Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 20 دقیقه

تفاوت شیمی درمانی و پرتو درمانی در چیست؟

تفاوت شیمی درمانی و پرتو درمانی

روشهای مختلفی برای درمان سرطان وجود دارد که شیمی درمانی و پرتو درمانی دو نمونه از آنها است. تفاوت شیمی درمانی و پرتو درمانی در این است که در شیمی درمانی از داروهای قوی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود و در پرتو درمانی پرتوهای تابشی برای از بین بردن بافت سرطانی کاربرد دارد.

چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 11:1

هدف از شیمی درمانی و پرتو درمانی با توجه به تفاوت های آن ها، درمان سرطان و ازبین بردن سلول های سرطانی است. این روش ها با تشخیص پزشک بسته به نوع سرطان و شرایط جسمی بیمار برای درمان سرطان تجویز می شود. گاهی اوقات ممکن است هر دو روش درمانی برای بیمار تجویز شود تا با حملات همه جانبه برای از بین بردن سلول های سرطانی، زندگی بیمار را کیفیت بهتری ببخشد.


شیمی درمانی بهتر است یا پرتو درمانی؟


شیمی درمانی از داروهای ویژه ای برای کوچک کردن یا از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. پرتودرمانی هم با پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس یا پروتون  این سلول های سرطانی را از بین می برد.برای این که بدانیم شیمی درمانی روش بهتری برای درمان است یا پرتو درمانی، باید به میزان عوارض جانبی آن توجه کرد. پرتو درمانی شامل دادن مقادیر زیاد پرتوهای تابشی به طور مستقیم به تومور سرطانی است. پرتوهای تابشی باعث تغییر شکل DNA تومور سرطانی شده و باعث کوچک شدن یا مرگ آن می شود. این نوع درمان سرطان عوارض جانبی کم تری نسبت به شیمی درمانی دارد زیرا فقط یک ناحیه از بدن را هدف قرار می دهد.


در مورد داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی می توان گفت که ممکن است انواع سلول های خونی سالم را از بین ببرند و به تولید سلول های جدید بدن آسیب برساند. سطح پایین گلبول های قرمز (سلول های حامل اکسیژن) می تواند منجر به کم خونی شود که باعث خستگی، رنگ پریدگی، تنگی نفس و ضربان قلب سریع می شود.حال برای این که بتوانیم با تفاوت های این دو نوع روش درمانی بیش تر آشنا شویم توضیحاتی راجع به انواع درمان و نحوه درمان آن ها و هم چنین انواع عوارض جانبی آن ها خواهیم داد. خیریه های سرطانی به بیماران سرطانی کمک می کند

 

شیمی درمانی :


شیمی درمانی یک نوع درمان دارویی است که از مواد شیمیایی قدرتمند برای از بین بردن و نابود کردن سلول های رشد سریع در بدن انسان استفاده می کند. این نوع روش درمان معمولا برای درمان انواع سرطان به کار می رود، زیرا سلول های سرطانی معمولا با سرعت بیش تری نسبت به سلول های بدن رشد می کنند و تکثیر می شوند. داروهای شیمی درمانی در انواع مختلفی موجود هستند که می توان از آن ها به صورت ترکیبی ویا به تنهایی برای درمان انواع سرطان استفاده کرد.

 

انواع شیمی درمانی :


در برخی موارد، افراد با یک نوع شیمی درمانی تحت درمان قرار می گیرند. اما غالباً، افراد هم زمان بیش از یک نوع شیمی درمانی را انجام می دهند. این نوع درمان با روش های مختلف به حمله به سرطان کمک می کند. انواع شیمی درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:
_ شیمی درمانی داخل وریدی.
_ شیمی درمانی خوراکی.
_ شیمی درمانی تزریقی.
_ شیمی درمانی به یک شریان.
_ شیمی درمانی به داخل شکم.
_ شیمی درمانی موضعی.
_ هورمون درمانی.

 

عوارض شیمی درمانی :


با این که شیمی درمانی یک روش کارامد در درمان بسیاری از سرطان ها است اما عوارض جانبی زیادی نیز دارد که بعضی از این عوارض خفیف بوده و می توان آن را درمان کرد، اما بعضی دیگر از این عوارض خیلی جدی تر رویت می شوند.


عوارض جانبی شایع شیمی درمانی شامل موارد زیر است:
_ خستگی.
_ ریزش مو.
_ کبودی و خونریزی آسان.
_ عفونت.
_ کم خونی (تعداد گلبول های قرمز خون پایین).
_ تهوع و استفراغ.
_ تغییر اشتها.
_ یبوست.
_ اسهال.
_ مشکلات دهان، زبان و گلو مانند زخم و درد همراه با بلع.
_ نوروپاتی محیطی یا سایر مشکلات عصبی مانند بی حسی، گزگز و درد.
_ تغییرات پوست و ناخن مانند خشکی پوست و تغییر رنگ.
_ تغییرات ادرار و مثانه و مشکلات کلیوی.
_ تغییر وزن.
_ مغز شیمیایی که می تواند بر تمرکز و تمرکز تأثیر بگذارد.
_ تغییرات خلق و خوی.
_ تغییر در میل جنسی و عملکرد جنسی.
_ مشکلات باروری.

 

شیمی درمانی بهتر است یا پرتو درمانی؟

 

پرتو درمانی :


پرتودرمانی که به آن رادیوتراپی نیز گفته می شود، نوعی درمان سرطان است که با استفاده از مقادیر بالای پرتودرمانی، سلول های سرطانی را از بین می برد و تومورها را کوچک می کند. در دوزهای پایین پرتو درمانی، مانند اشعه ایکس دندان یا شکستگی استخوان، در اشعه ایکس از اشعه برای دیدن داخل بدن استفاده می شود.


انواع پرتو درمانی :


پرتودرمانی دو نوع اصلی دارد به نام پرتوی خارجی و پرتوی داخلی که نوع پرتودرمانی که بیمار باید انجام دهد به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله این عوامل شامل موارد زیر است:
_ نوع سرطان بیمار.
_ اندازه تومور سرطانی.
_ محل تومور سرطانی در بدن.
_ چقدر تومور سرطانی به بافت های طبیعی حساس به اشعه نزدیک است.
_ سلامت عمومی و سابقه پزشکی بیمارو این که بیمار انواع دیگری از درمان سرطان را دارد یا نه.
_ سن بیمار و سایر شرایط پزشکی آن.

 

عوارض پرتو درمانی :


پرتو درمانی نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. پرتو درمانی علاوه بر این که می تواند باعث از بین رفتن سلول های سرطانی و کند کردن رشد آن ها شود، می تواند باعث از بین بردن سلول های سالم بدن نیز گردد که این قضیه عوارض جانبی زیادی ایجاد می کند.یکی از عوارض جانبی پرتو درمانی احساس خستگی است که می تواند آرام آرام این حس خستگی در بیمار افزایش یابد و یا این که به یک باره بیمار دچار این حالت شود. دیگر عوارض جانبی این روش درمانی می تواند به آن نقطه از بدن که تحت درمان است بستگی داشته باشد که در زیر به توضیح بعضی از آن ها می پردازیم:
_ مغز:
خستگی
ریزش مو
تهوع و استفراغ
تغییر پوست
سردرد
تاری دید
_ پستان:
خستگی
ریزش مو
تغییر پوست
تورم
لطافت
_ سینه:
خستگی
ریزش مو
تغییر پوست
تغییر گلو، مانند مشکل در بلع
سرفه
تنگی نفس
_ سر و گردن:
خستگی
ریزش مو
تغییر دهان
تغییر پوست
تغییر طعم
تغییر گلو، مانند مشکل در بلع
فعالیت کم تر غده تیروئید
_ لگن:
اسهال
خستگی
ریزش مو
تهوع و استفراغ
مشکلات جنسی
مشکلات باروری
تغییر پوست
تغییرات ادرار و مثانه
_ رکتوم:
اسهال
خستگی
ریزش مو
مشکلات جنسی
مشکلات باروری
تغییر پوست
تغییرات ادرار و مثانه
_ معده و شکم:
اسهال
خستگی
ریزش مو
تهوع و استفراغ
تغییر پوست
تغییرات ادرار و مثانه

تعداد بازدید : 11377

ثبت نظر

ارسال