بهبود بخشد و از آلزایمر و سایر مشکلات جلوگیری کند.از افراد مسن مبتلا به سرطان باید در یک محیط تمیز و غیر آلوده مراقبت شود. این آلودگی به ویژه شامل دود ، گرد و غبار و استعمال دخانیات است که می تواند منجر به مشکلات تنفسی برای افراد مسن شود.


ارتباط رژیم غذایی و پیشگیری از سرطان:


دستیابی به یک رژیم غذایی متعادل ضمن تأمین نیازهای تغذیه ای عامل بسیار مهمی در پیشگیری از سرطان است. انتخاب های غذایی بر اساس اصل تنوع و تعادل همراه با فعالیت بدنی می تواند پاسخ های سیستم ایمنی بدن و نقش هموستاز را در حفظ سلامتی تا حد زیادی افزایش دهد. حفظ سلامتی از طریق رژیم غذایی و فعالیت بدنی باعث تقویت سیستم دفاعی میزبان و طولانی شدن دوره کومون سلولهای سرطانی نهفته و همچنین افزایش توانایی سلولها در سم زدایی و مهار فرآیند سرطان زایی می شود.


چندین ماده مغذی دیگر ممکن است با افزایش سن نیاز باشد به دریافت آن ها توجه بیشتری داشته باشید؛ از جمله:
•    پتاسیم: مصرف بیشتر پتاسیم با خطر کمتری از فشار خون بالا، سنگ کلیه، پوکی استخوان و بیماری های قلبی همراه است که همه این موارد در بین سالمندان بیشتر دیده می شود.
•    اسیدچرب امگا۳: بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در افراد مسن است. مطالعات نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و تری گلیسیرید را کاهش دهند.
•    منیزیم: منیزیم یک ماده معدنی مهم در بدن است. متأسفانه افراد مسن به دلیل کمبود مصرف مواد غذایی غنی از منیزیم، مصرف داروهایی که می توانند منابع منیزیم در بدن را کاهش دهند و همچنین تغییرات در عملکرد روده که وابسته به سن هستند در معرض کمبود منیزیم می باشند.
•    آهن: کمبود آهن در افراد مسن شایع است که ممکن است باعث کم خونی شود (شرایطی که در آن، اکسیژن کافی توسط خون به سلول های بدن نمی رسد).
بیشتر این مواد مغذی را می توان از رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت های بدون چربی تأمین کرد. با این حال، افرادی که از رژیم های گیاهی یا گیاهخواری پیروی می کنند می توانند از مکمل آهن یا امگا 3 استفاده کنند. اگرچه آهن در انواع سبزیجات یافت می شود، اما منابع گیاهی آهن به خوبی منابع حیوانی و گوشتی آن جذب نمی شوند. چربی های امگا 3 نیز بیشتر در ماهی ها یافت می شوند.


نکات اولیه برای مراقبت های روحی روانی از یک بیمار سرطانی سالمند


این نوشتار به شما یک نمای کلی درباره مراقبت از یک بیمار سرطانی در خانه می دهد. این یک لیست اولیه از مشکلات روحی و جسمی رایج افراد مبتلا به سرطان است و نشانه هایی از مسائل را برای مراقبت از بیمار به شما ارائه می دهد و ایده هایی را برای نحوه پاسخ به آنها ارائه می دهد. همچنین به شما می گوید چه زمانی باید با تیم پزشکی تماس بگیرید. یکی از مهم ترین مواردی که هنگام مراقبت از یک بیمار سرطانی باید بدانید این است که چگونه می توانید در هر زمان ، آخر هفته یا تعطیلات به عضوی از تیم پزشکی سرطان برسید. اطمینان حاصل کنید که همه شماره تلفن های لازم را دارند. یکی از نکات مهم در درمان سرطان ، حفظ روحیه است که تأثیر زیادی در روند درمان و بهبودی دارد ، اما گاهی اوقات بیمار ممکن است به تنهایی نتواند از عهده احساسات خود برآید ، بنابراین بیمار نیاز به کمک و مراقبت ذهنی دارد.

 

استخدام پرستار برای نگهداری سالمند مبتلا به سرطان


استخدام پرستار برای نگهداری سالمند مبتلا به سرطان


یکی از بهترین راههای مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان ، استخدام متخصصین در این زمینه است. امروز می توانید یک پرستار سالمند سرطانی استخدام کنید. پرستاری سالمندان علمی است که در مراقبت و دانش مراقبت از سالمندان در خانه یا خارج و مراقبت از آنها تخصص دارد.امروزه افرادی که به دلایل مختلفی از قبیل کار ، عدم تمایل و یا عدم اشتغال نمی توانند از سالمندان مراقبت کنند ، لازم است افراد باتجربه را به عنوان یک پرستار مسن برای مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان استخدام کنند.


وظایف و ویژگی پرستاران سالمند


مهم ترین نکته ای که باید در مورد پرستاران سالمند بیان نمود ، توجه به وظایف و ویژگی های آنها است که باید در هنگام استخدام مدنظر قرار گرفته شود.

 

از جمله وظایف پرستار سالمند سرطانی می توان گفت:
•    ارزیابی پیوسته از وضعیت جسمانی و روحی سالمندان
•    شست و شو و رعایت نظافت وی
•    ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای امنیت و راحتی بیشتر سالمندان
•    همکاری و تعامل با سالمند به خصوص برای نگهداری سالمند مبتلا به سرطان که باید از نظر روانی نیز مورد حمایت قرار بگیرد
•    ارتباط و اشتراک اطلاعات با پزشک یا مشاور سالمند
•    نظارت بر مصرف دارو ها
•    تسکین درد های سالمند
•    همکاری با سالمند در ورزش کردن و تعامل با وی
•    بررسی و تأمین رژیم غذایی مناسب سالمند


از ویژگی های این افراد متخصص برای نگهداری سالمند مبتلا به سرطان هم می توان گفت:
•    قدرت تشخیص پرستار سالمند باید در حدی باشد تا بتواند علائم بهبود یا بدتر شدن وضعیت سالمندان را درک کند.
•    پرستار باید مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشد تا بتواند با سالمند ارتباط برقرار کرده و با تعامل و سرگرم کردن وی، او را از روند زوال عقلی بیرون بکشد.
•    خلاقیت در پرستاران یکی از فاکتور های مثبت ارزیابی می شود که می تواند در سرگرم کردن و تقویت ذهنی و عاطفی سالمند مؤثر باشد.
•    انعطاف پذیری
•    احترام به سالمندان
•    صبر و بردباری
•    مسئولیت پذیری

 

اضطراب، ترس و مسائل عاطفی در سالمندان مبتلا به سرطان


اضطراب (احساس نگرانی یا ناراحتی) ، ترس ، عدم امنیت ، عصبانیت ، غم و اندوه ، از احساسات رایجی است که ممکن است بیمار و خانواده اش هنگام مواجهه با سرطان تجربه کنند. این احساسات پاسخی طبیعی به استرس این بیماری است. اعضای خانواده ممکن است ناراحت و عصبانی باشند زیرا در مورد آینده اطمینان ندارند ، یا اینکه چرا عزیزشان به سرطان مبتلا هستند و یا اینکه از اینکه قادر به مراقبت کافی نیستند احساس گناه و ناامیدی می کنند. آنها بیماران خودشان نیستند یا ممکن است فکر کنند مراقبت از یک بیمار سرطانی مسئولیت بسیار بزرگی است.

 

در این حالت آنها برای مراقبت از بیمار خود به کمک دیگران و پرستار (کسانی که درگیر این احساسات نسبت به بیمار نیستند) هستند. با این حال ، یک پرستار همچنین ممکن است در تلاش برای انجام صحیح کار ، مراقبت از بیمار ، مراقبت از خود و سایر وظایف استرس داشته باشد. اینها همه نگرانی های مهم در مراقبت از بیمار سرطانی است.


مسئول مراقبت از بیمار، چه کارهایی می تواند انجام دهد:
به آرامی بیمار را دعوت کنید تا در مورد ترس و نگرانی صحبت کند. سعی نکنید بیمار را قبل از آماده شدن مجبور به صحبت کنید. بدون قضاوت با دقت به احساسات بیمار گوش دهید. با یکدیگر صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که برای حمایت بهتر از او و انجام صحیح وظایف مراقبت از بیمار چه کاری می توانید انجام دهید.


با تیم پزشکی تماس بگیرید اگر:
بیمار دچار مشکلات تنفسی شود، عرق کند و بر افروخته شود و ضربان قلبش بالا رود، بسیار احساس بی قراری کند.توجه داشته باشید که برخی از داروها ممکن است علائم اضطراب را بدتر کنند ، بنابراین اگر مسئولیت مراقبت از بیمار را بر عهده دارید ، حتماً این مورد را کنترل کنید و اگر بیمار پس از مصرف دارو مضطرب شد ، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.


گیجی


هنگامی که روند تفکر مختل شود و یا یک فرد در تفکر و اعمال خود دچار مشکل شود و دیگر نرمال نباشد، ممکن است دچار گیجی و سردرگمی شده باشد. عوامل بسیاری می تواند باعث گیجی شود، از جمله:


قند خون پایین، عفونت، تب شدید، گسترش سرطان به مغز، کم خونی، کلسیم بیش از حد در خون، برخی داروهای مسکن قوی گیجی و سردرگمی که آغاز می شود، ممکن است با رفتن بیمار به مکان جدیدی و یا به هنگام شب بدتر شود. معمولاًعلت سردرگمی می تواند تشخیص داده شده و درمان شود بنابراین به محض مشاهده ی گیجی و سردرگمی بیمار، با تیم پزشکی تماس بگیرید تا سریعا بتوان آن را درمان کرد.


مسئول مراقبت از بیمار چه کارهایی می تواند انجام دهد:


با لمس آرام بیمار و نگاه رو در رو می توانید به او کمک کنید تا هنگام صحبت تمرکز کند. همیشه به بیمار بگویید شما کی هستید. هنگام صحبت رادیو یا تلویزیون را خاموش کنید. با آرامش صحبت کنید و از جملات کوتاه استفاده کنید. تاریخ ، زمان و مکان را به بیمار بگویید. قبل از شروع به انجام کارها (مانند لباس پوشیدن یا استحمام و غیره) مراحل را برای او توضیح دهید. بررسی کنید که بیمار باید غذا بخورد (ممکن است غذا را فراموش کند یا نتواند غذا بخورد). مطمئن شوید که داروی او را به موقع مصرف کرده اید. در مواقع دیگر ، داروها را از دسترس او دور نگه دارید.


با تیم پزشکی تماس بگیرید اگر:
بطور ناگهانی دچار سردرگمی شود و یا گیجی او بدتر شود. دارای هرگونه تغییر ناگهانی در توانایی انجام وظایف روزانه و مراقبت های معمول از خودش باشد. دچار خشونت شود و به طریقی به خودش صدمه بزند.


احساس افسردگی


عدم اطمینان از نتیجه درمان و آینده ، درد و رنج بیماری و درمان ممکن است باعث بروز افسردگی در بیمار و اعضای خانواده اش شود و این بسیار شایع است. اما وقتی این احساسات طولانی شود یا فعالیت های روزمره او را تحت تأثیر قرار دهد ، این مسئله باعث نگرانی می شود. افسردگی بالینی همچنین مراقبت و عملکرد بیمار و برنامه های درمانی را پیچیده می کند.

 

درمان افسردگی در مبتلایان به سرطان می تواند شامل دارو ، مشاوره یا ترکیبی از هر دو و بعضاً سایر درمانهای تخصصی باشد. توجه و مراقبت کافی از بیمارسالمند  و درمان افسردگی وی می تواند باعث کاهش درد ، افزایش روحیه و کیفیت زندگی وی شود.

 

استخدام پرستار برای نگهداری سالمند مبتلا به سرطان


مراقب چه کاری می تواند انجام دهد:

 

(علاوه بر آنچه در بخش اضطراب ، ترس و احساسات گفته شده است) به شخص نگویید که مثبت فکر کند یا خوشحال باشد. (چقدر جالب و عجیب است) بیمار را به انجام فعالیت ها ترغیب کنید و از آنها لذت ببرید. اگر بیمار داروهای ضد افسردگی مصرف می کند ، برای بهبود علائم (معمولاً 2 تا 4 هفته) او را به ادامه درمان تشویق کنید و در صورت عدم بهبود علائم ، با پزشک وی تماس بگیرید. بگذارید با گذشت زمان و با درمان بهتر شود.


موانع موجود در عدم تحقق مراقبت‌های پیشگیرانه


اگرچه فواید مراقبت های پیشگیرانه در افراد مسن کاملاً مشخص است ، اما بسیاری از افراد مراقبت های توصیه شده را دریافت نمی کنند. دلایل این امر از دیدگاه مراقبان عبارتند از: زمان کافی ، عدم پرداخت ، مخالفت مردم با موارد توصیه شده و از نظر مشتری ، از جمله: ترس ، هزینه خدمات ، اعتقاد به اینکه علائم جدید طبیعی هستند مشکل پیری و عدم مراقبت های اولیه بوده است.


برای ارائه خدمات پیشگیری ، مراقبت باید در زمان مناسب انجام شود ، خصوصاً در افراد مسن که دسترسی محدودی به خدمات دارند. با شناسایی عوامل فردی مرتبط با خطرات شخصی و بیان فواید مراقبت ، می توان ترس از تکرار جرم را کاهش داد.تحصیلات مسئله بسیار مهمی است که شایعات را از بین می برد و اغلب به افراد مسن کمک می کند تا درک کنند که پیری و بیماری لزوماً مترادف نیستند. پوشش خدمات بیمه ای و سهولت دسترسی به منابع مالی نیز ممکن است افراد مسن را به استفاده از خدمات پیشگیری ترغیب کند.


در هر صورت ، مراقبت های پیشگیرانه نباید محدود به فعالیت های علمی و رسمی باشد. فرصتهای مناسب برای ارائه این خدمات را می توان در مکانهای دیگری مانند خانه مشتری ، محل کار ، مسجد ، مراکز مراقبت شبانه روز برای سالمندان ، بیمارستان و ... بدست آورد.


مراقبتهای بهداشتی توصیه شده


مراقبتهای بهداشتی پیشنهادی در سالمندان که در این بخش مورد بحث واقع شده است شامل: ایمن‌سازی بر علیه بیماری شایع در سالمندان، پیشگیری داروئی، هورمون درمانی جایگزینی و تشخیص زودرس می‌باشد.


ایمن‌سازی


تغییرات دستگاه ایمنی در سالمندان خطر ابتلای آنان را به بیماری عفونی افزایش می‌دهد. حساسیت به عفونت مستقیماً با وضعیت بهداشت عمومی، تغذیه و سطح فعالیت آنان ارتباط دارد. برای سالمندان عموماً ایمن‌سازی بر علیه آنفولانزا، پنوموکرک و دیفتری و کزار توصیه می‌شود.

 

تعداد بازدید : 893

ثبت نظر

ارسال