Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 28 دقیقه

نشانه های سرطان در پا و قوزک پا کدام است؟

سرطان استخوان در ساق پا|را های درمان ساق پا| پیش گیری از درد ساق پا|علائم سرطان‌ استخوان

سرطان استخوان نوعی بیماری است که سالانه جان بسیاری از مردان و زنان را می‌گیرد. این سرطان بر دو نوع است – سرطان اولیه که در آن سلول‌های سرطان درون خود استخوان ایجاد شده و رشد می‌کند و سرطان ثانویه که در آن سلول‌های سرطانی در داخل جریان خون پخش می‌شوند و بر بافت‌ها و عصب‌های استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد.

چهارشنبه 24 آذر 1400 ساعت 20:24

معمولا ورم پا و قوزک پا  بیشتر در زمان  ایستادن یا پیاده روی طولانی رخ می دهد، که معمولا جای نگرانی ندارد.ولی چنانچه این ورم ادامه پیدا کند و علائمی خاص نشان  دهد ممکن است حاکی از یک مشکل جدی و خطرناک باشد که نیاز هست در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمود و بررسی شود.



این یکی از رایج ترین نشانه ها  سرطان استخوان در پاها و قوزک پا می باشد.، گاهی ممکن است همواره در پاها و یا قوزک پاهای خود متوجه تورم شوید که به مرور زمان میزان مقاومت آن افزایش می یابد. دلیل این موضوع مربوط به سلو‌ل ‌های سرطانی می باشد که به سلول‌های استخوانی حمله بر می گردد  و تفاوتی ندارد که از نوع اولیه و یا از نوع سلول‌ های پخش‌ شده ،یا به اصطلاح  متاستاز شده باشد.

 

در هر صورت  سلول ‌های سرطانی به مغز استخوان نفوذ پیدا می کنند و روال تولید گلبول‌های قرمز و یا میزان مقاومت گلبول‌های سفید را به مشکلاتی مواجه می سازد. در صورتی که سیستم ایمنی بدن‌ تان ضعیف پیدا کند ، مقدار  مقاومت سلول ‌های سرطانی بیش از پیش می شود و در نهایت تورم یا برآمدگی پایتان بیشتر می گردد. اکثرا افراد بر این باورند که علت بروز این برآمدگی‌ ها، چیز دیگری می باشد. هرگز نباید این برآمدگی ‌ها را نادیده گرفت و پزشک باید فورا آن ها را بررسی نماید.


ترک‌های مفاصل و نازک شدن آن ها


ایجاد ترک در استخوان ‌ها می تواند مربوط به علائم بارز حمله سرطان استخوانی باشد. این سلول ‌های سرطانی توانایی این را  دارند که استخوان ‌ها را ضعیف کنند و منجر به  ترک خوردگی گردد. با این اوصاف  شاید هیچ نوع فشار خارجی یا تصادفی موجب این ترک‌خوردگی نگردد ولیکن استخوان‌ها به دلیل فشار زیادی که توسط سلول های سرطانی ایجاد می شود  ترک برمی‌ دارد.


درد


معمولا به علت ترک‌خوردگی و ضعیف شدن استخوان‌ ها، با درد شدیدی رو به رو می گردد. معمولا این درد شب‌ ها و مخصوصا زمانی که درگیر فعالیت‌های فیزیکی می باشید  . درد پاها معمولا با گذشت زمان و پیشرفت سرطان، عود پیدا می کند.

 

علت ورم پا در بیماران سرطانی

 

معمولا دلیل ورم پا و قوزک پا در بیماران سرطانی مربوط به ادم لنفاوی است. این موضوع ناشی از تجمع مایع لنفاوی در بافت ها می باشد که ممکن است به دلیل عدم وجود یا مشکل در عروق لنفاوی یا پس از حذف گره های لنفاوی(با جراحی) ایجاد گردد. لنف مایع غنی از پروتئین می باشد که معمولا در امتداد یک شبکه گسترده از عروق و مویرگ ها حرکت می نماید.

 

لنف به وسیله گره های لنفاوی فیلتر مى گردد، که مواد ناخواسته همچون باکتری ها را از بین می برند. با این حال، در صورتی که  در عروق یا گره های لنفاوی ایرادی رخ دهد، حرکت این مایع می تواند مسدود گردد  که این مسدود شدن  چنانچه که درمان نگردد ، ممکن است منجر به اختلال در بهبودى زخم، عفونت و تورم گردد.

 

این وضعیت بعد از شیمی درمانى یا حذف گره های لنفاوی در بیماران مبتلا به سرطان رایج می باشد. در صورتی که  زیر نظر پزشک باشید علائم بیماری کمتر می شود و درمان راحت تر خواهد بود.

 

ادم یا ورم، حالتی می باشد که مایع در بافت های بدن جمع شود که معمولا علت آن نیز می تواند  ناشی از مصرف انواع مختلف دارو های شیمی درمانی، برخی سرطان ها و بیماری های غیر مرتبط با سرطان باشد.

 

علائم ادم در بیماران سرطانی موارد زیر می باشد:

  • ورم پا و مچ پا و نواحی پایین تر از آن
  • ورم بازو ها و دست ها
  • ورم صورت یا شکم
  • پف آلود و براق شدن پوست
  • گود افتادن پوست پس از فشار دادن
  • تنگی نفس، سرفه یا ضربان غیر عادی قلب

چنانچه یکی از علائم بالا یا ورم در قسمتی از بدن شدید سریعا با تیم درمانی خود در میان بگذارید. پزشک یا پرستار بعد از تعیین دلیل بروز علائم فرد انجام اقداماتی را به او توصیه کرده یا دارو هایی را برای او تجویز می کند. برخی مشکلات مرتبط با ادم جدی می باشند.

 

علائم سرطان‌ استخوان

نقش شیمی درمانی در تومورهای استخوانی

 

 
شاید قسمت اصلی درمان تومورهای استخوان موضعی و جراحی باشد اما بیمار برای نتیجه گیری درمانی بهتر، افزایش طول عمر و عوارض کمتر ناشی از جراحی نیازمند استفاده از داروهای شیمی درمانی است.شیمی درمانی بیمار قبل از عمل جراحی در بیشتر موارد به منظور از بین بردن حجم توده و همچنین پاک شدن برخی نقاط بدن از آن که به شکل  میکروسکوپی  مواجه شده  و همچنین جلوگیری از معلولیت های ناشی از عمل جراحی مفیدتر می باشد.


لازم به ذکر است با توجه که در حال حاضر درمان این سرطان به شکل هدفمند صورت می گیرد، طبق این روش درمان پس از شناسایی ذرات و ملکول های ایجاد کننده تومورهای سرطانی صورت می گیرد.از مزایای درمان و از بین بردن هدفمند تومورهای سرطانی می توان چنین گفت که در این روش تنها تومور تحت تاثیر دارو قرار می گیرد و ضمن اینکه نیاز به عمل جراحی برای بیمار کاهش پیدا می کند، تومور ها نیز دقیق تر از بین می روند.
 

روش های کاهش ورم پا در بیماران سرطانی

 

راه حل هایی که  جهت کاهش یا پیشگیری از ادم موثر هستند عبارت اند :

از لباس های آزاد استفاده کنید .

از پوشیدن کفش تنگ جلوگیری کنید .

 در هنگام نشستن یا دراز کشیدن پای خود را به وسیله صندلی یا بالشت در سطح بالا تری قرار دهید.

 در زمان  نشستن، از قرار دادن پا ها بر روی یکدیگر پیشگیری نمایید.

 چنانچه که ورم شدیدی دارید، درباره پوشیدن جوراب ها، آستین ها و دستکش های مخصوصی که به گردش خون کمک می کنند با تیم درمانی خود مشورت نمایید.

حتما روزانه  ورزش نمایید ، چرا که  حرکت دادن اندام های مبتلا به ادم می تواند مفید باشد. پزشک می تواند با هدف بهبود جریان خون، ورزش های مخصوصی را همچون پیاده روی تجویز کند.

 مصرف نمک را تحت کنترل قرار دهید و در رژیم غذایی خود محدود کنید. ضمن اینکه  از اضافه کردن نمک یا سس سویا به غذا خودداری کنید.

دارو های خود را مصرف نمایید ، چنانچه که پزشک دارو هایی به نام دیورتیک (ادرار آور) تجویز نموده افراد باید آن ها را طبق دستور پزشک مصرف نمایند . این دارو به دفع مایعات و نمک اضافی از بدن کمک شایانی می نماید.

 

نحوه شناسایی علائم سرطان‌ استخوان

 

 از رایج ترین علائم این بیماری درد خفیف در استخوان‌های می باشد . دردها به‌ شکل گاه و بی گاه شروع می‌ گردد  و تا مرحله اثبات درد همیشگی ادامه می یابد. گاهی شدت دردها به حدی افزایش می یابد  که به فرد اجازه استراحت نمی دهد. متأسفانه در بعضی موارد  وجود تومورهای کشف نشده در استخوان‌های فرد دلیلی برای شکستگی می گردد که گاهی با تورم در محل تومور نمایان می شود.

 

 در بعضی موارد نیز  توده‌ها بدون درد هستند همچنین ممکن است علائمی چون عرق شبانه، تب و یا هر دو حاکی از وجود تومور باشند. به طور معمول تومور خوش‌خیم استخوانی، همچون استئوکندروم، درمانی نداشته باشند، مگر اینکه شروع به تداخل با عملکرد و حرکت روزمره شما گردد.

 

درمان های سرطان در پا

 

درمان ورم پا پس از شیمی درمانی

 

ورم لنفاوی که می تواند ناشی از خود سرطان یا درمان سرطان باشد. معمولا بعد از پرتو درمانى یا حذف گره های لنفاوی در بیماران مبتلا به سرطان شایع است  چنانچه که  تحت درمان سرطان  می باشید  و تجربه تورم پا دارید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه فرمایید.

 

بزرگ بودن تومور

 

گاهی  بزرگی تومور ها به اندازه ای می باشد که موجب اختلال در عملکرد ها می شود که در نهایت موجب مسدودی و تجمع مایع لنفاوی در بدن و علت ورم پا در بیماران سرطانی می گردد.

 

جراحی

 

جراحی برای از بین بردن سرطان منجر به از بین رفتن  غدد لنفاوی یا برخی از عروق حامل مایع لنفاوی نیز می شود، که همین  امر سبب تجمع مایع در بافت های اطراف می  گردد.

 

پرتو درمانی

 

پرتودرمانی می تواند برای عروق لنفاوی مشکل ساز شود ، در نتیجه مایعات لنفاوی بیش از حد در بافت ها ایجاد می گردد  و علت ورم پا در بیماران سرطانی خواهد شد.

 

 ورم پا در بیماران سرطانی چه مشکلات بهداشتی دیگری می تواند ایجاد کند؟

  • ورم لنفاوی و یا ورم پا در بیماران سرطانی خطر ابتلا به عفونت در ناحیه متورم را بیشتر می کند چرا که  سلول هایی که از عفونت پیشگیری می کنند نمی توانند به آن قسمت از بدن شما برسند.
  • زخم ها ممکن است در قسمتی از بدن که دچار ورم لنفاوی می باشند ، با سرعت کمتری بهبود یابند.
  • ممکن است به دلیل وجود این عارضه ناراحت ، افسرده ، خجالت زده یا عصبانی شوید.
  • مفاصل در قسمتی از بدن با ورم لنفاوی احتمال دارد احساس سفتی یا زخم کنند.

 

درمان های سرطان در پا

 

ورم پا در دوران بارداری

 

علت ورم پا ممکن است بارداری باشد. تورم پا و مچ پا معمولا در دوران بارداری طبیعی است. با این حال، تورم ناگهانی یا بیش از حد ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد. پره اکلامپسی یک بیماری جدی است که با فشار خون بالا و دفع پروتئین در ادرار بعد از هفته بیستم بارداری همراه است. اگر تورم شدید یا علائم دیگری مانند درد شکم، سردرد، کاهش یا توقف ادرار، تهوع و استفراغ، یا تغییرات بینایی (مانند تاری دید) را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

داروهایی که باعث تورم پا می شوند

 

بسیاری از داروها می توانند باعث تورم پا و مچ پا شوند که ممکن است یک عارضه جانبی باشد. آن ها عبارتند از :

 

    هورمون هایی مانند استروژن و تستوسترون

    مسدود کننده های کانال کلسیم شامل نیفدیپین، آملودیپین، دیلتیازم و وراپامیل هستند.

    استروئیدها، از جمله آندروژن ها و استروئیدهای آنابولیک و کورتیکواستروئیدها، مانند پردنیزون

    داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند نورتریپتیلین، دزیپرامین و آمی تریپتیلین و مهارکننده های مونوآمین اکسیداز مانند فنلزین و ترانیل سیپرومین.

    داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند دیکلوفناک سدیم

    داروهای دیابت

 

اگر فکر می کنید تورم ممکن است مربوط به داروهای شما باشد، لطفا با پزشک خود مشورت کنید.

 

درمان کامل ورم پا

 

ابتدا قبل از انجام هر گونه اقدامی برای درمان سریع پاهای متورم، لطفاً به پزشک ارتوپد یا متخصص مچ پا مراجعه کنید تا علت ورم پاها را تشخیص دهد. سپس می توانید هر یک از درمان های زیر را در نظر بگیرید:

 

1- از داروهای ضد حساسیت (در صورتی که تورم ناشی از حساسیت باشد) استفاده کنید.

 

2- رقیق کننده خون مصرف کنید

 

3- جراحی پا، شیمی درمانی یا رادیوتراپی (در صورت وجود تومور)

 

تجویز دیورتیک ها در صورت مشکلات قلبی یا کبدی (مانند ساب فلامی)

 

5- با کاهش مصرف نمک، مصرف سدیم را کاهش دهید

 

6- مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید

 

7- مصرف غذاهای آماده و فست فود را کاهش دهید

 

8-پاهای خود را بالا نگه دارید

 

9- هر یک ساعت، برای مدت کوتاهی پیاده روی کنید.

 

10. روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. نوشیدن کمتر از این مقدار باعث افزایش تورم می شود.

 

11- مصرف کربوهیدرات خود را کنترل کنید.

 

12- برای از بین بردن ورم پاها هنگام خواب شبانه، کتاب یا جسم سختی را زیر پا قرار دهید تا از سطح زمین بلند شود.

 

13. وزن خود را کنترل کنید.

 

14. از جوراب طبی مخصوص استفاده کنید.

 

15. از پوشیدن جوراب های معمولی با کش های تنگ خودداری کنید.

 

برخی از افرادی که از دردهای مزمن و مشکلات آزاردهنده به دلیل ورم پا رنج می برند، می توانند از برخی روغن ها مانند روغن اکالیپتوس، اسطوخودوس، روغن نعناع و روغن بابونه استفاده کنند.

 

در نهایت

 

سرطان یا درمان سرطان ممکن است منجر به ورم پا در بیماران سرطانی شود. از این رو نیاز است تا درصورت مبتلا بودن زیر نظر پزشک باشید .همچنین لازم به ذکر است با توجه به افزایش بیماری سرطان و هزینه های درمان بالا امید به زندگی در این بیماران کاهش یافته است ، از این رو موسساتی برای کمک به درمان و افزایش امید به بیماران سرطانی تاسیس گردیده است. موسسه سید حسین رضوی از جمله این موسسات می باشد.

 

شما  می توانید با خرید استند تسلیت و تاج گل خیریه از این انجمن ها به خیریه بیماران مبتلا به سرطان کمک شایانی کنید  تا از این طریق بیماران مبتلا به این بیماری بتوانند هزینه های درمان خود را تهیه کنند و شما نیز در این امر خیر خواهانه سهیم باشید . در واقع هزینه های ناشی از خرید این امکانات به صورت مستقیم به موسسه ها و خیریه های ایجاد شده در این زمینه واریز می شود و شما می توانید در این کار خیر سهم بزرگی داشته باشید. 

 

تعداد بازدید : 28756

نظرات

سعید

2 سال و 3 ماه و 23 روز پیش

سلام خسته نباشد ببخشید من مدتی است خیلی مچ پام ران و پاشنه پام خیلی دردمیکنه عکس گرفتم خار نداره ولی وقتی ازکفش استفاده میکنم دردندارم اما هنگامی که ازخاب بیدار میشم دردم شدیدمیشه و زیادتحرک دارم شدید میشه علت چیه میشه راهنمایی کنید لطفا؟

عالمه

1 سال و 7 ماه و 15 روز پیش

من در کنار قوزک پام یک غده به اندازه نخود به وجود آمده لطفا راهنمایم کنید

عظیم شکیبا

1 سال و 2 ماه و 18 روز پیش

قوزک پای چپم ب اندازه تخم مرغ شایدم کمتربدون درد ایجادشده علت این ورم قوزک پاچیه؟

ثبت نظر

ارسال