Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 54 دقیقه

درد بازو و سرطان

پبشگیری کردن از سرطان|سرطان بازو|درمان بازو درد 

درد بازو گاهی به دلایل ورزش های سنگین، بلند کردن جسم سنگین، ارتروز و مواردی از این قبیل می باشد اما گاهی نیز سرطان عامل این گونه درد ها است درواقع سرطان در قسمت های مختلف بدن مانند پستان میتواند باعث درد بازو شود که ادامه دار بودن آن نیاز به بررسی و تشخیص پزشک دارد.

دوشنبه 13 دی 1400 ساعت 12:47

بازو به بخشی از اندام فوقانی گفته می‌شود که میان شانه و آرنج قرار گرفته‌است. استخوان آن هومروس(استخوان بازو) است که با کتف مفصل شده و مفصل شانه را می‌سازد. عضلات مختلفی در ناحیه بازو قرار دارند که امکان حرکات مختلف را به آن می دهند.درد بازو می تواند از طریق طیف گسترده ای از عوامل ایجاد گردد، این عوامل می تواند صدمات مفاصل تا ایجاد فشار به اعصاب را در برگیرد. بسته به علت، درد بازو می تواند به طور ناگهانی شروع شود و یا به تدریج و در طول زمان آغاز گردد.


در بسیاری از موارد،درد بازو از مشکلی در ناحیه گردن و یا ستون فقرات فوقانی سرچشمه می گیرد. درد بازو، خصوصاً بازوی چپ، حتی می تواند نشانه ای از یک حمله قلبی باشد.امروزه با شایع شدن سرطان و انواع آن، افراد را با هزینه های زیادی مواجه ساخته است .از این حیث موضوع سرطان و خیریه مطرح می گردد که موسسات زیادی برای کمک به بیماران سرطانی تاسیس شده است.

 

درد در بازو ، به گونه ای است  که  قسمت مفصل شانه تا مفصل مچ را در بر می گیرد . بازو از قسمت های مختلفی  از جمله استخوان ها ، مفاصل ، ماهیچه ها ، تاندون ها ، رباط ها ، اعصاب و عروق خونی ساخته شده است . که همۀ این موارد در معرض آسیب ، عفونت یا آسیب های مختلفی است که می تواند دردناک باشد .دردی که در قسمت بازو ایجاد می شود بیشتر در قسمت بیرونی شانه احساس می شود و در بعضی از مواقع به سمت آرنج هم منتقل می شود. از جمله دلایل درد در بازو می توان به مواردی از جمله استفاده بیش از حد از بازو، صدماتی که منجر به آسیب می شود و سرطان اشاره کرد.

 

استومیلیت حاد چیست ؟

 

استئومیلیت در اندام فوقانی نسبت به اندام تحتانی شایعتر است . با این حال ، استخوان بازو یک محل کاملا شناخته شده برای عفونت های منتقل شونده از مسیر جریان  خون می باشد . ( به ویژه متافیز فوقانی )

 

  • آسیب شناسی

 

استخوان بازو هیچگاه مستقیما توسط ارگانیسم های خارج از بدن عفونت نمی کند  و معمولا بسیار نادر می باشد  زیرا شکستگی های عارضه دار در این استخوان نادر می باشند . عفونت های این استخوان معمولا از مسیر جریان خون و از یک کانون عفونی در نقطه دیگر از بدن رخ می دهد. اغلب این مشکل در کودکان دیده می شود و از متافیز استخوان بازو به ترتیب درون مفصل شانه و آرنج قرار گرفته است ، عفونت این متافیز ها می تواند مستقیما به مفصل مجاور منتشر شده ، آرتریت عفونی به وجود آورد .


درد بازو 


دردی که در بازو ایجاد می شود می تواند در یک نقطۀ ثابت باشد یا اینکه کل بازو را فرا گیرد. دردی که ایجاد می شود اغلب اوقات بصورت حالت یک میخ یا سوزن سوزن شدن یا سوزش توصیف می شود همچنین درد بازو ممکن است با یک احساس تحریک کنندگی و ناراحت کنندگی خفیف همراه باشد یا آنکه به اندازه ای ناتوان کننده باشد که شخص قادر به این نباشد که بازو خود را حرکت دهد.

درد بازو انواع مختلفی دارد و به دلایلی مانند ترومای تصادفی یا همان حوادث مترقبه و یا شرایط عصبی ایجاد می شود . البته درد بازو ممکن است در قسمت های دیگر بدن مانند گردن نیز گسترش پیدا کند . توجه نمایید درد اگر در بازوی چپ احساس شود گاهی از علائم حمله قلبی است و حتی ممکن داست با علائم دیگری از جمله احساس فشار یا ضربه در مرکز قفسه سینه ، تهوع ، استفراغ ، تعریق ، ضربان قلب به شکل نامنظم و همینطور مشکل داشتن در تنفس اتفاق بیوفتد. 


چه علائم دیگری ممکن است با درد بازو ایجاد شود ؟


علائم دیگری که ممکن است با ایجاد شدن درد بازو بروز کنند با توجه به بیماری زمینه ای ، اختلال یا شرایط فرد متفاوت است . اگر فرد تب داشته باشد دردی که در بازو ایجاد می شود ممکن است به خاطر عفونت یا التهاب باشد . درد بازو که ناشی از آرتروز است ممکن است با سفتی مفاصل و همینطور کم شدن دامنه حرکت همراه شود . 


علائمی که ممکن است با درد بازو رخ دهند :


درد در پشت گردن یا شانه ، احساس سوزش در بازو ، به سختی خوابیدن ، داشتن علائم آنفولانزا ، درد مفاصل ، اسپاسم عضلانی ، دلهره و اضطراب ، کم شدن دامنه حرکتی آرنج، ایجاد شدن برجستگی های پوستی ، تغییر رنگ دادن مانند کبودی ، تورم، کم کردن بیش از حد وزن .

 

پبشگیری کردن از سرطان 

 

چه عواملی باعث درد بازومی شوند ؟


معمولا ایجاد شدن درد در بازو به خاطر استفادۀ بیش از حد بازو، آسیب دیدن یا ساییده شدن استخوان ناشی از سن زیاد بر روی عضلات ، استخوان ها ، مفاصل ، تاندون ها و رباط بازو است . البته معمولا این شرایط جدی نیستند و با مراقبت کردن و استراحت می توان از صدمات بیشتر  جلوگیری کرد.

 

استفاده بیش از حد از بازو 


یکی از شایع ترین دردها در بازو ، تاندونیت یا بورسیت در اطراف شانه یا rotator cuff tears است . این در حالی است که در مورد آخر به طور معمول به عنوان یک مشکل شانه در نظر گرفته می شود. اما دردی که با تاندونیت و بورسیت ایجاد می شود غالبا در قسمت بازو احساس می شود، اغلب افراد به خاطر درد عمیق در قسمت های بیرونی بازو شاکی هستند  که این درد ناشی از مشکل روتاتور کاف وجود دارد و بیشتر در زمان بلند کردن بازو به سمت بالا بروز می کند و دردش  هم در شب تشدید می شود و بسیارهم قابل توجه است.

 

استرس و درد بازو

 

اضطراب دلیلی برای  کشیدگی عضلات بازو می باشد  و این تنش در نهایت موجب درد بازو خواهد شد. با این حال که تنش عضلانی نتیجه استرس و اضطراب می باشد ؛ ولی، این شرایط نمی ‌تواند تنها دلیل درد بازو باشد.

 

به‌طور کلی زمانی که فردی با استرس و اضطراب  مواجه شود، هورمون‌ها نیز تغییر می نمایند . چنین شرایطی می‌تواند موجب   عدم عملکرد و حرکت دست، درد و تحریک عصب شود.

 

علت درد بازو در حالت‌های مختلف

 

به طور معمول گاهی درد بازو نیز می ‌تواند علل متفاوتی داشته باشد . وقتی اب دست در مواجه می شویم این درد ممکن است در قسمت‌های مختلفی از جمله مچ، آرنج، شانه و بازو احساس شود.شایع‌ترین دردی که در بازو احساس می ‌شود، آسیب یا فعالیت بیش از حد این قسمت از دست است. بسته به علت درد ایجاد شده، گاهی دردها به شکل کوتاه مدت برطرف می گردد و بعضی دیگر در طی طولانی مدت ادامه پیدا می کنند.

 

گاهی ممکن است بیمار علاوه بر درد بازو، علائم دیگری را نیز احساس کند که این موارد به شرح زیر است:

 

  • قرمزی بازو
  • احساس سفتی و سختی در بازو
  • تورم در بازو
  • تورم غدد لنفاوی زیر بازو


پبشگیری کردن از سرطان 


برای جلوگیری از پیشگیری و گسترش سرطان همه چیز به اعمال تغییراتی در الگوی زندگی بستگی دارد از جمله این تغییرات عبارت از پرهیز کردن از نوشیدنی های شیرین ، مصرف کردن نشاسته مقاوم ، تحرک بدنی ، مصرف کردن کلم بروکلی ، مصرف کردن آجیل ، مصرف سیر ، مصرف خانواده کلم ، خوردن کنگر فرنگی ، قرار گرفتن به مدت 15 دقیقه در معرض خورشید ، پرهیز کردن از مصرف گوشت گریل ، نوشیدن چای سبز ، مصرف کردن ماهی ، تاریک نگه داشتن اتاق خواب ، مصرف کردن پیاز ، پیاده روی کردن به مدت 30 دقیقه ، پرهیز  از برنزه کردن ، نوشیدن شیر و مصرف کردن انواع توت ها و به طور کلی سبک صحیح زندگی ، در ادامه به درد بازو و سرطان بیشتر می پردازیم.

 

سرطان بازو 

 

معمولا برخی از سرطان ها مثل سرطان ریه وپستان می توانند بر قسمت های دیگر بدن تاثیر گذار باشند  و منجر به ایجاد درد شوند به عنوان نمونه در سرطان ریه ممکن است به دنده ها ، مهره های ستون فقرات ، اعصاب یا رگ های خونی منتشر شود . این نوع از تومور ها منجر به ایجاد شدن درد در تیغۀ شانه ، قسمت بالایی کمر و حتی بازوها می شود . همچنین احساس درد یا بی حسی در بازو و شانه ومتورم شدن بازو در طرف پستان از نشانۀ اصلی سرطان پستان است . این نوع از درد ها را که به خاطر آسیب به قسمت های دیگر بدن منجر به درد می شود، درد ارجاعی می گویند و نیاز به بررسی پزشک فوق تخصص دارد.

 بیماری ها در  بازو ها از جمله بیماری های استخوان است که در افراد دیده می شود . در نتیجه توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علائم های ذکر شده به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید تا برای درمان اقدامات لازم صورت گیرد .

امروزه اسم سرطان های متعددی به گوش انسان می خورد که نام یکی از آنها که ممکن است زیاد به گوش آشنا نباشد و آن  سرطان عضله یا سارکوم می باشد . سارکوم از بافت همبند مثل غضروف و ماهیچه و استخوان ایجاد می شود به همین خاطر به سرطان عضله و سرطان استخوان در نواحی مختلف بدن هم سارکوم می گویند . سارکوم  یک بیماری ناشناخته است که علت مبتلا شدن به آن هم ناشناخته می باشد اما تا حدودی می توان این علت را حدس زد درواقع تغییراتی که در ژن به وجود می آیند و در بروز سارکوم موثر می باشد .

 

درمان بازو درد 


درمان بازو درد 


در ارتباط با استفاده بیش از حد از بازو روش های درمانی زیادی وجود دارد: 
استراحت: به این شکل که چیزی بلند نکنند ، به اضافه اینکه از کشیدن اجسام و فشار دادن پرهیز کنند ،

کاربرد یخ: استفاده کردن از یخ در قسمت شانه و بازو می تواند به کم کردن التهاب و تسکین درد کمک کند همچنین یخ می تواند از بروز تورم در ناحیۀ آسیب دیده کمک کند . 

 

علت درد بازو هنگام بالا بردن دست

 

تاندونیت شانه، بورسیت شانه و گرفتگی از شایع ‌ترین آسیب‌های شانه محسوب می شود. معمولا این دسته از افراد هنگام بالا بردن دست در انتهای شانه و بازوی خود احساس درد دارند. به‌طور مثال حرکاتی مانند بلند کردن دست هنگام پوشیدن کت می ‌تواند موجب درد بیمار گردد.

 

علت درد بازوی چپ چیست؟

 

دلایل مختلفی وجود که ممکن است منجر به درد بازوی چپ گردد، گاهی به علت ایجاد آرتروز یا سایر بیماری‌ها چنین علائمی بروز می‌کند. موارد دیگری همچون :

 

  • بورسیت
  • شکستگی استخوان
  • فتق دیسک
  • رادیکولوپاتی گردن
  • پارگی روتاتور کاف
  • پیچ‌خوردگی یا کشیدگی در بازو
  • آنژین
  • حمله قلبی

احتمال ایجاد هر یک از موارد وجود دارد، برای تشخیص موارد نام برده شده، باید به علائم دیگر توجه داشته باشید و بسته به علائم هر بیماری علت درد بازوی خود علت درد را شناسایی نمایید.

 

ارتباط استرس و درد بازو

 

اضطراب و استرس از جمله مواردی می باشد که در علت درد نقش داشته باشد . گاهی ممکن است درد ناشی از استرس، در بازوی چپ احساس شود. تحقیقاتی صورت گرفته   در ایالت متحده ، حاکی از آن است  که اغلب افرادی که دچار استرس و اضطراب می باشند ، به درد مزمن در قسمت‌های عضلانی و همچنین سردرد مبتلا می گردند.

در نهایت ممکن است در بازوها تنش و درد وجود داشته باشد. همچنین افرادی که دچار استرس هستند، ممکن است حملات پنیک را نیز تجربه کنند. حملات پنیک، علائمی مانند حمله قلبی از جمله درد در قفسه سینه، درد بازو، تپش قلب و تنگی نفس را به‌همراه دارد.

 

نتیجه گیری 

 

حدود ۲۵ درصد از افرادی که به سرطان ریه مبتلا می شوند، قبل از درمان هیچ نشانه مشخصی  ندارند. در برخی موارد تنها با انجام اشعه ایکس و سیتی اسکن که به هر دلیل دیگری انجام داده اند نشانه های این نوع از سرطان تشخیص داده می شود با این حال بسیاری از مبتلایان به این بیماری نشانه های مشترکی را دارا می باشند.



امروزه خیلی راحت می توان از طریق مجلات پزشکی و آگاهی رسانی و توصیه های متخصصان به راحتی  از بروز سرطان جلوگیری کرد . با داشتن تغذیه مناسب و رعایت کردن توصیه ها از بروز و گسترش این بیماری می توان  جلوگیری کرد. بسیاری از بیماران که درگیر سرطان هستند با مشکلات مالی در درمان مواجه می باشند کمک به خیریه های سرطانی حتی با خرید تاج گل خیریه نیز میتواند گوشه ای از مشکلات این بیماران را رفع نماید، این نوع تاج گل ها  خیریه که بیشتر برای مراسمات ترحیم مورد استفاده قرار می گیرند

 

انواع مختلفی دارند و در مدل های یک طبقه یا دو طبقه و سه طبقه هستند که معمولا تاج های یک طبقه دارای ارتفاعی در حد یک متر و هشتاد سانتی متر می باشد در نوع دو طبقۀ آن بین دو متر و نیم تا دو متر هشتاد سانتی متر و در مدل سه طبقه آن حدودا سه متر و نیم هستند . در بیشتر اوقات در صورتی که گل مد نظر موجود نباشد از گل های مشابه آن استفاده می شود که بسیار زیبا و با کیفیت هستند .

تعداد بازدید : 99603

ثبت نظر

ارسال