Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 14 و 32 دقیقه

طول عمر سرطان متاستاتیک کبد چقدر است؟

سرطان کبد|پیشگیری از سرطان کبد|سرطان کبد چیست|انواع سرطان کبد|علت سرطان کبد|تشخیص سرطان کبد

کبد بزرگترین غده داخلی انسان است که وظایف بسیاری دارد. از مهترین وظایف کبد دفع سموم ، سوخت و ساز پروتئین و چربی های مورد نیاز بدن تنظیم قند خون و ساخت هورمون های ضروری بدن می باشد. بنابراین طول عمر سرطان کبد و نحوه درمان سرطان کبد می تواند از جمله مهم ترین مسائلی باشد که فرد مبلا به سرطان کبد به آن می اندیشد.

سه شنبه 20 مهر 1400 ساعت 17:8

سرطان کبد زمانی رخ می دهد  که سلول‌های طبیعی کبد از نظر ظاهری و رفتاری رشد غیر طبیعی داشته باشند. سلول ‌های سرطانی می ‌توانند برای بافت‌ های طبیعی مجاور تخریب شوند و هم به سایر مناطق کبد و هم به اندام ‌های خارج از کبد گسترش پیدا کنند. امروزه  می توان گفت که سرطان پیشرفته به خوبی تعریف نشده است. پزشکان سرطان پیشرفته را از روی فاکتورهای زیادی همچون چه مقدار سرطان وجود دارد ، چه مقدار سرطان انتشار یافته ، چقدر سرطان بر روی حالت جسمی شما تاثیر گذاشته است ، آیا درمان موثری برای سرطان شما وجود دارد ، تشخیص می دهند.



به طور کلی زمانی که  سرطان به قسمت های دیگر بدن انتشار پیدا می کند متاستاتیک می گویند که همان سرطان پیشرفته می باشد. شما می توانید سرطان منتشر شده داشته باشید ولی باز هم قابل درمان است و بعضی وقت ها قابل معالجه باشد.از سویی گاها ممکن است که سرطان شما به مناطق دورتر منتشر نشده باشد اما  بتوان آن را سرطان پیشرفته تلقی نمود که علت آن پخش مقدار زیاد سرطان می باشد.
 

سلول‌های بدخیم یا سرطانی که در سلول‌های طبیعی کبد (هپاتوسل‌ها) بوجود می آیند  ، کارسینوم سلول ‌های کبدی می باشند. سرطانی که در مجاری کبد رخ می دهد، کلانژیوکارسینوما نام دارد. بر اساس محل ایجاد، میزان پیشرفت و انتشار، سرطان کبد به انواع مختلفی تقسیم می گردد  و درمان‌های مختلفی دارد که در ادامه شرح خواهیم داد.

 

انواع سرطان کبد کدامند؟

 

به طور کلی بیماری سرطان به دو شکل کبد را درگیر می نماید . در نوع اول سلول‌ های بیمار سرطانی از خود کبد می باشند و در آن گسترش می یابند. ولی در نوع دوم سلول ‌های سرطانی ابتدا در سایر اعضای بدن رخ می دهند  و سپس به کبد انتقال می یابند . نوع دوم این بیماری رایج تر می باشد.

 

کبد شامل چندین نوع سلول مختلف می باشد از این حیث انواع مختلفی از تومور ها می‌توانند در این عضو به وجود آیند . بعضی از این تومورها خوش خیم (غیرسرطانی) هستند و برخی دیگر سرطانی می باشند  و می ‌توانند به سایر قسمت ‌های بدن گسترش (متاستاز) پیدا کنند. این تومور ها به علت مختلف ایجاد می گردند و درمان‌های گوناگونی دارند. چشم انداز سلامتی یا بهبود به نوع تومور بستگی دارد. تومورهای خوش خیم کبد شایع‌ تر عبارتند از؛

 

  • همانژیوم (Hemangioma)
  • آدنوم (adenoma) کبدی 
  • هایپرپلازی (hyperplasia) 
  • کیست 
  • لیپوم (Lipoma)
  • فیبروم (Fibroma)
  • لایمیوم (Leiomyoma)

 

هیچ یک از این تومورها مانند سرطان کبد درمان نمی گردد . چنانچه که با ایجاد درد یا خونریزی همراه باشد ،لازم است تا با جراحی برداشته شوند.

 

علت سرطان کبد چیست؟

 

بیشتر افرادی که به سرطان کبد مبتلا می گردند ، در شرایط بیماری مزمن کبدی (آسیب طولانی مدت کبد به نام سیروز) مبتلا اند  که موجب زخم شدن کبد و افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد می گردد. مصرف الکل، ابتلا به هپاتیت B، هپاتیت C و کبد چرب غیر الکلی از جمله دلایل ابتلا به سرطان کبد به شمار می روند. سرطان کبد ممکن است به عوامل محیطی، غذایی یا سبک زندگی مرتبط باشد.

 

به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت تریکلوسان، ماده رایج در صابون‌ها و شوینده‌ها، موجب فیبروز کبدی و سرطان در موش ‌های آزمایشگاهی می گردد. اگرچه ثابت نشده است که تریکلوزان از عوامل ایجاد سرطان کبد در انسان نیز به شمار می رود  ولی  در حال حاضر این موضوع تحت بررسی FDA می باشد تا معین شود که آیا تأثیرات منفی بر سلامتی دارد؟  عفونت مزمن هپاتیت B حتی بدون وجود سیروز کبدی، عامل خطر برای سرطان کبد در انسان هست یا خیر.

 

عوامل خطر ابتلا به سرطان کبد در سیروز عبارتند از موارد زیر:

  • جنسیت مرد
  • سن 55 سال به بالا
  • قومیت آسیایی یا اسپانیایی تبار
  • سابقه خانوادگی در بستگان درجه یک
  • چاقی
  • هپاتیت B و C
  • مصرف الکل
  • افزایش میزان آهن در خون به دلیل هموکروماتوز

 

علائم سرطان کبد

 

در مرحله اولیه سرطان کبد هیچ علائم ی نشان نمی دهد. با گسترش سرطان، اولین علایمی که به وجود می‌آیند عمومی و مبهم می باشند ، مثلا ، ناخوشی، تهوع، کم اشتهایی، کاهش وزن و خستگی. بسیاری از افرادی که به سرطان اولیه کبد مبتلا می گردند علائمی داشتند که مرتبط با بیماری سیروز کبدی می باشد. در حالی که پیش از این به سیروز مبتلا شده‌اید و وضعیت سلامتی شما به سرعت وخیم می‌ گردد، دلیل آن ممکن است ابتلا به سرطان کبد باشد.

 

با گسترش بیشتر سرطان، علائم بیشتری نیز ظاهر خواهند شد  که از قرار زیر می باشند:

  • درد: درد شکمی در بالای ناحیه کبد
  • یرقان: یرقان زرد شدن بدن می باشد . وقتی قسمت‌های سفید رنگ چشم شما زرد شد متوجه این بیماری خواهید شد. این بیماری ناشی از تشکیل بیلی روبین شیمایی است که در کبد تولید می گردد. این اتفاق زمانی رخ می دهد  که سرطان، مجرای صفراوی شما را مسدود نماید. صفرا و بیلی روبین نمی توانند از کبد خارج گردد.
  • خارش ( ناشی از یرقان)
  • ورم شکم: علت بروز این مشکل ناشی از خود سرطان کبد می باشد. این بیماری همچنین می ‌تواند ناشی از آب آوردگی شکم باشد که با اختلالات متعدد کبدی ایجاد می شود.

 

انواع سرطان کبد

 

حالت تهوع از نشانه های سرطان کبد:

 

حالت تهوع یک احساس ناخوشایندی محسوب می شود  که در پشت گلو و معده احساس می شود. در این حالت بزاق دهان بیشتر می گردد، فرد احساس خواب آلودگی و سبکی سر دارد. بلع سخت و افزایش دمای پوست را  احساس می کند  و در نهایت می تواند موجب به استفراغ و بالا آوردن محتویات معده گردد. گاهی اوقات بیماران عق زدن را تجربه می کنند که به دلیل انقباضات پی در پی عضلات معده و شکم رخ می دهد.

 

درد پشت در سرطان کبد:

 

احساس درد در پشت یا سمت راست کمر، یکی دیگر از نشانه های سرطان کبد به شمار می رود.

 

تشخیص علائم سرطان کبد:

 

برای آنکه بدانید طول عمر سرطان متاستاتیک چقدر است، لازم است تا بیماری به موقع تشخیص داده شود. با تشخیص سرطان کبد در مراحل اولیه، می توان شانس زنده ماندن بیمار را بیشتر نمود. مراحل اولیه تشخیص با معاینات بالینی، علائمی که ذکر شد و سابقه بیماری فرد توسط پزشک صورت می گیرد. اگر پزشک به سرطان کبد مشکوک شود، آزمایشات دیگری برای بیمار درخواست می کند.

 

آزمایش خون جهت بررسی علائم سرطان کبد:

 

1-بررسی میزان گلبول های قرمز،سفید و پلاکت یا همان تست CBC

2-بررسی نحوه لخته شدن خون مثل تست PT،PTT

3- تست آلفا-فتوپروتئین  AFP

4- اندازه گیری آنزیم های کبدیAST،ALT،ALP

5- بررسی از نظر ابتلاء به ویروس هپاتیت B و C

 

تصویر برداری برای  بررسی سرطان کبد :

 

CT  اسکن و MRI  برای بررسی اندازه و میزان گسترش بیماری صورت می گیرد.

 

بیوبسی یا نمونه برداری:

 

برای بررسی سرطانی یا غیر سرطانی بودن توده باید از آن نمونه برداری گردد.

 

لاپراسکوپی برای بررسی یا درمان سرطان کبد:

 

یک جراحی سرپایی که به پزشک این امکان را می دهد تا کبد و نواحی اطراف آن را زیر نظر بگیرد . با استفاده از این روش ها و تعیین نوع و محل سرطان، پزشک درمان موثر و مطمئن را برای بیماری در نظر می گیرد.

 

علائم سرطان کبد

 

طول عمر سرطان متاستاتیک چقدر است؟

 

وقتی که  سرطان پخش شود کنترل آن بسیار سخت خواهد بود. با آن که بعضی از انواع سرطان متاستاتیک با درمان های کنونی قابل شفا می باشد  اما همیشه اینطور نیست . برای تمام بیماران با سرطان متاستاتیک هم درمان وجود دارد. هدف از این درمان ها متوقف کردن  یا آهسته کردن سرطان یا کاهش علایم ناشی از آن می باشد . در بعضی  موارد درمان ممکن است درمان کنسر متاستاتیک طول عمر را هم افزایش دهد.درمان سرطان متاستاتیک بستگی دارد به نوع سرطان اولیه، مکانی که به آن انتشار یافته، درمان هایی که در گذشته صورت گرفته و سلامت عمومی بیمار.

 

 زمانی که سرطان متاستاتیک قابل کنترل نباشد:

 

اگر به شما گفته شود شما سرطان متاستاتیک غیر قابل کنترل دارید، احتمال دارد  شما و نزدیکانتان نیاز به حمایت های پایان زندگی را احساس کنید. حتی اگر شما گزینه ادامه درمان برای کوچک نمودن تومور یا کنترل رشد آن را  بپذیرید، می توانید در کنار آن برای کنترل علایم بیماری و عوارض درمان مراقبت های التیام بخش نیز دریافت نمایید. پزشکان معمولا پیش بینی سرطان را از نظر میزان بقا بیش از 5 ساله تخمین می زنند.

 

این میزان بقا یک راهنمای تقریبی بر اساس داده های هزاران نفر دیگر با سرطان و مرحله مشابه است. میزان بقا وابسته به محل یا نوع سرطان متفاوت است. با وجود گسترش سرطان نیز پزشکان به نوع سرطان مراجعه می کنند.

 

درمان سرطان کبد علاج سرطان کبد | سرطان کبد درمان

 

عمل جراحی

 

اعمال جراحی مورد استفاده در درمان سرطان کبد عبات اند از:

  • جراحی برای برداشتن تومور. در شرایط خاص ، اگر تومور کوچک باشد و عملکرد کبد خوب باشد ، پزشک ممکن است عملی برای حذف سرطان کبد و بخش کوچکی از بافت سالم کبد که آن را درگیر کرده ، توصیه نماید. اینکه آیا این گزینه برای شما انتخاب می شود به محل سرطان در کبد ، عملکرد کبد و سلامت کلی شما نیز ارتباط دارد.
  • جراحی پیوند کبد. در طی جراحی پیوند کبد ، کبد بیمار شما برداشته خواهد شد  و کبد سالم از طرف اهدا کننده جایگزین می گردد. جراحی پیوند کبد تنها گزینه ای برای درصد کمی از افراد مبتلا به سرطان کبد در مراحل اولیه محسوب می شود.

 

درمان های موضعی

 

درمان های موضعی سرطان کبد آنهایی می باشند  که مستقیماً در سلول های سرطانی یا در اطراف سلول های سرطانی تجویز می گردند.

 

گزینه های درمانی موضعی برای سرطان کبد شامل :

  • گرم کردن سلول های سرطانی. فرکانس رادیویی فرسایشی از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. با استفاده از تست تصویربرداری به عنوان راهنما ، مانند سونوگرافی ، پزشک یک یا چند سوزن نازک را در برش های کوچک شکم شما وارد می کند.
  • انجماد سلول های سرطانی. در کرایو از سرمای شدید برای از بین بردن سلول های سرطانی بهره برداری می گردد  در طی این روش ، پزشک شما ابزاری (کرایو پروب) حاوی نیتروژن مایع را مستقیماً روی تومورهای کبد قرار می دهد. تصاویر اولتراسوند برای هدایت کرایو پروب و نظارت بر انجماد سلول ها مصرف می شود.
  • تزریق الکل به تومور. در زمان تزریق الکل ، الکل خالص مستقیم از طریق پوست یا در حین عمل به داخل تومورها تزریق می گردد. الکل منجر به  مرگ سلول های تومور خواهد شد.
  • تزریق داروهای شیمی درمانی به کبد. کموآمبولیزاسیون نوعی روش شیمی درمانی می باشد  که در آن داروهای ضد سرطان قوی مستقیماً به کبد هدایت می گردند.

 

سخن پایانی

 

 بیماری سرطان یک بیماری شایع در سر تا سر دنیا می باشد که هر ساله افراد زیادی به این بیماری مبتلا می شوند. خیریه های بسیاری برای کمک به بیماران سرطانی وجود دارد که یکی از آن ها خیریه محمد حسین رضوی می باشد. شما عزیزان با تهیه تاج گل و استند تسلیت می توانید در درمان بیماری های خاص مانند سرطان نقش داشته و در این امر خیر سهیم باشید.

تعداد بازدید : 28078

نظرات

مدریس مبارز

1 سال و 11 ماه و 24 روز پیش

درباره سرطان جگر

ثبت نظر

ارسال