Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 59 دقیقه

برداشتن معده در سرطان

سرطان معده|علایم بیماری سرطان معده|درمان سرطان معده|برداشتن معده در سرطان

بیماری سرطان جمع کثیری از افراد را در دنیا درگیر کرده است که می توان گفت در این میان سرطان معده امار گسترده ای دارد. البته با افزایش روز افزون روش های درمانی از قبیل برداشتن معده در سرطان میزان مرگ و میر کاهش یافته است.

چهارشنبه 31 شهریور 1400 ساعت 1:16

سرطان معده یکی دیگر از بیماریهایی شایع در بیشتر افراد می باشد، افرادی که به بیماری سرطان معده مبتلا هستند، در قسمت معده خود به دلیل وجود تومور سرطانی بیشتر رنج می برند،می توان گفت؛ این بیماری به تدریج شروع می شود و همه قسمت های معده و بافت های اطراف را درگیر می کند، به همین خاطر فرد دورتر متوجه بیماری خود می شود، موضوع مقاله ما برداشتن معده در سرطان می باشد،

 

اما بهتر است، قبل از پرداختن به این موضوع به بررسی یک سری از موضوعات دیگر هم بپردازیم، از جمله؛ 

  • بیماری سرطان معده چیست؟
  • علایم سرطان معده
  • علل بیماری سرطان
  • درمان بیماری سرطان و...

بررسی کردن این موضوعات قبل از مطرح کردن موضوع اصلی موجب می شود، شما بهتر موضوع اصلی را درک کنید و همچنین بر سطح اطلاعاتتان افزوده می شود.


سرطان معده چیست؟


سرطان معده به سرطانی گفته می شود، که سلول های سرطانی در تمام قسمت های معده به خصوص روی پوشش داخلی معده ایجاد می شود، متاسفانه این طور می توان ، بیان کرد؛ در این نمونه از سرطان، سلول های سرطانی در همه قسمت های بدن از جمله شکم، کبد، استخوان ، دیواره شکم و دیگر قسمت های بدن پخش می شود و همه این قسمت ها را درگیر این بیماری می کند.


علایم بیماری سرطان معده چیست؟


1-استفراغ اگه خونی باشد و این نشان دهنده این است که سلول های سرطانی در بخش انتهایی معده قرار دارند.
2-کاهش وزن سریع
3-حالت تهوع داشتن
4-مدفوع سیاه رنگ
5-وجود خون در مدفوع
6-احساس توده شکمی 
7-زردی پوست
8-کم خونی در مردها و خون در مدفوع آنها
9-احساس سیر بودن و بی میلی به غذا


همه این موارد از علائم این بیماری می باشد، اگر افراد این علایم را داشته باشند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند، تا پزشک بعد از انجام معاینات و بررسی تشخیص دقیق این بیماری را بدهد و هر چه زودتر این افراد تحت درمان قرار گیرند.


اما علل بیماری سرطان معده


نوشیدن چای داغ
مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان و تریاک
زیاد خوردن گوشت قرمز به صورت کباب
خوردن غذایی پر شور و نمک
جراحی معده در گذشته
زخم های معده
سابقه داشتن بیماری گاستریت آتروفیک( تحلیل رفتن جداره معده)
خوردن خامه پر چرب
سن افراد
چاقی
قرار گرفتن در معرض نور خورشید

 

درمان سرطان معده


بعد از اینکه افراد با داشتن این علایم به پزشک مراجعه کردند، پزشک از طریق آزمایش هایی زیر ، بیماری سرطان معده را در افراد تشخیص می دهد،
1-باریوم ( رادیو گرافی با ماده حاجب)
2-بیوپسی( آندوسکوپی و نمونه برداری)


اگر در زمان تشخیص بیماری سرطان در بدن فرد پیشرفت کرده باشد، می توان گفت با جراحی کردن معده، نمی توان سرطان را برداشت، چون سرطان در زمان پیشرفت همه قسمت های بدن را درگیر خود کرده و اغلب با شیمی درمانی هم نمی توان این بیماری را درمان کرد، در واقع می توان گفت؛ سرطان معده در قسمت کاردیای معده بیشتر از هر نقطه ای از بدن خودش را نشان می دهد.


طبق تحقیقات انجام شده در کشورمان ، بیماری سرطان یکی از کشنده ترین بیماریهایی می باشد که به علت پیشرفت این بیماری افراد بعد از دو سال مبتلا شدن به این بیماری فوت می کنند و علت این امر این است که پیشرفت این بیماری در همه قسمت هایی بدن سریع بوده و اگر زود تشخیص داده نشود، نمی توان این بیماری را درمان کرد.


آیا پیشگیری بهتر از درمان است، در بیماری سرطان هم  جواب می دهد؟


در جواب این سوال باید گفت ؛ بله
بیماری سرطان هم مانند دیگر بیماریها می باشد و اگر در سبک زندگی و عادت غذایی به یک سری از نکات توجه شود، قطعا افراد کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.افراد باید در طول شبانه روز بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنند، خوردن میوه و سبزیجات برای پیشگیری از هر گونه بیماری از جمله بیماری سرطان معده مفید می باشد.


چون مردان بالای 40 سال و همچنین زنان بالای 5 سال بیشتر در معرض مبتلا شدن به بیماری سرطان هستند، به همین خاطر این افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا پزشک طبق صلاحیت خود برای افراد قرص آسپرین 80 میلی گرم تجویز کند.مصرف این قرص در این افراد تاثیرات قابل توجهی دارد، زیرا  قرص آسپرین نه تنها از بیماری سرطان بلکه از بیماریهایی دیگر هم که احتمال مبتلا شدن افراد وجود دارد، پیش گیری می کند.


در کشور آمریکا کمتر افراد به بیماری سرطان معده مبتلا می شوند و تنها به این دلیل که در این کشور مردان بالای 40 سال و همچنین زنان بالای 50 سال به طور مداوم از قرص آسپرین استفاده می کنند.

 

درمان سرطان معده


برداشتن معده در سرطان به چه معناست؟


در اصطلاح پزشکی به عمل برداشتن معده در سرطان معده گاسترکتومی گفته می شود؛ پزشکان برای اینکه از پیشرفت سلول های سرطانی به دیگر قسمت های بدن جلوگیری کنند و بتوانند در مراحل اولیه این بیماری را درمان کنند، از این روش استفاده می کنند و قسمتی از معده یا کل معده را برمی دارند.


گاسترکتومی شامل چند عمل در معده می باشد که عبارت اند از:
1-برداشتن کل معده
2-برداشتن قسمت پایینی معده
3-برداشتن سمت چپ معده
4-برداشتن بخش فوقانی معده که شامل بخش مری می باشد.

 

اقدامات اولیه قبل از برداشتن معده


قبل از اینکه پزشک عمل برداشتن معده را انجام دهد، با بیمار در مورد بیماریش صحبت می کند و دلیل برداشتن معده فرد را برای او بیان می کند و فرد را از پیشرفت بیماریش آگاه می کند تا فرد بیمار هم برای بهبود وضعیت خود به پزشک کمک کند.


اقدامات اولیه شامل؛
آزمایشات اولیه را انجام دهید
با پزشک در مورد بیماریهایی قبلی خود و همچنین مصرف داروهایی که داشته اید، صحبت کنید و پزشک را از سابقه بیماری خود مطلع کنید
10 روز قبل از عمل خود داروهایی از جمله آسپرین، داروهای گیاهی و.... را مصرف نکنید
دو هفته مانده به عملتان نباید الکلی مصرف کنید یا سیگاری بکشید
زیر نظر پزشک خود باشید و وزن خود را کنترل کنید

 

گاستروکتومی ( عمل برداشتن معده در سرطان )  چگونه انجام می شود؟


جراح عمل برداشتن معده( گاستروکتومی) را انجام می دهد، در این مرحله فرد توسط دکتر بیهوشی برای چند ساعتی بیهوش می شود، بعد از بیهوشی  کامل جراح یک برش بزرگ روی شکم بیمار ایجاد می کند تا معده بیمار را ببیند و اقدامات لازم را انجام دهد، برداشتن معده به صورت جزئی و کلی بستگی به پیشرفت بیماری در معده بیمار دارد، در مرحله برداشتن معده، جراح برای اینکه مطمئن شود، بیماری به بافت هایی دیگر از بدن هم منتقل شده یا نه، قسمتی از بافت های مجاور معده را برای بررسی و تشخیص برمی دارد تا میزان پیشرفت بیماری را در معده و دیگر قسمت های از بدن بداند.جراح بعد از برداشتن قسمتی از معده یا کل معده، شکم فرد را بخیه می زند و همچنین باند پیچی می کند و فرد را به قسمت مراقبت های ویژه بیمارستان می فرستد.

 

چه علایمی بعد از گاستروکتومی در فرد بروز می کند؟


بعد از به هوش آمدن بیمار طی چند روز اولیه فرد دچار علایمی زیر می شود؛
حالت تهوع
عرق کردن زیاد
بالا رفتن ضربان قلب
احساس خستگی مفرط و حالت گیجی
اسهال
گرفتگی عضلات
بروز این علائم بعد از عمل برداشتن معده در سرطان معده طبیعی بوده ، به طوریکه این علائم به مدت 6 ماه طول می کشد .


عمل گاستروکتومی در چه افرادی انجام نمی شود؟


همان طور که گفته شد، بعد از عمل گاستروکتومی یک سری از علائم در افراد بیمار بروز می کند.افرادی که بیماری کم خونی و کمبود پروتئین مبتلا هستند، عمل گاستروکتومی برایشان خطرناک می باشد و ممکن است بعد از عمل گاستروکتومی مشکلاتی در افراد به وجود بیاید که شامل موارد زیر است؛


رفلاکس اسید معده
خونریزی داخلی
عفونت قفسه سینه
انسداد روده کوچک

 

عمل گاستروکتومی

 

مراقبت هایی بعد از عمل گاستروکتومی


فرد بیمار بعد از عمل گاستروکتومی و ترخیص از بیمارستان بعد از یک مدت باید یک سری از مراقبت ها را برای بهبود و کنترل وضعیت خود انجام دهد، از جمله؛
محل جراحی را همیشه تمیز و خشک کند
طبق دستور پزشک برنامه غذایی خود را پیش ببرد
در زمان درد از داروهای مسکنی که پزشک تجویز کرده استفاده کند
بعد از جراحی به مدت دو هفته سیگار نکشد
رانندگی و همچنین ورزش نکند و در این دو مورد از پزشک خود مشاوره بگیرد.
آیا اگر سرطان به موقع تشخیص داد شود، قابل درمان است؟
در جواب این سوال باید گفت بله؛ بیماری سرطان معده هم مانند هر بیماری دیگر اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان خواهد بود و افراد به محض بروز علائمی که گفته شد باید فورا به پزشک مراجعه کنند تا بیماری آنها به موقع تشخیص داده شود و پزشک نیز اقدامات اولیه را برای درمان انجام دهد.

 

افراد مبتلا به سرطان معده این غذاها را مصرف نکنند
نوشیدنی های گاز دار
نوشیدن شربت های شیرین و آماده
مواد غذایی پر نمک و شور
تنقلات شور
مواد غذایی فرآوری شده و کنسرو شده
بستنی
نان سفید 
برنج
نوشیدنی های کافئین دار
خوردن این نوشیدنی ها و مواد غذایی فرآوری شده برای افراد مبتلا به سرطان روده مناسب نمی باشد و سلامتی این افراد را به خطر می اندازد.

 

چه نکات تغذیه ای را افراد مبتلا به سرطان معده باید رعایت کنند:


سبزیجات و میوه های  تازه،  میزان آنتی اکسیدان و  ویتامین بالایی دارند که هر کدام از این دو برای سلامتی بدن ضروری می باشد
کاهش دادن مصرف لبنیات
مصرف مواد غذایی زود هضم شامل، گوشت مرغ و ماهی، ماکارونی، سیب زمینی سوپ سبزیجات
مصرف مکمل های غذایی زیر نظر پزشک متخصص
نوشیدن آب فراوان


به این دلیل که افراد مبتلا به سرطان معده درگیر بیماریهایی گوارشی و همچنین دور هضم شدن غذا توسط معده خود دارند، بهتر است، از غذاهای سبک و همچنین غذاهایی که زود هضم می شوند، مصرف کنند، اگر این افراد خواب کافی در کنار تغذیه مناسب داشته باشند، سیستم دفاعی بدنشان بالاتر می رود و بهتر می توانند، عوارض ناشی از شیمی درمانی را تحمل کنند.


همان طور که می دانید، افرادمبتلا به هر نوع سرطانی هزینه های درمانی زیادی را متحمل می شوند و اکثر افراد مبتلا به بیماری سرطان در همان مراحل اولیه به علت نداشتن پول کافی برای مخارج درمان، درمان خود را ادامه نمی دهند. البته موسسه های خیریه زیادی در شهرها هستند که به افراد مبتلا به سرطان کمک می کنند و بخشی از هزینه های درمان این افراد را پرداخت می کنند، پس چه کار خدا پسندانه ای است که ما و شما هم در این راه قدمی بر داریم و با سفارش و خرید تاج گل خیریه برای مراسم های خود از این موسسات قدمی بزرگ برای بهبود و سلامتی افراد مبتلا به سرطان برداریم، به امید روزی که این افراد هم سلامتی کامل خود را به دست آورند.

 

بیماری سرطان معده در کشورمان از چه سنی شروع می شود؟


طبق تحقیقات انجام شده در کشورمان در رابطه با بیماری سرطان معده، این سرطان از سن 50 به بالا در افراد شروع می شود و کمتر پیش می آید که افراد کمتر از 40 سال مبتلا به این بیماری شوند،طبق آمار گرفته شده در کشور، بیشترین سن بروز بیماری سرطان معده در مردان و زنان ایرانی بین 64 تا 60 و 65تا 69 می باشد، نا گفته نماند که سن مبتلا شدن افراد به بیماری سرطان در کشورهایی دیگر در سنین بالاتر  بروز می کند، این به این معنی است که سن مبتلا شدن به بیماری سرطان معده در کشورمان ده سال جوانتر از دیگر کشورهای می باشد.

 

سخن پایانی


بیماری سرطان معده یکی از بیمارهایی می باشد، که در مردان بالای 40 سال و زنان بالای 50 سال پیش می آید، این بیماری به این دلیل که مربوط به دستگاه گوارش می شود باعث بروز علایمی از قبیل تهوع و استفراغ، اسهال، بی اشتهایی و کاهش سریع وزن در افراد می شود، باید به این مطلب توجه ویژه ای داشته باشید که اگر علائم گفته شده برای شما چندین بار پیش بیاید، حتما به پزشک مراجعه کنید، تا بیماری شما به موقع تشخیص داده شود، قبل از اینکه سلول های سرطانی در تمام قسمت های معده و همچنین دیگر بخش های بدن سرایت کند و پزشک با مشاهده پیشرفت بیماری مجبور به برداشتن جزئی از معده یا کل معده شود.

تعداد بازدید : 6192

ثبت نظر

ارسال