Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 7 و 57 دقیقه

نقش تغذیه در سرطان پانکراس چیست؟

نقش تغذیه در سرطان پانکراس|سرطان پانکراس|درمان سرطان پانکراس|علائم سرطان پانکراس|پیشگیری از سرطان پانکراس|

سرطان پانکراس زمانی اتفاق می افتد که سلول های درون این عضو از بدن رشد غیر قابل کنترل داشته باشند. این مشکل می تواند در هر یک از سه قسمت پانکراس رخ دهد.

شنبه 24 آبان 1399 ساعت 13:59

سرطان لوزالمعده می تواند در سلول های غدد درون ریز یا خارجی وجود داشته باشد که انواع مختلفی از سرطان ها را تشکیل می دهند که علائم مختلفی دارند. برای پاسخ به این سوال که نقش تغذیه در سرطان پانکراس چیست، باید بدانیم که پانکراس چه نقشی در بدن دارد.  


پانکراس چیست؟


پانکراس یک غده کوچک است که در پشت معده ، در شکم فوقانی سمت چپ قرار دارد. این عضو دو عملکرد اصلی دارد:


هضم: پانکراس حاوی سلولهای برون ریزی است که غدد و مجاری را تشکیل می دهند و آنزیم های پانکراس را تولید می کنند. این مواد باعث تجزیه و هضم غذا می شوند.·تنظیم قند خون: پانکراس همچنین حاوی سلولهای غدد درون ریز است. این سلول ها هورمونهای انسولین و گلوکاگون را در جریان خون تولید و آزاد می کنند. انسولین و گلوکاگون قند خون را تنظیم می کنند.


سرطان پانکراس می تواند بر احساس و توانایی شما در خوردن غذا تأثیر بگذارد. شما می خواهید غذاهایی را انتخاب کنید که بتوانید تحمل کنید و به راحتی قابل هضم باشند. همچنین می خواهید اطمینان حاصل کنید که انتخاب های شما سلامتی را بهینه می کند، از بهبودی پشتیبانی می کند و علائم را کاهش می دهد. پزشک یا متخصص تغذیه می تواند یک برنامه شخصی را تنظیم کند که متناسب با نیازهای فعلی و اهداف آینده شما باشد.


نقش تغذیه در سرطان پانکراس


غذاهای خاصی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تحت تأثیر قرار دهد. غذاهایی که تاثیر زیادی در افزایش قند خون بدن دارند ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس مرتبط باشند.چاقی عامل اصلی بیماری است و کم تحرکی نیز از عوامل بروز این بیماری است. توصیه می شود که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.

 

از آنجا که لوزالمعده برای تنظیم قند خون و هضم غذا لازم است، فارغ از اینکه در چه مکانی تحت درمان هستید، رژیم شما تحت تأثیر قرار می گیرد. برای دانستن اینکه نقش تغذیه در سرطان پانکراس چیست، باید متابولیسم بدن را مورد بررسی قرار داد.  اگر پانکراس شما آنزیم های کافی تولید نکند، هضم غذا به ویژه چربی آن دشوارتر خواهد بود.هنگامی که چربی به طور کامل هضم نشود، می تواند جذب تغذیه در غذا را دشوار کند.

 

پانکراس با عملکرد طبیعی انسولین ترشح می کند زیرا بدن شما گلوکز تولید می کند. با خوردن غذاهای خاص مانند کربوهیدرات ها سطح گلوکز در خون افزایش می یابد. سرطان توانایی پانکراس را در ایجاد انسولین کافی برای کنترل قند خون کاهش می دهد.

 

نقش تغذیه در سرطان پانکراس


مواد غذایی موثر بر سرطان پانکراس 


انتخاب های مغذی و غنی از پروتئین و آنتی اکسیدان بهترین گزینه است. حفظ یک وزن سالم ممکن است آسان باشد اگر شما مقادیر کم را همزمان بخورید نه وعده های غذایی بزرگ،. همچنین اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب بنوشید.توصیه می شود که روزانه حداقل پنج وعده سبزیجات و میوه های غیر نشاسته ای مصرف کنید. هضم سبزیجات پخته شده برای شما ممکن است آسان تر از سبزیجات خام باشد.

 

به هنگام مطرح کردن این سوال که نقش تغذیه در سرطان پانکراس چیست، نباید تاثیر پروتئین ها را فراموش کرد. غذاهای غنی از پروتئین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به ترمیم سلول ها و بافت ها کمک می کنند. پروتئین های بدون چربی بسیار تاثیرگذار هستند.  تخم مرغ، کره مغزها، ماهی و.. از این گونه موارد هستند. توت، مرکبات، سبزیجات برگ دار، سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و مواد شیمیایی هستند.

 

بلوبری، کلم بروکلی، پرتقال، کلم پیچو اسفناج از مواد غذایی مفید هستند. کربوهیدرات های پیچیده و غنی از فیبر میزان قند خون را افزایش نمی دهند. آنها همچنین سطح انرژی را بالا نگه می دارند مثل سیب زمینی، لوبیا، عدس، بلغور جو دو سر و برنج قهوه ای. ویتامین B موجود در این دسته از مواد غذایی، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز مهم است.


 چای سبز، ماده غذایی برای مقابله با سرطان پانکراس


چای سبز حاوی پلی فنول است که ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. چربی برای سلامت کلی لازم است، انرژی  بدن را تأمین می کند و به حفظ دمای بدن کمک می کند. چربی های سالم شامل چربی های اشباع نشده و چند غیر اشباع هستند.

 

روغن زیتون، آجیل و آووکادو از این قبیل هستند.هضم برخی غذاها ممکن است برای شما سخت تر باشد، علائم شما را تشدید کرده و حال شما را بدتر می کند. هر غذایی که به نظر می رسد علائم را بدتر می کند مانند بروز اسهال یا استفراغ باید حداقل به طور موقت از بین برود.

 

این غذاها همچنین می توانند احتمال عود سرطان را بیشتر کنند. اگر به سرطان پانکراس و دیابت مبتلا هستید، باید غذاهایی را انتخاب کنید که سطح قند خون را تا حد ممکن پایین نگه دارند. ماده های غذایی برای مقابله با سرطان پانکراس کمک زیادی در بهبود بیماری خواهند کرد.

 

به دنبال گزینه های کم قند و فیبر زیاد مانند غذاهای گیاهی باشید. میوه ها، سبزیجات و حبوبات همه گزینه های خوبی هستند. بنابراین باید از غذاهای با مقدار زیاد چربی ترانس و اشباع شده و شکر دوری کنید.


چه ماده های غذایی برای مقابله با سرطان پانکراس مضر هستند؟


اگر دچار عدم تحمل گلوکز یا سندرم دامپینگ هستید، در مورد مصرف قند با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده در هضم کربوهیدرات های ساده و غذاها یا نوشیدنی های شیرین مشکل دارند. این غذاها همچنین کالری خالی و غیر مغذی را نشان می دهند. علاوه بر توجه به نقش تغذیه در سرطان پانکراس، باید به مواد غذایی مضر هم توجه داشت.  گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده به عنوان دلایل احتمالی سرطان ذکر شده اند.غذاهای پرچرب می توانند علائم آزاردهنده ای مانند اسهال و گاز معده را افزایش دهند.

 

در صورت داشتن سرطان پانکراس، نوشیدن زیاد ممکن است خطر سرطان را افزایش دهد یا علائم شما را بدتر کند.خوردن یک وعده آجیل حداقل دو بار در هفته با کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس در زنان همراه است.وعده های غذایی مکرر و کوچک بخورید که شامل پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا ماهی است که هضم آن آسان است.مصرف غذاهای سرشار از چربی و قند را به طور هم زمان محدود کنید تا از سندرم دامپینگ که حرکت سریع غذا از معده به روده کوچک است و باعث ناراحتی می شود، جلوگیری کنید.

 

 یک متخصص تغذیه می تواند میزان چربی و قندی که مجاز به مصرف آن هستید را تعیین کند و برنامه ریزی مناسبی برای مصرف آن به شما ارائه دهد.بنابراین حتما با متخصص تغذیه در این مورد صحبت کنید. 

 

چه ماده های غذایی برای مقابله با سرطان پانکراس مضر هستند؟


تاثیر آنزیم ها بر سرطان پانکراس


در صورت نیاز به جراحی، بخشی از پانکراس شما برداشته می شود. این بدان معنی است که آنزیم کمتری تولید می کند و هضم غذا را سخت تر می کند. آنزیم ها به بدن شما کمک می کنند تا پروتئین ها و چربی ها را تجزیه کند. اگر به اندازه کافی بدن آنزیم تولید نکند، ممکن است آنزیم های مکمل پانکراس برای شما تجویز شود. این مواد معمولاً درست قبل از غذا مصرف می شوند و بدن شما را قادر می سازد تا غذاها بهتر هضم شوند. 


اگر غذای زیادی مصرف می کنید و همچنان لاغر می شوید، مکمل های غذایی می توانند گزینه مناسبی باشند. با دکتر و متخصص تغذیه در مورد پودرهای پروتئینی و ویتامین ها صحبت کنید که ممکن است به شما کمک کند. علاه بر این نقش تغذیه در سرطان پانکراس ضرورت رعایت دستورالعمل های غذایی روزانه را ایجاد می کند. 


ویتامین D و نقش تغذیه در سرطان پانکراس


ویتامین D خاصیت ضد سرطان زایی دارد و ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان پانکراس مفید باشد. اثرات ویتامین D قطعی نیست و تحقیقات متناقضی انجام شده است.. غذاهایی که بیشترین ویتامین D را دارند شامل ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، شاه ماهی و ماهی ساردین است، اگرچه نور خورشید اغلب بهترین منبع است اما به صورت مکمل نیز موجود است. غذاهایی که مواد زیادی در افزایش قند خون وجود دارند، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس مرتبط باشند.

 

چاقی عامل اصلی بیماری است و کم تحرکی نیز از عوامل بروز این بیماری است. توصیه می شود که رژیم غذایی سالم داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.به دنبال توجه به نقش تغذیه در سرطان پانکراس، بیماران باید توصیه های رژیم خود را از پزشکان دنبال کنند. آنها به تدریج از نظر مقدار کالری مصرفی و کیفیت و تنوع رژیم غذایی، یک رژیم غذایی عادی را از سر می گیرند. ویتامین D در واقع ژن هایی را که خاموش و روشن می شوند تغییر می دهد که این امر بر رشد سرطان تأثیر می گذارد.

 

در حالی که سایر ویتامین ها فقط روی مسیرهای متابولیکی ساده تأثیر می گذارند، ویتامین D واقعا یک هورمون است. سلول آن را به درون هسته می برد و بر نحوه مدیریت DNA ما تأثیر می گذارد. همچنین ژن هایی که بیش از حد تولید می شوند را تغییر می دهد. 

 

تعداد بازدید : 19220

ثبت نظر

ارسال