Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 20 و 45 دقیقه

آیا نوشیدن چای داغ باعث سرطان مری می شود؟

 ابتلا به سرطان مری|  تعریف سرطان مری|  ایجاد سرطان در مری| پیشگیری از سرطان مری| درمان سرطان مری

علت ایجاد سرطان مری | سرطان مری یکی از سرطان های تقریبا شایع و آزار دهنده است که می تواند زندگی فرد مبتلا را به چالش بکشد دلایل مختلفی باعث بروز این سرطان می شود، یکی از این دلایل می تواند نوشیدن چای داغ در طولانی مدت باشد که علاوه بر اسیب مری به دیگر اندام ها مانند دندان و معده نیز آسیب میزند.

دوشنبه 17 شهریور 1399 ساعت 21:38

چای یکی از پرطرفدار ترین و لذت بخش ترین نوشیدنی های ما ایرانی ها به شمار می رود. در واقع محال ممکن است که در یک میهمانی یا دورهمی دوستانه نوشیدنی مانند چای مخصوصا چای گرم وجود نداشته باشد. حال اگر انواع و اقسام نوشیدنی ها موجود باشد ولی چای از جایگاه خاصی در بین ما ایرانی ها برخوردار است. شاید جمله معروف چای قند پهلو یا چای دیشلمه به گوشتان خورده باشد.در حقیقت مصرف چای علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد، می تواند فواید و اثرات مفید زیادی برای سلامتی انسان به ارمغان بیاورد.

 

همچنین مصرف چای از بیماری های زیادی جلوگیری می کند که از جمله آن می توان به چاقی، دیابت،  انواع سرطان و بیماری های  قلبی اشاره نمود. اما در واقع نوشیدن چای به صورت داغ، می تواند خطرات و بیماری های بی شماری را به دنبال داشته باشد. به همین علت بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که به هیچ عنوان چای را به صورت بسیار داغ استفاده نکنید. چای باید در دمای زیر ۶۰ درجه سانتی گراد خنک شده و بعد استفاده گردد.


میزان تاثیر نوشیدنی های گرم بر روی بدن چه مقدار می باشد؟


بر اساس مطالعات انجام گرفته محققان ایرانی به این نتیجه رسیدند که هر ایرانی به طور روزانه حدود ۷۰۰ میلی لیتر (۳ فنجان) چای و سایر نوشیدنی های داغ با دمای ۶۰درجه سانتی گراد و بالا تر استفاده می کند. نوشیدنی های گرم مانند چای می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را به طور چشمگیری افزایش دهد. 

 

البته بر اساس مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفت پزشکان به این نتیجه رسیدند که مصرف چای داغ به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد سرطان در مری شود و عوامل دیگری همچون کشیدن سیگار یا قلیان،  مصرف مشروبات الکلی، استفاده از تنباکو، استفاده از رژیم غذایی نامناسب و آلوده بودن هوا می توانند در ایجاد انواع سرطان از جمله سرطان مری نقش داشته باشند. 

ابتلا به سرطان مری در کدام شهرها بیشتر است؟ 


تحقیقات و مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که در استان های شمالی کشور و همچنین شمال شرقی کشورمان ایران، میزان ابتلا به سرطان مری به طرز عجیبی افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۵ موسسه ملی سرطان با تحقیق و گرفتن آمار در زمینه سرطان به این نتیجه رسید که در این شهر ها به ازای هر ۰۰۰/۱۰۰نفر تقریبا ۱۴ الی ۱۷ مورد ابتلا به سرطان وجود دارد.

 

 در حالی که در کشور آمریکا این بیماری در هر ۰۰۰/۱۰۰نفر فقط در ۴ نفر مشاهده شده است. به همین علت مناطقی که آمار مبتلا به این بیماری زیاد است به کمربند سرطان مری نیز معروف است. علت افزایش مبتلایان به این بیماری در این مناطق هنوز مشخص نیست اما مصرف نوشیدنی های گرم و رژیم های غذایی نامناسب نمی تواند بی تاثیر باشد. 

 تاثیر نوشیدنی های گرم بر روی بدن


 تعریف سرطان مری و ارتباط آن با نوشیدنی های داغ 


طبق آمار بدست آمده توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، می توان نتیجه گرفت که سرطان مری جزو هشتمین سرطان شایع در جهان به شمار می رود و سالانه نزدیک به ۰۰۰/۴۰۰نفر در اثر ابتلا به این بیماری به کام مرگ می روند.مری عضوی از بدن است که به شکل لوله مانند و عضلانی می باشد. در واقع مری وظیفه انتقال غذای جویده شده  و همچنین مایعات و بزاق، از دهان به معده را بر عهده دارد.

 

در قسمت فوقانی و انتهایی مری عضلاتی وجود دارد که به شکل حلقوی مانند بوده و به نام عضلات اسفنگتری معروف هستند. هنگامی که یک تومور در مری شروع به رشد کند یا در سلول های آستر موجود در مری تغییراتی ایجاد شود، سرطان مری ایجاد می شود. سرطان مری نیز در دو نوع مختلف وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم. 

 

  • سرطان سلول های سنگفرشی

در واقع هنگامی که سلول های نازک مسطح که تمام دیواره های مری را پوشانده اند شروع به تغییر کنند سرطان سلول های سنگفرشی به وجود می آید.

 

  • آدنوکارسینوما:

این نوع سرطان به طور معمول قسمت تحتانی مری را درگیر کرده و در مجاری مخاطی مری به وجود می آید. سرطان کارسینومای سلول سنگفرشی مری(ESCC)از جمله سرطان هایی به شمار می رود که ارتباط مستقیمی با مصرف نوشیدنی های گرم مانند چای دارد. 


سرطان مری چه علایمی به همراه دارد؟ 


از اولین و شایع ترین علامت و نشانه های سرطان مری ایجاد مشکل در بلعیدن غذا یا بلع دردناک می باشد . البته این بیماری ممکن است علائم مختلفی به همراه داشته باشد که سرفه ی مزمن،  سوءهاضمه و یا احساس سوزش سردل، کاهش وزن بدون دلیل، کاهش میل به غذا و ایجاد خونریزی از مری از جمله نشانه های این بیماری محسوب می شوند. 

تحقیقات صورت گرفته در مورد ارتباط نوشیدنی های داغ با سرطان مری 


در مورد ارتباط نوشیدنی های گرم نظیر چای و قهوه داغ با سرطان مری تحقیقات و مطالعات زیادی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران صورت گرفته است اما دانشمندان هنوز نتوانسته اند به صورت قطعی ثابت کنند که مصرف نوشیدنی گرم به صورت صد در صد باعث ابتلا به سرطان می شود یا خیر.البته با بررسی های انجام گرفته مشخص شد که نوشیدنی داغ تاثیر بسیار زیادی در پیدایش سرطان مری دارد اما به طور کلی نتیجه این آزمایشات و تحقیقات همچنان نامشخص می باشد.

 

بسیاری از دانشمندان تاثیر نوشیدنی داغ بر روی سرطان مری را تایید می کنند و برخی دیگر نیز این موضوع را به طور کامل انکار می کنند و آن را قبول ندارند. در ادامه قصد داریم  تحقیقات صورت گرفته در کشورهای مختلف و نتایج به دست آمده را برای شما بیان کنیم تا درک این مسئله برایتان راحت تر باشد. دکتر ژوئن که در مرکز علوم بهداشت مشغول به فعالیت است در مورد سرطان مری می گوید که چای از جمله نوشیدنی های است که مصرف آن در دمای پایین لذت آنچنانی نداری و بیشتر مردم آن را به صورت بسیار داغ استفاده می کنند.

 

در طی چند سال اخیر آژانس بین المللی سرطان نوشیدنی های بسیار داغ موثر بر سرطان مری را دسته بندی نمود تا ارتباط آن ها با این نوع از سرطان مشخص شود که متاسفانه این تحقیق بی نتیجه ماند. یک تحقیق دیگر در کشور چین بر روی ۱۵۵/۴۵۶ نفر زن و مرد ۳۰ الی ۷۹ ساله انجام  گرفت  و حدود ۲/۹سال طول کشید. ابتدا این افراد به سوالات مختلف در رابطه با مصرف چای و الکل پاسخ دادند. سپس در طی ۹ سال، شرایط زندگی و نوع رژیم غذایی این افراد مخصوصا در مورد چای و مشروبات الکلی مورد بررسی و پایش قرار گرفت. نتیجه این تحقیق نشان داد که در بین افراد حاضر در این تحقیق حدود ۷۰۰/۱نفر به سرطان مری مبتلا شده بودند و افرادی که به صورت همیشگی و روزانه از نوشیدنی های داغ استفاده می کردند یا سیگار و الکل مصرف می کردند بسیار بیشتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا شده بودند.

 

همچنین افرادی که تنها از چای داغ استفاده می کردند یا از مشروبات الکلی و سیگار به تنهایی  استفاده می کردند(نه به صورت همزمان) در معرض خطر زیادی برای ابتلا به بیماری سرطان مری قرار داشتند اما درصد ابتلای آن ها نسبت به مورد قبلی بسیار کمتر بود.در واقع افرادی که فقط از نوشیدنی های بسیار داغ مانند چای استفاده می کردند درصد ابتلا به سرطان در آن ها بسیار کم بود و اصلا قابل توجه نبود.

 

 استفاده از چای داغ و سایر نوشیدنی های گرم و همچنین مصرف الکل و سیگار در کشور چین بسیار رواج دارد. به همین دلیل آمار مبتلایان به بیماری سرطان مری در این کشور نیز نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر است. در واقع مصرف همزمان چای و مواد الکلی و اثرات حرارتی آن با اثرات  الکل باعث شده تا نتیجه این تحقیقات با پیچیدگی های زیادی مواجه شود.


دانشمندان و پزشکان تخمین زده اند که در کل جهان چیزی نزدیک به ۱۷۳۱نفر مبتلا به سرطان مری وجود دارد. به طور کلی می توان گفت که مصرف چای داغ همراه با مشروبات الکلی و سیگار یا مصرف چای داغ به تنهایی خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط آژانس بین المللی سرطان انجام گرفت نشان داد که چای داغ می تواند ابتلا به سرطان مری را تشدید کند.

 

البته این آژانس به یک نوع چای خاص به نام چای ماته و مایعات داغ تر از ۶۵ درجه سانتی گراد اشاره داشت. مصرف این گونه از چای بیشتر در آمریکای جنوبی و برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی رایج است و در حرارت های بسیار بالا نوشیده می شود.


کارشناسان و محققین آلمانی بر این باور دارند که نوشیدنی های بسیار داغ از جمله چای نمی تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. توماس زویفرلاین که در زمینه سرطان مری در دانشگاه شهر اولم آلمان مشغول به فعالیت است در پاسخ به این سوال که آیا نوشیدنی ها ی داغ می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد عنوان کرد:« من به شخصه به هیچ وجه این مسئله را تایید نمی کنم چرا که چنین چیزی را در بین بیماران خود تا به حال مشاهده نکرده ام»

 

سرطان مری چه علایمی به همراه دارد؟ 

 

تعداد بازدید : 5877

ثبت نظر

ارسال