Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 2 و 5 دقیقه

علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی

دلایل ایجاد سرطان بینی|علائم شایع سرطان بینی|درمان تومورهای بینی و پارانازال|مرحله بندی سرطان های بینی و پارانازال

سرطان بینی و سینوس وقتی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی (بدخیم) در داخل بینی (حفره بینی) یا در سینوس های پارانازال (فضاهای کوچک و توخالی اطراف بینی) رشد کنند. تومورهای سرطانی ممکن است کمتر در حفره سینوسی (فضای بین چشم و فک بالا) یا قاعده جمجمه رخ دهند. پزشکان متخصص در حوزه سرطان، در انستیتوی سرطان سال ها تخصص در زمینه درمان تومورهای معمول و پیچیده بینی و سینوس را دارند. در این راستا به منظور آشنایی بیشتر با این نوع سرطان، می خواهیم بدانیم علایم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست و شامل چه مواردی است؟

شنبه 2 مرداد 1400 ساعت 17:10

همان طور که می دانید، سرطان بینی و سینوس ها کمتر از 1٪ از کل تومورها را ایجاد می کنند، اما بینی و سینوس، تنوع تومورها را بیش از هر محل دیگر در بدن ایجاد می کند. در حقیقت، صدها نوع تومور وجود دارد که می تواند در بینی و سینوس ها بوجود آید.

 

رایج ترین آنها:

سرطان سلول سنگفرشی

کارسینومای کیستیک آدنوئید

آدنوکارسینوم

استزیونوروبلاستوما و سرطان تمایز نیافته سینوسی

سایر سرطان های بینی و سینوس شامل کارسینوم نورو اندوکرین، سرطان موکوپیدرموئید، ملانوم و انواع سارکوم ها می باشد.

 

علائم شایع سرطان بینی

 

خونریزی مکرر بینی، از دست دادن حس بویایی، تغییر بینایی یا دوبینی، تورم صورت یا چشم، سردرد و بی حسی صورت. این تومورها همچنین ممکن است علائمی نداشته باشند و ممکن است در طی جراحی سینوس یا سی تی اسکن مشاهده شوند. برای تشخیص سرطان بینی نیاز به نمونه برداری و بررسی نمونه توسط پاتولوژیست است.

داشتن یک آسیب شناس باتجربه در بیوپسی بسیار مهم است. انواع مختلفی از تومورها در این منطقه وجود دارد و درمان برای دو تومور کاملاً متفاوت است که در زیر میکروسکوپ بسیار شبیه به هم هستند.

 

گزینه های درمانی برای بهبود سرطان های بینی و سینوس

 

درمان سرطان بینی معمولاً شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است. به عنوان مثال، برای یک استزیونوروبلاستوما، جراحی درمان اصلی است، در حالی که برای یک تومور عصبی - غدد درون ریز (که می تواند بسیار شبیه به استزیونوروبلاستوما باشد)، شیمی درمانی و پرتودرمانی نقش بسیار بیشتر و مهم تری دارد.

 

مهم ترین نکات در تشخیص سرطان بینی، شامل موارد زیر است:

رسیدن به تشخیص صحیح اولین مانع است.

دوم، تومورهای بینی و سینوس نزدیک به ساختارهایی مانند چشم، مغز، اعصاب اصلی و شریان ها قرار دارند؛ بنابراین درمان باید تومور را هدف قرار دهد و همچنان عملکرد را حفظ کند.

سوم، این تومورها بسیار نادر هستند، بنابراین تحقیقات زیادی وجود دارد که هنوز باید انجام شود.

 

اگر فکر می کنید سر یک فوتبال است، این تومورها درست در مرکز آن توپ قرار دارند و رسیدن به آنها می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. جراحی با حداقل تهاجم از طریق بینی با دوربین هایی انجام می شود که بزرگنمایی می کنند و در بیشتر موارد نیازی به ایجاد بریدگی های صورت نیستند. این برای تومورهای خط میانی مانند سرطان بینی و سینوس ایده آل است.

طی دهه گذشته، این فناوری با پیشرفت های حاصل شده توانایی شناسایی تومورهای پیشرفته را پیدا کرده است. با این حال، جراحی با حداقل تهاجم برای همه مناسب نیست. تومورهایی که پوست را درگیر می کنند یا درگیری بسیار گسترده ای دارند، علاوه بر جراحی کم تهاجمی، هنوز به جراحی سنتی تری نیاز دارند.

 

دلایل ایجاد سرطان بینی

 

سرطان بینی و سینوس می تواند به صورت تومور در دو مکان ایجاد شود، فضاهای اطراف بینی که در آن مخاط تولید می شود، یا فضای پشت بینی شما که هوا را به ریه ها می رساند. این بیماری نادر علائمی دارد که غالباً با دیگر مسائل شایع سینوس اشتباه گرفته می شود؛ مانند بسیاری از سرطان های دیگر، سرطان بینی و سینوس، ممکن است مربوط به DNA سلول های شما باشد که آسیب دیده است.

پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که این مسئله وجود دارد، اما آنها تعدادی از عواملی را پیدا کرده اند که می توانند به سلول های داخل بینی و سینوس ها آسیب برسانند.

 

آنها عبارتند از:

محل کار. اگر شما در یک منطقه ای کار می کنید که در آن شما به طور مداوم موادی مانند گرد و غبار، آرد، یا مواد شیمیایی راتنفس می کنید، شما می توانید در معرض خطر سینوس و حفره بینی قرار گیرید.

سیگار کشیدن. این عامل، خطر ابتلا به تعدادی از سرطان ها را افزایش می دهد.

سن و جنسیت شما. مردان بالای 40 سال به احتمال زیاد به سرطان سینوس و حفره بینی مبتلا می شوند.

 

ویروس پاپیلومای انسانی. در موارد نادر، این ویروس می تواند شانس ابتلا به سرطان سینوس و بینی را افزایش دهد. به یاد داشته باشید، این موارد با سرطان سینوس و حفره بینی ارتباط دارند، اما قرار گرفتن در معرض آنها به معنای ابتلا به این بیماری نیست.

در مراحل اولیه اغلب هیچ نشانه ای از سرطان بینی وجود ندارد. آنها با رشد تومور بروز پیدا می کنند. هنگامی که آنها ظاهر می شوند، علائم می توانند شباهت زیادی به علائم مربوط به سایر سینوس ها داشته باشند؛ اما تفاوت آن با سرطان سینوس و حفره بینی این است که علائم از بین نمی روند.

 

دلایل ایجاد سرطان بینی

 

آنها عبارتند از:

  • انسداد یا فشار سینوس
  • خون دماغ شدن
  • سردردهای سینوسی
  • آبریزش بینی
  • بی حسی یا درد صورت شما
  • شل شدن، درد یا بی حسی دندان ها
  • تغییر در بینایی
  • درد یا فشار گوش

 

اگر ترکیبی از علائم را تجربه کرده اید که با گذشت زمان از بین نمی روند، به پزشک مراجعه کنید. آنها یک معاینه بدنی انجام می دهند و سپس در مورد علائم، سابقه پزشکی و سایر عوامل خطر، از شما سوال می کنند. اگر آنها به سرطان سینوس و حفره بینی مشکوک باشند، شما را برای آزمایش های بیشتر به متخصص می فرستند. همچنین ممکن است پزشکان تعدادی آزمایش تصویربرداری را برای کمک به تعیین تومور شما انجام دهند. این موارد شامل اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI است. این موارد همچنین می توانند در تعیین شیوع سرطان کمک کنند.

 

هنگامی که پزشک تومور شما را پیدا کرد، آنها بیوپسی می کنند، این بدان معنی است که پزشک یک نمونه بافت کوچک را از تومور برداشته و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد. اگر مبتلا به سرطان باشید، نمونه برداری می تواند به شناسایی نوع و میزان آن کمک کند. هنگامی که پزشک شما این موارد را بداند، می تواند در مورد انتخاب برنامه درمانی مناسب تصمیم بگیرد.

 

درمان سرطان بینی

 

درمان این بیماری به نوع سرطان، محل قرارگیری و میزان گسترش آن بستگی دارد. پزشک شما همچنین قبل از توصیه یک برنامه درمانی، سن و سلامت عمومی شما را در نظر می گیرد. متداول ترین نوع درمان سرطان سینوس و حفره بینی شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است. اگر به سرطان زودهنگام گرفتار شدید، ممکن است فقط برای برداشتن موفقیت آمیز تومور به جراحی نیاز داشته باشید. اگر سرطان به سرعت در حال رشد است یا گسترش یافته است، شما ممکن است علاوه بر عمل جراحی، یا به جای آن، به ترکیبی از روش های درمانی نیاز داشته باشید.

 

هر روش درمانی همراه با مجموعه ای منحصر به فرد از عوارض جانبی همراه است. مهم است که با پزشک خود در مورد این داروها و سایر داروهایی که ممکن است برای تسکین عوارض جانبی لازم باشد، صحبت کنید. بعد از درمان، پزشک شما ممکن است یک آزمایش تصویربرداری اضافی را برای اطمینان از از بین رفتن سرطان بینی تجویز کند. هنگامی که عاری از سرطان باشید، باید برای معاینات منظم به پزشک خود نیز مراجعه کنید تا خیال خود را از نبود هر گونه سرطان، راحت کنید.

 

برای درک سرطان بینی، دانستن آناتومی حفره بینی و سینوس های پارانازال مفید است. چندین سینوس وجود دارد، از جمله سینوس های فک بالا، پیشانی، اسفنوئید و اتموئید که هر یک از آنها می توانند تومورهای سرطانی داشته باشند. سینوس ها مناطقی پر از هوا هستند که در سر وجود دارد، از جمله در پیشانی، گونه های فوقانی، بین بینی و چشم ها و در مرکز جمجمه. هدف از حفره بینی و سینوس های پارانازال فیلتر کردن، گرم کردن و مرطوب سازی هوای تنفسی است. آنها همچنین به صدای شما طنین می بخشند، وزن جمجمه را سبک می کنند و چارچوب استخوانی برای چشم ایجاد می کنند.

 

حفره بینی و سرطان های سینوس پارانازال تومورهایی هستند که در داخل بینی یا فضاهای کوچک و توخالی اطراف بینی یافت می شوند. این تومورها از سلولهای غشایی، استخوانی یا اعصاب پوشاننده شروع می شوند. این نوع سرطان نادر است، بنابراین یافتن یک تیم درمانی آشنا و قادر به انجام عملیات پیچیده حذف تومور بسیار مهم است.

 

تشخیص سرطان بینی و سینوس

 

بیشتر سرطان های بینی و پارانازال تا زمانی که به اندازه مشخصی رسیده و علائم ناخوشایندی را ایجاد نکنند، یافت نمی شوند. در حال حاضر، هیچ آزمایش غربالگری اولیه برای یافتن این نوع تومورها وجود ندارد. برای رسیدن به تشخیص اولیه، معاینه فیزیکی برای بررسی قسمت های بینی و یا سینوس هایی که مشکل ایجاد می کنند لازم است. پزشک شما بی حسی، درد یا علائم تورم یا سفتی صورت و غدد لنفاوی گردن را بررسی می کند. پزشک شما ممکن است حفره بینی شما را بررسی کند تا داخل مجاری بینی شما را ببیند.

 

اگر پزشک شما فکر می کند ممکن است تومور در حفره بینی یا سینوس های پارانازال داشته باشید، احتمالاً شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد. معمولاً این تومورها پس از انجام آزمایش های تصویربرداری مانند ام آر آی و سی تی اسکن تشخیص داده می شوند. این آزمایشات تصویربرداری، تصاویری از داخل بدن را ایجاد می کنند تا در صورت مشکوک شدن پزشک به تومور، به شما کمک کند و ببینید که آیا تومور قابل درمان است یا خیر. این آزمایشات تصویربرداری همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا ببیند تومور گسترش یافته است یا اینکه بعد از درمان دوباره ایجاد شده است.

 

برای تشخیص قطعی سرطان بینی، باید نمونه بافتی گرفته شود و زیر میکروسکوپ توسط متخصص مغز و اعصاب (بیوپسی) بررسی شود. در صورت یافتن سرطان، متخصص مغز و اعصاب که نمونه بافت را بررسی می کند قادر به تشخیص نوع سرطان خواهد بود. این اطلاعات به تیم پزشکی بیمار کمک می کند تا بهترین روش درمانی را داشته باشد.

 

مرحله بندی سرطان های بینی و پارانازال

 

مرحله بندی سرطان های بینی و پارانازال

 

بخشی از فرایند تشخیص سرطان بینی، مرحله بندی سرطان است. این نشان می دهد که سرطان چقدر پیشرفته است و به تیم پزشکی شما کمک می کند تا بهترین برنامه درمانی را برای شما ارائه دهد. مراحل سرطان از 1 به 4 تقسیم بندی می شود که مرحله 1 اولیه و مرحله 4 پیشرفته ترین مرحله است. در مرحله 1، تومور در حفره بینی یا سینوس پارانازال وجود دارد و گسترش نیافته است. در مرحله 2، تومور به صورت منطقه ای گسترش یافته است و در مرحله 3، تومور به استخوان یا سوراخ چشم و احتمالاً غدد لنفاوی گسترش یافته است. در مرحله آخر، تومور بیشتر گسترش یافته و ممکن است حضور بیشتری در غدد لنفاوی گردن داشته باشد.

 

درمان تومورهای بینی و پارانازال

 

در صورت مشخص بودن اندازه و محل تومور، در بیشتر سرطان های بینی و سینوس، جراحی اولین درمان است. از آنجا که تومورهای حفره بینی و سینوس پارانازال در نزدیکی مغز، چشم ها، رگ های اصلی و اعصاب کنترل کننده بینایی واقع شده اند، استفاده از روش های درمانی موثر برای برداشتن تومور مهم است. هدف از جراحی برداشتن کل تومور است، در حالیکه ظاهر و عملکرد بیمار تا حد ممکن طبیعی است. پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز معمولاً به عنوان درمان ثانویه ضروری است. یک انکولوژیست پرتوشناسی با دقت برنامه ریزی می کند تا سلول های سرطانی را از بین ببرد، در حالی که از آسیب بافت سالم جلوگیری می کند. پرتودرمانی و شیمی درمانی ممکن است به صورت ترکیبی برای کوچک شدن تومور یا قبل از جراحی، برای آسان تر برداشتن تومور یا بعد از جراحی استفاده شود.

 

میانگین میزان بقا در سرطان های حفره بینی و سینوس پارانازال به شما نمی گوید که چه مدت عمر خواهید کرد، اما می تواند درک بهتری از موفقیت درمان شما داشته باشد. میزان بقای نسبی 5 ساله، طبق انجمن سرطان آمریکا، برای کسانی که فقط تومور موضعی دارند (توموری که خارج از حفره بینی یا سینوس پارانازال گسترش نیافته باشد) حدود 80٪ است. برای کسانی که سرطان آنها فراتر از محل اصلی گسترش یافته است، میزان بقای 5 ساله حدود 44-50٪ است

 

بررسی آناتومی سرطان بینی و سینوس های پارانازال

 

سرطان های سینوس بینی، بیماری هایی هستند که در آن سلول های سرطانی در بینی و اطراف آن رشد می کنند و به طور غیر طبیعی تکثیر می شوند و تومور ایجاد می کنند. ممکن است علائمی مانند گرفتگی بینی یا سردرد داشته باشید. پزشک شما ممکن است تومور را در حین درمان عفونت سینوسی کشف کند. سرطان بینی و سینوس نادر است. بسیاری از تومورهای حفره بینی یا سینوس سرطانی نیستند، اما برخی از آنها تومور دارند. گفته شده انواع خاصی از تومورها که از ابتدا سرطانی نیستند، در صورت عدم درمان می توانند سرطانی شوند.

 

یادگیری هرچه بیشتر در مورد تشخیص نوع سرطان، می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید تا با پزشک در مورد گزینه های درمانی و مراقبت های احتمالی خود صحبت کنید. اگر به شما یا یکی از عزیزان گفته شده است که به سرطان بینی یا سینوس مبتلا هستید، بهتر است ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و در جهت درمان خود گام بردارید.

 

حفره بینی دارای دو دهانه به نام سوراخ های بینی است که هوای تنفسی شما را گرم و مرطوب می کند. بینی و سینوس های شما با یک لایه سلول پوشیده شده است که باعث تولید مخاط و گرم شدن هوا می شود. آنها همچنین بر نحوه صدای شما هنگام صحبت تأثیر می گذارند. در داخل حفره بینی، شما چهار نوع مختلف سینوس پارانازال دارید. سینوس های پارانازال گروهی از فضاهای توخالی و پر از هوا هستند که حفره بینی شما را احاطه کرده اند.

 

این فضاها شامل:

سینوس های فک بالا که در پشت گونه ها قرار دارند

سینوسهای اتموئید که بین چشم ها قرار دارند

سینوس اسفنوئید که در پشت سینوس های اتموئید، در عمق حفره بینی قرار دارد

سینوسهای جلویی که بالای چشم قرار دارند

تومورها بیشتر از حفره بینی شروع می شوند. وقتی تومورها در سینوس ها ایجاد می شوند، تمایل دارند در سینوس های فک بالا ایجاد شوند.

 

نتیجه گیری:

سرطان های بینی و سینوسی پارانازال، فقط 1٪ از کل سرطان های تشخیص داده شده را تشکیل می دهند. سرطان بینی و سینوس در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد. بیشتر افراد مبتلا به سرطان بینی یا سینوس بیش از 45 سال سن دارند، لذا افراد باید با پیگیری و تشخیص به موقع، در بهبود و درمان خود گام بردارند.

 

تعداد بازدید : 3731

ثبت نظر

ارسال