Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 14 و 48 دقیقه

جملات روحیه بخش چه تاثیری بر بیماران دارد

جملات روحیه بخش چه تاثیری بر بیماران دارد |بیماران سرطانی | از کدام جملات روحیه دهنده به بیماران استفاده نکنیم|باید ها و نباید های استفاده از جملات روحیه دهنده برای بیماران|

کلماتی که از دهان انسان خارج می شوند آنچنان قدرتی دارند که می توانند به قول قدیمی ها فیل را از پای در آورند. هیچوقت قدرت کلمات را دست کم نگیرید خصوصا زمانی که به ملاقات عزیزی که در بستر بیماری است می روید از جملات روحیه بخش غافل نشوید در این مقاله با باید ها و نبایدهای جملاتی که به یک به بیمار زده می شود آشنا می شوید همراه ما باشید.

سه شنبه 24 تیر 1399 ساعت 14:46

بسیاری از افراد هنوز از قدرت کلام خود آگاهی ندارند.آنها نمی دانند که بر زبان آوردن جملات همان طور که می تواند مثبت و سازنده باشد، در عین حال می تواند تاثیر منفی و مخرب بگذارد. این مسئله در برخورد با بیماران و به ویژه بیماران سرطانی که بسیار حساس می باشند، اهمیت دو چندان دارد. برای این که بتوانید بهترین و تأثیرگذارترین مکالمه را در برخورد با بیماران مبتلا به سرطان داشته باشید و جملات روحیه دهنده به بیماران بگویید، بهتر است راجع به کلماتی که قرار است استفاده کنید، بیشتر فکر کنید.

 

بی شک جملات روحیه بخش تاثیر بسیار گسترده ای در روند بهبودی فرد دارد.سرطان یک بیماری مهلک است که هزینه ی درمان آن نیز بسیار زیاد می باشد. خیریه های زیادی با هدف کمک به بیماران سرطانی تشکیل شده اند که آن را خیریه سرطان می نامند. شما می توانید با کمک به خیریه سرطانی از نظر مالی و حتی روحی، خیریه سرطانی را در این امر خدا پسندانه یاری کنید.

باید ها و نباید های استفاده از جملات روحیه دهنده برای بیماران

 

جملاتی روحیه دهنده و خوشبین کننده و امید دهنده در روحیه فرد بسیار تاثیر گذار می باشد اما نوع بیان آن هم اهمیت زیادی دارد ممکن است شما یک جمله مثبت به کار ببرید اما با ناراحتی بیان شود یک جمله مثبت باید با قدرت مثبت نیز به زبان آید. باید با بیمار بسیار شوخی کرد تا تنش و اضطراب و نگرانی خویش را فراموش کند، هنگامی که فرد سرطانی را می بینید در صورتی که ظاهر فرد مناسب و خوب به نظر نمی آید سعی کنید راجع به آن صحبت نکنید، همچنین اگر بهبودی در ظاهر فرد سرطانی دیدید حتما به او بگویید همچنین از تجربیات افرادی که دچار این بیماری شده اند از گفتن به فرد مبتلا جدا خودداری کنید. در مورد بهبودی فرد بسیار با او صحبت کنید و به او امید بدهید، اگر فردی که بیمار است در مورد بیماری خود با شما صحبت کرده است راز دار او باشید و بیماری او را با کسی درمیان نگذارید. در ادامه با جملات مثبت و منفی بیشتر آشنا خواهید شد همراه ما باشید.

 

جملات روحیه دهنده به بیماران

 

1.تعریف یک لطیفه شیرین یا خاطره ی خنده دار می تواند حداقل برای لحظه ای کوتاه بیمار را از تنش بیماری رها کند.همانطور که از قدیم می گویند خنده بر هر درد بی درمان دواست واقعا هم همینطور می باشد و خندیدن باعث تقویت روح انسان می شود.

2.سرطان می تواند فرد مبتلا را منزوی کند. به عزیز مبتلای خود اطمینان دهید که در این راه همراه او هستید و او به تنهایی با این نبرد نمی جنگد.به او بگویید که تو تنها نیستی من نیز در این راه با تو خواهم بود.

3.داشتن فردی که به حرف های یک بیمار مبتلا به سرطان گوش دهد بسیار تاثیرگذار است. آن ها احساسات زیادی را تجربه می کنند بنابراین خوب است برای بیان احساسات آن ها گوش شنوایی باشید.

4.هنگام خبردار شدن از ناراحتی و بیماری اطرافیانتان سریعا به ملاقات آن ها بروید و صله رحم را از یاد نبرید و بیماران را تنها نگذارید و آن ها را درک کنید و قوت قلبی برای آن ها باشید.

5.یکی از جملات روحیه دهنده به بیماران «دوستت دارم» است. این جمله بهترین هدیه کلامی می باشد که می توانید به بیمار بدهید.

 

جملات روحیه دهنده به بیماران

 

جملاتی که یک دوست یا یک همراه نزدیک هر چند وقت یکبار باید به بیمار خود یادآوری کنند:

 

به بیماریت به دید یک مشکل نگاه نکن. به بعد بیماریت فکر کن! به زمانی که تو آنقدر با این بیماری جنگیدی که سرسخت و قوی شدی. بعد تصور کن که چقدر از بقیه قوی تری. تو با شخصیت قوی بعد بیماریت میتونی به بزرگترین خواسته هات برسی! چون تو جنگیدن رو خیلی خوب بلد شدی. این در صورتی است که شاید هنوز بقیه تو نقطه صفر قرار دارند. پس دیدی؟ بیماریت اومده تا تو رو رشد بده، نیومده که از پا درت بیاره. فقط بستگی به دیدگاه تو داره که از چه جهتی بهش میخوای نگاه کنی.

 

دو نفر به یک بیماری خاص مبتلا می شوند. یکی خانه نشین شدن را یاد میگیرد و یکی هم ورزش کردن را انتخاب می کند. آن شخصی که خانه نشین شده روز به روز بیمارتر میشود و شخصی که ورزش میکند روز به روز مقاومتش در برابر بیماری بیشتر و بیشتر خواهد شد. بستگی به تو دارد که دوست داری جای کدام یکی از این آدما باشی.بعضی ازمشکلات باعث قوی شدن ما انسان ها می شوند. آدم هایی که در قطب جنوب هستند رو ببین.

 

آن ها آنقدر با سرما چالش و مبارزه کردند تا بالاخره قوی تر از هر انسانی در برابر سرما شدند. این برای آنها یک موهبته! چون آن ها چیزی را که دیگران را به راحتی به از پا در می آورد برای خودشان تبدیل به عادت و روزمرگی کردند. بیماری تو هم همینطور می باشد. الان که با آن چالش داری، این چالش باعث قوی تر شدنت خواهد شد.

 

 از کدام جملات روحیه دهنده به بیماران استفاده نکنیم؟

 

شما باید بدانید که در مواجهه با یک بیمار سرطانی باید از چه جملاتی استفاده کنید و چه نوع مکالمه ای با او داشته باشید. اگر قرار است تأثیر مثبتی در او ایجاد نکنید، دست کم تأثیر منفی هم نداشته باشید.

1. از بیان حرف های ترحم انگیز اجتناب کنید:

حرف های شعاری و روحیه دادن بیهوده مانند بیماری ات چیز خاصی نیست و خوب می شود یا خدا را شکر سرطان سخت تری نداری و… به بیمار سرطانی نزنید زیرا به او احساس ترحم می دهید.

2.فکر می کنی چه کاری از من بر می آید که برایت انجام دهم؟

این جمله به بیمار یادآوری می کند که ضعیف است و از عهده انجام کارهایش بر نمی آید. در عوض بدون این که حرفی در این باره بزنید، هر کاری از دستتان بر می آید انجام دهید.

3.من همیشه به یادت هستم.

درست است که شما به فکر بیمار می باشید و برای سلامتیش دعا می کنید، اما لازم نیست این جمله کلیشه ای را به زبان بیاورید.

4. پیشنهادی که دادم امتحان کردی؟

بهتر است اطلاعات ناکافی درباره بیماری و توصیه های غیر تخصصی را برای خودتان نگه دارید. بدترین کار این است که بعد از توصیه ناشیانه از بیمار پیگیر انجام آن هم باشید.

5. همه چیز درست خواهد شد.

این جمله ای است که تنها پزشک با توجه به وضعیت بیمار می تواند به او بگوید.در واقع باید راجب چیزی صحبت کنید که آگاهی کامل راجب آن دارید.

6. بهتری؟

بیماران از این که مثل بچه ها با آنها رفتار شود احساس خوبی پیدا نمی کنند. برای بیماران ناراحت کننده و ناخوشایند است که دیگران فکر می کنند توان ذهنی آنها نیز کاهش پیدا کرده است.

7. عالی به نظر می رسی.

بیماران بهتر از هر کسی از واقعیت حال خود خبر دارند. گفتن این جمله هیچ کمکی به بیمار نخواهد کرد در واقع بیماران را به این فکر می اندازید که حتماً در شرایط بحرانی قرار دارند.

 

 از کدام جملات روحیه دهنده به بیماران استفاده نکنیم؟

 

چگونه به بیماران سرطانی روحیه بدهیم؟

 

 درست است که داشتن روحیه انگیزشی در برابر این بیماران قابل اهمیت می باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که استفاده از جمله های خوشبین کننده که غیر واقعی هستند، اصلاً کار درستی نیست.همانطور که برای همه ی بیماری ها در بالا بیان شد یکی از راه های مهم برای مقابله بیماری سرطان نیز شوخ طبعی می باشد. شوخ طبعی از بهترین روش ها برای کاهش تنش ها و اضطراب ها و همچنین دور شدن از ماهیت طبیعی بیماری است.وقتی یک بیمار مبتلا به سرطان را می بینید، در صورتی که ظاهر او به نظرتان خوب نمی رسد، سعی کنید راجع به آن حرف نزنید.

 

این که رنگش پریده، موهایش کم پشت تر شده، وزن زیادی کم کرده، چیزهایی نیستند که بیمار علاقه داشته باشد از زبان شما بشنود و درباره آن صحبت کند.اما اگر بهبودی در ظاهر او دیدید، حتماً به او بگویید. از جملات روحیه دهنده به بیماران به ویژه زنان این است که به آنها اطمینان دهید حتی وقتی مو هم ندارند زیبا هستند و چیزی از زنانگی آنها کم نمی شود.

 

در جلسات گروهی افراد مبتلا به سرطان شرکت کنید:

 

شرکت در جلسات گروهی افراد مبتلا به سرطان، سرزدن به سایت انجمن ها، تقویت اعتقادات و امید بیمار و استفاده کلامی، پوستر و… به بیمار کمک می کند.

 

چه روزی به ویزیت پزشک می روید ؟

 

انسان ها موجودات اجتماعی هستند و تعامل های شخصی خود را رونق می بخشند. در این زمان دشوار بیماری به عزیز مبتلای خود حمایت را نشان دهید بدان صورت که او متوجه شود برای بازدید های پزشک او برنامه ریزی می کنید. این باعث می شود احساس دوستانه یا خانوادگی خود را حفظ کنید علاوه بر آن که احساس عادی بودن ساعات روز را به او نشان می دهید.

 

شما زیبا هستید:

 

چنان چه دوست یا اعضای خانواده شما تحت شیمی درمانی قرار دارند ممکن است موهای خود را از دست دهند. این روند بسیار احساسی می باشد و ممکن است فرد را به چالش بکشد. مهم نیست که او این علائم را تجربه می کند بلکه مهم آن است که فرصتی برای شما فراهم شده است تا به او انگیزه دهید هنوز هم زیبا و قوی به نظر می رسد.

 

شما حق بهترین ها را دارید و در این راه موفق می شوید:

 

انگیزه دادن زمان می برد. عشق را به دوست یا اعضای خانواده مبتلای خود منتقل کنید تا آن ها احساس قدرت داشته باشند . جملات مثبت به آن ها بگویید . برای بیان ایده های بیشتر از نقل قول های الهام بخش به کار ببرید.

 

شما حق بهترین ها را دارید و در این راه موفق می شوید:

 

این اتفاق سزاوار شما نیست:

 

سرطان راهی برای ابراز احساسات فراگیر است. افراد مبتلا ممکن است احساس کنند که هویتشان حول یک بیمار سرطانی می چرخد. به آن ها کمک کنید تا تمام ویژگی های شگفت انگیز خود را دریابند و انگیزه خود را به چیزی جز بیماری سوق دهند.

 

آیا فلان فیلم را دیده اید؟:

 

این عبارت صرفا گفته خاصی نیست بلکه یادآوری این است که درباره سرطان صحبت نکنید . بیماران سرطانی زمان زیادی را صرف بحث و گفتگو در مورد راه درمان و بیماری خود با پزشک می کنند.آن ها از کسانی که ذهنشان را از این قضیه منحرف کنند قدردانی می کنند . هر موضوعی را انتخاب کنید تا آن ها را از فکر بیماری دور کنید.

 

عشق را با عمل نشان دهید:

 

یک بسته هدیه گاهی ارزش 1000 کلمه و جمله را دارد و راهی برای نشان دادن حمایت و جملات الهام بخش به فرد مبتلا محسوب می شود .این اعمال را برای انگیزه دادن به بیماران سرطانی امتحان کنید.

جملات انگیزشی برای بیماران سرطانی

 

1.از همان جا که هستید آغاز کنید، از آن چه دارید استفاده کنید و کاری که در توانتان است انجام دهید..

2.نبردهای با ارزش برای کسب مدال ‌های طلا نیستند، نبرد درونی در همه‌ ما وجود دارد و نبرد واقعی آنجا است.

3.شجاعت را مقابله با ترس و سلطه بر آن می دانند، نه نبود ترس.

4.زمانی که شهامت‌ قدرتمند بودن را می یابم تا از توانایی ‌ها و استعدادهایم برای تحقق اهدافم استفاده کنم، ترس من رفته رفته کم اهمیت تر می شود.

گفتن چنین جملات انگیزشی برای بیماران سرطانی می تواند به آنها کمک کند با انگیزه بیشتری به درمان ادامه دهند.

 

جملات روحیه دهنده به بیماران روحی

 

بیماری روحی ممکن است دردهای بزرگ و زیادی را برای انسان به وجود آورد. وقتی که روح بیمار شود، انسان از همه چیز خسته میشود.خستگی تو قابل درک است اما اینکه بخواهی از تمام دنیا دست برداری، فقط نعمت زندگی را از تو می گیرد. من و تمام اطرافیانت تو را درک می کنیم اما قبل از همه این ها لازم است تا خودت ،خودت را درک کنی. خودت را دوست داشته باش و از وارد شدن به مراحل درمان نترس. بیماری روحی هر چقدر ادامه داشته باشد، به جای کمتر شدن بیشتر میشود. پس جدی در مقابلش قرار بگیر.

 

من و تمام اطرافیانت به توانایی ات ایمان داریم. افراد بسیاری که بیماری روحی دارند، از طرف مردم دیوانه خطاب می شوند. اما از یاد نبر که به گفته ی انسان های منفی بها ندهی. تو باید بهترین از نوع خودت باشی. روی خودت برچسب هایی که مردم میگذارند را نگذار و سعی کن با قدرت ذهنت به این بیماری غلبه کنی تا به آنها ثابت کنی که دیوانه واقعی آنها هستند که ندانسته راجع به تو و شخصیتت نظر می دهند.

 

سخن پایانی 

 

با کمک به خیریه سرطانی حلقه مهربانی را بزرگتر کنید.اکثر افراد فکر می کنند بخشندگی و کمک به موسسات خیریه باید به مقدار زیاد باشد تا موثر واقع شود. اگر چه موسسات و انجمن های خیریه به افراد بخشنده بزرگ هم نیاز دارند، ولی هر کسی می‌تواند بنا بر اقتضای مالی خود، دین خود را به جامعه ادا کند.کافی است به کارهای کوچکی فکر کنید که می‌توانید انجام دهید؛ مواردی که شاید به چشم شما مهم و تاثیرگذار نباشد ولی می تواند اثر بزرگی بر زندگی دیگران بگذارد.بی شک بخشندگی و سخاوت با کمک به خیریه برای هر دو طرف نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. شما با کمک به سازمان های خیریه، احساس آرامش و شادی را به خود هدیه می دهید و با روحیه و قدرت بیشتری در جهت توسعه و بهره وری بیشتر کسب و کار خود تلاش می کنید.

تعداد بازدید : 40891

نظرات

امیرحسین

2 سال و 2 ماه و 19 روز پیش

سلام. برای خانواده هایی که درگیر سرطان برای فرزندان دلبندشان هستند ، یا اگر خود شما با سرطان درگیر هستید، پیشنهاد می کنم فیلم سینمایی خارجی (( پنجاه پنجاه 50/50 )) رو در کنار خانواده تون ببینید... حس و حال خوبی داره آخرش... و... امیدوارم مثل روز اول تون سرحال بشید

ثبت نظر

ارسال