Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 25 دقیقه

آلودگی هوا عامل اصلی سرطان ریه

سرطان ریه|پیشگیری از سرطان ریه|درمان سرطان ریه|سرطان ریه در زنان|نشانه های سرطان ریه در زنان و مردان|بروز نشانه های سرطان ریه در زنان|نشانه های سرطان ریه در زنان سیگاری|

سرطان ریه کی از سرطان های شایع در دنیای صنعتی امروزی است ، طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان اظهار داشته اند که آلودگی هوا یکی از علت های اصلی سرطان ریه است که عاملی برای تشدید آن نیز می باشد.

شنبه 15 آبان 1400 ساعت 10:53

امروزه آلودگی هوا موضوعی است که بسیار در  بیماری ها  نقش دارد و به نوعی زمینه ساز انواع بیماری می باشد.  یکی از بیماری هایی که وجود آلودگی برای آن خطرناک می باشد  بیماری های ریوی  و آسم و تنفسی می باشد که استنشاق گاز های آلوده  و آلودگی های هوا خطر ساز بیماری های دیگری همچون  انواع سرطان، آلزایمر و اختلال حواس و ... می باشد . بدن در این روزهای آلوده بیش از پیش به توجه و تغذیه مناسب نیازمند است تا بتواند سموم ناشی از آلودگی هوا را دفع کند . از این رو می بایست توجه بیشتری به آن داشت .

به علامت سرطان ریه که در ابتدای این بیماری ظاهر میشود باید توجه کرد. زیرا سرطان ریه هم در مردان و هم در زنان کل جهان در بین شایع‌ترین انواع سرطان قرار دارد. با توجه به گفته‌ی موسسه‌ی ملی سرطان ایالات متحده، تقریبا از هر ۱۴ مرد و زن در ایالات متحده یک نفر در مرحله ای از زندگی‌اش مبتلا به سرطان ریه هست.

در ایالات متحده سرطان ریه، از سرطان سینه، به عنوان معمولی ترین علت مرگ‌های مرتبط با سرطان، سبقت گرفته است. آگاه بودن از عوامل خطرزا و توجه کردن به علائم سرطان ریه و نشانه‌های هشدار دهنده آن می‌تواند زندگی شخص را نجات دهد. آلودگی هوا یکی از عوامل خطرزا در بروز سرطان ریه است که می تواند به تشدید آن نیز کمک کند. 

علامت های سرطان ریه همواره حاضر نیستند یا تشخیص‌شان کار آسانی نیست. در بسیاری از موارد ممکن است سرطان ریه در مراحل ابتدایی خود هیچ علامتی نشان ندهد. اما اگر مشکوک شد که برخی از عوامل خطر در مورد شخص صدق می کند، غربالگری اولیه ممکن است به اشخاصی که خطر ابتلایشان به این بیماری زیاد است کمک کند.

 

عواملی با تأثیرات نامطمئن یا اثبات نشده در خطر ابتلا به سرطان ریه

 

سیگار الکترونیکی


سیگار الکترونیکی نوعی سیستم الکترونیکی تحویل نیکوتین می باشد .عملکرد آن به گونه ای است که هیچگونه نیازی به هیچ نوع تنباکو ندارد  اما سازمان غذا و دارو (FDA) آن ها را به عنوان محصولات "تنباکو" به شمار می آورد. این محصولات جدید هستند  و برای پس بردن به ضرر آن نیازمند تحقیقات و بررسی های بیشتری دارند.

 

تالک و پودر تالک


تالک ماده معدنی می باشد که از لحاظ طبیعی دارای آزبست می باشد . در بعضی از مطالعات چنین ثبت شده که معدنچیان تالک و افرادی که با آسیاب های تالک  فعالیت دارند  به علت قرار داشتن در بین این مواد ، در مقابل برای بیماری هایی همچون سرطان ریه  خطرناک تر باشند . این ماده در لوازم آرایشی نیز موجود می باشد  اما به قطعیت  خطر ابتلا به سرطان ریه برای آن  در نظر گرفته نشده است.

 

پارانئوپلاستیک سرطان ریه

پارانئوپلاستیک  شامل علائم ناشی از

تولید مواد شبه هورمون می باشد که به وسیله  سلول ‌های توموری که اغلب همراه با سرطان ریه است مشاهده می گردد. به طور معمول  سندرم پارانئوپلاستیک با SCLC ارتباط دارد که گاها در هر تومور دیده می شود.  یکی از سندرم‌‌های پارانئوپلاستیک شایع  در ارتباط با SCLC، تولید هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) به وسیله  سلول ‌های سرطانی صورت می گیرد  که این موضوع منجر به  تولید بیش از حد هورمون کورتیزول توسط غده‌ی فوق کلیه می گردد.

 

مهمترین علامت های سرطان ریه 

 

- سرفه‌ کردن به صورت دائمی یا تغییراتی در سرفه

 

اگر شخص سرما خورده، سرفه‌ اش باید بعد یک یا دو هفته ناپدید شود، اما اگر برای مدت طولانی باقی بماند بهتر است به پزشک‌ متخصص مراجعه کند زیرا سرفه های دائمی یکی از علامت های سرطان ریه است.

اگر سیگاری هست یا از سرفه‌ی مزمن رنج می‌برد، باید دقت کند که آیا در سرفه‌ی حاد تغییری به وجود آمده است، برای مثال: سرفه به تعداد بیش‌تر، سرفه‌ی عمیق‌تر همراه با صدایی عمیق‌تر یا گرفته، بالا آمدن خون یا مخاط بیش‌تر از معمول همراه شدن با سرفه.

 

- نفس تنگی

 

اگر شخص در انجام کارهایی که در گذشته به راحتی انجام می‌داده دچار تنگی نفس شود، ممکن است از علامت های سرطان ریه باشد. این علامت در صورتی که توده‌ی ریوی یکی از راه های هوا را تنگ یا مسدود کند، یا در صورتی که مایع ناشی از آن در سینه جمع شود، ممکن است اتفاق بیفتد.

 

-داشتن درد سینه و استخوان

 

یکی از علامت های سرطان ریه ممکن است درد در سینه، شانه، یا ناحیه‌ی پشت باشد. سرطان ریه‌ای که به استخوان‌ها رسیده باشد احتمال دارد موجب ایجاد درد در نقاطی از استخوان تحت تاثیر شود.

اگر به مغز رسیده باشد ممکن است موجب ایجاد تعدادی علائم عصبی و سردرد شود. بنابراین شخص باید به صدای بدن گوش دهد و اگر درد باقی ماند و از بین نرفت، به پزشک مراجعه کند.

 

-خس خس کردن

 

یک صدای سوت مثل هنگام نفس کشیدن که ممکن است به خاطر آسم یا حساسیت باشد، ممکن است به سرطان ریه هم ارتباط داشته باشد. اگر این خس خس مداوم باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا علتش را پیدا کند..

 

-تغییر پیدا کردن صدا

 

صدای شخص زمخت‌تر و عمیق‌تر می‌شود یا متوجه تغییرات قابل توجه دیگری در صدایش می‌شود. در حالی که زمختی احتمال دارد به خاطر یک سرماخوردگی ساده باشد، در صورت دائمی شدن بهتر است به پزشک مراجعه شود.

 

- داشتن عفونت‌های ریوی به صورت دائم

 

عفونت‌هایی مانند برونشیت و ذات‌الریه که از بین نمی‌روند یا دوباره برمی‌گردند.

 

-کم‌ شدن وزن، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف

 

این علامت ها غیراختصاصی هستند که ممکن است دربقیه انواع سرطان یا بیماری‌های دیگر مشاهده شود، اما اگر این تغییرات بدون دلیل باشد، بهتر است برای یافتن علت به پزشک متخصص مراجعه شود.

 

سرطان ریه

اناتومی  ریه

 

ریه ها عضوی از بدن به شمار می روند که برای حیات انسان بسیار مهم و ضروری می باشند  چرا که نقش مهمی  را برای تنفس بر عهده دارند. اما موضوعی که لازم هست بدانید  شرایط زندگی سلول ها در بدن است که لازم است بدانید  سلول های بدن برای زنده ماندن و داشتن یک عملکرد خوب به اکسیژن احتیاج دارند. همچنین سلول های بدن باید دی اکسید کربن خود را از سلول ها خارج نمایند . در حالت کلی کربن دی اکسید یک ماده دفعی است. مورد جالب وجود ریه به صورت  جفت است که هر کدام از نظر ظاهر و اندازه  با هم در تفاوت اند و از نظر جای گیری از سویی به سمت قفسه سینه و از سویی به دو طرف قلب می باشند.

 

- خستگی های مزمن

 

از دیگر علامت های سرطان ریه، احساس خستگی مزمن است. خستگی مزمن وضعیتی است که در آن، شخص بدون انجام دادن فعالیت‌های فیزیکی زیاد، احساس خستگی شدید می‌کند.

در واقع، خستگی ناگهانی و سریع می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بدنی خطرناکی باشد من جمله سرطان ریه. ظاهر شدن خستگی مفرط ناشی از سرطان ریه می‌تواند به این خاطر باشد که بدن فرد مبتلا دائما تحت حمله های سلول‌های سرطانی است، و مجبور است برای پیشگیری از این حمله ها دائما بیش از اندازه‌ تلاش کند. این تلاش‌ها می‌توانند انرژی بدن را هدر دهند؛ بنابراین، این وضعیت به بروز خستگی مزمن منجر خواهد شد.

اگر شخص بدون هیچ گونه دلیل آشکاری به صورت ناگهانی دچار خستگی مفرط شود، بایستی در اسرع وقت دنبال مراقبت‌های پزشک متخصص برود، زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بروز سرطان ریه باشد. خو گرفتن به عادت های سالم روزانه و اختصاص دادن زمان کافی به خواب و استراحت می‌توانند علامت های خستگی بیشتر از حد را کاهش دهند.
 

-ظاهر شدن تب بدون علت مشخص

 

از علامت های دیگر ابتلا به سرطان ریه می‌توان به بروز تب بدون علت مشخصی اشاره کرد. تب هنگامی اتفاق می افتد که بدن در واکنش به حملات آلودگی‌ها دمای خود را بالا می‌برد. لازم به ذکر است، تب نشانه‌ای از ظاهر شدن اتفاقی غیر عادی در بدن است.

بنابراین، اگر شخص دچار تب شده ‌است، و این وضعیت بعد از چند روز  ادامه دارد، نباید این علامت را نادیده بگیرد. اما اگر شخص بدون هیچ علت مشخصی، به تب دچار شود و بعد از گذشت چندین روز خوب نشد، این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از ظاهر شدن مشکلات جدی‌تری شود مانند سرطان ریه. راه های درمانی مرتبط با تب به دلیل های ایجاد کننده‌ی این وضعیت بستگی دارند.

 

- داشتن سر درد تنشی

 

یکی دیگر از شایع‌ترین علامت های سرطان ریه، مبتلا بودن به سر درد تنشی است. سر درد تنشی وضعیتی است که می‌تواند بروز درد خفیف یا ملایمی در اطراف سر، گردن، و هم‌چنین پشت چشم‌ها شود. سر درد تنشی ناشی از ابتلا به سرطان ریه می‌تواند در اثر حمله های سلول‌های سرطانی و تحت تاثیر قرار گرفتن مغز ایجاد شود. هم‌چنین، وجود تومور در ریه نیز می‌تواند سیاهرگ بالایی را تحت فشار قرار دهد و بدین روش، موجب تحریک سر درد شود.

 

- داشتن درد شانه

 

علامت دیگری که نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه است، درد در شانه است. شانه درد وضعیتی است که در آن، فرد در ناحیه‌ی شانه‌اش احساس درد می‌کند. شانه درد ناشی از سرطان می‌تواند در اثر منتشر شدن سلول‌های سرطانی و تاثیر گذاشتن بر استخوان و مفصل شانه شود.

با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند شانه درد می‌تواند در اثر بروز مشکلاتی در استخوان یا آرتروز ایجاد شود، برخی بیماری‌های جدی و خطرناک مانند سرطان نیز می‌توانند عامل ظهور درد در شانه باشد.

اگر کسی در شانه‌ اش احساس درد ‌کرد، بهتر است در اسرع وقت برای دریافت مراقبت‌های پزشکی اقدام کند. ابتدا پزشک دنبال تشخیص علت اصلی ظهور شانه درد می باشد. شانه درد ناشی از سرطان به انجام اقدامات درمانی بیش‌تری نیاز دارد. در این صورت، پزشک می‌تواند از گزینه‌ی جراحی و شیمی‌درمانی استفاده کند.

 

-داشتن تورم

 

یکی دیگر از علامتی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز سرطان ریه باشند، تورم است. هنگامی رخ می‌دهد که اندام‌ها، پوست، یا سایر بخش‌های بدن نسبت به اندازه‌ی طبیعی‌شان بزرگ‌تر شوند. این وضعیت می‌تواند در اثر التهاب مایعات بدن به وجود آید.

هرگاه عروق کوچک خونی تحت فشار قرار بگیرند، ممکن است مایعات‌ از درونشان به بیرون نشت کنند. کلیه‌ها برای جبران از دست رفتن این مایعات، نمک و آب خون را حفظ می‌کنند. این مایعات اضافی موجب می‌شوند مویرگ‌ها مایعات اضافی زیادتری را حمل کنند، و غدد لنفاوی این مایعات اضافی را بر طرف خواهند کرد.

در صورت مبتلا شدن به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی می‌توانند موجب انسداد غدد لنفاوی شوند، و همین علت سبب بزرگ شدن بخش‌هایی از بدن می‌شود.درمان‌های مربوط به تورم غالبا به خاطر بروز آن بستگی دارند. اگر علت تورم ابتلا به سرطان ریه تشخیص داده شود، پزشک متخصص برای خارج کردن تومور به عمل جراحی متوسل خواهد شد. هم‌چنین برای کم کردن اندازه‌ی تومور، ممکن است پزشک  متخصص از شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی نیز استفاده کند.

 

- داشتن زردی (یرقان)

 

علامت دیگری که می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به سرطان ریه باشد، ظاهر شدن زردی (یرقان) در بدن است. یرقان وضعیتی است که هنگامی اتفاق می افتد که رنگ پوست‌ و چشم‌های‌ شخص زرد ‌شود. این وضعیت معمولا در اثر تشکیل بیش از اندازه‌ی بیلی روبین در بدن ایجاد می‌شود. بیلی‌روبین رنگدانه‌ی زرد رنگی است که از تجزیه‌ی گلبول‌های مرده‌ی قرمز خون در کبد تشکیل می‌شود.

در صورت مبتلا شدن به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی می‌توانند به کبد نیز منتشر یابند و موجب بروز زردی (یرقان) شوند.اگر کسی احساس کرد چشم‌ها و پوستش زرد رنگ شده‌ است، بایستی در اسرع وقت اقدامات درمانی لازم را به عمل آورد. درمان رایج زردی (یرقان) غالبا به علت اصلی ایجاد کننده‌ی آن بستگی دارد، نه به علامت های این بیماری. در صورت مبتلا شدن به زردی ناشی از سرطان ریه، انجام عمل جراحی و شیمی‌درمانی می‌تواند برای درمان این وضعیت موثر باشد.

 

- داشتن لخته‌ی خونی

 

یکی دیگر  از علامت های ابتلا به سرطان ریه لخته‌های خونی است. لخته‌ی خونی به توده‌ای از خون گفته می‌شود که از شکل مایع به صورت ژله مانند تبدیل می شوند.

با این‌که این وضعیت برای جلوگیری از خونریزی زیاد بعد از ایجاد جراحات بسیار مفید است، ولی لخته‌های خونی که درون یکی از رگ‌های بدن تشکیل می‌شوند، می‌توانند موجب ظهور بیماری خطرناک شوند. شخص مبتلا به سرطان ریه، به احتمال زیاد به آمبولی ریه نیز مبتلا می‌شود؛ آمبولی ریه وضعیتی است که در آن، یک لخته‌ی خونی همیشه در اطراف ریه حرکت می‌کند.

 

ابتلا به سرطان ریه

 

-داشتن سرگیجه

 

از دیگر علامت های مبتلا شدن به سرطان ریه سرگیجه است. سرگیجه وضعیتی است که با احساس سبکی در سر، بی حالی، و نداشتن تعادل همراه است. سرگیجه غالبا چشم‌ها و گوش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند این بیماری معمولی است، اما سرگیجه‌ای را که موجب بیهوشی شود، بایستی بسیار جدی و خطرناک به شمار آورد.

 

- داشتن سندرم هورنر

 

یکی دیگر ازعلامت های سرطان ریه سندرم هونراست. سندرم هرونر هنگامی اتفاق می افتد که تومور در بخش بالایی ریه تشکیل شده است و به عصب‌هایی که از قفسه‌ی سینه به سمت گردن می‌روند، آسیب زده باشد. سندرم هورنر موجب بروز درد شدیدی در ناحیه‌ی شانه می شود.


علامت های دیگر مرتبط با سندرم هورنر عبارتند از:
الف. افتادن یک پلک چشم
ب. تنگ شدن مردمک همان چشمی که دچار افتادگی پلک شده است
پ. کم شدن میزان تعریق در همان قسمتی از صورت که چشم تحت تاثیر قرار گرفته است


علت های خطرناک سرطان ریه

 

1-استعمال دخانیات
بین سرطان ریه و سیگار کشیدن ارتباطی بسیار قوی وجود دارد، و حدود ۹۰٪ علت سرطان ریه نتیجه‌ی استفاده از تنباکو هست. هرچه شخص سیگار بیش‌تری بکشد و زمان بیش تری را صرف کشیدن سیگار کند خطر سرطان ریه افزایش می‌یابد. 

2-استنشاق دود دخانیات
لازم نیست که حتما شخص سیگاری باشد که سلامتش به خطر بیفتد. دود تنباکو دارای مواد شیمیایی بسیاری است که سرطان‌زا تشخیص داده شده‌ است. هرچه شخص بیش‌تر در معرض اشخاص سیگاری شود خطر آن افزایش می‌یابد.

3-آلودگی هوا
تماس طولانی‌ با هوای آلوده می‌تواند خطر سرطان ریه را همانند استنشاق دود دخانیات افزایش دهد، تحقیقات ثابت کرده است افرادی که در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی میکنند بیشتر دچار سرطان ریه خواهند شد.

4-الیاف آزبست و سایر مواد شیمیایی
استفاده کردن از آزبست در بسیاری از کشورها محدود یا ممنوع شده است، ولی در گذشته به صورت فراوان استفاده می شد. این مورد شامل قرار گرفتن در معرض مواد و ترکیبات شیمیایی خاصی می‌شود که در شغل ها و صنایع بسیاری استفاده می‌شوند مثل آرسنیک، برلیوم، کادمیوم، زغال سنگ، سیلیکا، و نیکل.

5-وراثت
استعداد ژنتیک فردی ممکن است در مبتلا شدن به سرطان ریه نقش داشته باشد. هم‌چنین افرادی که عضوی از خانواده‌شان مبتلا به سرطان ریه هست، خطر مبتلا شدنشان به این بیماری افزایش می‌یابد.

6-داشن بیماری‌ ریوی
داشتن بیماری‌ ریوی با خطر بیش‌تر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط هستند، مانند بیماری انسداد ریوی مزمن و زخم ریه.

7- گاز رادون

رادون یک گاز رادیواکتیو است که می توان جایگاه آن را  در معادن اورانیوم   دانست .  این گاز از بو و مزه خاصی برخوردار نمی باشد و از نظر ظاهری نیز قابل رویت نخواهد بود. امروزه رادان را می توان عاملی برای  ابتلا به این سرطان و عامل اصلی این سرطان در غیر سیگاری‌ها در آمریکا  به حساب آورد.

8-آزبست

استنشاق فیبر آزبست علتی موثر  در ابتلا به سرطان در کارکنان واحدهای کارگاهی که این ماده را تولید می کند محسوب می شود.

9-آرسنیک

این ماده بیشتر در آب خوراکی  یافت می شود که مقدار زیاد آن در بدن منجر به  تشدید بیماری می گردد. لازم به ذکر است که این موضوع برای افراد سیگاری بیش از سایرین می باشد.

 

سخن پایانی

 

امروزه انواع سرطان در زندگی پیشرفته امروزی بسیار شایع می باشد که  ضمن شایع بودن آن هر روزه راه های درمان زیادی برای آن نیز یافت می شود.  اما به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی مواجه نموده است. از این جهت موسسه های حمایتی بسیاری در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می رسانند. شما برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استند های تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره نمایید  و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری رسانید.

تعداد بازدید : 1057

ثبت نظر

ارسال