Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 20 و 0 دقیقه

نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان

عوامل خطر سرطان مثانه در زنان و مردان

نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان چیست؟ آیا بروز این سرطان در هر دو جنسیت علائمی مشابهی ایجاد می کند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات مقاله زیر را مطالعه کنید.

چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 ساعت 13:42

امروزه طبق مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان رو به پیشرفت است به طوری که، شیوع آن در مردان بسیار بیشتر از زنان است و در بیشتر موارد، بیماران بالای 65 سال را درگیر می کند. با این حال، اجازه ندهید که این آمار شما را از یادگیری علائم هشدار دهنده باز دارد. در حالی که سرطان مثانه یکی از رایج ترین سرطان ها در زنان نیست، هر سال حدود 18000 زن مبتلا به سرطان مثانه در ایالات متحده تشخیص داده می شوند که باید به آن ها رسیدگی شود.

 

حقایقی درباره سرطان مثانه در زنان و مردان

 

در حالی که سرطان مثانه معمولاً با زنان ارتباط زیادی نداشته است، لذا درک روش منحصر به فردی که بتواند سرطان مثانه را در زنان شناسایی کند، بسیار مهم است و اینکه چرا این امر مهم نیست و موجب شده سرطان مثانه نادیده گرفته شود. تقریباً در 50٪ موارد، سرطان مثانه تشخیص داده می شود. با این حال، این درصد در زنان کمتر است، زیرا علائم اغلب نادیده گرفته می شوند.

زنان در طول زندگی خود 1 از 89 شانس ابتلا به سرطان مثانه دارند، با این حال، سرطان مثانه در زنان در حال افزایش است .تقریباً 90٪ موارد سرطان مثانه در افراد بالای 55 سال وجود دارد، بنابراین مراقب علائم اولیه سرطان مثانه با افزایش سن باشید.

سرطان مثانه میزان عود بالایی دارد. اگر مبتلا به سرطان مثانه شده اید، برای کنترل هرگونه عود احتمالی، ادامه معاینات منظم مهم است. از آن جایی که معمولا نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان متفاوت است، لذا باید موارد قابل توجه مربوط به هریک را به درستی مطالعه کنید تا به آگاهی درستی برسید.

 

- علائم اولیه سرطان مثانه در زنان و مردان

 

دانستن نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان، می تواند به شما کمک کند زودتر تشخیص داده شوید، که این امر ممکن است آگاهی شما را بهبود بخشد. در اینجا پنج نشانه هشدار دهنده وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

خون در ادرار (هماچوری): این شایع ترین علامت اولیه سرطان مثانه و به طور معمول اولین نشانه سرطان مثانه است که دیده می شود. چشم پوشی این عامل برای خانم ها بسیار آسان است، زیرا به طور معمول بدون درد است و می تواند هفته ها یا حتی چند ماه بدون بروز علایم سپری شود.

بسیاری از زنان این علامت را نادیده می گیرند، زیرا علت آن را قاعدگی یا یائسگی می دانند. اگر مطمئن نیستید که مشکلی وجود دارد، بهترین راهکار برای شما این است که با یک متخصص ارولوژی مشورت کنید.

 

علائم UTI مانند: سرطان مثانه را می توان با  عفونت مجاری ادراری (UTI) اشتباه گرفت، زیرا این عامل با بسیاری از علائم سرطان مثانه همپوشانی دارد. بیماران ممکن است تکرر و فوریت ادرار، درد همراه با ادرار یا بی اختیاری ادرار را تجربه کنند.

اگر متوجه هرگونه مشکل ادراری شده اید، مجبورید دائماً به دستشویی بروید، یا احساس می کنید باید به دستشویی بروید، اما نمی توانید، یا به سختی تخلیه مثانه خود را انجام می دهید، یا اگر به نظر نمی رسد آنتی بیوتیک ها به شما کمک کنند، علائم UTI خود را با دکتر متخصص خود در میان بگذارید.

 

درد غیر قابل توضیح: سرطان مثانه پیشرفته اغلب با درد همراه هستند. درد می تواند در ناحیه پهلو، شکم یا لگن ایجاد شود. اگر سرطان به استخوان های آنها سرایت کرده باشد، بیماران می توانند در استخوان های خود درد داشته باشند. اگر در آن مناطق درد دارید، به پزشک خود بگویید، به ویژه اگر علائم لکه بینی یا عفونت ادراری را نیز مشاهده کرده باشید.

 

کاهش اشتها: کاهش اشتها یکی از نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان است. اگر سرطان، بزرگ یا گسترش یافته باشد، ممکن است دچار کاهش وزن شوید یا احساس خستگی و ضعف کنید. البته موارد زیادی وجود دارند که می توانند اشتهای شما را به هم بریزند، بنابراین بهتر است خوش بین باشید و بدترین ها را تصور نکنید، اما در صورت ادامه با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

 

خونریزی رحمی بعد از یائسگی: هر خون یا لکه بینی که بعد از یائسگی مشاهده کنید، می تواند نشانه ای از سرطان مثانه یا مسئله اساسی دیگر باشد. مشابه خون موجود در ادرار، ممکن است به راحتی آن را فراموش کنید، اما توصیه می شود برای ایمنی به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

 

عوامل خطر سرطان مثانه در زنان و مردان

 

تا کنون، سیگار کشیدن بزرگترین عامل خطر برای نگرانی در مورد سرطان مثانه است. طبق گزارش موسسه  ملی بهداشت، حدود 50٪ زنان مبتلا به سرطان مثانه، سیگاری هستند. از آنجا که میزان بروز این عامل، در افراد سیگاری بسیار بیشتر است، در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق و سیگار کشیدن، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.یکی دیگر از فاکتورهای مهم، خطر ابتلا به سرطان مثانه است.

سرطان مثانه 50-80٪ میزان عود دارد که در بالاترین سطح از هر نوع سرطان است. به همین دلیل است که ادامه مراجعه به پزشک بسیار ضروری است، لذا لازم است نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان به دقت بررسی و مورد ارزیابی قرار گیرد. بهتر است مراقب علائم سرطان مثانه خود باشید.

اگر قبلاً به آن مبتلا شده اید، ضروری است که به پزشک مراجعه کنید، اما اگر شک دارید، آن را بررسی کنید. سن عامل اصلی دیگری در بروز سرطان مثانه است. میانگین سنی تشخیص داده شده در زنان 73 سال است. هر زن بالای 55 سال، باید مراقب علائم این بیماری باشد.

 

سرطان مثانه ممکن است در زنان نادیده گرفته شود، زیرا بروز علائم به صورت عفونت ادراری یا لکه بینی طبیعی برای خانم ها امری عادی است. متأسفانه، این بدان معنی است که در زنان اغلب پس از گسترش سرطان، بیماری تشخیص داده می شود، لذا درمان آن دشوارتر می شود. بنابراین اگر نگران هستید، علائم خود را فقط یادداشت نکنید. با پزشک خود تماس بگیرید تا تشخیص دهد این یک عفونت جزئی است یا یک مورد جدی تر است. اگر سرطان مثانه باشد، اگر زود به آن مبتلا شده باشید، درمان آن آسان تر است. 

 

عوامل خطر سرطان مثانه در زنان و مردان

 

نکات موثر در رابطه با سرطان مثانه در خانم ها و آقایان

 

مدت هاست که سرطان مثانه یکی از بیماری های مردان مسن محسوب می شود. اگرچه شیوع آن در مردان بیشتر است، اما مطالعات نشان داده است که زنان احتمالاً تومورهای پیشرفته تری دارند و پیش آگهی بدتری نسبت به مردان تقریباً در هر مرحله از بیماری دارند. براساس گزارشی که توسط موسسه ملی سرطان منتشر شده، میزان بقای زنان مبتلا به سرطان مثانه، در تمام مراحل بیماری از مردان دورتر است.

زنان آمریکایی آفریقایی تبار، به ویژه هنگام تشخیص سرطان مثانه، نتایج ضعیفی دارند. آنها با بیشترین نسبت تومورهای پیشرفته و پرخاشگر در مقایسه با مردان آفریقایی-آمریکایی و زنان و مردان قفقازی مواجه هستند. بعلاوه، تعداد زنان مبتلا به سرطان مثانه امروزه افزایش یافته است.  برای زنان مهم است که خطرات خود را برای سرطان مثانه درک کنند و بدانند چه باید از پزشکان خود بپرسند. لذا بررسی نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان امری مهم و ضروری است که باید به صورت جدی به آن توجه گردد.

 

در بسیاری از موارد، تاخیرهای قابل توجهی در تشخیص سرطان مثانه در زنان وجود دارد. بسیاری از زنان، هنگام بروز ابتدایی ترین علامت که به صورت خون در ادرار مشاهده می شود و ممکن است با قاعدگی یا یائسگی همراه باشد، را نادیده می گیرند و گزارش این علامت را به پزشکان خود به تأخیر می اندازند.

حتی پس از گزارش مشکل به پزشکان، ممکن است در ابتدا، خون در ادرار به عنوان علامت خونریزی پس از یائسگی، ورم مثانه ساده یا عفونت دستگاه ادراری تشخیص داده نشود. در نتیجه، می توان تشخیص سرطان مثانه را به مدت یک سال یا بیشتر نادیده گرفت.

لذا باید برای تشخیص نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان به نکات زیر توجه کنید:

 

سرطان مثانه می تواند زنان و مردان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.سیگار کشیدن بزرگترین عامل خطر است. افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به سرطان مثانه مبتلا می شوند.علائم سرطان مثانه ممکن است با علائم عفونت مثانه یکسان باشد و این دو مشکل ممکن است با هم اتفاق بیفتد. اگر علائم پس از درمان با آنتی بیوتیک از بین نرفت، بر ارزیابی بیشتر اصرار ورزید تا مشخص شود آیا سرطان مثانه وجود دارد یا خیر.

 

سرطان مثانه دارای بالاترین میزان عود از هر نوع سرطان است، که میزان آن بین 50-80 درصد است.مهم ترین نکته برای شما این است که علائم و نشانه های سرطان مثانه را بشناسید و بلافاصله آنها را به پزشک گزارش دهید. شایع ترین علامت، بروز خون در ادرار است که به راحتی قابل مشاهده است (اگرچه ممکن است گاهی قهوه ای تیره یا نارنجی به نظر برسد) اما فقط در معاینه میکروسکوپی نیز قابل تشخیص است.

مراجعه به پزشک برای معاینات معمول، بسیار مهم است. بیشتر خونریزی های مرتبط با سرطان مثانه بدون درد است، با این حال، حدود 30 درصد بیماران سرطانی مثانه هنگام دفع ادرار، دچار سوزش، تکرر ادرار یا احساس تخلیه ناقص می شوند. لذ لازم است در صورت بروز هر یک از نشانه های سرطان مثانه در خانم ها و آقایان، در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

 

نکات موثر در رابطه با سرطان مثانه در خانم ها و آقایان

تعداد بازدید : 1471

ثبت نظر

ارسال