Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 31 دقیقه

آشنایی با انواع جراحی در سرطان پستان

 سرطان پستان|پیشگیری از سرطان پستان

اکثر بیماران برای برداشتن سرطان از سینه تحت عمل جراحی قرار می گیرند. غدد لنفاوی زیر بازو معمولاً همزمان برداشته می شوند. یک پاتولوژیست غدد لنفاوی را زیر میکروسکوپ ارزیابی و تشخیص می دهد تا ببیند که آیا افراد مبتلا سرطان دارند یا خیر که این امر نشان دهنده میزان پیشرفت سرطان در آنان است. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با انواع جراحی در سرطان پستان بهتر است ادامه مطلب را با ما همراه باشید. هم چنین می توانید با اجاره تاج گل خیریه، قدمی هر چند کوچک در مسیر بهبودی و درمان بیماران سرطانی بردارید.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 6:5

انواع جراحی در سرطان پستان شامل برداشتن سرطان اولیه از سینه (که به آن لومپکتومی، برش گسترده، ماستکتومی جزئی یا کوادرانکتومی نیز گفته می شود) در حالی که بقیه پستان دست نخورده باقی می ماند. درمان حفظ پستان معمولاً به صورت برداشتن کامل سرطان و سپس پرتودرمانی به پستان انجام می شود. بیمارانی که تحت درمان جراحی حفظ پستان قرار می‌گیرند، معمولاً چندین غدد لنفاوی زیر بازو برای بیوپسی از آنان برداشته می‌شوند.

 

به این عمل دیسکسیون غدد لنفاوی می گویند ممکن است این عمل همزمان با جراحی حفظ سینه یا بعد از آن انجام شود. تشریح غدد لنفاوی با استفاده از یک برش جداگانه انجام می شود. در مرکز سرطان در حالی که بیمار هنوز تحت بیهوشی است، نمونه‌های بافت به صورت میکروسکوپی بررسی می‌شوند. به طور سنتی، بیماران باید چندین روز برای پردازش استاندارد آزمایشگاهی منتظر بمانند تا ارزیابی کنند که آیا جراحی تمام سرطان را حذف کرده است یا خیر.

 

در غیر این صورت، جراحی دیگری برای برداشتن بافت یا غدد لنفاوی بیشتر برنامه ریزی می شود. بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، جراحان می‌توانند تصمیم بگیرند که بافت یا غدد لنفاوی اضافی را در طول همان جراحی بردارند یا خیر. این رویکرد احتمال جراحی اضافی را کاهش می دهد، مراقبت از بیمار و نتایج را بهبود می بخشد و هزینه کلی مراقبت را کاهش می دهد.

 

  • ماستکتومی

 

ماستکتومی یکی از انواع جراحی در سرطان پستان است که شامل برداشت تمام بافت سینه است، ممکن است روش موثر و بهتری برای برخی از زنان باشد. پزشکان دریافته اند که اگر تومور اولیه را نتوان به طور کامل حذف کرد، خطر بازگشت سرطان در سینه به طور غیرقابل قبولی بالاست، حتی با پرتودرمانی پس از جراحی؛ بنابراین، زنانی که تومورهای بزرگ و به خصوص سینه‌های کوچک دارند معمولاً با ماستکتومی بهتر درمان می‌شوند، زیرا به هر حال برای برداشتن کامل سینه نیاز به برداشتن بیشتر پستان است. دلیل دیگر برای انجام ماستکتومی به جای درمان حفظ پستان، یافتن سرطان در لبه بافت برداشته شده است. وجود سرطان های متعدد در یک سینه چه به عنوان سرطان های جداگانه یا شواهدی مبنی بر وجود سرطان در بسیاری از نقاط باشد، ممکن است پزشک شما را به پیشنهاد ماستکتومی سوق دهد.

 

  • بهبود و درمان سینه

 

این جراحی برای بازسازی شکل سینه است که یکی از موارد دیگر در بررسی انواع جراحی در سرطان پستان است. ممکن است در زمان انجام ماستکتومی در نظر گرفته شود. سینه ترمیم شده ممکن است با بافت خود بیمار (غیر سینه) یا با استفاده از ایمپلنت های پر شده با سالین یا ژل سیلیکون ساخته شود. حتی اگر پزشک تمام سرطان‌هایی را که در زمان جراحی دیده می‌شود بردارد، ممکن است به برخی از بیماران بعد از جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا هورمون‌ درمانی داده شود تا سلول‌های سرطانی باقی‌ مانده را از بین ببرند. درمان پس از جراحی برای کاهش خطر عود سرطان، درمان کمکی نامیده می شود. با مراجعه به وب سایت جراحی بازسازی و ترمیم سینه در مورد خدمات گسترده ای که در اختیار شما قرار می گیرد می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

  • گره های لنفاوی

 

در زمان جراحی اولیه سینه، اکثر زنان غدد زیر بغل خود را ارزیابی می کنند تا مشخص شود که آیا سرطان در آنجا گسترش یافته است یا خیر. این ارزیابی به تعیین نوع سرطان و تصمیم گیری جهت درمان کمک می کند. این کار عمدتاً از طریق روشی به نام بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان انجام می شود. این شامل برداشتن اولین گره لنفاوی تخلیه کننده پستان به نام غده نگهبان و ارزیابی آن از نظر سرطان است. اگر گره نگهبان عاری از سرطان باشد، بعید است که سایر غدد لنفاوی زیر بغل وجود داشته باشند. اگر گره نگهبان سرطان را نشان دهد، تشریح گره زیر بغل برای برداشتن 10-15 گره اضافی انجام می شود. این به پزشکان اجازه می دهد تا تعیین کنند که چه تعداد غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار گرفته اند.

 

در بررسی انواع جراحی در سرطان پستان تعداد غدد لنفاوی درگیر به تعیین اینکه آیا شیمی درمانی توصیه می شود کمک می کنند. اکثر زنانی که غدد لنفاوی زیر بغل دارند، پس از جراحی نیز پرتودرمانی در آن ناحیه دریافت خواهند کرد، در حالی که آنهایی که غدد لنفاوی زیر بغل ندارند ممکن است این کار را نکنند. برداشتن غدد لنفاوی می تواند منجر به تورم شدید شود، وضعیتی به نام لنف ادم. مرکز سرطان برای کمک به بیماران در پیشگیری یا مدیریت ادم لنفاوی، کلاس‌های ماهانه با فیزیوتراپیست‌ها و متخصصان کار ارائه می‌دهد.

 

شناخت انواع جراحی در سرطان پستان

 

معمول است که برنامه درمانی بیماران سرطان سینه شامل انواع جراحی در سرطان پستان باشد. به طور معمول، از جراحی برای حذف سرطان استفاده می شود. با این حال، هدف از جراحی می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، می‌توان از جراحی برای ارزیابی میزان گسترش سرطان سینه استفاده کرد، یا ممکن است در مواردی که سرطان را نمی‌توان با جراحی برداشت، علائم را کاهش داد. از سوی دیگر، جراحی بازسازی ممکن است برای بازیابی شکل سینه پس از یک عمل جراحی برای برداشتن تومور بدخیم انجام شود.

 

انواع جراحی در سرطان پستان 

 

روش های جراحی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود

 

جراحی های رایج سرطان سینه شامل ماستکتومی و لامپکتومی است، اگرچه روش های حفظ نوک پستان و روش های کم تهاجمی نیز گزینه های دیگر هستند.

 

سایر گزینه های جراحی سرطان سینه عبارتند از:

لامپکتومی. نوعی جراحی حفظ پستان که شامل برداشتن تومور (توده) در سینه و مقدار کمی از بافت طبیعی اطراف آن است.

ماستکتومی. جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام بافت پستان است. انواع مختلف ماستکتومی در مقدار بافت و غدد لنفاوی برداشته شده متفاوت است، از جمله:

جمع (یا ماستکتومی ساده). جراحی برای برداشتن کل پستان. برخی از غدد لنفاوی زیر بازو نیز ممکن است برداشته شوند.

دوطرفه. هر دو سمت راست و چپ بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

پیشگیری کننده (یا ماستکتومی پیشگیرانه). جراحی پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با برداشتن یک یا هر دو سینه قبل از ایجاد بیماری انجام می شود.

(لامپکتومی). نوعی جراحی حفظ پستان برای برداشتن بخشی از پستان که سرطان دارد و برخی از بافت های طبیعی اطراف آن استفاده می شود. پوشش روی ماهیچه های قفسه سینه زیر سرطان و برخی از غدد لنفاوی زیر بازو نیز ممکن است برداشته شوند.

جراحی محافظ پوست. این تکنیک تا حد امکان پوست سینه را حفظ می کند.

 

بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان یکی از انواع جراحی در سرطان پستان است. بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان می تواند برای کمک به تعیین میزان یا مرحله سرطان استفاده شود. این روش جراحی با کمک رنگ، گره یا گره های نگهبان شناسایی و برداشته می شود تا توسط پاتولوژیست از نظر وجود سلول های سرطانی در غدد لنفاوی ارزیابی شود.

 

تشریح گره زیر بغل (یا کالبد شکافی زیر بغل). جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی سرطانی موجود در ناحیه زیر بغل انجام می گیرد.

بازسازی سینه. جراحی برای بازسازی شکل سینه پس از ماستکتومی صورت می گیرد. این کار را می توان با ایمپلنت یا انتقال بافت اتولوگ انجام داد.

برای افرادی که سابقه ابتلای بالای سرطان سینه دارند، انواع جراحی در سرطان پستان ممکن است گزینه ای برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده باشد.

 

جراحی سرطان سینه شامل روش‌های مختلفی می‌شود، مانند:

جراحی برای برداشتن کل پستان (ماستکتومی)

جراحی برای برداشتن بخشی از بافت پستان (لومپکتومی)

جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی مجاور

جراحی برای بازسازی سینه پس از ماستکتومی

 

بررسی عوامل موثر در انواع جراحی در سرطان پستان

 

اینکه کدام عمل سرطان سینه برای شما بهترین است به اندازه و مرحله سرطان، سایر گزینه های درمانی و اهداف و ترجیحات شما بستگی دارد. هدف از جراحی سرطان سینه حذف سلول های سرطانی از سینه شماست. برای کسانی که بازسازی سینه را انتخاب می کنند، ممکن است همزمان یا در یک عمل جراحی بعدی، پروسه کاشت سینه یا بازسازی سینه از بافت خود (جراحی فلپ) انجام شود.

 

جراحی سرطان سینه برای درمان اکثر مراحل سرطان سینه استفاده می شود، از جمله:

خطر بالای سرطان سینه. افراد با خطر بالای سرطان سینه بر اساس سابقه خانوادگی بیشتر به انواع جراحی در سرطان پستان روی می آورند، برخی از نتایج بیوپسی غیرسرطانی پستان یا جهش ژنی ممکن است ماستکتومی پیشگیرانه با یا بدون بازسازی فوری سینه را به عنوان گزینه ای برای پیشگیری از سرطان سینه در نظر بگیرند.

 

سرطان سینه غیر تهاجمی. افرادی که با سرطان مجرای سینه تشخیص داده می‌شوند ممکن است تحت لامپکتومی قرار گیرند که ممکن است با پرتودرمانی دنبال شود، اگرچه ماستکتومی بدون بازسازی سینه نیز ممکن است یک گزینه باشد.

 

سرطان سینه در مراحل اولیه. سرطان های کوچک سینه را می توان با لامپکتومی یا ماستکتومی با یا بدون بازسازی سینه و به دنبال آن پرتو درمانی و گاهی شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند درمان کرد. سرطان سینه بزرگتر ممکن است با ماستکتومی درمان شوند، اگرچه گاهی اوقات از شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند قبل از جراحی استفاده می شود تا امکان انجام لامپکتومی فراهم شود. ممکن است درمان اضافی با پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی انجام گیرد.

 

سرطان پستان پیشرفته که در آن سرطان سینه بسیار بزرگ است یا به چندین غدد لنفاوی گسترش یافته است، اغلب ابتدا با شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند برای کوچک کردن تومور و موفقیت آمیزتر کردن جراحی درمان می شود. این سرطان ها ممکن است با انواع جراحی در سرطان پستان از قبیل، از ماستکتومی یا لامپکتومی و به دنبال آن پرتودرمانی برداشته شوند.

 

بررسی عوامل موثر در انواع جراحی در سرطان پستان

 

سرطان سینه عود کننده، سرطان سینه که پس از درمان اولیه عود می کند ممکن است با جراحی اضافی برداشته شود. ممکن است درمان های اضافی توصیه شود. جراحی به ندرت برای درمان سرطان سینه که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد (سرطان متاستاتیک سینه) استفاده می شود.

 

جراحی سرطان سینه یک روش بی خطر است، اما ممکن است در مواردی عوارض کمی داشته باشد، از جمله:

خون ریزی

عفونت

جمع آوری مایع در محل عمل (سروما)

درد

جای زخم دائمی

از دست دادن یا تغییر حس در قفسه سینه و سینه های بازسازی شده

مشکلات ترمیم زخم

تورم بازو (ادم لنفاوی)

 

خطرات مربوط به داروی بیهوشی مورد استفاده برای قرار دادن شما در حالت خواب در حین جراحی، مانند گیجی، دردهای عضلانی و استفراغ

گزینه های خود را با یک جراح سرطان سینه در میان بگذارید. ملاقات اولیه شما با جراح سرطان سینه می تواند به شما در درک گزینه های درمانی و آنچه از جراحی انتظار دارید کمک کند.

 

با ایجاد لیستی از سوالاتی که باید بپرسید، برای این جلسه آماده شوید، مانند:

کدام عملیات برای مورد خاص من بهترین است؟

آیا هر فرد شانس یکسانی برای درمان سرطان سینه دارد؟

چه مقدار از سینه من باید برداشته شود؟

آیا سینه سالم من باید همزمان برداشته شود؟

به چند عمل نیاز دارم؟

گزینه های من برای بازسازی چیست؟

آیا می توان بازسازی را همزمان با جراحی سرطان من آغاز کرد؟

پستان من بعد از جراحی چگونه خواهد بود؟ آیا سینه های من شبیه به هم خواهند بود؟

 

نتیجه گیری:

در واقع استفاده از انواع جراحی در سرطان پستان ممکن است بسته به نوع سرطان و پیشرفت آن در نقاط مختلف بدن شما بستگی داشته باشد، سعی کنید در این جا تا حدامکان از متخصص و کارشناس حوزه سرطان اطلاعاتی کسب کنید و با آگاهی کامل به برداشت سرطان در بدن خود بپردازید. شناخت روش های مختلف درمانی در بهبود سریع شما بسیار تاثیرگذار است.

 

در این میان حفظ روحیه و افزایش خونسردی و بهبود اعتماد به نفس در افراد سرطانی موجب بهبود سریع آنان می شود. خانواده و بستگان افراد سرطانی می توانند محیطی شاد و مفرح را برای این دسته از افراد تامین کنند. در کنار این موارد، اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه می تواند گامی بزرگ برای کمک به بهبود این افراد کند. در اینجا موسسه خیریه محمد حسین رضوی در این سال ها تلاش های فراوانی را برای بهبود روند درمان بیماران سرطانی کرده است. شما می توانید با خرید این دسته گل ها از این خیریه به درمان این افراد کمک کنید.

تعداد بازدید : 1004

ثبت نظر

ارسال