Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16 و 50 دقیقه

پیشگیری از سرطان معده و کاهش خطر ابتلا به آن

پیشگیری از سرطان معده و کاهش خطر ابتلا به آن

درباره پیشگیری از سرطان معده مانند دیگر سرطان ها می توان گفت هیچ راه قطعی برای آن وجود ندارد، تنها با انجام اقداماتی می شود خطر ابتلا به آن را کاهش داد. یکی از این اقدامات استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه است. در واقع با یک راهکار ساده می توان از دچار شدن به یک بیماری سخت جلوگیری کرد. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه باید در برنامه غذایی تمام افراد خانواده گنجانده شود.

یکشنبه 2 تیر 1398 ساعت 12:16

 

چند پیشنهاد برای پیشگیری از سرطان معده

 

برای پیشگیری از سرطان معده می توان اقدامات زیر را انجام داد:

 

1- تغییر در رژیم غذایی

 

یکی از دلایل شیوع بیماری سرطان معده را می توان تغییرات خطرسازی که در رژیم غذایی اتفاق افتاده است دانست. یکی از راه های پیشگیری از سرطان معده پرهیز از مصرف مواد غذایی دودی شده، ترشی و گوشت و ماهی های نمک سود شده و همچنین پرهیز از مصرف نمک ، چربی و غذاهای حاوی نیترات است .در واقع بهتر است مواد غذایی به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرند. مصرف انواع میوه و سبزی نیز نباید فراموش شود.

مصرف غذاهای گیاهی، نان ها و مواد غذایی درست شده با غلات کامل به جای غلات تصفیه شده ، مصرف ماهی، مرغ سالم و لوبیا به جای گوشت قرمزو مصرف ویتامین CوDاز دیگر توصیه های غذایی هستند.

 

2- پرهیز از سیگار کشیدن

 

یکی دیگر از راه های پیشگیری از سرطان معده نکشیدن سیگار است. البته خودداری از مصرف دخانیات موجب پیشگیری از ابتلا به دیگر انواع سرطان و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر خواهد شد.

 

3- درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری

 

این که افرادی که پوشش معده آنها به شکل مزمن تحت تأثیر عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری است و همچنین افرادی که سابقه زخم گوارشی و یا زخم گوارشی فعال و دل دردی که منشا آن مشخص نباشد و یا همراه عوامل هشداردهنده ای مثل کاهش وزن ، مشکل در بلع غذا، شواهد خونریزی دستگاه گوارشی باشد ،باید با آنتی بیوتیک درمان شوند، هنوز نامشخص است. بعضی مطالعات نشان می دهند که مصرف آنتی بیوتیک در این افراد ممکن است باعث کم شدن تعداد ضایعات پیش سرطانی و پیشگیری از سرطان معده شود. اما این مسئله ثابت نشده است. برای بررسی وجود این عفونت در معده می توان از راه های زیادی از جمله انجام آزمایش خونی برای جست و جوی آنتی بادی ها، آندوسکوپی و آزمایش خاص تنفسی استفاده کردزیرا این باکتری میتواند در صورت درمان نشدن فرد را مستعد این سرطان کند .

 

افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان معده

 

درصد کمی از افرادی که به سرطان معده دچار می شوند، در اثر وجود سندرم سرطان ارثی منتشره معده در آنها است. مهم است که این بیماری تشخیص داده شود، زیرا بیشتر کسانی که در این وضعیت هستند، ابتلا به این بیماری در کمین آنها قرار دارد. کسانی که پیش از 50 سالگی سابقه شخصی سرطان سینه لوبولار دارند و همچنین یکی از اعضای خانواده آنها به سرطان معده دچار شده است، نشان از امکان وجود این سندرم در آنها است. وجود این سندرم با یک آزمایش ژنتیک قابل تشخیص خواهد بود. سندرم لینچ نیز از دیگر عوامل ارثی برای ابتلا به این بیماری است که تشخیص وجود آن می تواند موجب پیشگیری از سرطان معده شود.همچنین افرادی که در خانواده سابقه سرطان معده دارند باید حتما آزمایش ها و غربالگری های لازم را هرچ زودتر انجام دهند .

 

تشخیص سرطان معده در مراحل اولیه

 

یکی از کارهایی که می توان برای پیشگیری از سرطان معده انجام داد، تشخیص آن در مراحل اولیه است. غربالگری یکی از این راه های تشخیصی است. غربالگری های عمومی موجب تشخیص این بیماری در مراحل اولیه و درمان آن می شود. متأسفانه این بیماری در مراحل اولیه علائم زیادی ندارد و به همین دلیل تشخیص آن برای پزشکان دشوار خواهد بود.

از علائم و نشانه‌ های سرطان معده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

  • بی اشتهایی
  • کم کردن وزن بدون دلیل
  • وجود درد در ناحیه بالای ناف
  • احساس پر بودن شکم در قسمت فوقانی بدون این که غذای سنگینی صرف شده باشد
  • سوزش سر دل
  • حالت تهوع
  • استفراغ با خون یا بدون آن
  • تجمع مایع در ناحیه شکم و تورم آن
  • مدفوع خونی
  • پایین آمدن تعداد سلول های قرمز خون

همان طور که ملاحظه می کنید این علائم در اثر بیماری ها و مشکلات دیگر نیز ممکن است در افراد دیده شوند. اما بهتر است با داشتن هر کدام از علائم برای پیشگیری از سرطان معده هر چه سریع تر به پزشک مراجعه شود.

 

معرفی لیست مواد سرطان زا برای پیشگیری

 

شاید نتوان یک فهرست قطعی و لیست مواد سرطان زا تهیه کرد. اما می توان در این لیست فست فودها، غذاهای کنسروی و نوشیدنی هایی را که شکر زیادی دارند جای داد. بیشتر تغییرات در مواد غذایی که احتمال خطر به بیماری سرطان را افزایش می دهند، در اثر تغییرات نادرستی است که در سبک زندگی ها به وجود آمده است.

 

۱- نوشابه

 

نوشیدنی های دارای شکر زیاد و همچنین نوشابه های گازدار که حاوی کافئین هم هستند، خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهند. ترک کردن مصرف نوشابه نباید کار خیلی سختی باشد.

 

 ۲- گوشت های فرآوری شده

 

انواع گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس، هات داگ و همبرگر می توانند سلامتی افراد را به مخاطره بیاندازند. بهتر است مصرف این خوراکی ها تا حد امکان محدود و کمتر در وعده های غذایی از آنها استفاده شود. به دلیل مضراتی که این مواد دارند، آنها را جزء لیست مواد سرطان زا می دانند.

 

3- گوجه فرنگی کنسرو شده

 

مصرف تمام کنسروها برای بدن مضر هستند. یکی از این کنسروها که منع مصرف دارد، گوجه فرنگی کنسرو شده است. توصیه می شود تا حد امکان به جای آن از گوجه فرنگی تازه با خواص معجزه آسایش استفاده شود.

 

4- ذرت بو داده در ماکرو ویو

 

ذرت بو داده یکی از خوراکی های پر طرف دار در میان کودکان و بزرگسالان است. اگر این خوراکی خوش مزه در ماکرو ویو درست شود، به یک ماده خطرناک تبدیل می شود. بهتر است برای درست کردن آن از ظرف های تفلون استفاده و از قرار دادن آنها در مایکرو ویو خودداری شود.

 

5- روغن های هیدروژنه

 

روغن های هیدروژنه با کاهش سیستم دفاعی بدن، خطر ابتلا به سرطان را بالا می برند و به همین دلیل در لیست مواد سرطان زا قرار می گیرند. باید از مصرف آنها تا حد امکان خودداری شود. مصرف روغن عوارض دیگری مانند چاقی و اضافه وزن را نیز به همراه دارد. بهتر است به جای آنها از روغن زیتون، نارگیل و دانه انگور استفاده شود. برای پخت و پز در دمای بالا روغن انگور گزینه بسیار مناسبی است.

 

اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه قدمی برای بهبودی حال بیماران مبتلا به سرطان

 

موسسه خیریه محمدحسین رضوی با سال‌ها سعی و تلاش فراوان در راستای کمک به درمان بیماران مبتلا به سرطان تلاش کرده است تا هزینه درمان این بیماران را تأمین نماید.

 

شما هم می‌توانید به‌نوبه خود قسمتی از این هزینه را تقبل کنید. موسسه خیریه محمدحسین رضوی در اقدامی جالب، دست به تهیه تاج گل و استند تسلیت در ابعاد و شکل‌های فراوان زده است. در تمام مراسم‌های عزاداری اصولاً رسم بر این است که برای عرض تسلیت و شریک شدن در گوشه‌ای از غم صاحبان مجلس گل و بنرهایی با متون عرض تسلیت هدیه داده می‌شود. موسسه خیریه تاج گل‌های مصنوعی و استند تسلیت به تعداد فراوان تأمین کرده تا شما با سفارش اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت از این موسسه، علاوه بر اینکه خود را در غم خانواده آن مرحوم شریک دانسته‌اید، بلکه با هزینه اجاره این تاج گل و یا بنرهای تسلیت کمک ناچیزی به موسسه خیریه برای تهیه نیازهای بیماران سرطانی کرده‌اید.

 

تاج گل خیریه و استند تسلیت از موسسه خیریه محمدحسین رضوی رایگان به آدرسی که شما می‌دهید برایتان حمل و ارسال می‌شود. اگر شما شرایط رفتن به آن مراسم برایتان محیا نبود به‌صورت آنلاین می‌توانید با موسسه برای فرستادن تاج گل یا استند تسلیت هماهنگی لازم را انجام دهید.

تعداد بازدید : 3581

ثبت نظر

ارسال