Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 37 دقیقه

چگونه ایمونوتراپی به درمان سرطان کمک می کند؟

ایمونوتراپی|بیماری سرطان|درمان سرطان|کاربردهای ایمونوتراپی|میزان تأثیرگذاری ایمونوتراپی|منافع ایمونوتراپی|

یکی از روش هایی که می تواند به درمان سرطان کمک کند، ایمونوتراپی می باشد که مزیت های خاص خودش را دارد. به همین علت قصد داریم تا در ادامه این مطلب به بررسی کامل آن بپردازیم. از این رو تا انتها با ما همراه باشید.

چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 11:39

امروزه افراد بسیاری درگیر بیماری سرطان می شوند. اما با پیشرفت شگرفی که در زمینه علم پزشکی شاهد آن هستیم و همان طور که می دانید سرطان هایی مانند سرطان سینه و معده، سرطان هایی  هستند که شیوع زیادی داشته اند، همچنین سرطان هایی مانند سرطان ریه که مربوط به مصرف دخانیات است. ما سعی داریم با اطلاع رسانی در زمینه این روش و تأثیر آن شاهد کاهش این بیماری باشیم.

 

در حال حاضر پایه های درمان سرطان در جهان جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی هستند که این سه روش می توانند تومور سرطانی را کنترل و یا درمان کنند. اما با توجه به عوارض متعدد شیمی درمانی از جمله بروز مشکلات گوارشی، ریزش مو، قلبی و عروقی و غیره است. بنابراین  محققین و پژوهشگران درزمینه های علوم پزشکی و بالینی به دنبال راهی برای درمان سرطان و عوارض کمتر آن بودند و اولین نظریه این بود که چرا سیستم ایمنی را بر علیه سلول های سرطانی تحریک نکنیم؟

 

اقدامات پژوهشی علوم پایه و بالینی، می خواهیم روشی را به شما معرفی کنیم که در درمان سرطان مؤثر واقع شده است. نام این روش ایمونوتراپی است. ایمونوتراپی در واقع یک نوع درمان بیولوژیک است، یعنی به سیستم ایمنی بدن طوری کمک می کند که در مقابله با بیماری سرطان پیروز شود. در ادامه مطلب درباره چگونگی انجام ایمونوتراپی، چه سرطان هایی را درمان می کند، انواع ایمونوتراپی، دوره های انجام ایمونوتراپی و عوارضی که ممکن است داشته باشد توضیح می دهیم. به ادامه مطلب توجه فرمایید.

 

کاربردهای ایمونوتراپی

 

مطالعه اثر بخش بودن داروهای ایمونوتراپی روی بسیاری از سرطان ها هنوز هم ادامه دارد. اما مهار کننده هایی که برای درمان سرطان تأیید شده اند شامل مهار کننده های سرطان ملانوما (پوست)، لنفوم، سرطان ریه، کلیه و مثانه بوده است. بیشتر تأثیر آن برای سرطان های خون مانند لوسمی و لنفوم بوده است.

 

انجام ایمونوتراپی شامل چند مواردی است که به صورت کامل توضیح می دهیم.

 

  • روش بلعیدن (دهانی)
  • روش موضعی
  • روش داخل وریدی
  • روش مثانه ای

 

در روش بلعیدن ایمونوتراپی به صورت کپسول و یا قرص بلعیده می شود. در روش موضعی ایمونوتراپی را به صورت کرم و یا پماد به پوست مالیده می شود. در روش داخل وریدی ایمونوتراپی مستقیماً وارد رگ می شود. و در روش مثانه ای ایمونوتراپی به طور مستقیم وارد مثانه می شود.شاید بپرسید ایمونوتراپی چه نوع سرطان هایی را درمان می کند؟ ما به شما می گوییم که این روش در درمان انواع سرطان مؤثر است. ایمونوتراپی انواعی دارد.

همانطور که می دانید سیستم ایمنی بدن از گلبول های سفید و بافت های لنفاوی تشکیل شده است. یکی از انواع ایمونوتراپی انتقال سلول های T سلول های ایمنی را که از تومور جدا شده اند آن هایی را که در برابر سلول های سرطانی فعالند جدا می شوند و یا در آزمایشگاه ها دستخوش تغییر می شوند تا حمله بهتری به سلول های سرطانی داشته باشند و از طریق درون وریدی به بدن برگردند.

 

نوع دیگری از ایمونوتراپی واکسن های درمانی، واکنش هایی که سیستم ایمنی بدن در جنگ با سلول های سرطانی نشان می دهد را تقویت نموده و به مقابله با سلول های سرطانی می پردازد، این نوع واکسن ها با واکسن هایی که از بروز بیماری جلوگیری می کنند فرق می کنند.

نوع دیگر آنتی بادی مونونوکلئال، در آزمایشگاه پروتئین های سیستم ایمنی تولید می کنند که وقتی وارد بدن شدند به سلول های سرطانی وصل شوند و سلول سرطانی را علامت گذاری کنند تا سلول ها توسط سلول های نگهبان دیده و نابود شوند.

نوعی دیگر از ایمونوتراپی مهار کننده های تنظیم کننده ایمنی، سیستم ایمنی تنظیم کننده هایی دارد که از واکنش های شدید جلوگیری می کنند، داروهایی که با مسدرد کردن تنظیم کننده ایمنی واکنش سلول های سرطانی را به دارو بهتر می کنند. دوره های انجام ایمونوتراپی مختلف است و به موارد مختلفی بستگی دارد از جمله موارد زیر:

 

کاربردهای ایمونوتراپی

 

 

ممکن است نیاز باشد دوره درمان سرطان به صورت سیکلی باشد یعنی یک دوره درمان سپس یه دوره استراحت و پس از آن دوباره دوره درمان، که باعث تولید سلول های سالم شده همچنین سبب بیشتر شدن شانس ترمیم سلول های آسیب دیده می شود در مواقعی هم ممکن است دورهای درمان روزانه، هفتگی و یا ماهیانه باشد.

 

میزان تأثیرگذاری ایمونوتراپی

 

ایمونوتراپی سلول درمانی می تواند 25 تا 95 درصد مبتلایان به لنفوم و لوسمی را بهبود دهد. در برخی موارد ترکیب دو داروی مهار کننده باعث ایجاد کنترل و تأثیر صد چندان می باشد.

همچنین به 20 تا 40 درصد بیماران کمک می کند که در افراد مبتلا به ملانوم بیشتر است.همانطور که هر روش درمانی فواید و تأثیرات مثبتی دارد، می تواند عوارضی را نیز در پی داشته باشد. هر چند که بهتر است فواید مفید آن از عوارض آن بیشتر باشد تا افراد بتوانند استفاده از آن را به عدم استفاده ترجیح دهند. ایمونوتراپی هم مانند دیگر روش ها و داروهای درمانی دارای عوارضی است.

 

از جمله عواض ایمونوتراپی، درد مفاصل، عضله و آرتریت و روماتوئید و نفوذ به غده های حیاتی مانند تیروئید و هیپوفیز حمله کند. اگر چه این عوارض خطرناکند اما می توان با داروهای استروئید آن ها را کنترل کرد. همچنین مهار کننده های ایمنی کنترلی می توانند باعث بیماری اتو ایمن (خود ایمنی)  شود که در بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی به هر دو بافت سالم و سرطانی حمله می کند که از عوارض خود ایمنی یا همان اتو ایمن می توان به التهاب در ریه، مشکلات تنفسی، و در روده باعث بروز اسهال شود.

 

منافع ایمونوتراپی

 

عملکرد بقیه درمان ها را بهبود می بخشد یعنی در برخی موارد وقتی به همراه روش های درمانی مثل شیمی درمانی به کار رفته باعث مؤثرتر و مفیدتر بودن نتیجه درمان شده است. ایمونوتراپی و یا ایمنی درمانی مؤثرتر از روش های دیگر درمانی علیه سرطان می باشد، برخی سرطان ها مانند سرطان پوست پاسخ مناسبی به شیمی درمانی نمی دهند ایمونوتراپی روند رشد و گسترش تومور سرطانی را کند یا قطع میکند. عوارض جانبی کمتری دارد علت آن هم این است که سیستم ایمنی بدن در آن مورد هدف است نه این که سلول های کل اعضای بدن را درگیر کند.

 

عوارض جانبی آن مانند سرما خوردگی و آنفولانزا خفیف و کوتاه است از جمله آن ها می توان به تب و کوفتگی و کهیر و حساسیت و احساس منگی و گیجی و غیره اشاره نمود. در روش ایمونوتراپی احتمال بازگشت سرطان بسیار کم تر از روش های درمانی دیگر است، زیرا سلول های سیستم ایمنی پیدا کردن و یافتن و از بین بردن و تخریب کردن سلول های سرطانی را به بهترین نحو یاد گرفته اند و به این وضعیت حافظه ایمنی می گویند، در بازگشت دوباره سلول های سرطانی که احتمال کمتری هم وجود دارد اما حافظه سلول های ایمنی آن ها را به یاد آورده و به مبارزه با آن ها بر می خیزند و آن ها را نابود میکنند.

 

کدام بیماران از ایمونوتراپی سود خواهند برد؟

 

سرطان ریه که سرطان خیلی مبهمی هست و تشخیص آن بسیار سخت تر و تخصصی تر از دیگر سرطان ها می باشد. که در آن ریه دچار مشکلات حاد تنفسی است، همین طور نمی شود روش هایی که برای درمان سایر سرطان ها انجام می شود برای سرطان ریه هم تأثیرگذار و مفید باشد اما ما امروز به شما می گوییم که در درمان سرطان ریه ایمونوتراپی بهترین و تأثیرگذارترین راه حل و درمان ممکن می باشد

 

مراکز انجام ایمونوتراپی

 

از زمانی که محققین و پژوهشگران در زمینه های علوم پزشکی و بالینی به دستاورد مهمی همچون ایمنی درمانی یا همان ایمونوتراپی دست یافتند که می توانند با استفاده از سلول های سیستم ایمنی در برابر سلول های بنیادی سرطان مبارزه کنند و آن ها را از بین ببرند و داروهای مخصوص این نوع روش درمانی را تهیه نمودند. کلینیک ها و مراکزی را تحت عنوان مرکز ایمونوتراپی و یا ایمنی درمانی برای ریشه کن کردن و افزایش عمر افراد مبتلا به سرطان و درمان خارق العاده این نوع بیماری تأسیس کردند. هم اکنون در اکثر شهرهای کشورمان از جمله مشهد، شیراز، قم، اصفهان و همچنین پایتخت (تهران) مراکز متعدد ایمونوتراپی وجود دارد.

 

نتیجه و چکیده کمک به بیماری سرطان به وسیله ایمونوتراپی

 

ایمونوتراپی، ایمن کردن سلول های سیستم ایمنی در برابر سلول های بنیادی سرطان است. همان طور که گفتیم با قرار دادن سلول های سرطانی در کنار سلول های سیستم ایمنی و تحریک آن ها در برابر سلول های دشمن (سلول های سرطانی) باعث ایجاد مقابله با آن ها می شوند و به این صورت انواع بیماری سرطان را از بین می برند.

ایمونوتراپی انوع مختلفی داشته که به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن نوع سرطان و میزان پیشرفت سرطان در بدن است. ایمونوتراپی گاهی در کنار شیمی درمانی تأثیری بیشتر و مفیدتر از شیمی درمانی به تنهایی دارد.

 

این نوع ایمنی درمانی در کنار درمان 97 درصدی که دارد، عوارضی نیز دارد که به مراتب کم تر و خفیف تر از دیگر روش های درمانی است. البته عوارض جانبی ایمونوتراپی به نوع سرطان و روش ایمونوتراپی و دوز دارویی که پزشک نسبت به پیشرفت بیماری در بدن بیمار تجویز می کند بستگی دارد. از همه مهم تر اینکه این روش علاوه بر مؤثر بودن در تخریب انواع سرطان، تأثیرگذارترین درمان را روی سرطان ریه دارد که تشخیص آن بسیار سخت است.

 

نتیجه و چکیده کمک به بیماری سرطان به وسیله ایمونوتراپی

تعداد بازدید : 2179

ثبت نظر

ارسال