Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 20 دقیقه

تاثیر موبایل بر سرطان مغز

 سرطان مغز|سرطان هایی که بر اثر اشعه تلفن همراه ایجاد می شوند

سرطان یکی از بیماری های شایع در جوامع امروزی است که علاوه بر وراثت متاثر از عوامل محیطی مانند اب و هوا، تغذیه، شغل، امواج مختلف مانند امواج موبایل و ... نیز می باشد. در این مقاله به تاثیر موبایل بر سرطان مغز اشاره میکنیم.

جمعه 29 مرداد 1400 ساعت 21:36

در یک نظر سنجی که اخیر توسط مخترح موبایل انجام شده است ، این نتیجه را در پی داشت : کسانی که همیشه با تلفن همراه سرو کار دارند و به آن متصل هستند، در صورتی که اتفاقی بیوفتد ، همۀ تعلقات خود را رها می کنند تا گوشی خود را بردارند . گوشی های همراه استفادۀ زیادی برای انسان ها به همراه دارد مانند برقراری تماس ، ارسال پیامک ، کار کردن با اینترنت ، سازمان دهی کردن عکس ها و فیلم ها و نصب بازی های مختلف .

 

خطرات استفاده از تلفن همراه 


گوشی های همراه شکلی از یک میدان الکترومغناطیسی به نام رادیو رادیویی (RF) را منتشر می کنند . متاسفانه  اشعه تلفن همراه می تواند به بدن انسان نفوذ کند و آسیب برساند . در سال 2011 سازمان جهانی بهداشت یا WHOدر این مورد طبقه بندی اشعه های تلفن همراه را ارائه داده است و این احتمال را داده است که در ایجاد سرطان بی تاثیر نیست . البته این سازمان تنها تشعشات تلفن همراه را به عنوان یک احتمال سرطان زا طبقه بندی کرده است نه این که قطعا عامل سرطان است ، اما اکثر دانشمندان بر این عقیده هستند که این نوع طبقه بندی به اندازۀ کافی از مردم محافظت نمی کند .


آیا تلفن های همراه باعث سرطان مغز می شوند؟


استفاده کردن از تلفن همراه در نیم ساعت از روز می تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را 40 درصد افزایش دهد ؛ طبق مطالعات تشعشع تلفن همراه همیشه لیست بزرگی از بیماری های جدی را ارائه می دهد ؛ اما آیا می توان همیشه تلفن های همراه را عاملی برای سرطان مغز دانست ؟ قرار داشتن در معرض اشعه تلفن همراه با دو نوع تومور مغزی گلیوماس و نورومای صوتی مرتبط است . گلیوماس نوعی تومور است که در مغز یا ستون فقرات شروع می شود که به طور معمول بدخیم و کشنده است و اکثرا افراد بعد از اینکه تشخیص داده شده تنها 1تا 3 سال بیشتر زنده نمی مانند.

 

منتشر شدن امواج مغناطیسی تلفن همراه می تواند بخش هایی از مغز را که در نزدیکی گوش  قرار دارند تحریک کند و فعالیت آن بخش را بیشتر کند . با وجود تحقیقاتی که انجام شده هنوز دانشمندان در مورد تاثیر گذاری امواج بر بالا رفتن دمای مغز به اتفاق نظر نرسیده اند اما اکثرمطالعات این را نشان می دهد که بالا رفتن دمای مغز و افزایش سوخت و ساز سلول های مغزی را می توان به عنوان زمینه ایی برای شکل گرفتن تومورهای مغزی در نظر داشت.

 

البته در بسیاری از تحقیقات و مطالعات در مورد اثرات امواج موبایل نتایجی بدست آمده است که احتمال مبتلا شدن به بیماری هایی از قبیل سرطان مغز، سرگیجه، اختلالات روانی ، بیخوابی، سردرد، افزایش استرس ، تراکم استخوان پایین تر از حد نرمال ، تغییرات احتمالی در فعالیت های مغز و حتی باعث ناباروری در مردان برای افرادی که بیشتر از یک ساعت در روز و برای بیشتر از 10 سال از تلفن همراه خود استفاده می کنند ، خیلی بیشتر از افرادی است که کمتر از تلفن همراه خود استفاده می کنند . 


ملاتونین یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان هایی است که بدن به شکل طبیعی تولید می کند و از طرفی چون که تولید ملاتونین به خاطر نور آبی ساطع شده از نمایشگر صفحه های گوشی های هوشمند و تبلت ها سرکوب می شود ، بدن انسان می تواند با کمبود این آنتی اکسیدان قوی روبه رو شود ، بروز این مشکل برای یک شب مساله ای جدی ای به نظر نمی رسد اما افردی  که هر شب برای ساعت های طولانی در معرض این نور آبی قرار می گیرند ، در معرض خطر هستند. 

 

آیا تلفن های همراه باعث سرطان مغز می شوند؟

 

چگونه تلفن همراه باعث بروز سرطان مغز می شود ؟


نورومای صوتی اگرچه خوش خیم است و نوعی سرطان درجه پایین محسوب می شود اما در بسیاری از موارد ، تهدید کنندۀ زندگی انسان است به این دلیل که این نوع از تومورها داخل جمجمه هستند. تحقیقات اینترفرون که جامع همۀ یافته های تحقیقی در مورد تشعشات تلفن همراه و ایمنی تلفن های همراه برای انسان است . در این تحقیق بیان شده است که استفاده کردن منظم از یک تلفن همراه توسط بزرگسالان می تواند با 1640ساعت و حتی بیشتر به اندازۀ قابل توجهی خطر مبتلا شدن به گیلوما را تا 40 درصد بیشتر کند.

 

این میزان در حدود 30 دقیقه در روز برای 10 سال استفاده کردن است . اخیرا مطالعات زیادی وجود دارد که تشعشعات رادیویی تلفن همراه را با گلیوم و نوروم های صوتی مرتبط می داند ، یک گروه تحقیقاتی به نام هاردول در سوئد به صورت گسترده مطالعاتی را انجام داده است : در سال 2013 که بر روی 790000 نفر از زنان میانسال انجام شد به این نتیجه رسیدند که زنانی که به مدت 10 سال یا حتی بیشتر به تلفن همراه عادت کرده اند دو نیم برابر بیشتر در معرض خطر ابتلای به نورومای صوتی هستند .


آسیب های اختصاصی تاثیر امواج موبایل بر مغز 


تاثیر گذاشتن امواج موبایل بر مغز و نخاع می تواند باعث بیشتر شدن احتمال فوت بر اثر تومور مغزی ، انواع سرطان مغز، سکته های ایسکمیک و هموارژیک مغزی می شود . مقادیر کم امواج موبایل می توانند به تومورهای مغزی سرطانی ، اختلالات شناختی و آلزایمر ختم می شود. 


سرطان هایی که بر اثر اشعه تلفن همراه ایجاد می شوند :


علاوه بر سرطان مغز، اشعه های  تلفن همراه می توانند در بروز انواع مختلف سرطان ها هم تاثیر گذار باشند از جمله : سرطان غده هیپوفیز، سرطان تیروئید، خطر ملانوم، سرطان سلول های بنیادی ، تومورهای بدخیم پاروتید ، لوسمی، سرطان لنفاوی ، سرطان سینه و سرطان چشم .


نکات حفاظتی از اشعه تلفن همراه برای جلوگیری از سرطان 


تاثیر گذار ترین روش برای حفاظت شدن از اشعه موبایل ، دوری کامل از آن است . به چند روش در ادامه اشاره می شود : محدود کردن تماس های تلفنی با کسانی که کاملا ضروری هستند، اجتناب کردن از ایجاد یا دریافت تماس ها در مکان هایی که آنتن دهی خوبی وجود ندارد ، اجتناب کردن از قرار دادن تلفن همراه در جیب و در هرجایی از بدن هنگامی که روشن است.

 

نکات حفاظتی از اشعه تلفن همراه برای جلوگیری از سرطان 

 



استند گل تسلیت 


تمامی مراسم هایی که برای سوگواری برگزار می شوند هم برای زنده نگه داشتن یاد فرد مرده است  و هم برای این است که با افراد بازمانده همدردی شود . به طور معمول دوستان و آشنایان در این مراسم شرکت می کنند و با آوردن تاج گل و استند به افراد صاحب عزا تسلیت می گویند .

استند تسلیت یک نوع بنر است که روی استند چسبانده می شود . نوع طرح و اندازه آن به شکل و صورت دلخواه افراد است  و پیامی که روی آن می توان یک متن ساده باشد یا به همراه تصویری که روی آن بنر چاپ می شود که به طور حتم جلوۀ بهتری هم خواهد داشت . سفارش دادن این نوع استند ها بسیار مقرون به صرفه است ، استند تسلیت چیزی نیست که از بین  برود و برای بازماندگان همیشه به یادگار خواهد ماند .


تاج گل خیریه 


خیریه ها با هدف درآمدزایی ، به طراحی کردن تابلو تسلیت و تاج گل مصنوعی اقدام می کنند . موسسات با گرفتن آدرس محل برگزاری مراسمات و همینطور ساعت شروع و پایان مراسم ، در روز و ساعت مقرر تاج سفارش داده شده بصورت رایگان در محل قرار داده می شود . به این ترتیب افراد هزینه ای برای حمل و نقل تاج گل ها پرداخت نمی کنند  و از این مهم تر  حتی در صورت تاخیر حضور سفارش دهنده در مراسم ، تاج گل و یا بنر تسلیت در ساعات اولیۀ مراسم در محل قرار داده می شود پس بنابراین حضور فرد سفارش دهنده در محل برگزاری مراسم لزومی ندارد .

کمک به موسسات خیریه ، معرفی کردن موسسات خیریه به افراد دیگر،  گسترش فرهنگ نیکوکاری،  دوری کردن از تجملات ، جلوگیری از اسراف و شادی روح متوفی از جمله مزایای سفارش دادن تاج گل از موسسات خیریه است.

 

تاج گل انواع مختلفی دارد و می توان آن را از موسسه های مختلف خیریه سفارش داد که قیمتش هم کمتر از سایر گل فروشی ها می باشد. البته اغلب افرادی که از موسسه های خیریه تاج گل می گیرند تصورشان این است که این موسسه ها با گرفتن هزینۀ کمتر گل هایی با کیفیت پایین تر را در اختیار آنها قرار می دهند که این فکر بسیار غلط است بلکه تاج گل ها طبقات زیادی دارند که گل فروش ماهر با بهره بردن از خلاقیت خود گل های زیبا و شیک را بر روی پایه های چوبی در طبقه های مختلف بر اساس نظر سفارش دهنده قرار دهند . اغلب تاج گل ها یک طبقه هستند که در برخی مواقع در یک طبقه یا طبقات بیشتر هم مشاهده می شوند .

گل هایی که در تاج گل های خیریه به کار می روند می توان به : گلایول، لیلیوم اورینتال، شیپوری، آلسترومیا، لیزیانتوس، سوسن بزرگ ، رز زرد و سفید است که با استفاده از ربان ها، پایه های بلند چوبی ، برگ هی متنوع بزرگ و موارد دیگر تزیین و تهیه می شوند . 

تعداد بازدید : 2835

ثبت نظر

ارسال