Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 18 و 30 دقیقه

تاثیر کووید ۱۹ بر بیماران مبتلا به ام اس

درمان ام اس

بیماری کوید 19 یک بیماری جدید است که مشخص شدن تاثیرات آن به طور کامل بر افراد مختلف مدتها زمان نیاز دارد. بر اساس تحقیقات بدست اماده تاثیر کوید 19 بر بیماران مبتلا به ام اس می تواند با عفونت بیشتری همراه باشد اما به طور کلی در میزان مرگ و میر این افراد تاثیری نداشته است.

سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت 20:3

مالتیپل اسکلروزیس که به اختصار ام اس (MS) نیز گفته می‌ شود، یک نوع بیماری خود ایمنی مزمن است که به سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و عصب‌ های چشمی حمله می‌ کند. در موارد شدید بیماری امکان این که شخص فلج و یا کور شود وجود دارد، در حالی که در موارد خفیف ممکن است فقط بی‌ حسی در اندام‌ ها تجربه شود.

 

دلیل ام اس

 

به نقل از خبرگزاری ایرنا: دلیل بیماری ام اس هنوز برای دانشمندان ناشناخته است اما آن ها معتقدند که این بیماری به دلیل تأثیر عوامل زیست محیطی در شخصی که به صورت ژنتیکی مستعد به واکنش است، خود را نشان می دهد که این عوامل زیست محیطی نیز هنوز به صورت ناشناخته باقی مانده اند. اگر چه هیچ روش درمانی شناخته‌ شده‌ ای برای بیماری ام اس وجود ندارد، اما چندین روش درمانی دیگر موجود می باشد که فواید آن­ ها در بهبود علائم این بیماری به اثبات رسیده است.

 

یکی از روش های باز توانی این دسته بیماران فیزیوتراپی است که هدف اصلی فیزیوتراپی در این بیماران، بازگرداندن عملکرد های بیمار بعد از یک حمله، پیشگیری از حمله جدید و جلوگیری از ازکارافتادگی بیمار می باشد. در حال حاضر بیش از ۲.۳ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا هستند که میزان آن در زنان تقریبا سه برابر مردان است.


علائم بیماری ام اس


شایع‌ ترین علائم بیماری ام اس شامل موارد زیر می باشد:


- اشکال در تخلیه کامل مثانه، بی اختیاری ادرار و تکرر ادرار شبانه
- یبوست و مشکلات روده ای
- مشکل در حافظه، توجه، پیدا کردن کلمات و مفاهیم مربوط به انتزاع
- تغییرات خلق و خو و افسردگی
- از دست دادن شنوایی
-سردرد
- سرگیجه
- ضعف و بی حالی
- درد یا سوزن سوزن شدن قسمت هایی از بدن
- گرفتگی عضلات
- حرکت های لرزشی غیر ارادی
- دو بینی و تاری دید و سایر مشکلات بینایی
- تغییر در طریقه راه رفتن
- مشکل در حفظ تعادل

 

دلیل ام اس

 

تاثیر کوید ۱۹ بر بیماران مبتلا به ام اس


بیماری کووید ۱۹ یکی از بیماری هایی است که به تازگی در میان جمعیت جهان شیوع پیدا کرده و عوارض ابتلا به این بیماری می تواند در هر شخص نسبت به دیگری متفاوت باشد که مطالعات در مورد این عوارض همچنان ادامه دارد. بر اساس آن چه مستندات و تحقیقات نشان داده اند گفته می شود که میزان عفونت ایجاد شده توسط ویروس کووید ۱۹ در افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند بیش تر از سایر کسانی است که به این بیماری مبتلا نشده اند.

 

بر اساس این مطالعات، شدت عفونت این بیماری نو ظهور در بیمارانی که به علت سابقه ابتلا به سایر بیماری‌ ها با دارو های سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی بدن مورد درمان قرار می گیرند، شدیدتر از سایرین می باشد. یکی از این دسته بیماری ها نیز بیماری ام اس می باشد که این بیماران در معرض خطر عفونت بیش تری در مقایسه با سایرین قرار دارند.


البته لازم است بدانید که این بدان معنا نیست که بیماری ام اس یک ریسک فاکتور برای کووید ۱۹ محسوب شده و حتی گفته می شود ابتلا به بیماری ام اس تاثیری در میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ ندارد، اما با این حال احتمال بروز عفونت به شکل شدید تر در این دسته بیماران وجود دارد. ممکن است درمان‌ های رایج بیماری ام اس در برابر کووید ۱۹ نقش حافظتی ایفا کنند که هنوز به تایید دانشمندان نرسیده است.


آن چه بیماران مبتلا به ام اس باید به آن توجه داشته باشند این است که ابتلا به عفونت کرونا نباید درمان‌ های روتین آنان را مختل کند، از این رو کلیه بیماران قادر خواهند بود تمامی درمان های خود را به شکل سابق ادامه دهند و مشکلی از این بابت برای آن ها وجود نخواهد داشت.


بیماری ام اس و کرونا


بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا MS به‌ تنهایی احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش نمی‌ دهد. اما اگر به MS مبتلا باشید، عوامل مشخصی نحوه واکنش شما به ویروس کرونا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این عوامل به طور کلی شامل سن، سایر مشکلات و بیماری‌ ها و نوع داروهایی است که برای ام اس استفاده می‌ کنید.


متخصصین هنوز از چگونگی اثر گذاری کووید ۱۹ بر بیماران مبتلا به ام اس اطلاعی ندارند، اما سازمان‌ های بهداشت ملی و جهانی در حال پیگیری تحولات مربوط به ویروس کوید ۱۹ هستند و تلاش می کنند تا بهترین توصیه‌ ها را برای مراقبت از این بیماران ارائه دهند. همچنین در حال حاضر مواردی نیز وجود دارد که می‌توان برای محافظت از بیماران مبتلا به ام اس انجام داد.


خطر ابتلا به کوید ۱۹ در بیماران مبتلا به ام اس


افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند جز گروه افراد پر خطر محسوب می شوند که این افراد پرخطر بیشتر در معرض ابتلا به کرونا بوده و یا احتمال می‌ رود که به بیماری حادتری دچار شوند. افراد مبتلا به ام اس که شرایط زیر را دارند نیز جز گروه پر خطر ابتلا به بیماری دسته بندی می شوند:


▪︎ علاوه بر MS درمان‌های DMT) Disease Modifying Therapies) نیز می‌ گیرند.
▪︎ مشکلات دیگری نظیر بیماری تنفسی یا قلبی دارند.
▪︎ سن بالای ٦٠ سال دارند.
▪︎ توانایی حرکتی زیادی ندارند.

 

بیماری ام اس و کرونا

 

درمان‌های DMT


این داروها نحوه عملکرد سیستم ایمنی فرد را تغییر داده و بدین ترتیب بیماری ام اس را کنترل می‌ کنند. اما بعضی از انواع داروهایی که در DMT استفاده می‌شوند، ممکن است پاکسازی بدن از عفونت را با مشکل مواجه کنند. این داروها از سرکو‌ب‌ کننده‌ های سیستم ایمنی به حساب می‌ آیند که تعداد لنفوسیت‌ ها را کاهش می‌ دهند.


بیماران مبتلا به ام اس نباید درمان‌ های دارویی خود را قطع کنند و تفاوتی هم ندارد که چه نوع دارویی استفاده می‌ کنند. در مورد قطع یا ادامه مصرف آن بهتر است با پزشک مشورت کنید. در این مرحله ممکن است کنترل و کاهش سرعت پیشروی MS مهم‌ تر از کاهش شانس ابتلا به کرونا باشد. درمان بیماری و ایجاد هر گونه تغییر در علائم آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد و فرد به فرد متفاوت است.

 

اما به طور کلی پزشک مواردی نظیر میزان حاد بودن شرایط و علائم بیماری، وجود بیماری دیگر در فرد، آزمایش خون اخیر و بررسی مارکرهای سیستم ایمنی، سبک زندگی فرد و سایر دارو ها و درمان‌ هایی که توسط بیمار استفاده می شوند را نیز در نظر می گیرد.


راهکار هایی جهت محافظت بیش تر در مقابل بیماری


ممکن است پزشک از بیمار بخواهد بیشتر از سایر افراد مراقب باشد و از دستورالعمل های زیر پیروی کند:


دستان خود را بشویید. اغلب اوقات حداقل به مدت ٢٠ ثانیه دستان خود به خصوص مچ و انگشتان را با آب و صابون بشویید. مواد ضدعفونی‌کننده بر پایهٔ الکل (حداقل ٦٠ درصد الکل) نیز مناسب است.
هنگام درست کردن و یا خوردن غذا، لمس وسایل در محیط عمومی، تخلیهٔ بینی، عطسه یا سرفه دستان خود را بشویید.
به صورت خود دست نزنید. علی‌ رغم اینکه این کار سخت است اما سعی کنید که به چشم‌ ها، دهان و بینی خود دست نزنید.
از ازدحام دوری کنید. فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و در فضاهایی با جمعیت بیشتر از ١٠ نفر حضور نیابید.
از تماس نزدیک بپرهیزید. حداقل ١/٥ متر از سایرین فاصله بگیرید. به‌خصوص اگر فردی عطسه یا سرفه می‌ کند.
تا آن جا که امکان دارد در خانه بمانید. اگر بیرون نروید کمتر در مواجهه با ویروس قرار می‌ گیرید. در صورت امکان از یک دوست بخواهید کارهایتان را انجام دهد و یا فردی را استخدام کنید تا مواد غذایی و مواد مورد نیاز شما را تهیه کرده و به خانه آورد.

 

سخن پایانی


بیماران مبتلا به ام اس جز بیمارانی هستند که به مراقبت و نظارت بالایی احتیاج دارند، خصوصا با شیوع گسترده ویروس کرونا مراقبت از آن ها می بایست با دقت و تمرکز بیش تری انجام گیرد تا از بروز هر گونه مشکل برایشان جلوگیری شود. کوچک ترین حرکت دوستانه می تواند در تقویت روحیه این بیماران تاثیر بسزایی داشته باشد، از این رو می توانید با تهیه یک تاج گل خیریه برای آن ها در زمان عیادتشان از استرس و نگرانی هایشان به میزان زیادی بکاهید.

تعداد بازدید : 528

ثبت نظر

ارسال