Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 35 دقیقه

علائم تومورهای بدخیم بینی و سینوس کدام اند؟

سرطان بینی|سرطان بینی و سینوس

تومور سینوس و بینی می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد. در سرطان بینی و سینوس تومور های بدخیم در حفره بینی (فضای خالی پشت بینی) و سینوس ها ( حفره های کوچک و پر شده از هوا در داخل بینی، گونه ها و پیشانی) شکل می گیرند

دوشنبه 24 آبان 1400 ساعت 2:26

بخش های بینی و سینوس ها نیز از غده یا تومورهای بدخیم یا خوش خیم  بی بهره نمی مانند .آنچه که در تومورهای خوش خیم بسیار دیده می شود ، رشد آهسته در کنار عدم پخش شدن در بافت های دیگر بدن می باشد که همین موضوع درمان را ساده تر و جراحی و برداشت آن نیز عملی موفق آمیز تر می باشد ، اما در مقابل آن تومور های بدخیم ضمن رشد سریع میزان نفوذ پذیری آن ها در سایر بخش های بدن بسیار بیشتر می باشد که همین موضوع عمل و درمان را دشواتر می کند.

تومورهای بدخیم بینی و سینوس ضایعات کمیابی هستند که  به دلیل مشخص نبودن  علائم ابتدایی و منحصر به فرد تنها در مراحل پیشرفته قابل تشخیص می شوند.

 

تومور سینوس

 

برای تشخیص بهتر بیماری سینوس نیاز به  آندوسکوپی بینی،رادیوگرافی ،بیوشیمی و معاینات فیزیکی می باشد . ممکن است تومور های بدخیم در بینی و سینوس مشاهده شود که دزست مانند انواع دیگر سرطان در دو دسته بدخیم و خوش خیم قرار دارند که جراحی یکی از راه های درمان آن می باشد.

 

پولیپ بینی به عنوان شایع ترین نوع  تومور های بینی در بین افراد است  . از نظر درد داشتن بدون هیچ علائمی می باشد تنها افراد مبتلا به آن در گیر  رینیت آلرژیک می شوند . پولیب بینی در اکثر موارد سبب گرفتگی بینی و انسداد بینی می شود .این بیماری قابل درمان بوده تنها کافیست تا با جراحی آن را از بین برد.

 

علائم  تومور سینوسی

 

  • سر درد
  • گرفتگی بینی
  • احساس درد و فشار در ناحیه صورت و یا دندان ها
  • عفونت گوش
  • انسداد سینوس ها
  • احساس درد در ناحیه سینوس ها
  • آبریزش بینی
  • خون دماغ شدن
  • احساس درد و فشار در گوش
  • تاری دید
  • تورم اطراف چشم ها
  • مشکلات شنوایی

 

موارد گفته شده از علائم شایع تومور سینوسی محسوب می شوند که گاها ممکن است با موارد دیگیری چون : خونریزی از بینی، تورم صورت، حساس شدن صورت و یا بروز علائم در چشم ها، نشانه هایی اینچنین  شدید مواجه شوید که در این صورت می بایست فورا ب پزشک مراجعه کرده و در صدد درمان آن قرار گیرید.

 

شیوع تومور سینوس

 

این بیماری بیشتر در مردان دیده می شود چرا که  سیگار کشیدن یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به آن می باشد  . با این که علت اصلی این سرطان هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما در صورتی که ژن هایی که مسئول رشد و تقسیم سلول ها می باشند ، معیوب شوند، سرطان شکل رخ می دهد.

 

سرطان بینی چیست ؟

 

سرطان بینی همانند دیگر سرطان ها  در بدن انسان اتفاق می افتد که در آن سلول ها رشد غیر طبیعی داشته و در اطراف کانال هوایی  تنفس را سخت می کنند. جایگاه این تومور ها در مجاری تنفسی می باشد . این تومور‌ها می ‌توانند خوشبینی و بدخیم باشند. انواع متفاوتی از این نوع سرطان وجود دارد.  تشخیص نوع سرطان بینی به تشخیص درمان مورد نیاز کمک شایانی می نماید.

 

نئوپلاسم های حفره بینی و سینوس های پارانازال از جمله توده های کمیاب و نادر هستند . این نوع بیماری به علت برخورداری از علائم یکسان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند.scc  به عنوان یکی از رایج ترین نوع توده در بینی و سینوس است که  سینوس ماگزیلا شایع ترین محل ابتلا آن می باشد .

 

یکی از مواردی که در ایجاد این نوع بیماری بسیار نقش دارد مواجه با موادی همچون  نیکل ، چوب و کرومیوم است که افراد به دلیل شغل خود با آن در تماس هستند که همین موضوع در ایجاد نوع بدخیم بسیار موثر می باشد.در صورتی که تشخیص در زمان بیماری زود و به موقع باشد پذیرش درمان رادیکال از سوی بیمار  صورت گیرد درمان آن بسیار ساده تر خواهد بود . در صورتی که این نوع توده در مناطق حیاتی و مهم بدن ، همچون جمجمه انتشار پیدا کند ، درمان سخت و حتی غیر قابل درمان خواهد بود.

 

انواع تومور بینی و سینوس های آن

 

با تحقیقات انجام شده  تقریبا می توان میانگین نوع  سینوس ماگزیلا  را در بین شصت تا 70 درصد  در گونه  مشاهده کرد. درحالی که  20 تا 30 درصد در حفره بینی و 10 تا 15 درصد در سینوس های اتموی در هر دو طرف بینی رخ می دهند . نوع نادر آن در سینوس های اسفنوئیدی که بیشتر در  پشت سینوس های اتموئید می باشد رخ می دهد.

 

نمونه های دیگر تومورهای بینی و سینوس  عبارت اند از :

  •  کارسینوم سلول سنگفرشی (حدود 70 درصد چنین سرطان هایی) در مجاری تنفسی ایجاد می شود.
  •   آدنوکارسینوما (حدود 10 تا 20 درصد) در آستر سینوس رخ می دهد.
  •   لنفوم ها (حدود 5 درصد چنین سرطان هایی) در اثر سلول های سیستم ایمنی یا لنفاوی ایجاد می شوند.
  •   ملانوما (حدود 3 درصد) از سلول هایی که در پوشش سینوس وجود دارد حاوی رنگدانه می باشد که در دسته تهاجمی می باشد.
  •  

همچنین انواع مختلفی از تومورهای غیر سرطانی وجود دارد که اگرچه گسترش نمی یابند،در صورت عدم درمان ممکن است باعث آسیب شوند.لازم به ذکر است گاها وجود عفونت های ویروسی منجر به  پاپیلوما، رشد زگیل در بینی یا سینوس می شوند که معمولا هم خوش خیم می باشند.

 

سرطان بینی چیست ؟

 

علائم و نشانه‌های سرطان بینی و سینوس

 

موارد مختلفی در تشخیص ان نوع تومور های سرطانی موجود است که  پزشک معالج  در تشخیص  و درمان آن بیمار را یاری می رساند . گاها ممکن است علائمی آن شباهتی به  سرماخوردگی و سینوزیت داشته باشد .اغلب بیماران مبتلا به تومور های بدخیم بینی و سینوس با علائمی که در زیر عنوان شده  به پزشک مراجعه می کنند.  

 

  • مشکل در تنفس از طریق بینی؛
  • کاهش احساس بویایی؛
  • افزایش ترشحات بینی؛
  • تخلیه مخاط از انتهای بینی به گلو؛
  • آبریزش چشم؛

 

نکات کلیدی در تومور بینی و سینوس

 

  •    تومور بینی سرطانی یا تومورهای سینوسی بسیار نادر می باشند که به  طور تقریبی  سالانه در حدود 200000 نفر در ایالات متحده مشاهده می شود.
  •   درصد مبتلا در مردان بیشتر از زنان می باشد.
  •   رایج ترین رده سنی  مبتلایان  در دهه 50 و 60 است.
  •   استعمال سیگار دلیلی مهم  در سرطان بینی و سینوس است. قرار گرفتن در معرض مواد و بخارات مختلف نیز ممکن است نقش داشته باشد.
  •   این سرطان ها با پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی تحت درمان قرار می گیرند که بسته به اندازه تومور می تواند از نظر جزیی تهاجمی باشد.

 

علائم و نشانه‌های سرطان بینی و سینوس

 

تشخیص با کمک تصویربرداری


معمولا  تشخیص  بیماری توسط  تصویربرداری، در  سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی و نمونه‌برداری از بینی و سینوس انجام می‌شود. اگر این تومورها در مراحل اولیه صورت می گیرد که با بهره مندی از اندوسکوپ بینی قابل‌ درمان و جراحی می باشند . چنانچه که تومور از نوع تهاجمی باشد ممکن است اعضایی همچون  چشم، مغز و...  را درگیر کرده باشد که در این وضعیت می بایست درمان آ« به وسیه  متخصصان مربوط مثل متخصص چشم و مغز و اعصاب صورت گیرد.


اهمیت پیگیری پس از درمان


این نوع تمور ها نیز همانند سایر سرطان ها باید بعد از درمان نیز زیر نظر پزشک باشند . لازم است بعد از درمان مراجعات مکرر داشته  و دوره های اندوسکوپی  به طور کامل انجام شود تا بیمار از خطر عود بیماری در امان باشد. به طور کلی، دلیل اصلی مبتلا به این نوع تومور ها  مراجعه دیرهنگام به پزشک می باشد ، بنابراین اگر دچار گرفتگی بینی یا درد غیرعادی در نواحی بینی و سینوس شده‌اید و مرتب تحت‌عنوان پولیپ بینی یا انحراف تیغه بینی تحت‌درمان قرار می‌گیرید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نمایید .

 

مناسب ترین  روش درمان  تومورهای بدخیم بینی و سینوس  درمان ترکیبی همچون  جراحی رادیکال همراه با رادیوتراپی بعد  از عمل می باشد. در یک  مطالعه 25 بیمار با تشخیص تومور بینی و سینوس مورد بررسی قرار گرفته اند. مهم ترین مسئله در شکست درمانی این بیماران مراجعه دیرهنگام و عدم پیگیری برای انجام کامل پروتکل درمانی توسط بیمار بوده است. متوسط DFS در بیماران با تومور اپیتلیال بدخیم بینی و سینوس که تحت عمل جراحی رادیکال قرارگرفته اند 48 ماه  تخمین زده شده است.

 

سخن پایانی

 

امروزه سرطان در دسته بیماری های بسیار شایع در دنیا محسوب می شود . در صورتی که بتوان بیماری را به سرعت تشخیص داد  و برای درمان اقدام کرد، ضمن درمان ساده تر و پیشگیری از عود تومور، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی  می شود ولیکن  به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی  رو به رو  می سازد از این حیث موسسات زیادی تاسیس شده اند تا  ضمن امید به بیماران آن ها را در هزینه های سنگین درمان یاری رسانند .

 

خیریه سید حسین رضوی از این دسته موسسات می باشد.  خیریه سرطانی امروزه امر مهمی در کمک به بیماران سرطانی انجام داده اند شما می توانید با سفارش استند تسلیت و تاج گل در این امر مهم به این بیماران کمک شایانی کرده و در این امر خیر خواهانه سهیم باشید.

 

تعداد بازدید : 5717

ثبت نظر

ارسال