Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 13 و 27 دقیقه

سرطان ریه در جوانان

 سرطان ریه|شایع ترین علائم سرطان ریه|درمان سرطان ریه

اگرچه مواردی از سرطان ریه در نوجوانان وجود دارد، اما سرطان های اولیه ریه در کودکان و نوجوانان بسیار به ندرت دیده می شود. سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است. استعمال دخانیات یکی از فاکتورهای مهم در بروز سرطان ریه است.میزان خطر آن بسته به تعداد سیگار و مدت زمان عادت سیگار کشیدن ممکن است متفاوت باشد.

یکشنبه 14 آذر 1400 ساعت 7:49

در دنیای  پیشرفته ی امروز ی  سرطان به عنوان بیماری شایع شناخته می شود که انواع مختلف و پیشرفته آن در همه ی دنیا قابل مشاهده می باشد . سرطان ریه  از جمله سرطان های  رایج به شمار می رود که نبست به انواع دیگر سرطان مبتلایان  بیشتری دارد . مشخصه اصلی سرطان ریه در جوانان گسترش کنترل نشده سلول های غیرطبیعی در بافت ریه می باشد که گاها یک یا دو ریه را با هم درگیر می سازد.

 

بیشتر آمار سرطان ریه شامل سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) و سرطان ریه سلول بزرگ (NSCLC) است. به طور کلی، حدود 13٪ از کل سرطان های ریه SCLC و 84٪ آن NSCLC است. سرطان ریه عمدتا در افراد مسن شایع تر می باشد . بیشتر افراد مبتلا به سرطان ریه 65 سال یا بیشتر را شامل می شوند . تعداد بسیار کمی از افراد تشخیص داده شده کمتر از 45 سال هستند. میانگین سنی افراد هنگام تشخیص حدود 70 سال است.

 

به طور کلی سرطان ریه از جمله سرطان های شایع بین زنان و مردان به شمار می رود . در تحقیقاتی که توسط تیمی  در ایالات متحده صورت گرفته  ، از هر ۱۴ نفر زن و مرد یک نفر در طول زندگی اش با  سرطان ریه دست و پنجه نرم می کند . آشنایی با این بیماری به تشخیص به موقع و درمان  زودهنگام بیمار مبتلا  کمک شایانی می کند. در ادامه قصد داریم تا توضیحات بیشتری در رابطه با سرطان ریه در جوانان شرح دهیم با ما همراه باشید.

 

انواع سرطان ریه

 

سرطان ریه به دو نمونه با الگوی رشد مختلف  دسته بندی می شود که معمولا با میکروسکوپ می توان تشخیص داد.  کارسینوم سلول ‌های کوچک ریه (SCLC) و کارسینوم سلول‌های غیر کوچک ریه (NSCLC).

 

  • کارسینوم سلول‌های غیر کوچک ریه (NSCLC)

این دسته از سرطان ریه  به عنوان رایج ترین نمونه آن می باشد که درصدی بیش از 80 را به خود اختصاص می دهد . این نوع  سرطان ریه حالت تهاجمی ندارد و به بافت های اطراف حمله ای ندارد  از این رو نیازی به درمان فوری هم نخواهد داشت.کارسینوم سلول سنگفرشی در سلول‌های پوشاننده‌ی دستگاه تنفسی و آدنوکارسینوما در قسمت بیرونی ریه‌ ها به وجود می آید.

 

  • کارسینوم سلول‌های کوچک ریه (SCLC)

این دسته از سرطان ریه درصد کمی را شامل می شود  ضمن اینکه  از دسته اول نیز خطرناک تر می باشد. به نوعی می توان گفت متاستار ریه شناخته می شود و در صورت مبتلا شدن بسیار رشد سریعی دارد با این حال، احتمال درمان SCLC  پایین می باشد . در برخی موارد، تومورهای سرطانی ریه، شامل هر دو نوع NSCLC و SCLC می باشند .

 

تعریف سرطان ریه در جوانان

 

به طور کلی نمی توان تعریفی  مشخص در رابطه با  سرطان ریه شرح داد  که  نشان از ریشه آن در جوانان باشد .در تحقیقات و مقالات بسیاری تشخیص داده شده که سن اصلی این بیماری بیشتر در رده های  سنی  40 یا 45 یا 50 سالگی به عنوان جوان  به وجود می آید ، بحث می شود. افراد دیگر "جوان" را به عنوان تشخیص سرطان ریه قبل از سن 60 سالگی  تعیین می نمایند ، اما این سرطان ریه در جوانان چقدر شایع می باشد ؟

 

در ابتدا شاید  سرطان ریه در جوانان غیرعادی به نظر برسد  ولیکن می توان با توجه به تحقیقات  صورت گرفته در ایالات متحده امریکا ، علت اصلی  مرگ ومیر در زنان و مردان آنجا  سرطان ریه می باشد .  تخمین زده می شود که در سال 2017 222،500 نفر مبتلا به سرطان ریه خواهند شد و 155،870 نفر خواهند مرد. از این افراد 1.2 تا 6.2 درصد زیر سن 40 سال و 13.4 درصد زیر سن 50 سالگی می باشند . یک محاسبه سریع حاکی از آن است  که حدود 30 هزار نفر زیر سن 50 سالگی در سال 2017 با سرطان ریه تشخیص داده می شوند و کمی بیش از 21 هزار نفر جوانان از این بیماری  جان از دست می دهند.

 

 

درمان سرطان ریه


شایع ترین علائم سرطان ریه:

 

 بسیاری از علائم سرطان ریه در مراحل ابتدایی تشخیص و یا نادیده گرفته می شود. در متن ذیل به علائم شایع  در  تشخیص  سرطان اشاره شده است.

 

تنگی نفس :

در صورتی که  در فعالیت های روز مره خود با تنگی نفس و سختی برای تنفس  ساده مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید . وجود تومور در مجاری تنفسی و ریه ها تنفس را سخت خواهد کرد این مورد از شایع ترین موارد  سرطان ریه می باشد.

 

سرفه‌ی مداوم :

چنانچه پس از سرما خوردگی همچنان با سرفه ها مواجه هستید حتما به پزشک مراجعه نمایید . گاها افراد سیگاری که مصرف بالایی نیز  دارند  با سرفه های شدید مواجه می شوند که نشان از تغییر الگو ریه ها دارد که حتما به بررسی پزشک نیاز می باشد . این تغییرات گاها با سرفه های عمیق تر و پر صدا تر یا بالا آمدن خون و همراه بودن سرفه با خلط خونی است.

 

درد سینه و استخوان درد :

احساس درد و ناراحتی در قفسه‌ ی سینه، شانه، گردن و پشت مربوط به علائم سرطان ریه می باشد . ضمن اینکه این نوع علائم به  پیشرفت بیماری ارتباط . در صورتی که این نوع سرطان به مغز رسیده باشد می‌ تواند منجر به سر درد شدید شود.  اگر این علائم ماندگار بود در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید.

 

از دیگر علائم سرطان ریه عبارت اند از :

  • سرفه خونی
  • خس‌خس هنگام تنفس
  • درد هنگام تنفس و یا سرفه
  • تنگی نفس
  • گرفتگی صدا
  • عفونت مکرر ریه، مانند سینه ‌پهلو یا برونشیت که به دلیل انسداد مجرای تنفسی توسط سلول‌ های سرطانی رخ می دهد.
  • آتلکتازی، آسیب دیدگی ریه به علت انسداد مجرای تنفسی بر اثر سرطان
  • مشکلات حرکتی و حفظ تعادل
  • گرفتگی عضلانی
  • حرکات غیرارادی
  • از دست دادن تناسب عضلانی
  • ضعف عضلانی
  • مشکل در بلعیدن
  • لکنت زبان

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

 

چنانچه که علائم  و موارد گفته شده بسیار تداوم داشت به پزشک مراجعه نمایید . اگر سیگار مصرف می کنید و قصد ترک آن را ندارید حتما با پزشک در میان بگذارید . در این رابطه پزشک می تواند ایده های مناسبی در خصوص ترک پیش پای شما بگذارد .

 

شایع ترین علائم سرطان ریه

 

درمان سرطان ریه :

 

جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی (داروها) برای درمان سرطان ریه کاربردی می باشند. عمل جراحی  قابلیت درمان  سرطان ریه را دارد  ولی تنها  یک نفر از هر 5 نفر مبتلا به بیماری سرطان ریه برای عمل جراحی مناسب می باشند.

 

چنانچه که سرطان ریه در خارج از قفسه سینه گسترش نداشته باشد و اندام‌ های حیاتی همچون  کبد را تحت تاثیر قرار نگرفته باشند و یا در صورتی که فرد بیمار، با بیماری ‌های همچون  برونشیت مزمن (bronchitis) و بیماری قلبی مواجه نشده است ، در این شرایط  راه حل مناسب عمل جراحی برای حذف تومور سرطانی می باشد.

 

برنامه های درمانی سرطان ریه به نوع و مرحله بیماری ارتباط دارد . این روش های درمانی که به شکل استاندارد صورت می گیرد  عبارت اند از :

1. جراحیاگر تومور به سایر قسمت های بدن فرد گسترش پیدا نکرده باشد، جراحی برای برداشتن آن صورت خواهد گرفت. با وجود آنکه  جراحی معمولا  تاثیر بسزایی دارد ولی  احتمال عود سرطان بعد از برداشتن توده نیز افزایش خواهد یافت.

2. پرتو درمانی در صورتی که سرطان هنوز گسترش زیادی نیافته باشد ، پرتو درمانی برای از بین بردن سلول های نا سالم صورت خواهد گرفت . گاهی اوقات، این درمان همراه با شیمی درمانی صورت می گیرد.

3. شیمی درمانی این روش درمانی معمولا با پرتو درمانی همراه می باشد ، داروهایی برای کنترل رشد سلول های افسارگسیخته سرطانی به بدن  مریض  تزریق  می گردد.

 

درمان هدف دار چیست؟

 

درمان های هدف دار با متمرکز شدن بر ژن های معیوب بر بدن صورت می گیرد . این روش هدف اصلی از بین بردن سلول های مخرب و سرطانی می باشد . درست زمانی که درمان آغاز می شود، سلول های خونی که به غده سرطانی می رسند مسدود می گردند . نوع دیگر این درمان مسدود کردن مواد شیمیایی می باشد که در مسیر سلول های سرطانی قرار می گیرند تا رشد کنند و منجر به  از بین رفتن سلول های سرطانی  گردند.

 

سخن پایانی


 
همانطور که در بالا گفته شد  سرطان ریه به عنوان عاملی مهم در مرگ و میر در زنان  و مردان آمریکایی محسوب می شود به همین دلیل می بایست از علائم آغاز کننده یا نشان دهنده بیماری آگاهی کاملی داشت .  آمارها نشان می ‌دهد که حدود 25 درصد مبتلایان به سرطان ریه در زمان تشخیص هیچ علامتی از این بیماری را متوجه نمی شوند  و درست زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مرحله  پیشرفت قرار گرفته است .


 
اگر چه پیشرفت های زیادی در خصوص علم پزشکی و مبارزه با انواع سرطان ها صورت گرفته است ، اما هنوز آزمایش دقیقی برای تشخیص سرطان ریه در مراحل ابتدایی که بهترین زمان برای درمان آن می باشد ، پیدا نشده است. اغلب  افراد در  55 تا 74 ساله‌ ای که در طول 30 سال سیگار کشیده‌ اند، غربالگری از طریق سی ‌تی‌اسکن می‌ تواند مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را تا 20 درصد کاهش دهد.

 

در نهایت با رشد جمعیت ، هر روزه تعداد افراد مبتلا به سرطان نیز افزایش می یابد . درمان این بیماری با  هزینه های زیادی روبه رو می باشد از این رو موسسات زیادی تاسیس شده اند تا ضمن حمایت های مالی بر امید بیماران نیز بیافزایند .موسسه خیریه سید حسین رضوی از جمله این موسسات می باشد که در این امر خیر خواهانه به بیماران یاری می رساند. شما می توانید با اجاره استند تسلیت و تاج گل از این موسسات در این امر خدا پسندانه شریک باشید .

تعداد بازدید : 7739

نظرات

Sana

1 سال و 7 ماه و 22 روز پیش

سلام خسته نباشید من ۱۵ سالمه و حدود ۶ سالی میشه ورزش رزمی کار میکنم و همیشه موقع مبارزه از وقتی که یادمه نفسم می‌گرفت، نفس نفس میزدم و بعضی وقتا نمیتونستم نفس بکشم که به زمین میوفتادم و گریه میکردم و انگار داشتم خفه میشدم یه چند وقتی میشه که حس میکنم نفس عمیق کشیدن واقعا برام سخته و پشت قفسه سینه ام درد میگیره چند روزی میشه که پشتم بالا تر از کمرم به نوبت سمت راست و چپ درد میگیرن و امروز هم دوتا بازو هام و بیشتر سمت چپ درد گرفت و کمی هم شونه ام . هرگز بدنم این شکلی نبود انگار تمام استخوان های بدنم درد میکنه. من حتی بعد از تمرینات یوگا و تنفس هم بشدت احساس خستگی میکنم و پر انرژی نمیشم. در چند روز اخیر سرگیجه های ناگهانی و سردرد داشتم. تقریبا همه رو چشمانم سیاهی میره حدود یک ماه پیش قبل از رفتن به باشگاه به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سمت چپ قفسه سینم تیر کشید که باعث شد خیلی نگران بشم خانوادم میگن چیزی نیست و بخاطر تمرینات باشگاهه اما من هرگز اینجوری نبودم.

Sana

1 سال و 7 ماه و 22 روز پیش

سلام خسته نباشید من ۱۵ سالمه و حدود ۶ سالی میشه ورزش رزمی کار میکنم و همیشه موقع مبارزه از وقتی که یادمه نفسم می‌گرفت، نفس نفس میزدم و بعضی وقتا نمیتونستم نفس بکشم که به زمین میوفتادم و گریه میکردم و انگار داشتم خفه میشدم یه چند وقتی میشه که حس میکنم نفس عمیق کشیدن واقعا برام سخته و پشت قفسه سینه ام درد میگیره چند روزی میشه که پشتم بالا تر از کمرم به نوبت سمت راست و چپ درد میگیرن و امروز هم دوتا بازو هام و بیشتر سمت چپ درد گرفت و کمی هم شونه ام . هرگز بدنم این شکلی نبود انگار تمام استخوان های بدنم درد میکنه. من حتی بعد از تمرینات یوگا و تنفس هم بشدت احساس خستگی میکنم و پر انرژی نمیشم. در چند روز اخیر سرگیجه های ناگهانی و سردرد داشتم. تقریبا همه رو چشمانم سیاهی میره حدود یک ماه پیش قبل از رفتن به باشگاه به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سمت چپ قفسه سینم تیر کشید که باعث شد خیلی نگران بشم خانوادم میگن چیزی نیست و بخاطر تمرینات باشگاهه اما من هرگز اینجوری نبودم.

ثبت نظر

ارسال