Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 13 و 40 دقیقه

آیا سرطان مری قابل پیشگیری است؟

سرطان مری|پیشگیری از سرطان مری|ابتلا به سرطان مری|پیشرفت سرطان مری|درمان سرطان مری|

سرطان مری یکی از خطرناک ترین بیماری در سراسر جهان است. چنانچه افراد بسیاری بر اثر سرطان مری جان خود را از دست داده اند. تعداد مبتلایان به این بیماری مرگبار در نقاط مختلف جهان می تواند متفاوت باشد؛ همچنین علائم و نشانه های سرطان مری نیز در افراد متفاوت است. به طوری که در سال های اخیر تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد، اکثر بیماری های سرطانی بر اثر غفلت و سهل انگاری افراد رخ می دهد. امروزه پزشکان با تلاش های فراوان راه های مختلفی را در جهت پیشگیری از سرطان مری به وجود اورده اند که در ادامه به علائم و راه های مقابله با سرطان مری می پردازیم.

یکشنبه 23 آبان 1400 ساعت 8:11

دانستن علائم سرطان مری می تواند یکی از مهم ترین و اثر گذار ترین عامل در پیشگیری از این بیماری مرگبار باشد. چرا که دانستن اطلاعاتی درباره ی بیماری های سرطانی برای افراد خالی از لطف نیست.

تشخیص علائم توده های سرطانی در اکثر موارد می تواند جان افراد را نجات دهد؛ بنابراین افراد باید بیشتر به مطالعه ی بیماری های خطرناک و مرگبار بپردازند. اگرچه بیماری های سرطانی قابل پیش بینی نیستند و خود را در مراحل پیشرفته بیماری نشان می دهند، اما در حال حاضر می توان گفت یکی از مهم ترین نشانه های سرطان مری در مراحل مختلف بیماری مشکلات بلعی است.

 

مشکلات بلعی بر اثر باریک شدن لوله و دیواره ی مری به وجود می آید که عبور و ورود غذاهای جویده شده را به معده دشوار می کند. همچنین گاهی باعث زخم و خونریزی در ناحیه دیواره های مری می شود. به طوری که با صدمه دیدن بافت های مری عفونت و بیماری در مری افزایش پیدا می کند و درد در این ناحیه شدید تر می شود.

مشکلات بلع پیامد های مخربی مثل کاهش وزن، استفراغ های بی رویه و زردی پوست دارد که همه ی این علائم در مراحل اول سرطان مری ممکن است خود را نشان بدهند. از سوی دیگر سرطان مری به لایه هایی از ریه نیز نفوذ می کند که سبب التهاب و سوزش ریه و سر معده می شود. سوزش سر معده و مشکلات گوارشی می تواند به دلیل هضم بد غذا باشد.

 

علائم سرطان معده در وضعیت وخیم و پیشرفته

 

همان طور که می دانید اکثر مبتلایان به بیماری سرطان در مراحل پیشرفته از این بیماری مطلع می شوند که مقابله با آن راهی طولانی و دشوار دارد که افراد در همه ی این مراحل باید امید خود را از دست ندهند. به طوری که این علائم در وضعیت وخیم توده سرطانی خود را با سرفه های خشک، گرفتگی صدا، بزاق بیش از اندازه، استفراغ خونی، مدفوع تیره، بزرگ شدن گلو، سکسکه های مکرر و سو تغذیه نشان می دهد. در مراحل وخیم سرطان مری خطر مرگ بیشتر است و این مرحله به شیوه های درمانی مختلفی نیاز دارد؛ ولی در مراحل ابتدا بیماری و حتی نبود بیماری افراد برای حفظ سلامت خود و تغزیه مناسب با این بیماری خطر افرین مبارزه می کنند.

 

آیا سرطان مری قابل پیشگیری است؟

 

در واقع می توان گفت پاسخ به این سوال بر اساس تحقیقات پزشکان مثبت است؛ چراکه سرطان مری قابل پیشگیری است. پژوهشگران بر این باورند که افراد با مصرف الکل، سیگار کشیدن، نوشیدن مایعات و غذا های داغ، بریدگی های عمیق در بافت های مری، رفلاکس معده و نداشتن تغذیه مناسب در معرض این بیماری سرطانی قرار می گیرند؛ بنابراین با حذف برخی از عادت های بد می توان از این بیماری خطرناک جلوگیری کرد. سهل انگاری و بی اهمیت شمردن سلامتی یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری های خطرناک است که در اکثر مواقع می تواند غیر قابل جبران باشد.

 

بعضی افراد در روز به طور متداول چای داغ می نوشند که به بافت ها و دیواره های مری آسیب می رساند. همان طور که می دانید امروزه در تمام خوراکی ها و مواد غذایی از نگهدارنده ها و رنگ های غذا استفاده می شود که علاوه بر سرطان مری باعث ایجاد بسیاری از بیماری ها و مشکلات گوارشی می شود؛ بنابراین تغییر سبک زندگی افراد با بهره وری از غذاهای سالم و به دور از نوشیدنی های مضر نه تنها در پیشگیری از سرطان مری موثر است، بلکه از ابتلا به بیماری های خطرناک دیگر نیز جلوگیری می کند.

 

فاکتور های مهم در پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان مری

 

افراد می توانند با کنترل عوامل خطر افرین از ابتلا به سرطان مری جلوگیری کنند. به طوری که فاکتور هایی مثل تغذیه مناسب (سبزیجات و حبوبات و ...)، مصرف نکردن الکل و سیگار، نخوردن غذا و نوشیدنی های خیلی داغ، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات به کاهش سرطان مری کمک بسیاری می کند. از سوی دیگر تحرک بدنی و ورزش از این بیماری جلوگیری می کند. همان طور که می دانید اضافه وزن باعث ایجاد مشکلات بسیاری از جمله سرطان مری می شود. در واقع زندگی سالم افراد را از تمام بیماری ها حفظ می کند.

 

تغییر سبک زندگی می تواند برای افراد دشوار باشد، ولی نتیجه ای مثبتی را به همراه دارد. افراد برای تغییر هر یک از عادات بد خود نیاز به کمک و زمان دارند. بیماران می توانند برای پیشگیری از سرطان مری به پزشک مراجعه کنند. تعیین میزان سرطان و فهمیدن به موقع در اکثر مواقع می تواند به پیشگیری این بیماری مرگبار کمک کند و همچنین زندگی را نجات دهد.

 

سرطان مری

 

تشخیص سرطان مری به منظور پیشگیری از این بیماری

 

در اکثر مواقع تشخیص سرطان مری و بیماری های دیگر بر عهده ی پزشکان متخصص است. پزشکان با دانستن علائم مربوط به توده های سرطانی و انجام ازمایشات لازم راه های مختلفی در جهت پیشگیری از سرطان روده به بیماران ارائه می دهند. به طوری که کاوشگران با تحقیقات لازم به این علم رسیده اند تا توانایی مهار به موقع این توده سرطانی را داشته باشند. همچنین افراد برای پیشگیری از این بیماری خطرناک در صورت بلع دشوار می توانند با انجام ازمایش اندوسکوپی و اقداماتی دیگر این توده های سرطانی را در مراحل اولیه از بین ببرند تا به بافت های عمیق مری نفوذ نکند.

 

سرطان مری در کدام از افراد قابل پیشگیری است؟

 

در بیشتر مواقع افراد سن بالا به سرطان مری مبتلا می شوند که در سنین بالا خطر ناشی از مرگ افزایش میابد؛ بنابراین افراد بالای 50 سال باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و همچنین با ورزش و پیاده روی، خوردن سبزیجات و گوشت های سفید مثل ماهی، ترک سیگار و مواد مخدر و انجام ازمایشات ماهانه به پیشگیری این بیماری کمک بسیاری می کنند. از سوی دیگر مردان بیشتر از زنان به سرطان مری مبتلا می شوند. به طوری که در سال های اخیر نیز مرگ و میر ناشی از سرطان مری در مردان افزایش یافته است.

 

امروزه جوان ها در سنین کم در خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار گرفته اند؛ چرا که اکثر آن ها با اضافه وزن مواجه هستند که وزن زیاد یکی از مهم ترین عامل ایجاد این بیماری است. در واقع سرطان مری در جوانان قابل پیشگیری و درمان راحت تری دارد. با افزایش سرطان مری در کشور های مختلف کاوشگران به فکر راهی برای جلوگیری از روند افزایشی این بیماری هستند؛ بنابراین پزشکان در این راه با اطلاع رسانی، تشویق افراد به چکاپ کامل و درمان های مختلف به بیماری های خطرناک پایان می دهند.

 

اگر افراد به پیشگیری از سرطان روده نپردازند چه سرنوشتی پیدا می کنند؟

 

امروزه افراد از جمله مردم ایران به سلامتی خود اهمیت چندانی نمی دهند؛ بنابراین با بیماری های بسیاری روبه‌رو می شوند. همچنین در سال های اخیر تغذیه نامناسب در میان افراد رواج پیدا کرده است و تغذیه غلط می تواند عامل خیلی از بیماری های سرطانی از جمله مری باشد. افراد با غفلت و سهل انگاری سلامتی خود را به راحتی به خطر می اندازند. علاوه بر ان نفوذ و روند بیماری ها به قدرت جسمی افراد بستگی دارد.

 

به طوری که اگر سرطان مری در مراحل ابتدایی باشد قابل پیشگیری و درمان است، ولی اگر در وضعیت وخیم باشد درمان سخت تری را در پیش دارد. افراد با تغییر عادات بد خود و تحریک نکردن سلول های سرطانی بدنی سالم را به خود هدیه می دهند. در حقیقت با پیشگیری نکردن از سرطان مری افراد دچار مشکلاتی مثل انسداد مری، درد، خون ریزی و کاهش وزن شدید می شوند که قابل جبران نیست.

 

تشخیص سرطان مری

 

تغذیه مبتلایان به سرطان مری چه کمکی به پیشگیری و درمان این بیماری می کند؟

 

در واقع افراد باید درنظر داشته باشند، در دوران بیماری دچار کم اشتهایی و سو تغذیه می شوند؛ بنابراین خوردن غذا های مقوی به مبارزه با این بیماری طاقت فرسا کمک می کند. چرا که غذا در دوران بد بیماری نشانه ای از حمایت و امید برای بیماران است. از سوی دیگر برخی از غذای های تقویت کننده ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری را به بدن می رساند که بدن را برای مبارزه با سلول های سرطانی آماده می کند. چنانچه خوردن غذا های مغذی به میزان توانایی بلع افراد بستگی دارد، گاهی همان غذا های تقویت کننده می توانند برای مری مضر باشند؛ بنابراین افراد باید به میزان و درصد بیماری از غذا و مایعات انرژی زا استفاده کنند.

درمان های لازم جهت جلوگیری از پیشرفت سرطان مری

 

امروزه با پیشرفت علم پزشکان به درمان های بسیاری برای جلوگیری از سرطان مری رسیده اند. در واقع این درمان ها می تواند به روند و وضعیت بیماری وابسته باشد؛ چرا که با در نظر گرفتن وضعیت پیشرفت بیماری می توان به راه های مختلف درمان فکر کرد. شیمی درمانی یکی از رایج ترین درمان برای از بین بردن سلول های سرطانی است که این راه حل می تواند سلول های سرطانی را کوچک کرده و پزشکان با جراحی ان ها را از مری جدا کنند.

 

علاوه بر شیمی درمانی درمان های دیگری مثل اندوسکوپی نیز وجود دارد که با ورود دوربین به گلو تومور های سرطانی را در مری شناسایی کرده و ان ها را به وسیله ی لیزر از بین می برند.

 

اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه کمکی به بیماران سرطانی

 

در سال های اخیر موسسه های خیریه متعددی از جمله موسسه خیریه محمد حسین رضوی در جهت بهبود حال بیماران سرطانی ایجاد شده است. به طوری که این موسسه ها برای امید دادن به این بیماران کمک بسیاری کرده اند. برخی از موسسه های خیریه با انجام اقداماتی مثل برگزاری همایش، جشن ها وسالن های مزایده سعی در جمع اوری پول برای بیماران سرطانی کرده اند که این عمل خیر خواهانه راهی برای درمان بیماران فقیر بوده است.

 

همچنین موسسه خیریه محمد حسین رضوی سال هاست در زمینه ی تهیه تاج گل و استند تسلیت فعالیت می کند. تاج گل و استند تسلیت به منظور تامین هزینه های درمان بیماران سرطانی در موسسه خیریه تهیه می شود. در تمام مراسم های عزاداری رسم بر این است که از تاج گل و استند تسلیت استفاده شود. چرا که این عمل علاوه بر همدردی با صاحبان غم، به عنوان تامین هزینه درمان بیماران سرطانی نیز به کار می رود. همه افراد می توانند برای کمک هزینه ای را به این موسسه تقبل کنند. امید به فردای بهتر برای بیماران مبتلا به سرطان با اجاره تاج گل انجام پذیر است. در نهایت با سفارش تاج گل و بنر عزاداری از موسسه خیریه قدمی برای کمک به بیماران سرطانی برداشته اید.

 

سخن اخر

 

در نتیجه می توان گفت سرطان مری یکی از خطرناک ترین بیماری های شناخته شده است که در سال های اخیر مرگ و میر های بسیاری را به وجود اورده است. در واقع شاید افراد بسیاری این بیماری را جدی نگیرند و با غفلت به عادات بد خود ادامه دهند که این سبک از زندگی نه تنها به پیشگیری این بیماری کمک نمی کند، بلکه باعث افزایش ان در سنین پایین نیز می شود. پس چرا افراد نباید هوشمندانه با این بیماری برخورد کنند و این کار چاره ای جز ترک عادت های مخرب و مدریت زندگی به سمت سلامتی ندارد.

 

تعداد بازدید : 1399

ثبت نظر

ارسال