Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 8 و 36 دقیقه

درمان سرطان پیشرفته تخمدان با روش های جدید

سرطان تخمدان|جراحی سرطان تخمدان|

سرطان تخمدان به معنای هر نوع رشد غیرطبیعی در بافت سلولی تخمدان است که امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی، روش های زیادی برای درمان سرطان تخمدان ارائه شده است.

یکشنبه 14 آذر 1400 ساعت 7:55

دستگاه تناسلی زنان دارای دو تخمدان در هر طرف می باشد که وظیفه آنها تولید و ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون است. رشد غیرطبیعی بافت های سلولی را سرطان تخمدان گویند. سرطان دهانه رحم، سرطان رحم و سرطان تخمدان از سرطان های بسیار شایع در زنان هستند که متاسفانه آمار مرگ و میر افراد مبتلا به این نوع از سرطان ها زیاد است. برای تهیه تاج گل خیریه ، خیریه سرطان با همکاران ما در ارتباط باشید.

 

به همین جهت لازم است تا همه خانم ها به خصوص افرادی که در ابتلا به این بیماری سابقه خانوادگی دارند، باید به صورت مرتب چکاپ های دوره ای و تست پاپ اسمیر را انجام دهند تا از بروز بیماری و یا پیشرفت آن در صورت تشخیص ابتلا جلوگیری کرد.

 

سرطان تخمدان، نشانه ها و علائم آن

 

با رشد کنترل نشده سلول های تخمدان، سرطان تخمدان ایجاد می شود. این سلول های کنترل نشده امکان حمله به بافت های مجاور یا گسترش در بدن را دارند. مجموعه بزرگی از این بافت های خارج از کنترل، تومور را تشکیل می دهند؛ اما باید بدانیم برخی از تومورها در حقیقت سرطان نیستند؛ به این دلیل که نمی توانند زندگی کسی را به خطر بیاندازند. به این تومورها، تومور خوش خیم گفته می شود و به تومورهایی که در بدن پخش و یا باعث حمله و آسیب به بافت های مجاور می شوند، تومور بدخیم گفته می شود که نشان دهنده سرطان است.

 

طبق تازه ترین دستاوردهای پزشکی گفته شده که آغاز این سرطان از لوله های رحم می باشد و سپس وارد تخمدان ها می شود. از شایع ترین علائم سرطان تخمدان می توان به وجود نفخ یا فشار در شکم، کم اشتهایی، احساس درد در ناحیه شکم یا لگن و بالا رفتن دفعات ادرار اشاره کرد. دقت کنید که ممکن است این نشانه ها به دلایل مختلفی غیر از سرطان رخ دهند و در صورت تداوم این علائم حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

 

روش های درمان سرطان تخمدان

 

سرطان تخمدان از شایع ترین سرطان ها در بین زنان است که با توجه به نوع تومور و شدت پیشرفت بیماری قابل درمان است.

 

در ادامه به معرفی و بررسی انواع روش های درمان سرطان تخمدان می پردازیم:

1) دارو درمانی

2) پرتو درمانی                

3) شیمی درمانی

4) هورمون درمانی

5) جراحی برای سرطان تخمدان

 

دارو درمانی برای سرطان تخمدان

 

دارو درمانی یک درمان هدفمند برای درمان سرطان است که در این روش با استفاده از داروها، سلول های سرطانی را تشخیص می دهند و آنها را مورد حمله قرار می دهند. بواسیزوماب (Bevacizumab) دسته ای از این داروها به نام بازدارنده های رگ زایی است. سرطان برای رشد و شیوع، به ایجاد رگ های خونی جدید برای تغذیه خود نیاز دارند.

 

این دارو با متصل شدن به پروتئینی به نام VEGF (که سیگنال تشکیل عروق خونی جدید است)، رشد سرطان را کند یا متوقف می سازد. این دارو به صورت تزریق وریدی در هر 2 تا 3 هفته تجویز می شود. از عوارض جانبی بوازیزوماب می توان فشار خون بالا، خونریزی، زخم دهان، کم اشتهایی، خونریزی، خستگی و اسهال را نام برد.

 

داروهای دیگری همچون: اولاپاریب (Lynparza)، روکاپاریب (Rubraca) و نیراپاریب (Zejula) از جمله داروهایی هستند که به عنوان بازدارنده های PARP شناخته می شوند. نقش آنزیم های PARP در حالت معمولی، کمک به ترمیم DNA آسیب دیده در داخل سلول است. این داروها همگی از طریق دهان، به صورت قرص یا کپسول مصرف می شوند.

 

سرطان تخمدان

 

پرتو درمانی

 

در روش پرتو درمانی برای درمان سرطان تخمدان از اشعه ایکس یا ذرات پر انرژی جهت از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. به دلیل موثرتر بودن روش شیمی درمانی تهاجمی، به ندرت از پرتودرمانی به عنوان یک روش اصلی در درمان سرطان تخمدان استفاده می شود. با این حال استفاده از پرتو درمانی در مناطقی که سرطان گسترش یافته، یا مناطق نزدیک تومور اصلی یا در اندام های دورتر، مانند مغز یا نخاع، مفید می باشد.

 

از رایج ترین انواع پرتودرمانی برای درمان سرطان تخمدان، پرتو درمانی خارجی است. این روش تقریبا مشابه عکس برداری با اشعه ایکس است، با این تفاوت که پرتو درمانی قوی تر است. این روش بدون درد است و زمان هر جلسه درمان تنها چند دقیقه طول می کشد. معمولا جلسات درمانی 5 روز در هفته است و تعداد هفته ها به شرایط بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد. از عوارض رایج پرتو درمانی؛ خستگی، تهوع، اسهال، استفراغ، تغییر پوست (سوختگی یا تاول) و سوزش واژن می باشد. معمولا این عوارض با قطع درمان بهبود می یابند.

 

روش دیگری از پرتو درمانی، براکی تراپی است که به آن اشعه داخلی نیز گفته می شود. در این روش دستگاهی حاوی دانه های رادیواکتیو در داخل بدن، نزدیک به توده سرطان قرار می گیرد. از این روش به ندرت در درمان سرطان تخمدان استفاده می شود.

 

شیمی درمانی برای درمان سرطان تخمدان

 

شیمی درمانی به روشی برای استفاده از داروهای درمان سرطان گفته می شود. شیمی درمانی با روشی سیستماتیک داروها را وارد جریان خون می کند و آنها را به تمام مناطق بدن می رساند. غالبا در شیمی درمانی از داروهایی که به رگ تزریق می شوند یا از راه دهان مصرف می گردند، تجویز می شوند. در بعضی موارد از شیمی درمانی نیز امکان دارد دارو از طریق لوله نازکی مستقیما به حفره شکم تزریق شود که به این روش، شیمی درمانی داخل صفاقی (IP) گفته می شود.

 

در شیمی درمانی برای سرطان تخمدان، از داروهایی با پایه پلاتینوم (platinum) جهت درمان سلول هایی که توسط عمل جراحی قابل حذف نیستند یا سایز آنها انقدر کوچک هست که دیده نمی‌شوند، استفاده می گردد. به طور معمول، شیمی درمانی بعد از عمل جراحی تجویز می گردد اما با این حال، می تواند پیش از عمل جراحی و با هدف کوچک کردن توده سرطانی، مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه تاج گل خیریه با همکاران ما تماس بگیرید.

 

هورمون درمانی برای درمان سرطان تخمدان

 

هورمون درمانی، روشی برای مبارزه با سرطان با استفاده از هورمون ها یا داروهای انسداد هورمون است. این نوع درمان برای همه انواع سرطان تخمدان به کار نمی رود و غالبا برای درمان تومورهای استرومایی تخمدان استفاده می شود و به ندرت برای درمان سرطان تخمدان اپیتلیال استفاده می گردد.

 

در ادامه به معرفی سه روش از روش های هورمون درمانی می پردازیم:

 

آگونیست های هورمون آزاد کننده هورمون لوتئینه کننده (LHRH)

 

در این روش آگونیست های LHRH تولید استروژن توسط تخمدان را قطع می کنند. این داروها برای کاهش میزان استروژن در زنانی که در دوران قبل از یائسگی هستند استفاده می شود. مدت زمان تزریق این داروها هر 1 تا 3 ماه یک بار است.

 

تاموکسیفن (Tamoxifen)

 

داروی تاموکسیفن اغلب برای درمان سرطان سینه استفاده می شود. این دارو به عنوان ضد استروژن در بسیاری از بافت های بدن عمل می کند اما در سایر بافت ها به عنوان استروژن ضعیف عمل می کند. هدف استفاده از تاموکسیفن، جلوگیری از تحریک رشد سلول های سرطانی استروژن موجود در بدن زنان است. همچنین تاموکسیفن می تواند برای درمان تومورهای استرومایی تخمدان مورد استفاده قرار گیرد.

 

آرومتاز (Aromatase)

 

داروهای مهار کننده آرومتاز (Aromatase inhibitor) داروهایی هستند که آنزیم آروماتاز را مهار می کنند. آروماتاز آنزیمی است که در بدن زنان هورمون های دیگر را پس از یائسگی، به استروژن تبدیل می کند. در واقع این داروها برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرند اما از آنها برای درمان برخی تومورهای استرومال تخمدان که پس از درمان مجددا برگشته اند نیز استفاده می شود. داروهایی مانند آناستروزول (anastrozole)، لتروزول (letrozole) و اگزمستان (exemestane) از داروهای مهارکننده آروماتاز هستند. غالبا این داروها به صورت یک قرص در روز مصرف می شوند.

 

جراحی برای سرطان تخمدان

 

جراحی برای سرطان تخمدان

 

جراحی به عنوان یک درمان حمایتی برای تسکین نشانه ها و افزایش کیفیت زندگی بیمار توصیه می گردد. جراحی سرطان تخمدان برای دو هدف صورت می گیرد: مرحله بندی (ارزیابی میزان گسترش سرطان) و رفع اشکال. اگر مرحله بندی و رفع اشکال به درستی انجام نشده باشد، ممکن است فرد به تعداد جراحی بیشتری نیاز پیدا کند. در رفع اشکال تمام قسمت های قابل مشاهده سرطان تا بیشترین حدی که برای تیم جراحی قابل رویت است، برداشته می شوند. با این وجود، به دلیل گستردگی بیماری در اکثر زنان، معمولا جراحی به تنهایی نمی تواند بیماری را درمان کند و اکثر زنان به شیمی درمانی نیز نیاز دارند.

 

مرحله بندی سرطان تخمدان اولین هدف از جراحی سرطان تخمدان است. پس از تشخیص سرطان تخمدان توسط پزشک، برای تعیین روش درمانی مناسب، میزان پیشرفت سرطان باید تشخیص داده شود. این کار از طریق فرآیندی به نام مرحله بندی انجام می شود. مراحل بیماری از 1 تا 4 تقسیم می شوند. مرحله 4 را مرحله پیشرفته می نامند. در این مرحله، سرطان فراتر از سیستم تولیدمثل و به سایر اندام ها مانند کبد، مغز، پوست و ریه ها گسترش پیدا کرده است.

 

جراحی برای دیدن میزان گسترش سرطان از تخمدان و با برداشتن رحم، همراه با تخمدان ها و لوله های رحمی می باشد؛ به این عمل BSO نیز گفته می شود. هم چنین در این روش لایه ای از بافت چربی به نام امنتوم که مانند یک پیش بند محتویات شکمی را می پوشاند نیز حذف می شود؛ که سرطان تخمدان نیز گاهی به این ناحیه راه پیدا می کند.

 

به علاوه، برخی از غدد لنفاوی یا مایعات موجود در لگن و شکم، جهت نمونه برداری برداشته می شوند و تمام بافت ها و مایعات گرفته شده در حین عمل، برای بررسی وجود سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شوند. اهمیت مرحله بندی بسیار زیاد است؛ چونکه درمان سرطان های تخمدان در مراحل مختلف به طور متفاوتی صورت می گیرد و عدم مرحله بندی درست، باعث می شود پزشک نتواند در مورد بهترین روش درمانی تصمیم بگیرد.

 

نتیجه گیری

 

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با روش های جدید سرطان پیشرفته تخمدان آشنا کنیم. لازم است بدانید روش های درمانی تعریف شده برای سرطان تخمدان، به نوع، زمان، محل و میزان سرطان و سیستم ایمنی و پاسخ بیمار به درمان های اصلی بستگی دارد. هم چنین می توانید برای تهیه تاج گل خیریه با همکاران ما در ارتباط باشید.

تعداد بازدید : 2399

ثبت نظر

ارسال