Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 44 دقیقه

سرطان لب چیست؟

سرطان در دهان|سرطان لب|سرطان لب چیست|علت ایجاد سرطان لب

سرطان بیماری است که بر اثر تقسیم بیش از اندازه سلولی حاصل می شود. یکی از انواع سرطان، سرطان لب می باشد که دلایل ایجاد آن بسیار متنوع است اما پزشکان اذعان دارند که مهم ترین عامل ایجاد سرطان لب، مصرف دخانیات است. در این مقاله به بررسی سرطان لب پرداخته ایم.

چهارشنبه 31 شهریور 1400 ساعت 1:17

سرطان انواع و اقسام مختلفی دارد که سرطان لب یکی از آن ها به حساب می آید. سرطان یکی از بیماری های شایع در سرتاسر دنیا به حساب می آید که هر ساله جان بسیاری از افراد را تهدید می کند. علت به وجود آمدن سرطان در دهان هر شخص می تواند متفاوت باشد اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که پزشکان همچنان نتوانسته اند به این موضوع پی ببرند که دلیل اصلی ایجاد سرطان چیست؟! در واقع آنها دلایل متعددی را برای ایجاد سرطان در نظر دارند اما به گفته محققان هنوز دلیل اصلی آن مشخص نمی باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی سرطان لب و نکات و موارد مربوط به آن بپردازیم و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سرطان چیست؟

 

همان گونه که می دانید، بدن ما انسان ها از ساختار بسیار ریزی به نام سلول تشکیل شده است که این سلول ها با چشم عادی و غیر مسلح قابل رویت نیستند. در واقع این سلول ها در کنار هم قرار گرفته و قسمت های مختلف بدن ما را تشکیل می دهند. می توان اذعان داشت که هر دسته از سلول ها، بافت ها و اعضای مختلف بدن را می سازند که هریک از آن ها مانند مغز، کبد، کلیه ها و ریه ها وظیفه خاص و منحصر به فردی را در بدن انجام می دهند. بنابراین تمامی ارگان های بدن ما از سلول ساخته شده است و چیزی خارج از آن نمی باشد.

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که سلول های طبیعی خودشان را به وسیله تقسیم شدن زیاد و زیادتر می کنند که این مساله در رشد و ترمیم بافت های بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. ابتلا به بیماری های مختلف این وظیفه عادی سلول ها را مختل خواهد کرد و به نوعی آن ها را با مشکلات گوناگونی مواجه می سازد. سرطان به معنای رشد بی اندازه سلول هاست که می تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن افراد شود. در واقع سرطان در بدن تمام موجودات زنده امکان به وجود آمدن دارد و این موضوع فقط به انسان ها مرتبط نخواهد شد.

 

در برخی موارد نوعی رشد بدون کنترل در سلول ها اتفاق می افتد که سبب ایجاد آماس و یا غده ( تومور) است. این تومورها همان تومورها یا غده های سرطانی است که بارها اسم آن را شنیده اید.

 

در کل تومورها یا غده ها به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

 

تومور خوش خیم:

 

غده های خوش خیم دارای محدوده مشخصی بوده و با یک بار درمان که اغلب جراحی است از بین می روند و به طور معمول عوارض بعدی ایجاد نمی کنند.

 

تومورهای بدخیم:

 

سرطان ها یا غده های بدخیم از یک محدوده مشخص شروع می شوند اما می توانند به اعضاء و بافت های مجاور انتقال یابند.هم چنین نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که سلول های سرطانی ممکن است از طریق جریان خون به مناطق دوردست تر بدن نیز منتقل شوند که در این حالت تومورهای جدیدی تشکیل می شود که به آن ها غده های ثانویه و یا متاستاز می گویند.

 

سرطان لب چیست؟

 

همان گونه که در بالا اشاره کرده ایم، یکی از انواع سرطان، سرطان لب است. در واقع سرطان می تواند در نقاط مختلف بدن شما اتفاق بیافتد. هر جا که سلول وجود دارد سرطان می تواند در آن قسمت رخ دهد، از آن جایی که بدن انسان ها و دیگر موجودات زنده از سلول تشکیل شده است، بنابراین سرطان های مختلفی قابل رویت می باشد. شاید کم تر اسم سرطان لب به گوشتان خورده باشد یا کمتر درباره آن شنیده باشید.

 

اگر بخواهیم سرطان لب را برای شما عزیزان شرح دهیم، باید اشاره کنیم که سرطان لب یا (lip cancer ) نوعی از سرطان سر و گردن می باشد که از سلول های سنگفرشی لب و دهان شروع خواهد شد. در واقع در سرطان لب، سلول های لب به صورت کاملا غیر طبیعی رشد کرده و می تواند باعث بروز مشکلاتی برای افراد بشود. این سرطان با زخم یا برآمدگی هایی روی لب یا دهان خود را نشان می دهد که به مرور زمان این زخم ها بهبودی نخواهند یافت و می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند. سرطان لب، از جمله سرطان هایی است که بر روی پوست لب، چه لب بالا و چه لب پایین، اتفاق می افتد.

 

بسیاری از افراد نگران میزان شیوع سرطان لب در ایران و در دنیا هستند. باید اشاره شود که آمار دقیقی درباره میزان شیوع این سرطان در ایران وجود ندارد، اما می توان بیان کرد که شیوع آن در دنیا به صورت زیر می باشد:

 

  • حدود ۱۳/۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در مناطق استرالیا
  • ۱۲/۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در شمال آمریکا
  • ۱۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در اروپا متغیر است

لازم به ذکر است که در منابع دیگر میزان شیوع سرطان لب تا ۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر هم گزارش شده است که علت متغیر بودن آمار به این دلیل می باشد که این سرطان در گروه سرطان‌ های حفره دهان دسته بندی می شود، بنابراین به تنهایی اغلب محاسبه نخواهد شد.

 

سرطان لب چیست

 

علت ایجاد سرطان لب:

 

در کل همان گونه که اشاره کرده ایم، علت ایجاد سرطان های مختلف هنوز مشخص نیست اما پزشکان اذعان دارند که سبک زندگی افراد و هم چنین ژنتیک می تواند بر ایجاد سطان لب و ... تأثیر بسزایی داشته باشد. می توان بیان کرد که سبک زندگی بر شدت خطر ابتلا به سرطان لب تاثیر بسزایی می گذارد. تقریبا 40000 نفر سالیانه به این نوع سرطان یعنی سرطان لب مبتلا می شوند و بعد از مدتی با مشکلات گوناگون مواجه خواهند شد. فاکتورهایی که خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش می دهند، به صورت زیر می باشند:

 

استفاده از هر گونه دخانیات مانند سیگار، پیپ و استفاده از محصولات حاوی تنباکو می تواند باعث ایجاد سرطان لب شود.قرار گیری در معرض نور مستقیم خورشید (چه طبیعی و چه مصنوعی ، از جمله سولاریوم) می تواند تأثیر بسزایی در ایجاد سرطان پوست و سرطان های دهانی شود.

 

داشتن پوست روشن می تواند از جمله مسائل خاصی باشد که بر روی ایجاد سرطان لب تأثیر می گذارد.

دانشتن جنسیت مرد نیز یکی از ریسک های ابتلا به انواع سرطان های دهان از جمله سرطان لب می باشد.

داشتن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک عفونت منتقله از راه جنسی می باشد نیز یکی از دلایل خاص ایجاد سرطان لب است.

سن بیش از 40 سال به عنوان یک عامل ریسک پذیر به شمار می آید.

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که بیشتر سرطان های دهانی با مصرف دخانیات مرتبط هستند. بنابراین اگر می خواهید از این نوع سرطان ها دوری کنید، بهتر است که در ابتدا سبک زندگی و عادات خود را تغییر دهید. به عنوان نمونه مصرف سیگار و هر گونه دخانیات را کنار بگذارید و مطمئن باشید این مورد کوچک می تواند ریسک ابتلا به سرطان های دهان را کاهش دهد.

 

علائم و نشانه های سرطان لب:

 

سرطان لب مانند دیگر سرطان ها دارای علائم و نشانه های خاص خود می باشد.باید بدانید این است که همانند سایر سرطان ها، سرطان لب نیز در مراحل اولیه علایم واضح و آشکاری نخواهد داشت، بنابراین ضروری است در صورت مشاهده هر نوع ضایعه روی لب و دهانتان به پزشک معالج مراجعه کنید هم چنین اگر علائم زیر را در خود دیدید، بهتر است که به یک پزشک متخصص رجوع کرده و آزمایش ها و چکاپ های لازم را انجام دهید:

 

  • برآمدگی های متورم و قرمز رنگ روی لب
  • احساس درد و بی حسی در اطراف لب
  • خونریزی از لب
  • سفتی و منقبض شدن فک که ناشی از تورم می باشد.
  • لکه های سفید روی لب
  • بی حس شدن چانه به علت درگیری اعصاب ناحیه
  • تغییر صدا
  • گلو درد و احساس گیر کردن چیزی در گلو
  • بزرگ شدن گره های لنفاوی
  • ایجاد توده هایی بر روی لب
  • درد در ناحیه لب
  • کرختی و احساس سوزن سوزن شدن لب

 

به جز علائم ذکر شده در بالا، علائم دیگری نیز وجود دارد که می تواند بیان گر یا نشان دهنده یک بیماری جدی باشد! یک نکته بسیار مهم این است که اگر سرطان لب تحت درمان قرار نگیرد می تواند منجر به بروز بیماری های خطرناکی شود. بنابراین درمان به موقع سرطان لب و دیگر سرطان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. اگر با هرگونه علائم عادی و خطرناک مواجه شدید، بسیار ضروری است که به پزشک مراجعه فرمایید و درمان را شروع کنید. لازم به ذکر است که اگر فرد مبتلا به سرطان لب، خونریزی داشته باشد و این خونریزی متوقف نشود، و یا علایم غیر معمول مثل مشکل در خوردن و آشامیدن و قورت دادن غذا داشته باشد، حتما باید با پزشک متخصص خود در میان بگذارد.

 

از جمله علائم جدی که بیماری سرطان لب دارد، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تغییر میزان هوشیاری فرد
  • خونریزی بیش از حد از لب یا دهان
  • تب بالا یا لرز (که نشان دهنده یک عفونت خاص در بدن نیز می باشد)
  • بی حالی و ضعف
  • ضربان قلب سریع

 

علائم و نشانه های سرطان لب

 

روش های درمان سرطان لب:

 

در قسمت قبل ذکر کردیم که اگر هر گونه علائم سرطان لب ( چه علائم خطرناک و چه علائم عادی ) را دااشتید، به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. درمان سرطان لب مانند دیگر سرطان ها روش های به خصوص خود را دار. می توان اذعان داشت که درمان سرطان لب با توجه به موارد زیر می تواند بسیار متنوع باشد:

 

  1. مرحله سرطان
  2. اندازه تومور
  3. محل تشکیل تومور و ...

 

با این حال باید اشاره شود که اگر در اغلب موارد این بیماری به موقع و زود تشخیص داده شود با کمک روش های تشخیصی و درمانی قابل درمان می باشد و می توان جان فردی را که به این بیماری مبتلا شده است، نجات داد. از جمله از روش های درمان سرطان لب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

جراحی:

 

یکی از شایع ترین روش ها برای درمان سرطان های مختلف جراحی است. در این روش برای از بین بردن سرطان، بافت سرطانی و بافت سالم اطراف آن برداشته می شود و سپس بافت لب و اطراف آن را ترمیم می کنند تا بیمار هنگام خوردن و آشامیدن دچار مشکل نگردد. این روش بسیار مناسب بوده و تشخیص استفاده از روش جراحی بر عهده پزشک متخصص می باشد.

 

پرتو درمانی:

 

لازم به ذکر است که در این روش برای از بین بردن سلول های سرطانی از پرتوهای قدرتمند و پر انرژی اشعه ایکس استفاده می کنند. تابش این اشعه ممکن است به سمت لب و یا گره های لنفاوی درگردن نیز باشد تا بتوان سلول های سرطانی را از بین برد. البته محل برخورد پرتوها بنا به تشخیص پزشک است و نمی توان در هر جای لب این پرتوها را برخورد داد.

 

شیمی درمانی:

 

لازم به ذکر می باشد که در این روش از داروهای بسیار قوی استفاده می شود که این داروها قادر به از بین بردن سلول های سرطانی می باشد. این دارو ها به صورت قرص و یا تزریق عضلانی و یا وریدی انجام خواهد گرفت. به طور کلی شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است چرا که دارو وارد خون می گردد و به تمام نقاط بدن انتشار پیدا می کند. در مواردی که سرطان در مرحله ی پیشرفته ای باشد شیمی درمانی روشی برای کاهش درد و علائم بیمار می باشد.

 

ایمنی درمانی:

 

یک نوع دارو درمانی می باشد که به سیستم ایمنی بیمار در مبارزه با سرطان کمک می کند. استفاده از ایمنی درمانی بسیار خاص است و اگر پزشک تشخیص دهد که با استفاده از این روش می توان از شر سلول های سرطانی رهایی یافت، قطعا از آن استفاده می کند.

 

سخن پایانی:

 

سرطان یکی از بیماری های دردناک و پر هزینه ای است که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری نمی توانند هزینه های درمان بیماری خود را پرداخت نمایند. به همین دلیل خیریه های بسیار متفاوتی وجود دارد که شما می توانید با کمک به این خیریه ها در درمان بیماران سرطانی نقش داشته باشید. با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت از خیریه محمد حسین رضوی می توانید در این کار نیک سهیم باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه فرمایید.

تعداد بازدید : 6859

ثبت نظر

ارسال