Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 13 و 47 دقیقه

طول عمر سرطان مری چقدر است؟

سرطان مری|پیشگیری از سرطان مری|ابتلا به سرطان مری|پیشرفت سرطان مری|درمان سرطان مری|درمان سرطان مری با جراحی

سرطان، نتیجه رشد غیر طبیعی و کنترل نشده سلول هاست. زمانی که سلول های آسیب دیده تقسیم می شوند و توده هایی به نام تومور را تشکیل می دهند، به بدن آسیب وارد خواهد شد.تومورها رشد می کنند و عملکردهای طبیعی بدن را مختل خواهند کرد. برخی تومورها خوش خیم هستند و بی آن که بزرگ شوند در محل اولیه خود باقی می مانند. اما در صورتی که نسبت به تومورهای بدخیم اقدامی صورت نگیرد، متاستاز می دهند و به سایر نقاط بدن پخش می شوند.

یکشنبه 30 آبان 1400 ساعت 8:40

در سال های اخیر الگوی مرگ و میر در کشور با تغییراتی همراه بوده که سرطان ها نقش عمده تری را در این خصوص به خود اختصاص داده اند .یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران سرطان مری می باشد که در رده ششم قرار دارد. به دلیل این که بیماران تا مراحل پیشرفته تشخیص داده نمی شوند. سرطان مری یک بدخیمی شایع و کشنده بوده که شیوع آن روبه افزایش می باشد.

 

به طور معمول سرطان مری از پوشش داخلی مری آغاز می گردد. در واقع مری، لوله بلع هست که دهان شما را به معده مرتبط می نماید . با رشد سرطان مری، از طریق لایه های دیواره مری، به بافت های مجاور هم پخش می شود.و در مرحله آخر همانند سایر سرطان ها بخش های مختلف دیگر را درگیر می سازد.نخستین جایی که سرطان آغاز می شود، محل اولیه نام دارد. سرطان مری می تواند از ناحیه اولیه به سایر قسمت های بدن شما پخش شود. متاستاتیک نام سرطانی است،  که  در بدن گسترش یافته است، زمانی که سرطان گسترش می یابد، متاستاز می گردد.

 

میکروسکوپ دستگاه مناسب برای تشخیص پیشرفت بیماری می باشد.  گاهی بعضی از سرطان ها در درجه های پایین تری قرار دارند و شدت بیشتری دارند. با توجه کردن به مراحل سرطان می توان راه مناسبی را برای درمان یافت. در ضمن رشد سرطان در شدت پایین تر، بسیار کمتر از شدت بیشتر آن می باشد. 

 

انواع سرطان مری

 

دو نوع سرطان مری اصلی وجود دارد. سرطان سنگفرشی که در انتهای فوقانی مری بیشتر مشاهده می شود  و آدنوکارسینوم که بیشتر در پایین انتهای مری علی الخصوص  در اطراف محل اتصال معده به مری ایجاد می شود. در واقع برای نوع درمان سرطان تشخیص درجه و نوع بیماری تاثیر بسزایی دارد.انواع سرطان مری  بدین صورت می باشد:

 

آدنوکارسینوم:

 

آدنوکارسینوم در سلول های غدد ترشح مخاط در مری رخ می دهد. آدنوکارسینوم اغلب در قسمت تحتانی مری بوجود می آید. این نوع بیماری شایع ترین شکل سرطان مری در ایالات متحده محسوب می شود  و در درجه اول مردان سفید پوست را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

کارسینوم سلول سنگفرشی:

 

سلول های نازک و صاف موجود در سطح مری سلول های سنگفرشی می باشند . کارسینوم سلول سنگفرشی بیشتر در قسمت های فوقانی و میانی مری ایجاد می شود. این بیماری از شایع ترین نوع  سرطان مری در جهان محسوب می شود.

 

انواع دیگر نادر :

 

برخی از اشکال نادر سرطان مری شامل کارسینوم سلول کوچک ، سارکوم ، لنفوم ، ملانوم و کوریوکارسینوم می باشد که در این دسته قرار می گیرند.

 

انواع سرطان مری

 

عوامل خطر در سرطان مری:

 

علت اصلی این نوع سرطان به طور یقین مشخص نشده است . اما عوامل ژنتیک و محیط در آن تاثیر بسزایی دارد. بعضی از عوامل خطرساز سرطان مری مثل سیگار کشیدن قابلیت کنترل دارند.

 

 سن: افزایش سن موضوع دیگری است که در شیوع این بیماری بی تاثیر نیست، به طور معمول ابتلا به این نوع سرطان در زیر 40 سالگی نادر می باشد.

جنس:شیوع و احتمال ابتلا 3 تا 4 برابر در مردان بیشتر از زنان خواهد بود.

مری بارتافراد مبتلا به رفلکس معده و سوزش های مکرر سرمعده و افرادی که مری بارت دارند. بسیار احتمال بالا به ابتلا سرطان دارند.

نژاد: به طور کلی سیاه پوستان میزان ابتلا بیشتر از نژاد های دیگر می باشد.

مایعات داغ:افرادی که از مایعات داغ مثل چای و قهوه و آب جوش و دم کرده های بسیار داغ استفاده می کنندموجب تغییر و از بین رفتن سلول های سطحی در لوله ی مری می شود،تکثیر و سرطانی شدن سلول مری را بیشتر می کند.

مصرف دخانیات، سیگار و تنباکو:هر چه مدت مصرف و میزان مصرف دخانیات افزایش یابد احتمال ریسک ابتلا را افزایش می دهد.

رژیم غذایی و سبک زندگی: با استفاده مواد غذایی مضر و عدم مصرف میوه و سبزیجات و ویتامین ها انواعی از سرطان بیشتر می شود.

 

نشانه های سرطان مری

 

  • سوزش معده
  • مشکل بلع
  • چسبیدن موادغذایی در مری
  • مشکل بلع غذای جامد
  • استفراغ غذاهای هضم نشده
  • استفراغ خونی
  • دیده شدن خون کهنه در مدفوع
  • دشواری در بلع
  • کاهش وزن ناخواسته
  • درد در سینه به‌صورت احساس فشار یا سوزش
  • سوزش معده یا سوءِهاضمه

 

تشخیص سرطان مری چه راه هایی دارد

 

آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان مری به این صورت می باشد :

 

آندوسکوپی:

 

در زمان آندوسکوپی، دکتر یک لوله میان تهی را که مجهز به یک دوربین می باشد به گلوی شما می فرستد و وارد مری می نماید. با استفاده از آندوسکوپی پزشک وضعیت بافت مری شما را بررسی نموده و به دنبال ناحیه‌ هایی می ‌گردد که سرطانی شده یا دچار التهاب گردیده است.

 

نمونه برداری:

 

پزشک به وسیله ابزار  یک نمونه از بافت‌های مشکوک به سرطان تهیه می کند.این نمونه از بافت‌ها در ادامه برای آزمایشگاه فرستاده شده تا با بررسی آن وجود هر گونه سلول سرطانی در آن مشخص گردد.

 

طول عمر سرطان مری

 

اگر سرطان، در اولین مراحل خود تشخیص داده شود، شانس بیمار برای زندگی، بدون سرطان تا 5 سال بعد از درمان ، به خوبی ثابت شده است. متاسفانه بیشتر حالت های سرطان مری ، فقط وقتی تشخیص داده میشوند که بیمار برای مشکل بلع خود، به نزد پزشک می رود. این درحالیست که بیماری در شرایط حاد قرار گرفته و درمان آن سخت تر یا غیر ممکن خواهد بود.چنانچه که بیماری سریعتر تشخیص داده شود احتمال درمان کامل آن بیشتر می باشد. تنها حدود ۱۰ درصد از بیمارانی که با سرطان مری تشخیص داده شده اند، بیش از ۵ سال زنده می مانند و این بیماران احتمالا مداوا می گردند.امید به زندگی در سرطان مری در طی ۲۰ سال گذشته اندکی افزایش یافته است (بین  ۵٪ تا ۹٪)، اما همچنان پائین می باشد.

 

تغذیه سرطان مری

 

رژیم غذایی موردی است که در ابتلا به بیماری بی تاثیر نخواهد بود. رژیم‌های غذایی پر چرب احتمالاً می ‌توانند در افراد خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر کنند و مصرف حجم زیادی از میوه‌ها و سبزیجات می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری را تا حدی پایین بیاورد. چاقی  و اضافه وزن  بالا نیز می‌ تواند ریسک ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. مجموعه متنوعی از میوه‌ها و سبزیجات موجود در بازار سبزی های دارای برگ سبز تیره، سیب، گیلاس، انگور، خربزه، پیاز، نخود فرنگی، انواع لوبیا، آلو و کدو حلوایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

نشانه های سرطان مری

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

 

در صورت بروز علائم و نشانه های مداوم که منجر به نگرانی شما شده اند باید به  پزشک خود مراجعه کنید .اگر به مری بارت مبتلا گشته اید، در باره این که چه علائم و نشانه هایی پر خطر می باشند و ممکن است نشان دهنده بدتر شدن وضعیت شما باشد و باید مراقب آن ها باشید. به طور معمول غربالگری سرطان مری انجام نمی شود ، مگر در مواردی که بیماران مبتلا به مری بارت به علت کمبود سایر علائم که به راحتی قابل بررسی وتشخیص هستند ، جزء دسته پر ریسک به حساب آیند .

 

درمان سرطان مری با جراحی

 

عمل جراحی برای سرطان مری به چند صورت عملی می شود که انتخاب آن ها به محل واقع شدن تومور به مری ارتباط دارد. گاهی  ممکن است که جراح تمام مری و یا فقط بخشی از آن را که تومور مشاهده شده ، خارج کند. معمولا جراح بخشی از مری را به همراه غدد لنفاوی و بافت های اطراف آن خارج می نماید. بخشی از معده و یا حتی تمامی آن نیز ممکن است تخلیه شود.

 

به طور کلی عمل جراحی شامل برداشتن یک یا چند مورد از قسمت‌های زیر می‌ باشد:

  • تمام یا قسمتی از مری
  • قسمتی از معده
  • غده‌های لنفاوی که در نزدیکی مری قرار دارند.
  •  

برای درمان سرطان مری در مراحل پیشرفته ‌تر، ممکن است عمل جراحی همراه با شیمی درمانی یا پرتو درمانی صورت گیرد.

انجام عمل جراحی نیازمند بستری شدن در بیمارستان می باشد ، به تازگی برخی از پزشکان از روش‌های کم‌ تر تهاجمی استفاده میی نمایند.

 

فوتودینامیک تراپی (PDT)

در این روش مواد شیمیایی حساس به لیزر در محل بافت سرطان مری تزریق می گردد. سپس یک پرتو لیزر به این مواد شیمیایی تابیده می گردد تا بافت تومور را تخریب نماید.

رزکسیون یا برداشت مخاط با آندوسکوپ (EMR)

یک روش جراحی با حداقل تهاجم می باشد که در نمونه هایی که  بافت سرطانی، کوچک و محدود به سطح مخاط مری باشد، از آن استفاده می گردد.

استنت‌گذاری در مری

در این روش، لوله‌های فلزی یا پلاستیکی کوچک و ارتجاع ‌پذیری با استفاده از آندوسکوپ بر روی تومور سرطانی در داخل مری قرار داده می‌ شود.

 

شیمی درمانی برای درمان سرطان مری

 

در شیمی درمانی  از دارو برای کشتن یا توقف رشد سلول ‌های سرطانی به کار گرفته می شود . برخی از داروهای شیمی درمانی به شکل قرص می باشند و بعضی دیگر مستقیماً وارد جریان خون خواهند گشت. شیمی درمانی روشی مناسب برای سرطان مری قبل از جراحی برای کوچک ‌تر کردن تومورها می باشد.شیمی درمانی برای کنترل کردن علایم بیماری، کوچک ‌تر کردن تومورها و به صورتی ترکیبی با پرتودرمانی می ‌تواند استفاده شود.

 

در آخر

 

لازم به ذکر این موضوع می باشد که با توجه به شایع شدن بیماری سرطان و هزینه های بالای درمان آن موسسه های زیادی در این راستا  تاسیس گردیده اند تا به واسطه آن ها ضمن افزایش امید برای بیماران در مخارج بیماری، به افراد کمک نمایند. یکی از راه های کمک به این افراد  اجاره استند تسلیت و تاج گل می باشد که در این موسسه ها صورت می گیرد. چنانچه قصد دارید تا در این امر شما نیز سهیم باشید می توانید استند تسلیت و تاج گل را از موسسه خیریه حسین رضوی تهیه بفرمایید.

تعداد بازدید : 29002

نظرات

شادی صفا

1 سال و 10 ماه و 29 روز پیش

خواهرم به ادنوکارسینوما مری مبتلا هستند.۷جلسه شیمی درمانی و۲۸جلسه رادیوتراپی شدند.الان جراح فرمودن باید کل مری و بخشی از معده برداشته بشه.ومری به بالاکشیده بشه.لطفانظرتونرابفرمایید

ایمل امیری

1 سال و 9 ماه و 23 روز پیش

سلام دوستان نهایت عزیزم و دوکتوران گرامی مادر من مددت ۲ ماه میشود دوچار سرطان مری شده من اقتصاد خیلی ضعیف دارم نمیتوانم در شفاخانه های شخصی تداوی مادرم را انجام بدهم و شفاخانه های دولتی هم بسیار بیربار پر مشکلات است نشود خدا ناخواسته مادرک مه از دست بدهم از شما مهربانان خواهش میکنم من را کمک کنید تا مادرکم تداوی شود انشاالله که همیشه دعای خیر برای تان میکنیم امید اول از خدا دوم از شما داریم انشالله که کمک ما میکنید لطفا ما را کمک کنید تا مادرکم درمان شود با احترام تشکر این هم نمبر واتسپ من +93773525140

ایمل امیری

1 سال و 9 ماه و 23 روز پیش

سلام دوستان نهایت عزیزم و دوکتوران گرامی مادر من مددت ۲ ماه میشود دوچار سرطان مری شده من اقتصاد خیلی ضعیف دارم نمیتوانم در شفاخانه های شخصی تداوی مادرم را انجام بدهم و شفاخانه های دولتی هم بسیار بیربار پر مشکلات است نشود خدا ناخواسته مادرک مه از دست بدهم از شما مهربانان خواهش میکنم من را کمک کنید تا مادرکم تداوی شود انشاالله که همیشه دعای خیر برای تان میکنیم امید اول از خدا دوم از شما داریم انشالله که کمک ما میکنید لطفا ما را کمک کنید تا مادرکم درمان شود با احترام تشکر این هم نمبر واتسپ من +93773525140

آیناز

1 سال و 8 ماه و 12 روز پیش

برای مادرم دعاکنید جلسه ۴ شیمی درمانیش شروع شده

محمد

1 سال و 7 ماه و 26 روز پیش

این بیماری رو جدیدی بگیرید و درست زندگی کنید اگر به چنین سرطانهای مبتلا بشوید درمان بسیار سختی دارد چون در قسمت مرکزی بدن و در کنار معده و ریه و سر قرار دارد سریع همه اجزاع را درگیر می نماید و به نظر من جزو کشنده ترین سرطانها محسوب میشود.درملن قطعی ندارد و به سرعت پیشرفت میکند تنها پیشگیریهای درست میتوان از بروز چنین سرطانی پیشگیری نماید فقط باید مواظب سلامتی خود باشید درست زندگی کنید ودرست تغذیه

احمدزاده

1 سال و 3 ماه و 13 روز پیش

سلام خواهرم ۳۴ سال سن دارد والان حدودا یک سال هست که مری را برداشتن والان بعد یک سال تنها سه کیلو اضافه وزن داشته والان به شکر خدا حالش بهتره ولی گاه گاهی حالت تهوع داره ایا طبیعی هست یا خطرناک هستش لطفا راهنمایی کنید ممنون

ثبت نظر

ارسال