Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 35 دقیقه

ویتامین E چه تاثیری بر پیشگیری از سرطان پروستات دارد؟

تاثیر ویتامین E بر سرطان پروستات|سرطان پروستات|

سرطان پروستات می تواند برای هر مردی ایجاد شود بنابر این بهتر است متناسب با سنی که دارید هر چند وقت یک بار نزد پزشک بروید و آزمایش دهید و در صورت وجود سرطان پروستات شروع به درمان کنید. پس اگر می خواهید که به چنین بیماری مبتلا نشوید توصیه ما این است که در رژیم غذایی روزانه خود ویتامین E را هر طور شده بگنجانید. اکنون در اکثر مواد غذایی به خصوص روغن های خوراکی ویتامین E وجود دارد هم چنین می توانید با دادن آزمایش به میزان ویتامین ای بدن خود پی ببرید و در افزایش آن تلاش کنید.

شنبه 1 خرداد 1400 ساعت 13:15

همان طور که شما عزیزان می دانید سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان هایی است که مردان به آن مبتلا می شود، که امروزه شاهد افزایش آمار سرطان پروستات در کشور هستیم، البته یک سری سرطان ها مانند سرطان پروستات از سرطان هایی است که بر اثر عوامل محیطی هم ممکن است پیش آید از این رو می توان روش های زندگی را طوری تنظیم کرد که به سرطان پروستات مبتلا نشد.

امروز هم در خدمت شما عزیزان هستیم با تاثیر ویتامین E بر پیشگیری از سرطان پروستات و مبارزه با این بیماری صحبت کنیم پس اصل صحبت ما با آقایان عزیز است که باید همواره حواس خود را جمع کنند و انجام یک سری کار ها را قطع و یک سری کار ها را شروع کنند تا در برابر این بیماری مقاوم باشند در ادامه درباره چگونگی تاثیر ویتامین E و سرطان پروستات خواهیم گفت پس لطفا با ما همراه باشید. 


ویتامین E


ویتامین های زیادی در مواد غذایی اطراف ما وجود دارند که هر یک از آن ها برای بدن فوایدی دارند. یکی از این ویتامین ها ویتامین E است که به ویتامین محلول در چربی هم معروف است. البته ویتامین های E  انواع مختلفی دارند اما یک نوع از آن که برای بدن انسان مناسب است ویتامین E آلفا کوفرول است.

این نوع ویتامین برای پوست و مو و حفاظت از غشا سلول در برابر عوامل خارجی و رادیکال های آزاد که سبب ایجاد سرطان هایی مانند سرطان پروستات می شوند مفید است. در بسیاری از مواد غذایی و سبزی جات ویتامین E وجود دارد اما گاهی به مصرف مقدار و دوز بیش تری نیاز است از این رو بهتر است ویتامین ای(E  ) را به صورت قرص مصرف نمود البته که نباید در استفاده از هیچ چیز زیاده روی کرد زیرا زیاده روی در هر چیزی حتی ویتامین ها خطرناک است. 

 

سرطان پروستات


امروزه مردان زیادی درگیر بیماری سرطان پروستات هستند سرطان پروستات در کمین شماست، اختلال عملکرد جنسی از جمله نشانه های سرطان پروستات است. مشکل می تواند شامل دشواری در کسب و حفظ حالت نعوظ، و انزال دردناک یا خونین باشد. با توجه به موقعیت سرطان، شما ممکن است بی اختیاری در مثانه و روده بزرگ را نیز تجربه کنید. لازم است بدانید که آزمایش PSA شما را  از سرطان پروستات نجات می دهد.

به طور معمول لازم است در سن زیر ۵۰ سال هر ۵ سال یک ‌بار و بالای ۵۰ سال هر ۲ سال و بالای ۶۰ سال هر سال باید این آزمایش جهت بررسی پروستات از نظر ابتلا به سرطان انجام شود. گاهی ممکن است غده پروستات بزرگ شود که با مصرف ویتامین E می توان مانع بزرگ شدن و یا رفع کامل آن شد حال ممکن است سوال پیش آید که چگونه بفهمیم غده پروستات بزرگ شده است؟

اگر غده پروستات در مردان بزرگ شود، ادرار باریک شده و قطع و وصل می‌ شود، شب ادراری اتفاق ‌افتاده و ادرار بند می ‌آید ضمن اینکه در سنین جوان تر ممکن است عفونی شود و این عفونی شدن می تواند با سوزش و درد در زیر شکم و مجاری ادرار همراه باشد.

 

تاثیر ویتامین E بر سرطان پروستات


همان طور که خدمت شما عزیزان گفته شد تحقیقات بی شماری نشان داده اند که ویتامین E تاثیر شگرفی در پیشگیری و مقابله با سلول های سرطانی پروستات دارند از این رو همواره پزشکان و مشاوران توصیه هایی درباره استفاده از ویتامین E دارند. شاید بهتر است در رژیم غذایی خود موادی را بگنجانید که سرشار از ویتامین E است برای مثال موادی که در زیر نام برده ایم :

  • چای سبز 
  • انار و آب انار 
  • سیر، پیاز و موسیر
  • گوجه ‌فرنگی، سس و رب آن
  • گل ‌کلم، بروکلی و کلم ‌بروکسل 
  • ماهی‌ های چرب مثل آزاد، ساردین


با توجه به مواد غذایی که در بالا نام بردیم ممکن است ویتامین E بدن تامین نشود و یا کافی نباشد از این رو اگر به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دهید مشخص می شود که بدن شما به چه میزان از ویتامین E نیاز دارد و چگونه باید تامین شود. در مواقعی پزشک دوز مشخصی از قرص های  ویتامین E تجویز می کند که مصرف صحیح و به موقع آن ها قطعا تاثیر گذار خواهد بود. 


چه ویتامین ها و موادی برای جلوگیری از سرطان پروستات مفید است؟ 


بیماری های قلبی و سرطان پروستات رابطه نزدیکی به یکدیگر دارند به این صورت که اگر شما آقایان عزیز برای پیشگیری از سرطان پروستات ویتامین E مصرف کنید قطعا مفید خواهد بود و تاثیرات مثبتی در روند پیشگیری از بیماری قلبی نیز خواهد داشت.

بدن مردان به امگا3، روی، منیزیم، ویتامین گروه B ، D ,E  نسبت به خانم ها بیش تر نیاز دارد این مواد  قوای جنسی را افزایش و احتمال بیماری های قلبی و سرطان پروستات را کاهش می دهد.

هم چنین آقایان این 8 ماده غذایی را حتماً میل کنید: تخمه کدو برای افزایش سلامت پروستات، بروکلی برای مقابله با سرطان پروستات، شکلات سیاه برای نشاط جنسی، شیر برای پیشگیری از پوکی استخوان، چغندر برای نعوظ کامل و طولانی مدت، گردو برای افزایش قدرت باروری آقایان، انار برای بهبود اسپرماتوزوئیدها، غذا های دریایی برای بهبود کیفیت نعوظ البته که تمام مواد نام برده اعم از بروکلی و انار و چغندر و تخمه کدو و شکلات تلخ حاوی ویتامین E هستند. 

 

تاثیر ویتامین E بر سرطان پروستات

 

چه چیز خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد؟ 


مطالعه‌ ای که توسط انجمن اورولوژی آمریکا انجام شد نشان داد که رابطه جنسی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 20% کاهش می ‌دهد و انزال مکرر موجب خروج مواد شیمیایی مضر برای پروستات از بدن می شود. پس یکی از بهترین لذت بخش ترین راه های جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات رابطه جنسی است. قابل توجه مردانی که مشکل پروستات دارند دست ‌یابی به یک نسخه ساده گیاهی برای درمان سرطان پروستات وجود دارد البته که در این روش ویتامین E دخیل است. ترکیب سه ماده مغذی که بنیان گیاهی و ویتامینی دارند، سلول های سرطانی پروستات را نابود و ریشه کن می کند این سه ماده طبیعی چه چیزی هستند؟

آنها عبارتند از:

  • اسید اِرسولیک Ursolic acid (اسیدی که از پوست میوه بدست می‌آید) از پوست سیب که حاوی ویتامین E, C است. 
  • کورکیومین curcumin از زردچوبه که دارای ویتامین E, k است. 
  • رِسوراترُل Resveratrol از انگور قرمز که ویتامین E, c در آن وجود دارد. 


دستورالعمل تهیه این روش به صورت مقابل است یک تا دو عدد سیب را پس از شستن  خرد می کنیم و داخل مخلوط ‌کن می‌ ریزیم، یک قاشق کوچک زردچوبه به آن می ‌افزاییم و به اندازه یک فنجان انگور قرمز یا دو قاشق سوپ خوری مویز به آنها اضافه می ‌کنیم، یک لیوان آب هم به درون مخلوط‌ کن می ‌ریزیم؛ با روشن کردن مخلوط ‌کن  معجون ضد سرطان پروستات آماده می‌ شود. 


مردان به چه دلیل به سرطان پروستات مبتلا می شوند


دلایل مختلف و زیادی وجود دارند که به طور ثابت نشان دهنده بیماری سرطان پروستات هستند برای مثال می توان دلایلی نظیر: افزایش سن، سابقه خانوادگی و ژنتیکی، تماس با کادمیوم، رژیم غذایی و نژاد را نام برد.

اکثر مردان مسن مبتلا به بیماری سرطان پروستات می شوند از این رو باید از پنجاه سالگی به بعد مدام آزمایش دهند و چکاپ شوند زیرا تشخیص زود هنگام و به موقع بیماری قطعا در درمان آن تاثیر خواهد گذاشت، اگر پدر بزرگ، پدر و یا برادری دارید که مبتلا به سرطان پروستات است شما نیز امکان مبتلا شدن ارثی را خواهید داشت پس باید حتما کنترل کنید. کادمیوم یک نوع عنصر است که در صورت تماس مکرر با آن ممکن است به سرطان پروستات مبتلا شوید.

رژیم غذایی هم یکی از موثر ترین و بیش ترین دلایل ابتلا به این نوع بیماری است باید همواره کنترل کرد که غذا ها خیلی چرب نباشند و همواره از سبزیجاتی که حاوی ویتامین E هم هستند استفاده نمود. البته بیماری سرطان پروستات در نژاد قاره آفریقا به وفور دیده می شود و نسبت آن از قاره آسیا بیش تر است. 


علائم سرطان پروستات در مردان


هر بیماری چه کوچک و جزئی باشد چه بزرگ و کشنده قطعا علائمی را در فرد نشان می دهد. البته زمان نشان دادن علائم بیماری ها با یکدیگر یکسان نیست حتی ممکن است دو نفر یک بیماری مشخص را گرفته باشند اما بدن یکی از آن ها زود تر علائم بیماری را نشان می دهد و دیگری دیر تر از این رو نشان دادن علائم بیماری ها در یک زمان مشخص بروز نمی کند اما هر بیماری علائم مشخص خود را دارد علائم سرطان پروستات هم به شرح زیر است:

  • تکررادرار مخصوصا ًدرشبها
  • خروج ادرار با فشارکم یا قطره قطره
  • وجودخون و درد درادرار
  • درد درناحیه لگن و پایین کمر 
  • کاهش وزن یاکاهش اشتها
    و علائمی از این دست... 


پس اگر خدایی نکرده هر یک از این علائم را در خود مشاهده نمودید سریعا به نزدیک ترین کلینیک مراجعه کنید و پس از آن برای انجام مراحل تخصصی تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید پزشک متخصص آزمایش هایی برای شما می نویسد و پس از انجام آزمایشات و مشخص شدن بیماری شروع به روش های درمانی می کند. البته در ادامه این مقاله درباره روش های درمانی سرطان پروستات به طور کامل شرح خواهیم داد پس لطفا با ما همراه باشید. 

 

روش های درمان سرطان پروستات


با پیشرفته شدن علم و دست یافتن پزشکان و محققان به اطلاعات بیش تر درباره سرطان و عوامل موثر بر آن و هم چنین عوامل تشدید کننده آن گام بزرگی به سوی درمان برداشته شد.

به طوری که روش های درمانی زیادی به وجود آمد و به کار گرفته شد که هر کدام از آن ها تاثیرات خود را دارند و برخی از آن ها بی تاثیر اند. میزان تاثیر روش های درمانی به پیشرفت و نفوذ بیماری بستگی دارد. هر چه بیماری پیشرفته تر و به نقاط مختلف نفوذ بیش تری یافته باشد درمان تاثیر کم تری خواهد داشت روش های درمان سرطان پروستات به شرح زیر است:


پرتو درمانی سرطان پروستات
جراحی سرطان پروستات
شیمی درمانی سرطان پروستات
هورمون درمانی سرطان پروستات
بیولوژیک درمانی
کرایوتراپی درمان پروستات 
بیس فسفونات  درمانی


هر یک از روش های نام برده فوق در درمان سرطان پروستات تاثیر گذارند و به نحوی سبب از بین بردن سلول های سرطانی می شوند برخی از این روش ها کاملا تاثیر گذار بوده و سبب ریشه کن شدن سرطان می شود و برخی سبب فروکش کردن و سرطان پروستات می شوند که پس از زمان کوتاهی دوباره باز خواهد گشت. 

 

روش های درمان سرطان پروستات چگونه انجام می شوند؟ 


هر یک از روش هایی که در بالا گفته شد دارای عوارضی می باشند اما قطعا سود آن که از بین بردن سرطان است بسیار مهم تر و بهتر است. پرتو درمانی و یا اشعه درمانی می تواند روش خوبی برای از بین بردن سلول های سرطانی پروستات باشد. در روش جراحی بنا بر تشخیص و نظر پزشک و بنیه قوی بیمار می توان توده سرطانی پروستات را برداشت و به همین سادگی به سلامتی دست یافت.

شیمی درمانی هم زمانی به کار می رود که سلول های سرطانی به قسمت های دیگر بدن نفوذ پیدا کرده اند و برای از بین بردن آن ها هورمون درمانی پاسخ گو نباشد. در روش هورمون درمانی می توان رشد سلول های سرطانی پروستات را کاهش داد و در این صورت تاثیری که بر هورمون های مردانه ای مانند تستوسترون می گذارد کاهش آن ها است. به وسیله چنین روش هایی می توان سرطان پروستات را از بین برد. 

تعداد بازدید : 6573

ثبت نظر

ارسال