Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 20 و 14 دقیقه

راه های درمان ام اس کدام اند؟

درمان ام اس|بیماری MS|علائم بیماری ام اس

هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس وجود ندارد. درمان معمولاً بر تسریع بهبودی پس از تشنج، کاهش سرعت پیشرفت بیماری و کنترل علائم ام اس متمرکز است. افرادی که علائم خفیف دارند نیازی به درمان ندارند.

شنبه 15 آبان 1400 ساعت 18:37

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری است که باعث ضعیف شدن مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) می شود.در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به غلاف محافظ (غلاف میلین) که رشته های عصبی را می پوشاند حمله می کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و سایر قسمت های بدن می شود. در نهایت، این بیماری می تواند باعث آسیب دائمی یا آسیب عصبی شود.


بسته به میزان آسیب عصبی و اعصاب آسیب دیده، علائم و نشانه های ام اس بسیار متفاوت است. هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس وجود ندارد. اما درمان می تواند به بهبود تشنج، اصلاح سیر بیماری و کنترل علائم کمک کند.


تشخیص بیماری ام اس


آزمایش خاصی برای ام اس وجود ندارد. تشخیص مولتیپل اسکلروزیس معمولاً بر اساس رد سایر تشخیص‌ها است که ممکن است علائم و نشانه‌های مشابهی را ایجاد کنند که به آن تشخیص افتراقی گفته می‌شود.متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است با یک تاریخچه پزشکی و معاینه کامل شروع کند.سپس، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:


آزمایش خون می تواند به رد سایر بیماری ها با علائم مشابه کمک کند. بیومارکرهای خاص مربوط به ام اس در حال آزمایش هستند و ممکن است به تشخیص بیماری نیز کمک کنند.تپ کردن نخاع (LP) نمونه کوچکی از مایع نخاعی برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از آن گرفته می شود. این نمونه می تواند ناهنجاری های آنتی بادی مرتبط با ام اس را نشان دهد. مایع نخاعی همچنین می تواند به رد عفونت و سایر بیماری هایی که شبیه علائم ام اس هستند کمک کند.


MRI • می تواند ضایعات ام اس را در مغز و نخاع شما نشان دهد. ممکن است برای برجسته کردن ضایعه، یک ماده حاجب تزریق داخل وریدی دریافت کنید که نشان دهنده فعال بودن بیماری شما است.آزمایش پتانسیل تحریک، ثبت سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط سیستم عصبی در پاسخ به تحریک ثبت می کنند. آزمایش پتانسیل تحریکی ممکن است از تحریک بصری یا تحریک الکتریکی استفاده کند، که در آن می توانید الگوهای حرکتی بصری را مشاهده کنید یا تکانه های الکتریکی کوتاهی را به اعصاب پاها یا بازوها ارسال کند. الکترودها سرعت حرکت اطلاعات در مسیرهای عصبی را اندازه گیری می کنند.


در اکثر بیماران مبتلا به بیماری عود کننده- فروکش کننده، این تشخیص بر اساس الگوی علائم ثابت بیماری بسیار ساده است و با تکنیک های تصویربرداری مغز (مانند MRI) تایید شده است.برای افرادی که علائم غیرطبیعی یا بیماری های پیشرونده دارند، تشخیص ام اس ممکن است دشوارتر باشد. در این موارد، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری نیاز باشد، مانند آنالیز مایع نخاعی، آزمایش پتانسیل تحریک و تصویربرداری بیشتر.


راه های درمان ام اس کدام اند؟


هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس وجود ندارد. درمان معمولاً بر تسریع بهبودی پس از تشنج، کاهش سرعت پیشرفت بیماری و کنترل علائم ام اس متمرکز است. افرادی که علائم خفیف دارند نیازی به درمان ندارند.


درمان حملات ام اس


کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی مانند پردنیزون خوراکی و متیل پردنیزولون برای کاهش التهاب عصبی استفاده می شود. عوارض جانبی ممکن است شامل بی خوابی، فشار خون بالا، نوسانات خلقی و احتباس مایعات باشد.تبادل پلاسما (تبادل پلاسما) قسمت مایع خون (پلاسما) جدا شده و از سلول های خونی جدا می شود. سپس سلول های خونی با محلول پروتئینی (آلبومین) مخلوط شده و به بدن بازگردانده می شوند. اگر علائم جدید یا شدید هستند و به استروئیدها پاسخ نمی دهند، می توان از درمان جایگزین پلاسما استفاده کرد.


درمان برای اصلاح پیشرفت بیماری


برای ام اس پیشرونده زودرس، ocrelizumab (Ocrevus) تنها درمان کاهش بیماری (FMD) تایید شده توسط FDA است. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که از این روش درمانی استفاده می کنند نسبت به افرادی که استفاده نمی کنند کمتر است.درمان های متعددی برای ام اس عود کننده و فروکش کننده وجود دارد.


بیشتر پاسخ های ایمنی مربوط به ام اس در مراحل اولیه بیماری رخ می دهد. درمان تهاجمی با این داروها در اسرع وقت می تواند میزان عود را کاهش داده و شکل گیری ضایعات جدید را کند کند.بسیاری از روش های اصلاح بیماری که برای درمان ام اس استفاده می شوند، خطرات سلامتی قابل توجهی دارند.انتخاب درمان مناسب مستلزم بررسی دقیق عوامل بسیاری از جمله مدت و شدت بیماری، اثربخشی درمان های قبلی ام اس، سایر مسائل بهداشتی، هزینه ها و وضعیت باروری است.


گزینه‌های درمانی ام‌اس عودکننده و فروکش‌کننده شامل تزریقات می‌شود، از جمله:

اینترفرون بتا یکی از رایج ترین داروهایی است که برای ام اس تجویز می شود. آنها به صورت زیر جلدی یا عضلانی برای کاهش دفعات و شدت عودها تزریق می شوند.عوارض جانبی بتا اینترفرون ممکن است شامل علائم و واکنش های شبه آنفولانزا در محل تزریق باشد.


آزمایش خون برای نظارت بر آنزیم های کبدی مورد نیاز است، زیرا آسیب کبدی ممکن است یکی از عوارض جانبی استفاده از اینترفرون باشد. افرادی که اینترفرون مصرف می کنند ممکن است آنتی بادی های خنثی کننده ایجاد کنند که اثربخشی دارو را کاهش می دهد.گلاتیرامر استات ، که ممکن است به جلوگیری از حمله سیستم ایمنی به میلین کمک کند، باید به صورت زیر جلدی تزریق شود. عوارض جانبی ممکن است شامل التهاب پوست در محل تزریق باشد.


درمان خوراکی شامل:

 

فینگولیمود (Gilenya)، این داروی خوراکی، یک بار در روز برای کاهش میزان عود مصرف می شود.شما باید ضربان قلب خود را ظرف 6 ساعت پس از اولین دوز کنترل کنید، زیرا ممکن است ضربان قلب شما را کاهش دهد. سایر عوارض جانبی عبارتند از عفونت های شدید نادر، سردرد، فشار خون بالا و تاری دید.


دی متیل فومارات (Tecfidera) یک داروی خوراکی است که دو بار در روز برای کاهش عود مصرف می شود. عوارض جانبی ممکن است شامل گرگرفتگی، اسهال، حالت تهوع و کاهش تعداد گلبول های سفید باشد.


تری فلونوماید (Aubagio)، یک داروی خوراکی که می تواند میزان عود را یک بار در روز کاهش دهد. تری فلونوماید می تواند باعث آسیب کبدی، ریزش مو و سایر عوارض جانبی شود. این دارو برای جنین در حال رشد مضر است و همچنین برای زنانی که ممکن است باردار باشند و قرص های ضد بارداری مصرف نمی کنند .


سیپونیمود (Mayzent)، تحقیقات نشان می دهد که مصرف این داروی خوراکی یک بار در روز می تواند میزان عود را کاهش دهد و به کند کردن پیشرفت ام اس کمک کند. همچنین برای استفاده در ام اس پیشرونده ثانویه تایید شده است.

 

تشخیص بیماری ام اس

 

عوارض جانبی احتمالی شامل عفونت های ویروسی، مشکلات کبدی و گلبول های سفید پایین است. سایر عوارض جانبی احتمالی شامل تغییرات ضربان قلب، سردرد و مشکلات بینایی است. سیپونیوم برای جنین در حال رشد مضر است، بنابراین زنانی که ممکن است باردار شوند باید 10 روز پس از قطع دارو از قرص های ضد بارداری استفاده کنند.


درمان تزریقی شامل:

 

اکرلی زومب (Ocrevus) یک آنتی بادی ایمونوگلوبولین انسانی است و تنها DMT تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان مولتیپل اسکلروزیس زودرس و عودکننده است. آزمایشات بالینی نشان داده است که این دارو میزان عود بیماری های عود کننده را کاهش می دهد و از وخامت ناتوانی در دو بیماری می کاهد.


تزریق داخل وریدی Ocrevus توسط متخصص انجام می شود. عوارض جانبی تزریق ممکن است شامل التهاب در محل تزریق، فشار خون پایین، تب و حالت تهوع باشد. Ocrevus همچنین ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان سینه را افزایش دهد.


ناتالیزومب (Tysabri)، این دارو برای جلوگیری از تخریب سلول های ایمنی مخرب از خون به مغز و نخاع طراحی شده است. ممکن است این درمان خط اول برای برخی از بیماران ام اس شدید باشد، یا ممکن است خط دوم درمان برای برخی دیگر باشد.برای افرادی که از نظر آنتی بادی‌هایی که باعث ویروس PML JC می‌شوند، مثبت هستند، خطر یک عفونت ویروسی جدی مغز به نام لوکوآنسفالوپاتی پیشرونده چند کانونی (PML) را افزایش می‌دهد. افراد بدون آنتی بادی تقریبا هیچ خطری برای PML ندارند.


المتوزومب (Campath، Lemtrada)، این دارو با هدف قرار دادن پروتئین ها روی سطح سلول های ایمنی و از بین بردن گلبول های سفید خون، به کاهش عود ام اس کمک می کند. این اثر می تواند آسیب عصبی را که گلبول های سفید ممکن است ایجاد کنند، محدود کند. اما خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌ های خودایمنی، از جمله بیماری خودایمنی تیروئید و بیماری کلیوی نادر با واسطه ایمنی را نیز افزایش می‌دهد.


درمان المتوزومب شامل تزریق داخل وریدی به مدت 5 روز متوالی و به دنبال آن 3 تزریق در سال است. واکنش های زمانی که المتوزومب تزریق می شود رایج است.این دارو را فقط می توان از یک تامین کننده ثبت شده تهیه کرد و افرادی که تحت درمان با این دارو هستند باید در یک برنامه ویژه نظارت بر ایمنی دارو ثبت نام کنند.


میتوکسانترون: این داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است برای قلب مضر باشد و ممکن است باعث بدخیمی های خونی شود. بنابراین کاربرد آن در درمان ام اس بسیار محدود است. گاهی اوقات از میتوکسانترون برای درمان ام اس شدید و پیشرفته استفاده می شود.


علائم و نشانه های ام اس را درمان کنید


فیزیوتراپی:

 

یک فیزیوتراپ یا کاردرمانگر می تواند تمرینات کششی و تقویتی را به شما آموزش دهد و به شما نشان دهد که چگونه از این دستگاه ها برای آسان کردن کار روزانه خود استفاده کنید.


فیزیوتراپی و استفاده از وسایل کمکی راه رفتن در صورت لزوم نیز می تواند به ضعف پا و سایر مشکلات راه رفتن که معمولاً با ام اس مرتبط است کمک کند.
شل کننده های عضلانی: در صورت درد یا سفتی یا اسپاسم عضلانی کنترل نشده، شل کننده های عضلانی مانند باکلوفن (Lioresal) و تیزانیدین (Zanaflex) در پاها ممکن است به ویژه مفید باشند.


داروها برای کاهش خستگی:

 

آمانتادین (Gocovri، Oxmolex، Modafinil (Provigil، و متیل فنیدات) (Ritalin) ممکن است به کاهش خستگی ناشی از MS کمک کند. برخی از داروها برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند.داروهایی که سرعت راه رفتن را افزایش می دهند: دیفن پیپریدین (Ampyra) ممکن است به افزایش سرعت راه رفتن در برخی افراد کمک کند. افرادی که سابقه صرع یا مشکلات کلیوی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

 سایر داروها:

برخی از داروها همچنین ممکن است برای درمان افسردگی، درد، اختلال عملکرد جنسی، بی خوابی و مشکلات کنترل مثانه یا روده مرتبط با ام اس استفاده شوند.

 

علائم و نشانه های ام اس


شیوه زندگی و درمان های خانوادگی


برای کمک به تسکین علائم و نشانه های ام اس، سعی کنید:
استراحت کافی داشته باشید. برای اطمینان از خواب کافی به عادات خواب توجه کنید. برای اطمینان از خواب کافی، ممکن است نیاز به ارزیابی و درمان اختلالات خواب (مانند آپنه انسدادی خواب) داشته باشید.


ورزش ها. اگر ام اس خفیف تا متوسط دارید، ورزش منظم می تواند به بهبود قدرت، تون عضلانی، تعادل و هماهنگی شما کمک کند. اگر گرما شما را آزار می دهد، شنا یا سایر ورزش های آبی انتخاب های خوبی هستند. سایر انواع ورزش های کم تا متوسط که برای بیماران مبتلا به ام اس توصیه می شود شامل پیاده روی، کشش، ورزش هوازی کم فشار، دوچرخه سواری ثابت، یوگا و تای چی است.


خیلی جالب است که علائم ام اس معمولا با افزایش دمای بدن برخی از افراد مبتلا به ام اس بدتر می شود. اجتناب از گرما و استفاده از وسایلی مانند روسری یا جلیقه خنک کننده می تواند کمک کننده باشد.


رژیم متعادل، از آنجایی که شواهد کمی برای حمایت از یک رژیم غذایی خاص وجود دارد، متخصصان یک رژیم غذایی سالم را به طور کلی توصیه می کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که ویتامین D ممکن است مزایای بالقوه ای برای بیماران مبتلا به ام اس داشته باشد.


درمان جایگزین


بسیاری از بیماران ام اس برای کنترل علائم خود، مانند خستگی و دردهای عضلانی، از درمان های جایگزین یا مکمل یا هر دو استفاده می کنند.
فعالیت ‌هایی مانند ورزش، مدیتیشن، یوگا، ماساژ، رژیم غذایی سالم‌ تر، طب سوزنی و تکنیک ‌های تمدد اعصاب ممکن است به بهبود شرایط روحی و جسمی کمک کنند، اما مطالعات اندکی تأثیر آن‌ها را بر کنترل علائم ام‌اس تأیید کرده‌اند.آکادمی علوم اعصاب آمریکا استفاده از عصاره خوراکی شاهدانه را برای درمان گرفتگی و درد عضلانی توصیه می کند.


تاج گل خیریه


نه تنها پس انداز شما با سفارش تاج گل صدقه مصنوعی صرفه جویی می شود، بلکه هزینه های شما با شادی روح آن مرحوم صرف امور خیریه در قالب کمک به ایتام، مستضعفان و مستمندان می شود که نتیجه آن منافع مستمندان است. تاج گل مصنوعی خیریه با هدف معنوی داشتن ظاهری مناسب، جلوگیری از تجمل گرایی و حمایت از خانواده تحت پوشش برای برگزاری مراسم یادبود، ترحیم و جشن تهیه شده است.


کلام آخر


درمان ام اس ضروری است زیرا می تواند باعث مشکلات حرکتی و مشکلات عصبی شود و زندگی را مختل کند.ام اس یکی از بیماری های شایع در سال های اخیر است. این بیماری یک بیماری التهابی بسیار مزمن است.

تعداد بازدید : 764

ثبت نظر

ارسال