Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 26 دقیقه

درمان تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان

درمان تیمی برای مقابله با سرطان|درمان سرطان|

اغلب بیماری ها با زیرنظر بودن چندجانبه توسط چندین متخصص بهتر سپری می شود و در روند درمان نیز تأثیرگذار خواهد بود، درمان تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان است، زیرا همزمان بیمار تحت مراقبت های مناسب قرار می گیرد.

شنبه 1 خرداد 1400 ساعت 12:11

در مرکز سرطان یک رویکرد چند رشته ای را برای مراقبت از بیمار در نظر می گیرند. این بدان معناست :که تیم هایی از پزشکان و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، که همه آنها در ارائه انواع مختلف مراقبت، تخصص دارند، برای کمک به درمان بیمارانی که به سرطان مبتلا هستند، آماده خدمت رسانی می شوند. لذا درمان تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان بوده و می تواند نقش قابل توجهی در درمان صحیح بیمار درنظر گرفته شود.

 

تیم های درمانی برای مقابله با سرطان

 

امروزه برای داشتن یک جراحی مناسب، درمان تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان بوده که می تواند کمک شایانی به افراد در برطرف نمودن سرطان داشته باشد.

 

- جراحان

 

جراحان، پزشکانی هستند که از طریق جراحی، بیماری، آسیب یا نقص را درمان می کنند. به جراحانی که سرطان را درمان می کنند، آنکولوژیست جراحی نیز گفته می شود. آنها علاوه بر از بین بردن سرطان، نمونه برداری، از بین بردن نمونه های بافتی را برای کمک به تشخیص سرطان انجام می دهند.

 

- آنکولوژیست های پزشکی

 

پزشکانی که سرطان را با داروهایی از جمله شیمی درمانی، درمان می کنند.

 

- انکولوژیست های پرتوی

 

پزشکانی که برای درمان سرطان از پرتودرمانی استفاده می کنند. این پزشکان با فیزیکدانان و دوزیمترها همکاری می کنند تا بهترین روش تابش به بیماران را تعیین کنند.

 

- رادیولوژیست ها

 

پزشکانی که از بدن عکس می گیرند و می تواننداز آن برای تشخیص سرطان استفاده کنند. این پزشکان از آخرین تکنیک های تصویربرداری، از جمله توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) ، توموگرافی کامپیوتری (CT) ، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی استفاده می کنند.

 

- رادیولوژیست های مداخله ای

 

پزشکانی که با استفاده از روش های تصویربرداری برای راهنمایی درمان های خود برای درمان هدفمند، سرطان را با روش های کم تهاجمی درمان می کنند. علاوه بر درمان سرطان، رادیولوژیست های مداخله ای نمونه برداری، حذف نمونه های بافتی را برای کمک به تشخیص سرطان انجام می دهند. آنها همچنین تعدادی روش دیگر را که درمان سرطان را تسهیل می کند، مانند قرار دادن دستگاه های دسترسی وریدی که برای انتقال شیمی درمانی استفاده می شود، انجام می دهند.

آنها همچنین اقداماتی را انجام می دهند که برخی از علائم ممکن است در طول درمان یا در نتیجه سرطان ایجاد شود، مانند قرار دادن کاتترهای قابل کاشت که مایع را از شکم یا قفسه سینه تخلیه می کند و می تواند جمع شود و باعث ناراحتی شود.

 

- آسیب شناسان

 

پزشکان برای بررسی وجود سرطان یا آموزش نمونه های بافتی آموزش دیده اند. آسیب شناسان اغلب می توانند تشخیص دهند که نوع سرطان در یک نمونه وجود دارد و آیا سلول های سرطانی به سرعت رشد می کنند یا خیر.

 

- متخصصان 

 

پزشکانی که از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شده اند و در یک تخصص یا فوق تخصص خاص آموزش می بینند. برای آنان، این آموزش بسته به تخصص سه تا پنج سال طول می کشد. طول دوره آموزش برای افرادی که اقامت خود را به پایان رسانده اند و در یک منطقه فوق تخصصی آموزش می بینند نیز متفاوت است.

 

- روانپزشکان و روانشناسان

 

این اعضای تیم درمانی به بیماران کمک می کنند تا با اثرات عاطفی تشخیص و درمان سرطان مقابله کنند، لذا درمان تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان برای اکثر بیماران سرطانی است.

 

- پزشکان پرستار

 

پرستاران ثبت نام شده با آموزش و تجربه پیشرفته برخی از مراقبت های مشابه پزشکان، از جمله انجام معاینات را ارائه می دهند.

 

سایر درمان های تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان

 

- هماهنگ کننده پرستار آنکولوژی

 

پرستارانی که به بیماران سرطانی تازه تشخیص داده شده در مورد سرطان های خود آموزش می دهند، آزمایشات و قرارهای ملاقات با پزشک را ترتیب می دهند و بیماران را در طول دوره درمانی خود دنبال می کنند. وقتی بیماران در خانه با مشکلی روبرو می شوند، آنها با هماهنگ کننده پرستار خود تماس می گیرند، وی دستورالعمل هایی را برای مراقبت ارائه می دهد یا برای راهنمایی با پرستار یا پزشک تماس می گیرد.

 

- پرستاران آنکولوژی

 

پرستارانی که آموزش های ویژه ای در زمینه درمان بیماران سرطانی دیده اند.

 

- داروسازان

 

متخصصان بهداشتی که برای بیماران دارو تهیه می کنند. یک داروساز داروهای سرطان و سایر داروها را تهیه می کند و نحوه کار آنها را توضیح می دهد. یک داروساز به شما می گوید که داروها را چند بار مصرف کنید. آنها همچنین هر نوع مراقبت را که باید از آن استفاده کنید مانند خوردن برخی غذاها یا چیزهایی که باید از مصرف آنها در هنگام مصرف دارو خودداری کنید، توضیح می دهند. یک داروساز همچنین در مورد عوارض جانبی دارو و نحوه مقابله با آنها را به شما ارائه می دهد.

 

تیم های درمانی برای مقابله با سرطان

 

- مددکاران اجتماعی

 

این افراد حرفه ای، به گونه ای آموزش دیده اند تا با بیماران و خانواده هایشان در مورد چالش ها و مشکلات ناشی از سرطان صحبت کنند. مددکاران اجتماعی اغلب به بیماران و خانواده ها در یافتن خدمات پشتیبانی کمک می کنند.

 

- متخصصان تغذیه

 

متخصصان بهداشت با آموزش ویژه در زمینه تغذیه که در مورد مسائل رژیم غذایی مرتبط با سرطان و درمان سرطان به بیماران مشاوره می دهند، لذا برخورداری از درمان تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان است که بسیار اثر بخش می باشد. یک متخصص تغذیه با شما همکاری می کند تا بتوانید تغذیه مناسب را در حین و بعد از درمان حفظ کنید. آنها در مورد تغذیه متناسب با نیاز شما مشاوره و اطلاعات می دهند. آنها می توانند به شما در مدیریت مشکلات از جمله کاهش اشتها، تغییر چشایی و کاهش وزن یا افزایش وزن کمک کنند.

 

- همکاران تحقیقات بالینی

 

اعضای ستاد تحقیقاتی که به بیماران در درک آزمایشات بالینی که ممکن است از آنها خواسته شود، کمک می کنند. آنها بیماران را در مطالعات بالینی ثبت نام می کنند و مطمئن می شوند بیماران براساس برنامه مطالعه تحقیق، چه زمانی برای مراجعه به کلینیک یا آزمایشات پیگیری، مراجعه کنند.

 

- متخصصان ژنتیک و مشاوران ژنتیک

 

متخصصانی که به افراد مبتلا به سرطان خانوادگی کمک می کنند خطر ابتلا به این بیماری را تعیین می کنند. آنها این کار را با گرفتن شرح حال دقیق سلامت خانواده و در صورت لزوم از طریق آزمایش ژنتیک انجام می دهند.

 

- هماهنگ کننده های پرونده

 

پرستاران ثبت شده ای که برای ارزیابی نیازهای روانشناختی بیمار، هماهنگی نیازهای بالینی و ارائه برنامه ریزی برای ترخیص با تیم مراقبت های بهداشتی همکاری می کنند.

 

- متخصصان مالی

 

متخصصانی که به بیماران سرطانی با نگرانی های مالی مربوط به مراقبت های بهداشتی کمک می کنند.

 

- درمانگران فیزیکی و کاردرمانگران

 

این اعضای تیم درمانی به بیماران کمک می کنند تا قدرت خود را حفظ یا بازیابی کنند و برنامه فعالیت های طبیعی را در طول یا بعد از سرطان درمانی حفظ کنند.

 

- تیم مراقبت های بهداشتی شما

 

تیم مراقبت های بهداشتی شما در حوزه برنامه ریزی و درمان به شما کمک می کند، تا عوارض جانبی را کنترل کنید و از نظر احساسی و عملی از شما و خانواده شما، حمایت می کند. برخی از افراد در تیم مراقبت های بهداشتی شما متخصص پزشکی هستند که در زمینه های خاص پزشکی خود آموزش می بینند. سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی، متخصصانی هستند که به پشتیبانی، آموزش و حمایت از شما کمک می کنند.

مهم است که بدانید چه کسی در تیم مراقبت های بهداشتی شما است و چه کاری انجام می دهد. بسته به شرایط شما، تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است شامل برخی یا همه این اعضا باشد یا ممکن است اعضای تیم دیگری داشته باشید که در اینجا لیست نشده اند.

 

- دکتر خانوادگی

 

پزشک خانوادگی یا پزشک عمومی (GP) شما در مراقبت های بهداشتی عمومی قبل، حین و بعد از درمان سرطان نقش مهمی دارد. پزشک خانواده شما همچنین ممکن است مسئول پیگیری بعد از پایان درمان سرطان باشد.

 

- کار درمانگر

 

یک متخصص کاردرمانی به شما کمک می کند تا از بیماری، آسیب و ناتوانی پیشگیری کرده و با آن زندگی کنید. آنها در ارزیابی و معالجه و به شما کمک می کنند تا مشکلات جسمی، روحی و شناختی مربوط به سرطان یا درمان سرطان را مدیریت کنید. آنها برای ارزیابی چیدمان خانه، مدرسه یا محل کار شما آموزش دیده اند و روشهایی را برای بهبود تحرک و کمک به شما در کنار آمدن با کارهای روزمره پیشنهاد می دهند.

 

- آنکولوژیست

 

آنکولوژیست  پزشکی است که در زمینه درمان سرطان تخصص دارد. انواع مختلفی از سرطان شناسان وجود دارد.یک آنکولوژیست پزشکی با استفاده از دارو، سرطان را درمان می کند و اغلب پزشک اصلی برای مبتلایان به سرطان است. آنها اغلب کسانی هستند که براساس نتایج آزمایشاتی که انجام داده اید، می توانند سرطان را تشخیص دهند. سرطان شناس پزشکی نیز به شما کمک می کند عوارض جانبی ناشی از درمان های شیمی درمانی را مدیریت کنید.

یک انکولوژیست پرتوی با استفاده از پرتودرمانی سرطان را درمان می کند و برنامه درمان پرتودرمانی شما را توسعه می دهد.

یک آنکولوژیست جراحی برای تشخیص و درمان سرطان نمونه برداری و جراحی انجام می دهد.

 

- پرستار آنکولوژی

 

یک پرستار آنکولوژی متخصص در مراقبت از افراد سرطانی است. آنها ممکن است در هر زمینه درمان و مراقبت از سرطان کار کنند. پرستار انکولوژی شما می تواند مراقبت شما را هماهنگ کند و به شما کمک کند با درمان تیمی که بهترین راه برای مقابله با سرطان است به راحتی کنار بیایید و با اعضای مختلف تیم مراقبت های بهداشتی خود ارتباط برقرار کنید. آنها نتایج آزمایشگاه شما را بررسی می کنند و آنها را برای شما توضیح می دهند.

پرستاران آنکولوژی درمان های شیمی درمانی انجام می دهند و واکنش های شما نسبت به درمان را مشاهده می کنند. پرستار انکولوژی شما می تواند به شما در مدیریت عوارض جانبی درمان هایتان و ارائه مراقبت های حمایتی کمک کند.

 

- درمانگر استومی

 

درمانگر استومی به شما کمک می کند تا از استومی مراقبت کرده و زندگی کنید. استوم یک عمل جراحی برای ایجاد دهانه از ناحیه ای از داخل بدن به سمت خارج است. اگر سرطان یا سوراخ در بدن توسط تومور مسدود شود یا در اثر درمان سرطان تغییر کند، افراد مبتلا به سرطان ممکن است نیاز به استومی داشته باشند. تراکئوستومی، کولوستومی و اوروستومی نمونه هایی از جراحی استومی هستند.

 

نکات قابل توجه در درمان تیمی برای مقابله با سرطان

 

- مدافع بیمار

 

یک وکیل بیمار به شما کمک می کند تا با سایر افرادی که درگیر مراقبت از شما هستند، مانند پزشکان، پرستاران یا مددکاران اجتماعی، ارتباط برقرار کنید. وکیل مدافع بیمار را، گاهی وکیل مدافع مشتری می نامند.

 

- متخصص طب فیزیکی

 

یک متخصص فیزیوتراپی بیماری ها و آسیب هایی را که بر نحوه حرکت و عملکرد شما تأثیر می گذارد درمان می کند. آنها همچنین ممکن است درد شما را کنترل کنند.

 

- فیزیوتراپیست

 

فیزیوتراپیست ها از طریق ورزش های قدرتی و استقامتی به شما در حفظ یا بازیابی سطح تناسب اندام کمک می کنند. آنها تمرینات و فعالیتهای بدنی را برای تقویت و انعطاف پذیری عضلات یا بازیابی قدرت و حرکت آموزش می دهند.

 

- روانپزشک

 

روانپزشک یک پزشک است که در تشخیص و درمان بیماری های روانی تخصص دارد. آنها داروهایی را برای کمک به اضطراب یا افسردگی تجویز می کنند.

 

- روانشناس

 

یک روانشناس به شما و خانواده شما کمک می کند تا احساسات، عواطف، افکار، نگرانی ها و رفتارها را درک، مدیریت و ارزیابی کنید. لذا در این گونه موارد، درمان تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان بوده که موجب می شود آنها به شما بیاموزند که چگونه درد، استرس یا اضطراب را کنترل کنید.

 

- آسیب شناس گفتار زبان

 

یک آسیب شناس گفتار زبان (که به آن گفتار درمانگر نیز می گویند) به افراد کمک می کند تا با مشکلاتی که ارتباطات را تحت تأثیر قرار می دهند، کنار بیایند. به عنوان مثال، مشکلات گفتار، زبان، بلع و صدا و انعطاف پذیری در عضلات صورت و دهان. همچنین ممکن است به حافظه، توجه و حل مسئله (جنبه های شناختی ارتباطات) کمک کنند. ممکن است بعد از درمان سرطان که سر، دهان یا گردن را تحت تأثیر قرار می دهد، به یک آسیب شناس گفتاری زبان مراجعه کنید.

 

نکات قابل توجه در درمان تیمی برای مقابله با سرطان

 

طیف وسیعی از خدمات پشتیبانی در درمان تیمی برای مقابله با سرطان نیز ممکن است در دسترس باشد. این امر از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.

شاید برای شما جالب باشد که درباره این موارد بیشتر بدانید:

مشاوره

درمان های مکمل

گروه های پشتیبانی محلی

توصیه های غذایی

 

سخن پایانی

 

- برنامه درمانی شما

 

وقتی تیم درمانی شما تمام اطلاعات حاصل از آزمایشات را بدست آورد، آنها گزینه های درمانی شما را با شما در میان می گذارند و یک برنامه درمانی تهیه می کنند. ممکن است با در دسترس قرار دادن اطلاعات بیشتر در مورد سرطان شما، برنامه درمانی شما تغییر کند (مانند نتایج آزمایشات انجام شده بر روی بافت سرطانی که در طی یک عمل برداشته شده است). در همین راستا درمان تیمی بهترین راه برای مقابله با سرطان بوده که بیشتر پزشکان با آن موافق هستند و میزان موفقیت جراحی را بالا می برد.

تعداد بازدید : 925

ثبت نظر

ارسال