Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 14 و 57 دقیقه

مبارزه با سرطان در روزهای کرونایی

افراد سرطانی در معرض خطر ابتلا به کرونا

ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که در افراد و گونه های مختلف جانوری شایع است. SARS-CoV-2 یک ویروس کرونا جدید که باعث همه گیری بیماری تنفسی به نام بیماری ویروس کرونا 2019 شده است که به اختصار COVID-19 نامیده می شود.بیماری همه گیر COVID-19 جهان را تحت تأثیر قرار داده و در هر جنبه از زندگی ایجاد ترس و اضطراب کرده است، در حالی که بسیاری از سلامت و ویرانگری های اقتصادی را به بار آورده است.

چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 11:7

بیماران سرطانی، خانواده های آن ها و مراقبان به طور نامتناسبی تحت تأثیر بیماری همه گیر کرونا قرار می گیرند. اگر چه بیماران مبتلا به سرطان بیشتر از جمعیت عمومی به این عفونت مبتلا می شوند و به طور قابل توجهی بیشتر در اثر ابتلا به کرونا پس از آلوده شدن می میرند، اما خطر بیش تر ممکن است تغییر یا انجام درمان سرطان باشد.

افراد مبتلا به سرطان نباید با افراد مبتلا به کرونا یا افراد مشکوک به کرونا در تماس باشند. هنگامی که این افراد مبتلا به کرونا نیز می شوند باید درمان اصلی آن ها قطع شود و پس از بهبودی از کرونا معالجه اصلی آن ها ادامه یابد.

 

افراد سرطانی در معرض خطر ابتلا به کرونا :

 

از آنجا که SARS-CoV-2 یک ویروس جدید است، هر کسی که در معرض آن قرار گیرد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارد.
ابتلا به سرطان خطر ابتلای شدید به بیماری ناشی از کرونا را افزایش می دهد. عوامل دیگر نیز خطر ابتلا به بیماری شدید از کرونا را افزایش می دهند، از جمله سن بالاتر و سایر شرایط پزشکی، مانند:


_ بیماری مزمن کلیوی
_ بیماری انسداد مزمن ریوی
_ بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر یا کاردیومیوپاتی
_ یک سیستم ایمنی ضعیف از پیوند اعضا
_ چاقی
_ بارداری
_ بیماری سلول داسی شکل
_ سیگار کشیدن
_ دیابت نوع 2


بازمانده سرطان در معرض خطر کرونا :

 

در حال حاضر مشخص نیست که آیا داشتن سابقه سرطان خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کرونا را افزایش می دهد یا خیر. افرادی که در گذشته تحت سرطان درمان شده اند ممکن است بخواهند نگرانی های خود را در مورد کرونا با پزشکان خود در میان بگذارند.

 

افراد سرطانی در معرض خطر ابتلا به کرونا


واکسن ویروس کرونا برای مبتلا به سرطان :

 

در دسامبر سال 2020 اولین واکسن برای جلوگیری از کرونا توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجاز و تهیه شد و سایر واکسن ها نیز احتمالاً در دسترس خواهند بود.افرادی که سرطان دارند یا در گذشته به آن مبتلا بوده اند، در صورت نداشتن موارد منع مصرف، یعنی عدم سابقه واکنش آلرژیک شدید به هیچ یک از اجزای واکسن، ممکن است واکسینه شوند.

آزمایشات بالینی نشان داده است که ایمنی و کارآیی واکسن ها در افرادی که شرایط پزشکی زمینه ای دارند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری شدید کرونا می شود.

 

واکسن های مربوط به سایر عفونت ها مانند آنفولانزا برای افراد مبتلا به سرطان بی خطر است و توصیه می شود.
با این حال اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی و کارآیی واکسن کرونا در افراد مبتلا به سیستم ایمنی به خطر افتاده به دلیل شرایط پزشکی زمینه ای یا درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی مورد نیاز است. این احتمال وجود دارد که این افراد پاسخ ضعیف تری به واکسن داشته باشند.


راه های محافظت :

 

تا زمانی که واکسن ها به طور گسترده در دسترس نباشند، مؤثرترین راه جلوگیری از کرونا جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس عامل آن است. طبق CDC، بهترین راه برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض، محدود کردن تعاملات حضوری با افراد دیگر تا حد ممکن است. CDC همچنین اقدامات زیر را برای کمک به افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های جدی از کرونا توصیه می کند:


_ از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.
_ دستان خود را به ویژه پس از دستشویی رفتن حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید همچنین در زمان های قبل از غذا خوردن، بعد از دمیدن بینی، سرفه یا عطسه و قبل و بعد از تماس با دیگران دستان خود را بشویید.
_ تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید.
_ در صورت نیاز به مدت طولانی در خانه اطمینان حاصل کنید که به چندین هفته دارو و مواد غذایی دسترسی دارید.
_ سطوح مکرراً لمس شده از جمله دستگیره درها، کلیدهای روشنایی، صفحه کلید، میزهای پیشخوان، تلفن، دستگیره ها، شیرآلات، سینک ظرفشویی ها و توالت ها را تمیز و ضد عفونی کنید.
_ اگر باید با دیگران تعامل داشته باشید حداقل 1 متر از افراد دیگر فاصله داشته باشید.
_ از مکان های شلوغ پرهیز کنید.
_ مراقب باشید هنگام برداشتن ماسک چشم، بینی یا دهان خود را لمس نکنید و پس از لمس یا برداشتن ماسک، دستان خود را در اسرع وقت بشویید.


معالجه بیماران سرطانی :

 

اگر تحت درمان سرطان هستید، باید از راهنمایی های پزشک معالج خود پیروی کنید. پزشکان معالجه بیماران سرطانی ممکن است تغییر کرده باشند که بگویند چگونه درمان سرطان و ویزیت های پیگیری انجام می شود.برخی از درمان های سرطان با خیال راحت به تأخیر می افتند، در حالی که برخی دیگر نمی توانند. برخی از ویزیت های پیگیری معمول ممکن است با اطمینان به تأخیر بیفتند یا از طریق پزشکی از راه دور انجام شوند.

ممکن است یک بیمارستان یا سایر مراکز درمانی از شما بخواهد که به یک کلینیک خاص بروید، به دور از افرادی که بیماران مریضی با ویروس کرونا را معالجه می کنند.وضعیت ویروس کرونا هم چنان در حال تغییر است، شهرها تغییراتی در نحوه رسیدگی به قرنطینه و مراقبت های بهداشتی مهم ایجاد می کنند، بنابراین در صورت لزوم با پزشک خود مشورت کنید.


بروز علائم عفونت :

 

اگر فکر می کنید در معرض COVID-19 هستید یا علائم عفونت دارید، خود را از دیگران جدا کنید و با مشاور خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. شاید لازم باشد از نظر ویروس کرونا مورد آزمایش قرار بگیرید.کنار آمدن با سرطان در مواجهه با ویروس کرونا می تواند طیف وسیعی از احساساتی را که عادت به کنار آمدن با آن ندارید به وجود آورد. درباره احساساتی که ممکن است داشته باشید و راه های کنار آمدن با آن ها بیش تر بیاموزید.

تعداد بازدید : 901

ثبت نظر

ارسال