Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 14 دقیقه

هایپرپلازی خوشخیم پروستات

علت به وجود آمدن هایپر پلازی خوش خیم پروستات|هایپرپلازی خوشخیم پروستات|پروستات

تکثیر بیش از حد سلولهای پروستات در مردان که در نهایت بزرگ شدن پروستات را به همراه دارد، هایپر پلازی خوشخیم پروستات است که معمولا مجاری ادراری در مردان را درگیر میکند.

جمعه 29 مرداد 1400 ساعت 21:39

یکی دیگر از بیماریهای که در بین مردان رایج تر است، بیماری هایپر پلازی خوش خیم پروستات است، این بیماری بیشتر قسمت های مجرای ادرار را در مردان درگیر می کند. اما برای اینکه بیشتر در رابطه با این بیماری بدانید، بهتر است با ما در این مقاله همراه شوید تا این بیماری را مورد بررسی قرار بدهیم؛

 

بیماری هایپر پلازی خوش خیم پروستات چگونه بیماری است؟

 

بیماری هایپر پلازی خوش خیم پروستات، یک نوع بیماری مربوط به مردان است که بیشتر در افراد مسنی که بالاتر از 50سال سن دارند شایع تر می باشد. در واقع اگر بخواهیم به صورت خیلی واضح این بیماری را معنا کنیم، می توانیم بیان کنیم؛ که این بیماری بزرگ شدن پروستات است، زمانی که سلول های غده پروستات بیش از حد تکثیر می شوند، وجود سلول های اضافی باعث ملتهب شدن غده پروستات می شود که ملتهب شدن غده پروستات باعث فشرده سازی مجرای ادرار می شود و راه جریان ادرار را می بندد.

 

آیا بیماری هایپر پلازی خوش خیم پروستات یک سرطان است؟

 

در جواب این سوال، می توان گفت خیر؛ این بیماری یک بیماری سرطان نیست و همچنین نمی تواند مانند بیماری سرطان خطرناک باشد، این بیماری در بیشتر مردان که سن بالاتری دارند، بیشتر شایع تر  می باشد.

 

وظیفه غده پروستات  در بدن مردان چیست؟

 

غده پروستات در سیستم تولید مردان  به صورت یک غده عضلانی وجود دارد، غده پروستات نقش موثری را در بدن مردان ایفا می کند، در واقع غده پروستات مجرای سیستم ادراری را در بدن مردان کنترل می کند و بیشتر مایعات را در مایع منی ایجاد می کند، این عملکرد غده پروستات در زمان برقراری ارتباط در مردان بیشتر دیده می شود.

 

نکته قابل توجه

 

ملتهب شدن غده پروستات در همه مردان به صورت متفاوت است، اما با شدت گرفتن بیماری، در طول زمان  علایم بدتر می شوند. پس بهتر است هنگام بروز علایم در اوایل بیماری، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

علایم و نشانه های بیماری هایپر پلازی خوش خیم پروستات که بیشتر شایع می باشد

 

1-ضعیف بودن جریان ادرار یا شروع و توقف غیر طبیعی ادرار

2-عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه

3-افزایش تعداد ادرار در شب

4-نیاز فوری به  ادرار کردن

5-مشکل در شروع ادرار

6-دریبل در پایان ادرار

 

اینها علایم و نشانه هایی بود که بیشتر در مردان شایع تر می باشد. اما اگر بخواهیم مواردی از علایم و نشانه هایی که کمتر در مردان بر اثر مبتلا شدن به این بیماری دیده می شود را بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

 

علایمی که کمتر در مردان مشاهده می شود؛

 

1-دیدن خون در ادرار

2-عدم توانایی در ادرار کردن

3-عفونت مجرای ادرار

 

علایم و نشانه هایی که در عفونت ادرای در مردان مشاهده می شود، ممکن است نشان دهنده بیماری های دیگری از جمله بیماری های زیر باشد که در پروستات بزرگ به وجود می آید؛

سرطان مثانه

سرطان پروستات

سنگ کلیه و مثانه

تنگی مجرای ادرار

عفونت دستگاه ادراری

مشکلات عصبی که مثانه را کنترل می کند

در گردن مثانه زخمی باشد که نتیجه جراحی های قبلی باشد

 

علت به وجود آمدن هایپر پلازی خوش خیم پروستات

 

در زیر مثانه، غده ای به نام پروستات قرار دارد، درست لوله ای ادراری که از مثانه به بیرون مجرای ادراری در مردان منتقل می شود از مرکز پروستات رد می شود. با شروع ملتهب و بزرگ شدن پروستات، جریان ادرار مسدود می شود و باعث بروز مشکلاتی در سیستم ادراری در مردان می شود. ملتهب شدن پروستات در مردان ادامه می یابد، تا جریان ادرار کاملاً مسدود شود، هنوز به طور کامل عواملی که باعث بروز این بیماری می شود مشخص نشده است، ولی عواملی مثل تغییر در میزان تعادل هورمون های جنسی در مردان با افزایش سن یکی از عوامل بزرگ شدن پروستات در مردان است.

 

عواملی که در بزرگ شدن پروستات نقش بسزایی دارند؛

 

1-سبک زندگی

2-سن

3-بیماری های قلبی

4-بیماری دیابت

5-سابقه این بیماری در خانواده

 

عوارض هایپر پلازی پروستات در مردان

 

• آسیب به مثانه

 

در اثر این بیماری، مثانه قادر نیست به طور کامل تخلیه شود و سیستم انقباضی مثانه به هم می ریزد، دیواره عضلانی مثانه ضعیف و کشش خود را از دست می دهد، در نتیجه در هر بار ادرار، مثانه به درستی تخلیه نمی شود و باعث بروز مشکلات جدی تری در مردان می شود.

 

• سنگ مثانه

 

وقتی سیستم ادراری کنترل خودش را از دست بدهد و مثانه به طور کامل تخلیه نشود، سنگ مثانه در مثانه به وجود می آید، سنگ مثانه در مردان می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل، عفونت ادراری، خون در ادرار و مسدود شدن مجرای ادرار شود.

 

• احتباس ادرار

 

در اثر این بیماری، در هر بار ادرار کردن در مردان، مثانه به طور کامل تخلیه نمی شود، به همین خاطر بیشتر مردان از سوند جهت تخلیه ادرار کمک می گیرند، تا بتوانند مثانه خود را تخلیه کنند.

 

• عفونت در ادرار

 

اگر مثانه به طور کامل تخلیه نشود، باعث بروز مشکلاتی از قبیل عفونت ادرای می شود، وجود عفونت برای سیستم ادرار می تواند خطر زا باشد، به همین خاطر افرادی که به عفونت ادراری مبتلا هستند، باید با عمل جراحی قسمتی از پروستات بزرگ شده برداشته شود.

 

تشخیص هایپر پلازی خوش خیم پروستات

 

چه روش های برای تشخیص هایپر پلازی خوش خیم پروستات وجود دارد؟

 

بعد از معاینه بدنی، پزشک یک سری سوالاتی در رابطه با بیماری تان از شما سوال می کند و سپس با توجه به گفته های شما، از شما می خواهد آزمایش های زیر را انجام دهید تا بیماری شما به طور دقیق تشخیص داده شود.

 

1-تست دیجیتال رکتال

در این روش تستی، پزشک شما یک انگشت را به سمت راست روده در بدن شما وارد می کند تا به طور سر انگشتی اندازه پروستات را بررسی کند.

2-آزمایش ادرار

با آزمایش ادرار، بیشتر مشکلاتی که در سیستم مجرای ادراری وجود دارد مشخص می شود

3-تست حجم دهنده ادرار باقی مانده

با آزمایش سونوگرافی و همچنین قرار دادن لوله سوند در مثانه مشخص می شود چه میزانی از ادرار در مثانه پس از هر بار ادرار در مردان باقی می ماند.

4-آزمایش خون

با آزمایش خون، بیشتر علایم و مشکلات در سیستم بدن مشخص می شود و بیشتر مشکلات کلیوی با انجام دادن آزمایش خون مشخص می شود.

بعد از اینکه همه آزمایش های بالایی را انجام دادید، پزشک شما برای تایید اینکه پروستات بزرگ شده و شما به بیماری هایپر پلازی خوش خیم پروستات مبتلا هستید، از یک سری آزمایشات جانبی هم برای تایید بزرگی پروستات کمک می گیرد تا مطمئن تر این بیماری را تشخیص بدهد.

 

آزمایشات جانبی

 

• سونو پگرافی ترشحی

در این آزمایش سونو گرافی، یک پروب سونو گرافی برای اندازه گیری و بررسی بزرگی پروستات در راست روده در بدن وارد می شود.

 

• سیستوسکوپی

یک وسیله کوچک و انعطاف پذیر به نام سیستوسکوپ به مجرای ادرار در بدن وارد می شود، این دستگاه کوچک به پزشک کمک می کند، داخل مجرای ادرار و مثانه را ببیند، نگران این موضوع نباشید، پزشک قبل از وارد کردن دستگاه به مجرای ادرار، به شما بی حس کننده موضعی می زند.

 

• بررسی های جریان ادراری و فشار

از طریق لوله سوند که وارد مجرای ادرار می شود، پزشک آب یا معمولاً هوا را  به مثانه ترزیق می کند، پزشک با این روش فشار مثانه را اندازه می گیرد و بعد تشخیص به تایید این بیماری می دهد.

 

در مورد هایپر پلازی خوش خیم پروستات، علایم و نشانه های این بیماری و همچنین عوارض این بیماری، به طور مفصل بحث کردیم، اما بهتر است موضوع درمان هایپر پلازی خوش خیم پروستات را هم مورد بررسی قرار بدهیم تا اطلاعات شما در این زمینه کامل شود.

 

پزشک با کمک یک سری از داروها و در نهایت عمل جراحی می تواند بخشی از این بیماری که مربوط به بزرگ شدن پروستات را درمان و یا کنترل کند، اما یک انتخاب درمانی به یک سری عوامل بستگی دارد که ما در پایین همین مطلب به آن اشاره می کنیم؛

 

انتخاب یک روش درمانی مؤثر به چه عواملی بستگی دارد؟

 

1-حجم پروستات

2-سن

3-سلامتی کلی

4-میزان درد و ناراحتی که بیمار تحمل می کند

 

در شرایطی که بیمار با کمترین درد و ناراحتی روند زندگی خود را ادامه می دهد، دکتر یک سری داروهای تجویز می کند تا بیمار بتواند پروستات خود را کنترل کند، اما در مراحل حادتر که بیمار نمی تواند درد این بیماری را تحمل کند، دکتر از روش جراحی برای درمان کمک می گیرد.

 

عوارض جانبی عمل پروستات

 

1-بی اختیاری در ادرار

2-عفونت ادراری

3-مشکل موقتی در ادرار

4-خون ریزی

5-اختلال در عملکرد نغوذ

 

برای پیشگیری از هایپر پلازی خوش خیم پروستات باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

 

چاقی یکی از عوامل بزرگ شدن پروستات است، سعی کنید رژیم سال را در برنامه غذایی خود دنبال کنید

 

بدنتان را گرم نگه دارید، سردی بیش از اندازه باعث احتباس و عفونت ادراری می شود

 

در شب کمتر نوشیدنی بنوشید، حداقل یک یا دو ساعت قبل از خواب چیزی ننوشید، چون تولید ادرار را افزایش می دهد و مثانه را تحریک می کند و در نهایت خواب راحتی در شب با نوشیدنی زیاد ندارید

در هر بار ادرار کردن، ادرار خود را  قطع نکنید و دوباره ادرار کنید

سعی کنید فعال باشید و هر چند کم، در طول هفته زمانی را به ورزش کردن اختصاص بدهید

از داروهای آنتی هیستامین کمتر مصرف کنید، چون این داروها عضلات اطراف مجرای ادرار را کنترل می کنند و باعث سخت شدن تخلیه ادرار می شود

 

برای پیشگیری از هایپر پلازی خوش خیم پروستات باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

 


 

ادای احترام به عزیزان

 

در مراسم تحریم برای ادای تسلیت، می توانید از استند گل تسلیت و همچنین تاج گل استفاده کنید، با سفارش استند گل تسلیت و همچنین تاج گل تسلیت از موسسه های خیریه، می توانید به افراد نیازمند که با بیماریهای خاص دست و پنجه نرم می کنند، کمک کنید. در مراسم تحریم می توانید با سفارش و بردن استند گل تسلیت و تاج گل تسلیت، تسلیت خود را به عزیزان و دوستان  به این شکل بیان کنید و از طرف دیگر با سفارش دادن آن از موسسه های خیریه قدمی برای بهبودی بیماران سرطانی بردارید.

 

کلام آخر

 

هایپر پلازی خوش خیم پروستات یک بیماری است که سیستم مجرای ادرار را در مردان بالای 50سال به بالا درگیر می کند، با بروز این بیماری، مشکلات جدیدی در سیستم مجرای ادرار به وجود میاید، از مهمترین این مشکلات می توان به عفونت ادراری در مردان اشاره کرد، در واقع می توان گفت، عفونت ادراری هم در نهایت باعث آسیب رساندن به کلیه و باعث بروز سنگ کلیه می شود.

 

برای پیشگیری از چنین بیماری مردان باید در رژیم و سبک غذایی خود تغییراتی را انجام بدهند که برنامه غذایی آنها باعث چاقی نشود، چون خود چاقی عامل موثری در بروز این بیماری است، دیگر عواملی هم هستند، که برای پیشگیری از این بیماری مؤثر هستند اما مهمترین این عوامل فعال بودن و ورزش کردن است، با ورزش کردن می توانید بدن سالم و تندرستی داشته باشید و پیش گیری کنید از بروز بیماریهایی که مشکلات و ناراحتی های خاص خودشان را دارند. 

تعداد بازدید : 998

ثبت نظر

ارسال