Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 12 و 3 دقیقه

تاریخچه شناسایی سرطان خون

سرطان خون|علائم سرطان خون|سرطان خون در کودکان|درمان سرطان خون|آیا پیشگیری از سرطان خون امکان پذیر است|انواع درمان های سرطان خون در کودکان|

در سال 1827، آناتومیست و جراح آلفرد-آرماند-لوئیس-ماری ولپو برای اولین بار سرطان خون را توصیف کرد. حدود ده سال بعد، پاتولوژیست فرانتس ارنست کریستین ( ارنست نویمان ) کشف کرد که مغز استخوان بیماران لوکمی "زرد سبز کثیف" است

یکشنبه 23 آبان 1400 ساعت 8:30

تحقیق در مورد تاریخچه سرطان برای درک اکتشافات کنونی سرطان حیاتی است. سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان پس از بیماری های قلبی عروقی است. امروزه میلیون ها بیمار سرطانی به دلیل تشخیص و درمان زودهنگام عمر خود را طولانی می کنند. سرطان یک بیماری جدید نیست، و مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار می دهد.

 

سرطان از کلمه یونانی karkinos گرفته شده است که توسط پزشکی به نام بقراط برای توصیف تومورهای سرطانی استفاده می شود. اما او اولین کسی نبود که این بیماری را کشف کرد. شواهدی از سرطان استخوان در مومیایی های مصر باستان یافت شد. قدیمی ترین مورد سرطان سینه در مصر باستان را می توان به 1500 سال قبل از میلاد ردیابی کرد. در این کتیبه ها به روش درمان سرطان اشاره ای نشده و تنها به روش کاهش درد ناشی از سرطان اشاره شده است.

 

نمای کلی سرطان خون

 

سرطان بیماری است که در آن رشد یک سلول یا گروهی از سلول ها خارج از کنترل است و یک توده (سلول سرطانی) یا تومور را تشکیل می دهد. سرطان خون گروهی از بیماری ها است که در آن سلول های نافرمان بخشی از سیستم گردش خون انسان هستند.مغز استخوان و غدد لنفاوی مسئول تولید و تمایز سلول های خونی، مراکز اصلی شروع سرطان خون هستند.

 

علت اصلی سرطان خون هنوز مشخص نیست، اما گفته می شود که ژنتیک و محیط تأثیر زیادی بر ابتلا به سرطان خون دارند. نشانه های اصلی بیماران مبتلا به سرطان خون خستگی و بی حالی ، خونریزی غیر طبیعی ، عفونت های مکرر ، کبودی و تورم غدد لنفاوی است.بسته به نوع بیماری و درمان، بیماران تحت درمان ممکن است با چالش هایی مانند عوارض جانبی داروهای مورد استفاده در درمان مواجه شوند و ممکن است برای مدتی از زندگی عادی دور بمانند. مانند خستگی، خشکی پوست، ریزش مو و تاثیر داروها بر مغز استخوان و سیستم عصبی. گاهی اوقات سرطان خون ممکن است با بارداری مرتبط باشد، بسته به نوع سرطان خون و طول بارداری.

 

امروزه با وجود پیشرفت سریع علم پزشکی و مهندسی پزشکی، اگر زنان باردار نکات مرتبط با بیماری را رعایت کنند، می توانند نوزادان سالم و بدون عوارضی به دنیا بیاورند.

 

سرطان خون به دو دسته لنفوم (سرطان سلول‌های لنفاوی) و لوسمی (سرطان سلول‌های مغز استخوان) تقسیم می شود که هر کدام زیرگروه های دیگری دارند. علت هر نوع سرطان خون متفاوت است، بنابر این اساس درمان نیز متفاوت است. اما به طور کلی برای درمان این نوع سرطان از شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می شود. هر یک از این درمان ها بر اساس سن، وضعیت و نوع بیماری بیمار، انواع مختلفی از درمان ها را شامل می شود.

 

پیوند مغز استخوان و درمان های هدفمند و مکمل نیز درمان های جدیدی هستند که گاهی با دو روش اصلی برای بهبود نتایج درمان استفاده می شوند.

 

تاریخچه سرطان خون

 

در سال 1827، آناتومیست و جراح آلفرد-آرماند-لوئیس-ماری ولپو برای اولین بار سرطان خون را توصیف کرد. حدود ده سال بعد، پاتولوژیست فرانتس ارنست کریستین ( ارنست نویمان ) کشف کرد که مغز استخوان بیماران لوکمی "زرد سبز کثیف" است، برخلاف رنگ قرمز معمولی. این کشف باعث شد که نویمان به این نتیجه برسد که مشکلات مغز استخوان می تواند باعث اختلال در جریان خون در بیماران لوکمی شود.

 

در سال ۱۹۴۷ آسیب‌شناسان بوستون سیدنی فاربر ، بر اساس تجربیات گذشته، معتقد بود که آمینوپترین ممکن است سرطان خون دوران کودکی را درمان کند. اکثر کودکان مبتلا به لوسمی لنفاوی حاد که مورد آزمایش قرار گرفتند، علائم بهبودی مغز استخوان را نشان دادند.در سال 1962، محققان Emile J. Freerim، Jr. و Emile Farby III از شیمی درمانی برای کمک به درمان سرطان خون استفاده کردند. این آزمایش ها در برخی از افرادی که برای مدت طولانی زنده مانده اند موفقیت آمیز بوده است.

 

دانشمندی به نام Virchow با مشاهده تعداد غیرطبیعی گلبول های سفید در یک فرد، آن را Leukämie (آلمانی) نامید که از دو کلمه یونانی leukos به معنی "سفید" و haima به معنای "خون" تشکیل شده است.

 

نظریه های قدیمی در مورد سرطان

 

نظریه ی هومورال

 

بقراط معتقد بود که بدن انسان دارای چهار مایع است: خون، بلغم، صفرای زرد و صفرای سیاه. او معتقد بود که عدم تعادل این مایعات باعث بیماری می شود و اگر صفرای سیاه بیش از حد در اندام ها وجود داشته باشد، بدن دچار سرطان می شود. این نظریه بیش از 1300 سال در قرون وسطی معتبر و ارزشمند بود. در این دوره ، کالبد شکافی به دلایل مذهبی ممنوع بود ، بنابراین اطلاعات در مورد سرطان محدود بود.

 

توری لنفاوی

 

این نظریه در تاریخچه سرطان نشان می دهد که سرطان توسط مایعی به نام لنف تشکیل می شود. در این دوره ، مردم بر این باور بودند که زندگی به دلیل حرکت مداوم خون و مایع لنفاوی در بدن امکان پذیر است. این نظریه در قرن هفدهم پشتیبانی و تأیید شد. در این نظریه، سرطان ناشی از رشد غدد لنفاوی است.

 

نظریه پلاسما

 

مولر در سال 1838 نشان داد که سرطان و تومورهای مربوط به آن از سلول های سرطانی تشکیل شده اند و هیچ ارتباطی با لنف ندارند. از نظر تئوری ثابت شده است که تمام سلول های سرطانی از سلول های سالم مشتق شده اند.

 

تاریخچه سرطان خون

 

نظریه تحریک مزمن

 

ویرچو اشاره می کند که تحریک مزمن علت سرطان است. بعدها ،در تکمیل این نظریه مشخص شد که سرطان از طریق ازدیاد سلولهای بدخیم ایجاد میشود نه از تزریق مایع و متاستاز.

 

نظریه انگل

 

تا قرن هجدهم، دانشمندان معتقد بودند که سرطان مسری است و از طریق انگل ها منتشر می شود.با گذشت زمان و تحقیقات دانشمندان مختلف نظریه ها درزمینه سرطان علی الخصوص سرطان خون تکامل یافته و امروزه نیز دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال به روز رسانی اطلاعات تجمیع شده در این زمینه هستند به طور کلی در زمینه علوم پزشکی و بیماری های مربوط به انواع لوسمی و سرطان خون  مسیر برای پیشرفت و برداشتن گام های موثر کماکان امکان پذیر است.

 

امروزه زمینه های مختلفی در تاریخچه بررسی این مورد توسط دانشمندان در حال بررسی میباشد عوامل موثر در ابتلا به سرطان خون اگرچه علت اصلی بیماری سرطان خون هنوز مشخص نیست ، اما دانشمندان و پزشکان معتقدند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این بیماری نقش دارند. چند علت شناخته شده معمولاً تحت کنترل عمومی افراد نیستند. انواع مختلف سرطان علت های ابتلا مختلفی نیز دارند.

 

سرطان خون نیز مانند سایر سرطان ها در اثر جهش DNA ایجاد می شود. جهش‌های خاص می‌توانند با فعال کردن انکوژن‌ها یا غیرفعال کردن ژن‌های سرکوب‌کننده تومور، سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و در نتیجه تنظیم مرگ، تمایز سلولی و تقسیم را در اصل از بین ببرند.عوامل خطر عبارتند از سیگار کشیدن، پرتوهای یونیزان، برخی مواد شیمیایی (مانند بنزین و بنزن)، سابقه شیمی درمانی، چندین ویروس (مانند ویروس لنفوسیت T) و سندرم داون. افراد با سابقه خانوادگی سرطان خون در معرض خطر بیشتری برای سرطان خون هستند.

 

مصرف دخانیات با افزایش اندکی خطر ابتلا به لوسمی حاد میلوئید در بزرگسالان همراه است. مطالعات هم گروهی و مورد شاهدی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض برخی محصولات پتروشیمی و رنگ مو با انواع خاصی از سرطان خون مرتبط است. رژیم غذایی افراد در این زمینه بسیار محدود یا ناچیز است، اگرچه خوردن سبزیجات بیشتر ممکن است در نقش محافظت کننده عمل کند، هرچند در مقادیر کم.

 

استفاده از حشره کش های خانگی خطر سرطان خون را در کودکان تا قریب به 50 درصد و خطر ابتلا به لنفوم را تا نزدیکی40 درصد افزایش می دهد. تحقیقات محققان مدرسه بهداشت عمومی ایالت بوستون  در آمریکا نشان داده است که آفت کش ها برای کودکان مضرتر از بزرگسالان هستند ؛ سیستم ایمنی کودکان هنوز به طور کامل توسعه نیافته و نمی توانند سم زدایی کنند.

 

گزارش های متعددی در مورد انتقال مادرزادی جنینی (نوزادانی که در دوران بارداری از سرطان خون ناشی از سرطان خون در مادران خود رنج می برند) گزارش شده است. کودکانی که از مادرانی متولد می شوند که از داروهای باروری برای تحریک تخمک گذاری استفاده می کنند ، بیش از دو برابر بیشتر احتمال دارد سرطان خون داشته باشند.پزشکان سرطان خون را بر اساس میزان پیشرفت و انواع سلول های درگیر طبقه بندی می کنند.

 

طبقه بندی اول بر اساس سرعت پیشرفت سرطان خون است:

 

سرطان خون حاد: در سرطان خون حاد ، سلولهای خونی غیر طبیعی سلولهای خونی نابالغ (سلولهای اولیه یا بلاست) هستند. آنها نمی توانند عملکردهای عادی خود را انجام دهند و به سرعت تکثیر می شوند، بنابراین وضعیت آنها به سرعت وخیم می شود. سرطان خون حاد نیاز به درمان فعال و به موقع دارد.

 

سرطان خون مزمن: انواع مختلفی از لوسمی مزمن وجود دارد که برخی از آنها سلول های زیادی تولید می کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. سرطان خون مزمن می تواند سلول های خونی بالغ تری را تحت تاثیر قرار دهد. این سلول های خونی با سرعت کمتری تکثیر یا گسترده می شوند و می توانند برای مدتی به طور طبیعی کار کنند. انواع خاصی از سرطان خون مزمن در ابتدا علائم اولیه ندارند و ممکن است برای سال ها نادیده گرفته شوند.

 

دسته دوم بر اساس انواع گلبول های سفید خون طبقه بندی می شوند:

لنفوسیت هایی که باعث سرطان خونمی شوند: این نوع سرطان خون بر لنف ها (لنفوسیت ها) که بافت لنفاوی را تشکیل می دهند، تأثیر می گذارد. بافت لنفاوی سیستم ایمنی را تشکیل می دهد.

 

سرطان خون میلوئیدی: این نوع سرطان خون بر سلول های میلوئید تأثیر می گذارد. سلول های مغز استخوان گلبول های قرمز، گلبول های سفید و سلول های تولید کننده پلاکت را تولید می کنند.

 

انواع سرطان خون

 

انواع سرطان خون

 

انواع اصلی سرطان خون عبارتند از:

لنفوسیتوز حاد سلول های خون (ALL): این شایع ترین نوع سرطان خون در کودکان است. ALL نیز می تواند در بزرگسالان رخ دهد.

میلوژن حاد سلول های خون (AML) در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد. AML شایع ترین نوع سرطان خون حاد در بزرگسالان است.

لنفوسیت های مزمن سرطان خون (CLL). CLL شایع ترین سرطان خون مزمن در بزرگسالان است و ممکن است برای سال ها درمان نشده باشد.

سرطان خون Myelopoiesis ( میلوژن) مزمن (CML). این نوع سرطان خون عمدتاً بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. قبل از ورود به مرحله ای که سلول های لوسمی سریعتر رشد می کنند، افراد مبتلا به CML ممکن است برای ماه ها یا سال ها علائم کمی داشته باشند یا هیچ علامتی نداشته باشند

به طور کلی با گسترش دانش بشری در حیطه علم پزشکی و شناسایی عوامل بیماری  و بیماری زا در طول سال ها روش های نوینی برای کشف و پیدا کردن این بیماری در بدن انسان وجود دارد با این حال باید همواره در جهت صحیح و درست زندگی پیش رفت تا از ابتلا به بیماری جلو گیری کرد و از عواملی مانند

تأثیر تابش تشعشعات نوری و تأثیر شرایط ژنتیکی غافل نشد و با بروز اولین نشانه های تغییر در بدن به سرعت به پزشک و بیمارستان مراجه کرد تا نوع و علت بیماری  را تشخیص دهند جرا که با گسترش بیماری امکان کنترل و درمان آن سخت تر خواهد شد و این امکان را  به به شما نخواهد داد تا به راحتی با آن مبارزه کنید

 

کلام پایانی

 

از زمانی که انسان ها با ابزارهای مختلف سعی در تشخیص و یا درمان بیماری ها مخصوصا بیماری سرطان خون داشتند تا کنون موفقیت های بسیاری را در کنترل ، تشخیص و بهبود بیماری ها ازجمله بیماری سرطان خون که جزو شایع ترین بیماری ها در بین مردم دنیاست و به عوامل متعددی بستگی دارد به ارمغان آورده اند با تشخیص به موقع و درمان مناسب از سلامتی خود حفظ و صیانت به عمل آوریم .

 

برای مراسمات تحریم شما می توانید از موسسه های خیریه سفارش تاج گل و استند تسلیت بدهید، به این دلیل که سفارشات در اسرع وقت به دستتان می رسد، و هم هزینه ای که شما بابت آن می پردازید، صرف پرداخت هزینه درمان بیماری های خاص از جمله سرطان می شود.

تعداد بازدید : 1233

ثبت نظر

ارسال