Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 9 دقیقه

داروی نیوولومب برای درمان سرطان

داروی نیوولومب| استفاده از داروی نیوولومب | درمان سرطان

درمان سرطان | استفاده از داروی نیوولومب | معمولا طول عمر مبتلایان به سرطان‌های سر و گردن از سرطان‌های دیگر کمتر است و معمولا انتظار نمی رود این افراد بیش از شش ماه زندگی کنند، اما این تحقیق که نتایج آن در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده نشان می‌دهد که ۳۶ درصد کسانی که با نیوولومب درمان شده اند یک سال پس از شروع درمان زنده بوده‌اند اما فقط ۱۷درصد کسانی که با داروهای دیگر درمان شده بودند بعد از یک سال در قید حیات بودند.

یکشنبه 29 تیر 1399 ساعت 3:1

معمولا طول عمر مبتلایان به سرطان‌های سر و گردن از سرطان‌های دیگر کمتر است و معمولا انتظار نمی رود این افراد بیش از شش ماه زندگی کنند، اما این تحقیق که نتایج آن در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده نشان می‌دهد که ۳۶ درصد کسانی که با نیوولومب درمان شده اند یک سال پس از شروع درمان زنده بوده‌اند اما فقط ۱۷درصد کسانی که با داروهای دیگر درمان شده بودند بعد از یک سال در قید حیات بودند.

 

علاوه بر این، عوارض درمان با نیوولومب کمتر از درمان‌های دیگر می باشد. فواید درمان با نیوولومب در کسانی که به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده بوده‌اند بارزتر از دیگران بوده و این افراد بعد از درمان با نیوولومب بیشتر از ۹ ماه زنده مانده اند در حالی‌ که شیمی درمانی فقط ۴ ماه آنها را زنده نگه داشته است.

در تحقیق دیگری در باره ۹۴ فرد مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه، ترکیب نیوولومب با یک داروی دیگری، آیپیلیمومب، باعث کوچک شدن قابل ملاحظه اندازه تومور، در حد چهل درصد، شده و در ده درصد آنها هیچ نشانه‌ای از سرطان باقی نمی ماند. این درحالی است که درمان‌های رایج فعلی فقط در پنج درصد بیماران باعث کوچک شدن تومور میگردد.نیوولومب تا به حال برای درمان سرطان پوست تایید شده اما تاثیر آن در درمان اخیرا بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. متخصصان می‌گویند که این دارو به خصوص در مواردی از سرطان که درمان موثری برای آن وجود ندارد می‌توان "تحولی بنیادی" ایجاد نمود.

 

داروی نیوولومب یکی از داروهایی است که افراد می‌توانند به تنهایی و یا در ترکیب با دیگر داروها برای کنترل بیماری سرطان از آن بهره بگیرند.  چندین مورد سرطان با استفاده از این دارو قابل کنترل است که شامل موارد زیر است: سرطان پیشرفته پوست (ملانوما)، سرطان ریه سلول‌های غیر کوچک، سرطان کلیوی، لنفوم کلاسیک هوچکین، سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن، سرطان مثانه، سرطان کبدی و نوعی از سرطان کولورکتال که به خاطر جهش در انواع خاصی از  DNA بروز پیدا می‌کند. کاربرد ویژه این دارو در سه مورد است که شامل گسترش سرطان به قسمت‌های مختلف بدن، عدم توانایی استفاده از عمل جراحی برای غلبه بر سرطان و بازگشت سرطان بعد از درمان‌های قبلی و عود آن است.

 

ایمن ‌درمانی



ایمنی درمانی در چند سال اخیر در خط مقدم تحقیقات سرطان قرار گرفته و نشریه معتبر ساینس "ایمنی‌درمانی سرطان" را بزرگترین تحول علمی سال ۲۰۱۳ دانسته است.اساس درمان سرطان تا به حال از بین بردن تومور بوده است، با جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی.اما در"ایمن ‌درمانی" هدف این است که سیستم ایمنی خود بر علیه تومور وارد عمل شود، با تقویت یا "تربیت" سیستم ایمنی یا ایجاد اختلال در روش‌هایی که سلول سرطانی سیستم ایمنی را فریب می‌دهد.

 

یکی از عواملی که باعث رشد تومور می‌شود این است که سلول‌های سرطانی خود را از دید رادارهای سیستم ایمنی مخفی نگه می‌دارند.به گزارش بی بی سی، اما نیوولومب و آیپیلیمومب اطلاعاتی را که سلول‌های سرطانی ارسال می‌کنند تا سیستم ایمنی را گمراه کرده و خود را سلولی سالم جا میزنند و سیستم ایمنی را مختل می کنند و به این ترتیب سیستم ایمنی شانس شناسایی و از بین بردن آنها را پیدا می‌کند.

 

داروی نیوولومب| استفاده از داروی نیوولومب

 

نحوه مصرف داروی نیوولومب

 

پزشک شما بررسی خواهد کرد که استفادده از این دارو بهترین روش برای کنترل بیماری هست یا نه. این دارو به فرم تزریقی است و توسط یک کارشناس مجرب و دوره دیده به صورت تدریجی در ورید تزریق می‌شود و حدقل زمان تزریق ۳۰ دقیقه است و می‌تواند زمان بیشتری را هم در بر بگیرد. این دارو معمولاً هر ۲ -۴ هفته یک بار تزریق شده و طول دوره درمان بستگی به نظر پزشک و زمان مورد نیاز برای کنترل بیماری در بدن فرد استفاده کننده دارد.

 

برای غلبه بر عوارض جانبی این دارو فرد ممکن است مجبور به استفاده از داروهایی شود. این دارو ممکن است باعث بروز تغییراتی در کارایی سیستم ایمنی فرد شود، این امر ممکن است باعث توقف و یا تأخیر در درمان بیماری سرطان شود. برای اطمینان از بی خبر بودن این دارو باید در حین استفاده از این دارو، فرد باید آزمایش‌های منظمی را انجام دهد

 

عوارض جانبی داروی نیوولومب :

 

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به داروی نیولومب را همانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، یا بروز یک واکنش شدید (مانند تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوستی، بروز بثورات پوستی، قرمز یا بنفش شدن پوست همراه با تاول و پوست پوشت شدن بدن). را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

 

بعضی از عوارض جانبی این دارو مانند بروز احساس سرگیجه، سبکی، تنگی نفس، خارش، سوزش شدید، سرد، یا تب دارید، ممکن است که در طول تزریق رخ دهد. اگر دچار این علائم شدید سریعاً به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.

 

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اسهال شدید یا مداوم، درد شدید در ناحیه معده، وجود خون در مدفوع
  • بروز و یا بدتر شدن مشکلات پوستی، خارش یا تاول پوستی.
  • بروز زخم در ناحیه دهان، بینی، روده یا دستگاه تناسلی فرد استفاده کننده از این دارو.
  • تغییر در بینایی.
  • ضعف شدید در ماهیچه‌های بدن، درد مداوم در عضلات یا مفاصل.
  • (اگر فرد پیوند سلول‌های بنیادی داشته است) احساس درد یا تورم در نزدیکی اندام پیوند شده و یا احساس مریض یا اضطراب؛
  • مشکلات ریه مانند بروز یا بدتر شدن شدت سرفه ، درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس.
  • علائم تورم مغز مانند سردرگمی و گیجی، سردرد، مشکلات حافظه، توهم، سفتی گردن، خواب آلودگی، تشنج (صرع).
  • مشکلات کلیوی مانند کم و یا زیاد بودن مقدار ادرار؛ وجود خون در ادرار (هماچوری). تورم در پاها یا مچ پا.
  • علائم بروز مشکلات کبدی مانند تهوع یا استفراغ شدید، درد در سمت راست معده، کمبود انرژی، کبودی یا خونریزی، ادرار تیره رنگ، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم).
  • علائم یک اختلال هورمونی مانند سردردهای مکرر یا غیرمعمول، سرگیجه، غش، ضعف، تغییر در خلق یا رفتاری، افزایش تشنگی یا دفع ادرار، یبوست، ریزش مو، صدای خشن یا عمیق، احساس سرماخوردگی، افزایش وزن یا کاهش وزن.

 

چه داروهایی مصرف داروی نیوولومب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند؟

 

این فهرست تمامی عوارض احتمالی این دارو نیست. ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. این داروها شامل داروهای تجویزی یا داروهای مصرفی بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده اید، مشورت کنید.

 

داروی نیوولومب| استفاده از داروی نیوولومب

 

نحوه مصرف داروی نیوولومب

 

پزشک شما بررسی خواهد کرد که استفاده از این دارو بهترین روش برای کنترل بیماری هست یا نه. این دارو به فرم تزریقی است و توسط یک کارشناس مجرب و دوره دیده به صورت تدریجی در ورید تزریق می‌شود و حدقل زمان تزریق ۳۰ دقیقه است و می‌تواند زمان بیشتری را هم در بر بگیرد.این دارو معمولاً هر ۲ -۴ هفته یک بار تزریق شده و طول دوره درمان بستگی به نظر پزشک و زمان مورد نیاز برای کنترل بیماری در بدن فرد استفاده کننده دارد.

 

برای غلبه بر عوارض جانبی این دارو فرد ممکن است مجبور به استفاده از داروهایی شود. این دارو ممکن است باعث بروز تغییراتی در کارایی سیستم ایمنی فرد شود، این امر ممکن است باعث توقف و یا تأخیر در درمان بیماری سرطان شود. 

تعداد بازدید : 10785

نظرات

لیلا

2 سال و 4 ماه و 10 روز پیش

سلام از کجا میتونیم این دارو رو تهیه کنیم؟خواهش میکنم راهنمایی کنید

سارا عابدی

1 سال و 8 ماه و 26 روز پیش

از کجا میتوانیم این دارو رابا قیمت مناسب تر تهیه کنیم . لطفا راهنمایی بفرمایید

ثبت نظر

ارسال