Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 3 و 2 دقیقه

سرطان واژن چه علائمی دارد؟

 سرطان واژن

سرطان واژن یکی از سرطان های نادر ایت که سلولهای سطح واژن یا مهبل را درگیر می کند، خونریزی غیر عادی واژن در هنگام نزدیکی از علائم آن است، البته این سرطان اصولا در سنین بالای 60 سال رخ نی دهد.

دوشنبه 20 دی 1400 ساعت 23:11

سرطان واژن به بیماری نادری گفته می شود که در سلول های موجود در سطح واژن یا مهبل، اتفاق می افتد. در سرطان مهبل، لب های واژن درگیر شده و با درگیر شدن قسمت داخلی واژن یا لوله واژن، سرطان واژن رخ می دهد.


در این مقاله قصد داریم به سرطان واژن و علائم مربوط به آن بپردازیم. همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که قصد کمک به بیماران سرطانی را دارید، می توانید با خرید تاج گل خیریه به آنان کمک کنید. بیماران سرطانی علاوه بر حمایت عاطفی، به حمایت مالی نیز نیاز دارند و خرید تاج گل خیریه، گامی در جهت کمک به ایشان می باشد.

 

سرطان واژن چیست؟


در بین سرطان هایی که در بین خانم ها وجود دارد، می توان سرطان واژن را نام برد. معمولا این نوع از سرطان، خانم های بالای ۶۰ سال را درگیر می کند که از علائم و نشانه های رایج آن، میتوان به خونریزی غیرطبیعی واژن در مواقع نزدیکی اشاره نمود.تشخیص این نوع از سرطان، در مراحل اولیه بهتر بوده و از گسترش آن جلوگیری می کند. زیرا سرطان واژن در طول لوله واژن پیشرفت کرده و در مراحل بعدی، درمانش مشکل تر می شود. 

 

انواع سرطان واژن:


●سلول سنگفرشی: این بیماری از دیواره واژن شروع شده و به تدریج، رشد می کند.
●آدنوکارسینوم: بیماری مذکور در بافت غدد واژینال، آغاز شده و بیشتر در زنان سن بالا شایع است.
●ملانوما: سلول هایی که رنگدانه واژن را تولید می کنند، مرکز شروع این بیماری می باشند.
●ساکوما: این سرطان، حدود ۴ درصد از انواع سرطان واژن را تشکیل می دهد. مرکز شروع بیماری ساکوما از سلول های بافت همبند و سلول های ماهیچه ای دیواره های واژن می باشد.

 

علائم و نشانه های سرطان واژن چیست؟


نشانه های سرطان واژن در افراد مختلف با توجه به سیستم ایمنی که دارند، متفاوت می باشد. سرطان واژن، ممکن است در ابتدا با هیچ علائمی همراه نباشد و در صورت پیشرفت آن، علائم ظاهر شود.


به طور کلی علائم سرطان واژن، شامل موارد زیر می شود:


●خونریزی غیر طبیعی واژن پس از مقاربت، بین پریودها و یائسگی
●ترشحات آبکی واژن
●ادرار مکرر و ادرار دردناک
●یائسگی
●وجود درد در لگن
●توده در واژن
●خارش و سوزش لبه های واژن
●وجود زخم در قسمت های بیرونی واژن که در مواردی با عفونت همراه است.

 

 سرطان واژن

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟


در صورت مشاهده هر یک از نشانه های مذکور در بالا، بهتر است که به پزشک زنان مراجعه کنید. مخصوصا در زمانی که خونریزی غیر طبیعی و احساس وجود توده و درد را داشتید، مراجعه به پزشک بسیار ضروری و مهم می باشد.پزشک با انجام معاینات و تجویز آزمایشات لازم، به تشخیص بیماری یا عدم وجود آن می پردازد.

 

علت بروز سرطان واژن چیست؟


دلیل بروز سرطان واژن به صورت دقیق، مشخص نمی باشد ولی به صورت کلی می توان گفت که سرطان زمانی اتفاق می افتد که سلول های سالم بدن دچار جهش ژنتیکی شود‌. در نتیجه موجب تبدیل سلول های طبیعی به سلول های غیر طبیعی می شود. سرطان سبب می شود که سلول های سالم، رشد کرده، تکثیر شده، بمیرند ولی سلول های سرطانی رشد نموده، تکثیر شده ولی نمیرند.همچنین می توان گفت که عوامل خطر ساز مانند مصرف الکل، دخانیات، سن کم در هنگام برقراری رابطه جنسی، شرکای جنسی مختلف، عوامل ارثی، ویروس ایدز، سن بالای ۶۰ سال و… در ابتلا به بیماری سرطان واژن موثر هستند.

 

عوامل تشدید ابتلا به سرطان واژن چیست؟


معمولا سرطان به صورت غیر منتظره ایجاد می شود ولی وجود عواملی نیز امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. در سرطان واژن نیز، عوامل زیر احتمال ابتلا به ان را بالا می برند.


●افزایش سن: با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به سرطان واژن بیشتر می شود. معمولا اغلب افراد مبتلا به این بیماری، دارای سن ۶۰ سال به بالا می باشند.
●درگیر بودن با سرطان های دیگر و ورود توده ها به واژن
●ویروس هرپس تناسلی و بیماری زگیل تناسلی 
●استفاده و مصرف داروهای نامناسب در دوران بارداری
●شرکای جنسی متعدد
●مصرف سیگار
و…

 

مراحل سرطان واژن:


مراحل سرطان واژن، نشان دهنده میزان گسترش این بیماری است. مراحل سرطان واژن، شامل ۴ مرحله زیر می شود:


●در مرحله اول، سرطان در دیواره واژن است.
●در مرحله دوم، سرطان به بافت اطراف واژن نفوذ یافته ولی به دیواره لگن سرایت نکرده است.
●در مرحله سوم، سرطان به لبه و دیواره لگن گسترش می یابد و حتی ممکن است که گره های لنفاوی مجاور نیز برسد.
●در مرحله چهارم، می توان یکی از دو مجموعه زیر را مشاهده نمود:
در مرحله A4: سرطان به مثانه، مقعد یا هر دوی آنها، گسترش پیدا کرده است.
در مرحله B4: سرطان در تمامی بدن، اندام هایی مانند ریه ها، کبد، گره های لنفاوی دورتر را درگیر نموده است.

 

چگونه از سرطان واژن، پیشگیری کنیم؟


هیچ روش و راهکار قطعی برای پیشگیری از بروز سرطان واژن، وجود ندارد ولی اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان فرد آسانتر می شود.
از راه های اجتناب از سرطان واژن می توان به عدم مصرف دخانیات، الکل و دریافت واکسن HPV اشاره نمود. همچنین مراجعه به دکتر زنان برای انجام معاینات لگن و انجام تست پاپ اسمیر لازم است.

 

روش تشخیص سرطان واژن:


در صورتی که به پزشک زنان مراجعه نموده و وی در حین انجام معاینات لگن، با مورد مشکوکی مواجه شود، تست پاپ اسمیر انجام می دهد. اگر سلول های غیر طبیعی را مشاهده نماید، بخش های خارجی مهبل، واژن و دهانه رحم را با روش کولپوسکوپی بررسی کرده و در مواردی نیز نمونه برداری خواهد کرد.
روش دیگر تشخیص سرطان واژن، بیوپسی می باشد که قسمت کوچکی از واژن را برای انجام نمونه برداری برش می دهند و بافت مشکوک را به آزمایشگاه، ارسال می کنند.

 

مراحل سرطان واژن

 

روش های درمانی سرطان واژن چیست؟


این سرطان بر اساس نوع و میزان پیشرفت آن، دارای روش های درمانی متعددی است که در ذیل، به بیان آن ها می پردازیم:
●پرتو درمانی: در این روش، سلول های سرطانی را در معرض تابش پرتوهای اشعه ایکس، قرار می دهند که باید اشعه خارجی فقط به کل شکم یا لگن فرد بتابد.
●شیمی درمانی: از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی، استفاده می کنند. ولی از این روش در کنار سایر روش های درمانی، استفاده می کنند. زیرا به طور قطعی مشخص نشده است که آیا روش شیمی درمانی، بر روی سرطان واژن تاثیر گذار است یا خیر.
●جراحی: این روش درمانی نیز شامل انواع مختلفی می شود. از جمله جراحی حذف تومورهای کوچک، برداشتن واژن، برداشتن ارگان های لگن، برداشتن مهبل و…

 

نتیجه گیری


سرطان واژن یکی از انواع سرطان است که در ناحیه تناسلی زنان ایجاد می شود. عوامل مختلفی در بروز این سرطان، نقش دارند. به همین دلیل دارای انواع مختلفی می باشد. 


با رعایت بهداشت فردی و کاربرد مواد شستشوی واژینال، می توان از عفونت در این ناحیه پیشگیری کنید. ولی در برخی موارد، ایجاد سرطان واژن به عوامل ژنتیکی بستگی دارد. از این رو با درمان این بیماری در مراحل ابتدایی شروع آن، می توان از گسترش و پیشرفت آن جلوگیری نمود.همانطور که بیان کردیم، روش های درمانی مختلفی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و… برای درمان بیماران سرطانی وجود دارد که نیاز به هزینه زیادی دارد. شما همراهان گرامی، می توانید با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت، به بیماران سرطانی کمک نمایید. لازم به ذکر است که مبالغ دریافتی، به صورت مستقیم صرف هزینه های درمانی این افراد می شود.

 

در این مقاله به سرطان واژن و مطالب مربوط به آن پرداختیم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده و اطلاعات کافی را کسب نموده باشید.

تعداد بازدید : 4118

ثبت نظر

ارسال