Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 10 و 1 دقیقه

تاثیر روانشناس در بهبود سرطان

روانشناسی سرطان | پیشگیری از سرطان | استرس روحی و روانی

روانشناس در واقع همان دانشمند، محقق، درمانگر و پزشکی است که بر رفتار انسان ها تاثیر گذار است که این رفتارها می تواند روابط بین فردی،آموزش، اقتصاد، بهداشت و درمان باشد که نقش به سزایی را بر سلامتی روحی و اثر بخشی فرد دارد.

چهارشنبه 20 آذر 1398 ساعت 12:34

متاسفانه امروزه بیماری سرطان بیماری شایعی است که موجب نگرانی اکثر افراد در سراسر دنیا شده است.  که در این حالت بیشتر مواقع بیماران روحیه خود را از دست می دهند و متاسفانه به هیچ چیزی جز مرگ نمی اندیشند.

این بیماران از لحاظ روحی روانی بسیار آسیب پذیر هستند، این مشکلات روحی نیز باعث می شود که تاثیرات منفی بر بیمار گذاشته و در نتیجه روند بهبودی آن ها کاهش یابد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که علت اصلی مرگ بیمار در حین درمان این بیماری ، مشکلات روحی و ناامیدی بیمار است که این موضوع اصلا خوشایند نیست.

بنابراین اگر بیماران روحیه خود را حفظ کنند و با انگیزه به زندگی خود ادامه دهند،  قطعا در روند بهبودی آن ها تاثیر چشمگیری خواهد داشت. بعضی از انسان ها تنها با داشتن یک بیماری کوچک و بعضا قابل درمان، از نظر روحی و روانی ممکن است دچار اختلال ،افسردگی و آسیب های دیگر شوند.

 حال فرض کنید کسی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کند، می تواند در معرض آسیب های گوناگون قرار بگیرد، که بزرگترین و مخرب ترین آسیب را می توان نا امیدی دانست. ما در این مقاله سعی داریم تا بدانیم که علم روانشناسی و روانشناس چقدر می توانند در روند بهبود روحی و حتی جسمی بیمار موثر باشد.

 

تعریف روانشناس به جهت تاثیر روانشناسی در بیماری سرطان 

 

 علم روانشناسی به مطالعه راجع به علم و ذهن افراد می پردازد. روانشناسی چند رشته تحصیلی دارد که در زمینه های توسعه انسانی، ورزش، سلامت، بالینی، فرآیند های شناختی و رفتار های اجتماعی است.

روانشناس در واقع همان دانشمند، محقق، درمانگر و پزشکی است که بر رفتار انسان ها تاثیر گذار است که این رفتارها می تواند روابط بین فردی،آموزش، اقتصاد، بهداشت و درمان باشد که نقش به سزایی را بر سلامتی روحی و اثر بخشی فرد دارد.

با بررسی رابطه بین عملکرد مغز و رفتار، محیط پیرامون و رفتار، راه های بهبودی برای درک ما از دنیای اطراف  پیدا می کنند. روانشناسان رفتارهای فردی به خصوص در اعتقادات و احساساتی که بر عملکرد افراد تاثیر می گذارند را مطالعه می کنند.

 

تعریف روانشناس به جهت تاثیر روانشناسی در بیماری سرطان 

 

نقش روانشناسان در درمان افراد مبتلا به بیماری سرطان

 

  • انجام تحقیقات بر موضوع های مختلفی که مربوط به افکار انسان می باشد.
  • مشاوره دادن در مجامع و سازمان ها
  • تشخیص و درمان افراد و سعی در روند بهبودی آن ها
  • شناسایی شخصیت و گرفتن تست هوش

در واقع روانشناسان  بر اساس نوع بیماری افراد ارزیابی های لازم را برای درمان انجام می دهد. روانشناسان در جلسه مشاوره به صحبت های بیمار در رابطه با مشکلاتی که باعث استرس بیمار شده عمیقا گوش خواهد کرد .ایشان به گذشته ، سبک زندگی و برنامه های شما دقت خواهد کرد و سعی می کند به حل مشکل شما بپردازد و راه حلی برای شما پیدا کند.

بهتر است در هر مرحله از درمان با روانشناس احساس راحتی داشته باشید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید و با او همراهی کنید.

 

استرس روانی چیست؟

 

استرس روانی زمانی اتفاق می افتد که فرد تحت فشار جسمی، روانی یا عاطفی باشد. اگر دچار این فشار روانی شده اید، امری طبیعی است زیرا گاهی اوقات افراد این احساسات را تجربه می کنند، اما اگر این استرس یا فشار روانی مکرر ایجاد شود باعث مشکلات جسمی و روانی می شود.

این استرس ها می تواند به علت مسئولیت یا اتفاق های مختلف روزمره باشد یا اتفاق غیر معمول مثل بیماری های مختلف که خود انسان یا اطرافیان دچار آن می شوند و زمانی که فرد احساس کند قادر به کنترل استرس ناشی از بیماری مانند سرطان نیست، دچار اضطراب می شود.این اضطراب ها می تواند باعث کاهش روند بهبودی بیمار شود و بیماری روز به روز گسترش می یابد.

احساس استرس و اضطراب باعث می شود که بدن با آزاد کردن هورمون های استرس(اپی نفرین و نوراپی نفرین) فشار خون را بالا برده و در نتیجه ضربان قلب افزایش پیدا کرده و سطح قند خون بالا می رود و این روند در واقع پاسخگویی به فشار های جسمی و روحی است.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که مدام دچار استرس و اضطراب مزمن هستند دچار مشکلات گوارشی، باروری، ادراری و در نهایت ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود همچنین این افراد بیشتر به عفونت های ویروسی مثل آنفولانزا، سرماخوردگی و سردرد، مشکل خواب، افسردگی و اضطراب مبتلا می شوند.

 

استرس روانی چیست؟

 

آیا استرس روانی می تواند باعث ایجاد بیماری سرطان شود ؟

 

تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد که استرس می تواند باعث بروز مشکلات جسمی متعددی شود اما احتمال بروز به این بیماری به طور مستقیم خیلی کم است، اما می توانند رابطه ای با هم داشته باشند که به این صورت است  که فردی دچار استرس می شود، تحت فشار های روانی قرار می گیرد و رفتار هایی از خود نشان می دهد مانند: سیگار کشیدن، پرخوری، نوشیدن مشروبات الکلی در واقع این رفتارها خود، عوامل به وجود آورنده این بیماری است.

 

استرس روانی چگونه بر افراد مبتلا به سرطان تاثیر می گذارد؟

 

کسانی که مبتلا به این بیماری هستند اثرات جسمی، عاطفی و اجتماعی آن باعث استرس آن ها می شود. این افراد نباید برای کنترل استرس خود به دنبال رفتارهایی مانند: سیگار کشیدن یا نوشیدن مشروبات الکلی بروند زیرا باعث افزایش این بیماری می شوند.

مطالعات تجربی نشان می دهد که استرس می تواند باعث افزایش رشد تومور شده و بیماران وقتی تحت فشار روحی روانی قرار می گیرند منجر به ایجاد احساس نا امیدی و درماندگی می شود.در مقابل افرادی که با این استرس ها از طریق تکنیک هایی همچون: مدیریت استرس، مقابله می کنند راه های درمان آن ها آسوده تر خواهد بود.

 

چگونه افراد مبتلا به سرطان می بایست با این بیماری مقابله کنند؟

 

در این حالت  می بایست حمایت های عاطفی و احساسی صورت بگیرد تا به یادگیری بیماران در خصوص مقابله با استرس کمک شود. این حمایت ها باعث می شود سطح افسردگی ، اضطراب و علامت های مربوط به  بیماری و درمان را کاهش دهد. این رویکرد ها شامل موارد زیر است:

  • آموزش آرامش
  • مراقبت و مدیریت استرس
  • مشاوره یا صحبت درمانی
  • جلسه های آموزش در خصوص سرطان
  • قرار گرفتن در یک گروه حمایت اجتماعی
  • دارو هایی برای افسردگی یا اضطراب
  • ورزش

برخی از محققان توصیه می کنند که در ابتدای درمان بیماران سرطانی، وضعیت روحی روانی آن ها معاینه شود و پرسشنامه هایی در رابطه با این که آیا بیماران احساسات خود را می توانند کنترل کنند یا نیاز به آموزش هایی در این خصوص دارند تهیه شود.

 

چگونه افراد مبتلا به سرطان می بایست با این بیماری مقابله کنند؟

 

تاثیرات روانی و عاطفی بر بیماران

 

فقط با شنیدن کلمه سرطان از پزشک تاثیر عمیقی بر بیمار گذاشته می شود. وقتی این بیماری تشخیص داده می شود یک پروسه طولانی باید طی شود که می تواند سلامت جسمی، سلامت ذهنی و روابط با کسانی که دوستشان دارید را تحت تاثیر قرار دهد.

وقتی که به درمان جسمی این بیماری می پردازید نباید از درمان عاطفی آن غافل شوید، بهترین کاری که می توان برای بهبود کیفیت روحی و روانی  بیمار انجام داد این است که باید کسب اطلاعات در رابطه با این بیماری انجام  دهد که  باعث نگرانی بیش از اندازه آن ها  نشود. اطلاعات گرفتن از پزشک و مطالعه دیگر منابع معتبر می تواند موثر واقع شود.

شرایط مالی، اجتماعی و فیزیولوژیکی بیمار می تواند بر شرایط و روند معالجه او تاثیر بگذارد. برخی بیماران به علت شرایط مالی، استرس و اضطراب شان دو چندان می شود و این یک امر طبیعی است و باید با این استرس مقابله کنند و درک واقع بینانه نسبت به این موضوع داشته باشند.

بیماران مبتلا به سرطان باید همه احساسات و نگرانی های خود را با پزشک در میان بگذارند تا پزشکان بتوانند مراقبت های ویژه ای برای بیماران در نظر بگیرند. بعضی از بیماران که دچار این استرس ها و تنش ها هستند کمک های روانشناختی را نمی پذیرند و این گونه تصور می کنند که این درمان های روان شناختی برای افراد ضعیف است و نمی تواند تاثیر چندانی بر آن ها بگذارد.

افراد وقتی متوجه می شوند که دچار سرطان هستند استرس زیادی را تجربه می کنند، سوال های بدون پاسخ بسیاری را در ذهن خود دارند ،با خود می گویند این درمان ها چه تاثیراتی یا عوارضی بر من دارد؟ با این درمان ها بهتر می شوم؟

 

هنگامی که فرد دچار این بیماری می شود طبیعی است که این چنین مسائلی برای او پیش آید:

  • شوکه شدن
  • باور نکردن مبتلا شدن خود به این بیماری، به خصوص اگر هیج علائمی را در گذشته ندیده باشد.
  • احساس عصبانیت و خشم
  • احساس منصفانه نبودن جهت ابتلای او به این بیماری
  • بعضی ها بعد از متوجه شدن این موضوع بدون هیچ عکس العملی برخورد می کنند.
  • در لحظه کنترل خود را از دست می دهند.
  • می ترسند و حرکات بدن و چهره شان تغییر می کند.
  • در مقابله با بیماری سرطان احساس ضعف، ناراحتی و نا امیدی به آن ها دست می دهد.

این عکس العمل ها احساس درونی شما را نشان می دهد.اگر بیشتر به رفتار خود دقت داشته باشید، این رفتار به شما می گوید که در چه وضعیتی هستید و باید از خود مراقبت کنید و تعادل روحی را بر قرار کنید.

مراحلی را که می بایست در طی این بیماری انجام دهید:

  • انتظار برای تست های پزشکی
  • دریافت نتیجه های آزمایش
  • گفتگو هایی که راجع به گزینه های درمانی می شود.
  • تجربه کردن عوارض جانبی حاصل از درمان
  • شروع کردن زندگی عادی و فعال پس از پایان درمان

 

تاثیرات روانی و عاطفی بر بیماران

 

انواعی از استرس که شما ممکن است آن را احساس کنید

 

هر انسانی ممکن است در طول زندگی دچار این بیماری بشود و درمان های مختلفی را انجام دهد. برخی از این افراد واکنش ها و استرس های شدیدی را تجربه می کنند. به عنوان مثال:

  • نشانه های فیزیکی:این نشانه ها ممکن است به بیماری و درمان شما هیچ ارتباطی نداشته باشد مشکلاتی مانند: دل درد، سردرد، بی اشتهایی، بروز مشکل در خواب، تنش عضلانی، خستگی، عدم تمرکز و ....
  • رفتار های غیر عادی: عدم علاقه به فعالیت هایی که از آن لذت می بردید، زود رنج و پرخاشگر شدن، دوری از دوستان و خانواده، بی نظمی و...
  • باور های غلط: برای مثال بیان جمله هایی مانند" من مقصرهستم که به این بیماری مبتلا شدم" یا "من باید در خانه بمانم و از همه دوری کنم تا از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری کنم"
  • بروز احساسات شدید: این احساسات می تواند گریه کردن، خشم یا عصبانیت و موارد دیگر باشد.

 

 کارهایی که می توانید برای بهبودی خود انجام دهید:

 

شما خود بهتر می دانید چه کارهایی می تواند باعث ایجاد احساس بهتر در شما به هنگام بیماری سرطان بشود مانند حفظ سبک عادت های سالم زندگی، زیرا برای بدن و روحیه انسان مفید هستند.

آنچه که در ذیل آورده شده است از عادت های سالم زندگی می باشد:

  • رژیم سالم غذایی
  • خواب خوب و کافی: خواب درست برای سلامتی شما بسیار موثر می باشد
  • تمرینات منظم و انجام فعالیت هایی که از آن لذت می برید(تمریناتی مانند: یوگا)
  • پرهیز از انزوا و گوشه گیری.
  • آگاهی بیشتری نسبت به بیماری خود داشته باشید و از طریق اعضای تیم مراقبتی خود یا شرکت در کنفرانس این آگاهی را کسب کنید.
  • فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید مانند: آواز خواندن، نقاشی کشیدن ،نویسندگی و....

از خانواده و دوستان خود بخواهید که شما را حمایت کنند، آن ها را از وضعیت سلامتی خود آگاه کنید، انتظاراتی که از آن ها دارید را با آن ها در میان بگذارید، سعی نکنید به تنهایی با مشکلات خود رو به رو شوید.

 

روش های کمک به بیمار مبتلا به سرطان

 

  • مشاوره ای که برای ناراحتی ها و استرس های بیمار ایجاد می شود.
  • مدیریت کردن این نگرانی ها
  • مقابله با موارد درمانی مانند: ترس از سوزن
  • استراتژی های مدیریت
  • رسیدگی به شکل جسمانی بدن و نگرانی های جنسی
  • مقابله با واکنش های بیمار مانند: اضطراب یا افسردگی.

 

سخن آخر

خوب است که در هر زمینه ای از بیماری یا مشکلات دیگر  اگر دچار مشکلات روانی شدید به روانشناس مراجعه کنید که بتوانند در زمینه مورد نظر به شما کمک کنند و راه های درمان را برای شما هموار کنند، زیرا مشکلات روحی باعث به وجود آمدن مشکلات جدیدتر می شود و مشکلات را حادتر می کند، شما می توانید به سادگی مسیرهای پیشگیری را با استفاده از تکنیک هایی که به شما پیشنهاد می شود، طی کنید.

اگر چه سرطان دارای اسم وحشتناکی بوده و بسیاری از بیماران را می ترساند اما امروزه روش های زیادی همچون موسیقی و امور روانشناسی توانسته بر بهبودی بیماری تاثیرات مثبتی داشته باشد. بیماری سرطان دارای استرس و تنش های عصبی و روانی زیادی بوده و تا زمانی که برطرف نشوند، می توانند استقامت و قدرت بیمار را برای مبارزه با سرطان کاهش دهد. استفاده از روانشناس خبره در این زمینه می تواند بسیاری از واکنش های عصبی بیماران را کاهش داده و مانع پیشرفت بیماری به جهت روانی شود.

معمولاً ابتلا به سرطان می تواند سرخوردگی و افسردگی هایی را ایجاد کرده که نیاز به درمان داشته باشند. در واقع بیماران مبتلا به سرطان باید در کنار استفاده از داروها و پروسه های درمانی، اهتمام ویژه ای جهت شرکت در برنامه های مدیتیشن و مدیریت استرس داشته باشند. این مسئله علاوه بر کاهش سرعت پیشرفت بیماری باعث بهبود وضعیت روحی بیمار شده که مهم ترین رکن در هنگام مبارزه با سرطان است. بنابراین هزینه هایی که خانواده مبتلایان جهت شرکت در این گونه جلسات روانشناسی می کنند اگرچه زیاد بوده اما تاثیرات مثبت و اثربخشی خواهد داشت. این هزینه ها به سایر هزینه های درمانی اضافه خواهد شد. بسیاری از انجمن های حمایت از بیماران سرطانی در تلاش هستند که با جمع آوری کمک های نقدی خیرین، همیاری های مفیدی را به این بیماران و خانواده هایشان داشته باشند. شما با اجاره استندهای تسلیت و تاج گل خیریه که این موسسات تدارک دیده اند، علاوه بر برگزاری مراسم های خود، کمک های قابل ملاحظه ای را به این بیماران داشته باشید.

 

 

روش های کمک به بیمار مبتلا به سرطان

تعداد بازدید : 6511

ثبت نظر

ارسال