Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 3 و 9 دقیقه

سرطان روده متاستاتیک چیست و چه علائمی دارد؟

سرطان روده متاستاتیک 

سرطان روده متاستاتیک از پولیپ های روده شروع می شود و به اندام های دیگر گسترش یافته و شخص را بیمار می کند.

چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 10:55

سرطان روده متاستاتیک زمانی اتفاق می افتد که سلول هایی که طبیعی نیستند در روده بزرگ یا راست روده شما رشد کنند، این سلول ها با هم رشد کرده و پولیپ ایجاد می کنند. با گذشت زمان، برخی از پولیپ ها می توانند به سرطان تبدیل شوند. این سرطان بسته به محل سرطان، سرطان روده بزرگ یا سرطان مقعد نیز نامیده می شود.

سرطان متاستاتیک سرطانی است که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. وقتی سرطان روده بزرگ یا راست روده گسترش می یابد، بیشتر اوقات به کبد منتقل می شود. گاهی اوقات به ریه ها، استخوان ها یا سایر اعضای بدن گسترش می یابد. سرطان روده بزرگ اغلب ماه ها یا سال ها پس از درمان برمی گردند. اگر سرطان اصلی قبل از گسترش سرطان برداشته شود، احتمال بازگشت مجدد آن کمتر است. امروزه خیریه های سرطانی با هدف کمک به بیماران سرطانی تاسیس شده اند.

 

عوامل ایجاد سرطان روده متاستاتیک 

 

پزشکان علت دقیق آن را نمی دانند. اما اگر سرطان در مرحله بعدی پیشرفته تر باشد، احتمالاً شیوع یا بازگشت دارد. بعضی اوقات سلولهای سرطانی خیلی کوچک هستند که با آزمایشات پیدا نمی شوند. این سلولها حتی سالها پس از درمان ممکن است بعداً به عنوان سرطان روده متاستاتیک رشد کرده و خود را نشان دهند. شایعترین علائم عبارتند از:

 

  • تغییر در عادات روده ای شما، مانند مدفوع مکرر، مدفوع نازک تر، یا احساس تخلیه کامل روده نیست.
  • خون در مدفوع یا مدفوع بسیار تیره.
  • از دست دادن اشتها.
  • شکم درد، به ویژه دردهای مکرر، گرفتگی عضلات یا احساس سیری.
  • کاهش وزن بدون تلاش.
  • خستگی مداوم
  • برخی از افراد هیچ علائمی ندارند.

 

اگر سرطان شما گسترش یافته باشد، بسته به محل سرطان، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید.  سرطان روده بزرگ یا راست روده که شیوع یا بازگشت داشته است با استفاده از معاینه فیزیکی و آزمایش های مختلف از جمله آزمایش خون، اشعه ایکس قفسه سینه، اسکن استخوان، سونوگرافی و CT، PET یا MRI تشخیص داده می شود.تشخیص معمولاً با نمونه برداری تایید می شود.

در طول این آزمایش، پزشک از هر نواحی که به نظر طبیعی نمی رسد نمونه های بافتی می گیرد. این بافت زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا سرطان روده متاستاتیک دارد یا خیر. اگر در گذشته از نظر سرطان روده بزرگ یا راست روده تحت درمان بوده اید، انجام معاینات منظم برای یافتن هرگونه سرطان جدید در اسرع وقت مهم است.

 

درمان سرطان روده متاستاتیک

 

سرطان های روده متاستاتیک و راست روده که گسترش یافته اند، در برخی موارد بهبود می یابند. درمان ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان هدفمند باشد. سرطان رکتوم ممکن است با ایمونوتراپی درمان شود. وقتی سرطان قابل برطرف شدن نیست، درمان می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و عمر طولانی تری داشته باشید.

یادگیری اینکه شما به سرطانی مبتلا شده اید که شیوع پیدا کرده یا دوباره برطرف شده بسیار سخت است. برخی از افراد دریافتند که این کمک می کند تا در مورد احساسات خود با خانواده و دوستانشان صحبت کنند.

 

همچنین ممکن است بخواهید با پزشک خود یا افراد دیگری که به این نوع سرطان مبتلا شده اند صحبت کنید. سرطان روده بزرگ نوعی سرطان است که از روده بزرگ شروع می شود. روده بزرگ قسمت آخر دستگاه گوارش است. سرطان روده بزرگ معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، هرچند ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. این بیماری معمولاً به صورت توده های کوچک، غیرسرطانی (خوش خیم) سلول به نام پولیپ که در قسمت داخلی روده بزرگ ایجاد می شوند، شروع می شود.

 

با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ متاستاتیک تبدیل شوند. پولیپ ها ممکن است کوچک باشند و در صورت وجود علائم کمی ایجاد کنند. به همین دلیل، پزشکان آزمایش های منظم غربالگری را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ با شناسایی و برداشتن پولیپ ها قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان، توصیه می کنند.

اگر سرطان روده بزرگ ایجاد شود، بسیاری از روش های درمانی برای کنترل آن در دسترس است، از جمله جراحی، پرتودرمانی و درمان های دارویی، مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی. 

 

عوامل ایجاد سرطان روده متاستاتیک 

 

مراجعه به پزشک برای سرطان روده متاستاتیک

 

اگر علائم مداوم و نگران کننده ای را مشاهده کردید، با پزشک خود در میان بگذارید. با پزشک خود در مورد زمان شروع غربالگری سرطان روده بزرگ متاستاتیک صحبت کنید. دستورالعمل های پزشکی به طور کلی توصیه می کنند که غربالگری سرطان روده بزرگ در حدود 50 سالگی آغاز شود. در صورت داشتن سایر عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی بیماری، پزشک ممکن است غربالگری مکرر یا زودرس را توصیه کند.

 

- علل سرطان روده متاستاتیک

 

پزشکان اطمینان ندارند که بیشترین علل سرطان روده بزرگ متاستاتیک چیست. به طور کلی، سرطان روده بزرگ از زمانی شروع می شود که سلول های سالم در روده بزرگ تغییراتی (جهش) در DNA آنها ایجاد می کنند. DNA سلول شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. سلول های سالم به شکلی منظم رشد کرده و تقسیم می شوند تا عملکرد طبیعی بدن شما را حفظ کنند.

اما وقتی DNA سلول آسیب دیده و سرطانی می شود، سلول ها تقسیم می شوند، حتی در صورت عدم نیاز به سلول های جدید این امر صورت می گیرد. همزمان با تجمع سلول ها، تومور ایجاد می شود. با گذشت زمان، سلولهای سرطانی می توانند رشد کرده و به بافت های طبیعی نزدیک حمله کرده و آن ها را از بین ببرند  و سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن سفر کرده و رسوباتی در آنجا ایجاد کنند که به آن متاستاز گویند.

 

- عوامل خطر در سرطان روده متاستاتیک

 

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ متاستاتیک را افزایش دهند عبارتند از:

سن بالاتر: سرطان روده بزرگ در هر سنی قابل تشخیص است، اما اکثریت افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ بالاتر از 50 سال هستند. میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال در حال افزایش است، اما پزشکان از علت آن اطمینان ندارند.

نژاد آفریقایی-آمریکایی:  آفریقایی-آمریکایی ها بیشتر از افراد دیگر نژاد، در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

سابقه شخصی: سرطان روده بزرگ یا پولیپ، اگر قبلاً سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده بزرگ غیر سرطانی داشته اید، در آینده بیشتر خطر سرطان روده بزرگ را دارید.

شرایط التهابی روده: بیماری های التهابی مزمن روده بزرگ، مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون، می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

سندرم های ارثی هم چنین خطر سرطان روده بزرگ متاستاتیک را افزایش می دهند. برخی جهش های ژنی منتقل شده در نسل های خانواده شما می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تنها درصد کمی از سرطان های روده بزرگ به ژن های ارثی مرتبط هستند. شایع ترین سندرم های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی FAP) ) و سندرم لینچ است که به عنوان سرطان روده بزرگ غیرپلیپوزیتی ارثی HNPCC) ) نیز شناخته می شود.

سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ: در صورت داشتن یکی از بستگان خونی خود که به این بیماری مبتلا شده اید، به احتمال زیاد به سرطان روده بزرگ متاستاتیک مبتلا خواهید شد. اگر بیش از یک عضو خانواده به سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم مبتلا باشد، خطر شما حتی بیشتر است.

رژیم کم فیبر و چربی: سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم غذایی معمول همراه باشد، که دارای فیبر کم و چربی و کالری زیادی است. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. برخی مطالعات افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افرادی که رژیم های غذایی حاوی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده دارند، نشان داده اند.

سبک زندگی بی تحرک: افرادی که بی تحرک هستند بیشتر در معرض سرطان روده بزرگ متاستاتیک قرار می گیرند. انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

دیابت: افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند.

چاقی در افرادی که چاق هستند، در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.

سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می کشند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ باشند.

الکل: استفاده زیاد از الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

پرتودرمانی برای سرطان: پرتودرمانی جهت معالجه سرطان های قبلی به سمت شکم جهت افزایش سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.

 

غربالگری سرطان روده بزرگ متاستاتیک

 

غربالگری سرطان روده بزرگ متاستاتیک

 

پزشکان توصیه می کنند افرادی که به طور متوسط خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند، غربالگری سرطان روده بزرگ متاستاتیک را حدود 50 سالگی در نظر بگیرند. چندین گزینه غربالگری وجود دارد، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ: شما می توانید با ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره، گام هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بردارید.

مثلا:از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند. انواع میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید تا مجموعه ای از ویتامین ها و مواد مغذی را دریافت کنید.

تعداد بازدید : 3777

ثبت نظر

ارسال