Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 4 و 23 دقیقه

آسیب پذیری بیماران سرطانی در اپیدمی کرونا

آسیب پذیری بیماران سرطانی و داروهای آنها در زمان کرونا|کرونا|کرونا ویروس|

چند وقتی است که بیماری کرونا در سرتاسر دنیا گسترده شده است. بیماران زمینه ای مانند افراد مبتلا به سرطان، دیابت، فشار خون و ... بهتر است که به کرونا مبتلا نشوند. در این خصوص تمامی پزشکان و متخصصان قوانینی وضع کرده اند که باعث شده افراد مبتلا به سرطان در بیمارستان ها کمتر رفت و آمد داشته باشند.

یکشنبه 3 مرداد 1400 ساعت 10:16

چند وقتی است که بیماری کرونا مهمان تمام کشورها شده است و روزانه افراد بسیاری از این بیماری جان خود را از دست می دهند. کرونا یک ویروس است که می تواند به راحتی وارد بدن شما شود و سیستم سلامتی شما را تهدید کند. بسیاری از افراد که به بیماری کرونا مبتلا می شوند، علائمی از خود نشان نمی دهند. برخی دیگر از افراد زمانی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند، علائمی شبیه به علائم سرماخوردگی از خود بروز داده و برای برخی دیگر این علائم حاد تر بوده و به سندروم حاد تنفسی منجر می شود.

 

در کل بیماران زمینه ای در مقابل این بیماری ممکن است مقاومت نشان ندهند به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند به طور قطع همه افراد یک جامعه پروتکل ها و مسائل بهداشتی رعایت شود تا شاهد مرگ عزیزان نباشیم. با تزریق واکسیناسیون همگانی احتمالا این ویروس میزان کشندگی خود را از دست بدهد. در این مقاله قصد داریم به آسیب پذیری بیماران سرطانی در اپیدمی کرونا بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سرطان یک بیماری زمینه ای برای کرونا:

 

آزمایشات و تحقیقات بسیاری درباره میزان خطر ابتلا به کرونا شدید و رابطه آن با بیماران زمینه ای انجام شده است. لازم به ذکر است که نتایج آخرین تحقیقات در آمریکا مشخص کرده است، این امکان وجود دارد که افراد مبتلا به سرطان با خطر بیشتری برای ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ روبرو باشند به همین دلیل ممکن است بیماری سرطان به عنوان یک بیمار زمینه ای برای ابتلا شدید به بیماری کرونا به حساب بیاید. در کل بیماری کرونا یک خطر برای افراد مبتلا به سرطان به حساب می آید، به دلیل آن که افراد مبتلا به سرطان معمولا از ضعف سیستم ایمنی بدن برخوردار هستند و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، بدن این افراد نمی تواند در برابر ویروس از خود مقاومت مناسبی نشان دهد و همین موضوع سبب می شود تا افراد مبتلا به سرطان (به دلیل داروهایی که مصرف می کنند) جزء افراد پر خطر و پر ریسک به حساب بیایند.

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که افراد سالم با بروز تب و سردرد با مصرف یک قرص استامینوفن اختلال خود را کنترل می ‌کنند یا در صورتی که به بدن درد مبتلا شدند می توانند با تمهیدات ویژه درد خود را کاهش دهند، اما برای بیماران مبتلا به سرطان نمی ‌توان به سادگی برخورد کرد و در صورت بروز تب و علائم تنفسی باید نسبت به آن ها حساس تر بود و برای درمان آن ها اقدامات ویژه انجام شود.

 

می توان اشاره کرد که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌های آمریکا (CDC) در گزارش ‌های خود بیان کرده است که به صورت کلی فرآیند درمان سرطان و استفاده از داروهای خاص برای این بیماری، بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. ممکن است آسیب‌ پذیری فرد نسبت به عفونت‌ های مختلف ازجمله عفونت سارس کووید ۲ که ویروس عامل کووید ۱۹ است افزایش پیدا کند.

 

از جمله درمان های خاص سرطان که منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شیمی ‌درمانی
  • درمان‌ های هدفمند
  • ایمنی ‌درمانی (ایمونوتراپی)
  • پرتو درمانی

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که افراد مبتلا به سرطان از جمله سرطان سینه که برای دریافت مراقبت‌ های لازم به بیمارستان ‌ها مراجعه می ‌کنند با خطر بیشتری برای ابتلاء به عفونت عامل کووید ۱۹ مواجه ‌می باشند. می توان اذعان داشت، دلیل این افزایش خطر احتمال تماس بیشتر با مبتلایان به این عفونت در بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی است. بنابراین مکان های رفت و آمد بیماران سرطانی باید عاری از هر گونه ویروس و عفونت باشد تا افرادی که از بیماری های زمینه ای خاص مانند سرطان رنج می برند، به عفونتهای جدید مانند سارس کووید 2 مبتلا نشوند.

 

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در یکی از گزارش ‌های خود در مورد اثرات کرونا ویروس، نرخ مرگ ‌و میر ناشی از این بیماری را در میان مبتلایان به انواع سرطان ۷.۶ درصد ذکر کرده است که البته عدد قابل توجهی می باشد.

 

سرطان یک بیماری زمینه ای برای کرونا

 

پروتکل‌های جدید درمانی برای بیماران سرطانی در روزهای کرونا:

 

همان گونه که اشاره کرده ایم، بیماری سرطان یک بیماری زمینه ای برای بیماری کرونا به حساب می آید و می تواند خطرناک باشد. لازم به ذکر است که با توجه به خطر بیشتر کرونا برای مبتلایان سرطان چندی پیش رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، پروتکل ‌های جدید درمان این گروه از بیماران را در اپیدمی کرونا ویروس به دانشگاه‌ های علوم پزشکی همه استان ‌ها ابلاغ کرد. تا با استفاده از پروتکل ها و رعایت آن ها خطر جدی بیماران سرطانی را تهدید نکند.

 

به صورت کلی رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت بیان کرد که دو دسته خدمات در حوزه سرطان ارائه می‌ شود، که این دو دسته را به صورت زیر اشاره کرده ایم:

  • اول خدماتی که برای افراد مشکوک به سرطان ارائه می ‌شود که در خلال پیک اول و دوم کرونا این مراجعات کاهش یافت و بخشی از کاهش مراجعات به دلیل آینده نامعلوم بیماری و اطلاعات کم همه در مورد آن بود. از مرداد ماه و شهریورماه برنامه فراخوان فعال بیماران دوباره آغاز شده است تا به تدریج برنامه‌ های تشخیصی سرطان به حالت قبل برسد.
  • دسته دوم مربوط به مبتلایان به سرطان است که پروتکلی به دانشگاه ‌ها ابلاغ شده است که تا حد امکان بتوانیم خدمات تخصصی درمانی سرطان را تغییر دهیم. به شکلی که مواجهه بیمار با نظام بهداشتی درمانی کاهش یابد تا احتمال ابتلاء به کووید ۱۹ هم در آن ها کاهش یابد.

 

شایان به ذکر می باشد که از جمله پروتکل های ارائه شده در این زمینه، به صورت زیر است:

  • افزایش فواصل درمان
  • تبدیل شیمی‌درمانی از حالت تزریقی به حالت خوراکی تا حد امکان
  • استفاده از درمان ‌هایی که کمتر سبب کاهش ایمنی بدن می ‌شود
  • استفاده از رادیوتراپی ‌هایی با مدت زمان کمتر همگی از پروتکل‌ های ابلاغی در این زمینه بود

 

پزشکان با استفاده از این طریق قصد داشتند که از حضور بیماران پر خطر سرطانی در مراکز آلوده جلوگیری به عمل آورند که البته بسیاری از پروتکل ها موفقیت آمیز بود.

 

آسیب پذیری بیماران سرطانی و داروهای آنها در زمان کرونا

 

آسیب پذیری بیماران سرطانی و داروهای آنها در زمان کرونا:

 

رئیس اداره امور بیماری ‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص خطر مضاعف ابتلاء به کرونا برای بیماران سرطانی و پروتکل ‌های جدید و هم چنین درمان آن ها به بیان کرد که با توجه به همه گیری و رشد بسیار زیاد بیماری کرونا در کشور و در سرتاسر جهان و هم چنین آسیب ‌پذیر بودن بالای بیماران سرطانی به علت مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، در کنار سایر دستورالعمل‌ های ارسالی به مراکز درمانی یک دستورالعمل پیشگیری و مراقبت بیماری کرونا در بیماران سرطانی از طرف وزارت بهداشت به کلیه دانشگاه ‌های علوم پزشکی ابلاغ شد که به تفکیک برای بیماران مبتلا به سرطان، خانواده ‌ها و مدیران و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی تهیه شده بود این پروتکل به مراکز درمانی ارسال شد تا بر اساس بتوان از ابتلا بیماران سرطانی به کرونا جلوگیری به عمل آورد. هم چنین شایان به ذکر است که دستورالعمل‌ های جداگانه و مخصوص برای درمان سرطان‌ های مختلف به مراکز مربوطه تهیه و ابلاغ شد.

 

رئیس اداره امور بیماری ‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره لزوم انجام خدمات تشخیص و درمانی بیماران سرطانی در زمان پاندمی کرونا، اذعان داشت: به طور یقین تعویق درمان سرطان در دوران کرونا اصلا ایده مناسبی نمی باشد؛ با این حال توصیه شده خدمات تشخیصی و درمانی که سودمندی بالا برای بیمار دارد تجویز شود با وجود لغو جراحی ‌های غیراورژانسی در مقاطعی از زمان همه ‌گیری کرونا، زمینه انجام جراحی ‌های علاج بخش در بیماران سرطانی فراهم شده است.

 

باید بیان شود که توصیه‌ های لازم به مراکز درمانی در خصوص جلوگیری از ابتلا بیماران سرطانی به کرونا، به صورت زیر می باشد:

  • روش ‌های ضدعفونی و گندزدایی محیط
  • استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی
  • رعایت فاصله اجتماعی
  • عدم ورود همراه به بخش شیمی درمانی
  • تنظیم نوبت ‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی به صورتی که ماندگاری بیمار در مراکز درمانی به حداقل برسد
  • ممنوعیت ملاقات بیماران بستری و ارائه جزوه‌ های آموزشی به بیماران و خانواده آن ها  

 

سختی و پیچیدگی بیماری کرونا در بیماران سرطانی:

 

یک نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که یکی از نگرانی‌ های متخصصان و پزشکان در زمینه بیماری سرطان عوارض قلبی عروقی به دلیل ابتلا به کووید 19 می باشد. از آن جا که ابتلا به سرطان و بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان آن باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری ‌های قلبی و عروقی می ‌شود، ابتلا به کووید ۱۹ می ‌تواند پیامد های ناگواری را برای بیماران سرطانی داشته باشد.

با این وجود که هنوز مکانیزم دقیق این هم ‌افزایی بین بیماری کرونا و سرطان که منجر به بیماری ‌های قلبی عروقی می‌ شود مشخص نشده است، متخصصان اعتقاد دارند که یک واکنش شدید التهابی بین این دو بیماری می ‌تواند موجب اختلال در عملکرد سیستم قلبی عروقی بیماران سرطانی شود.

تعداد بازدید : 736

ثبت نظر

ارسال